Een jaar van twijfels, afscheid en een nieuw begin!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Een jaar van twijfels, afscheid en een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:33

Hallo allemaal,

Al sinds 2010 ben ik eigenaar van een knappe 11-jarige tinker merrie Iowa. In 2014 is daar de knappe Andalusiër ruin Faraday bij gekomen. Dit omdat ik mijn tinkermerrie voor recreatie had gekocht maar toen ik meer dressuur en langere ritten buiten wou maken, was dit wat te veel voor haar. Dit was boven haar bereik en verder is ze ook op gebied van gezondheid een kneusje. Vandaar dat ik voor een tweede paard ben gegaan zodat ik meer aan de slag kon. Mijn tinker merrie mag lekker genieten van buitenritjes en grondwerk.

Helaas ging het niet zoals ik me had voor gesteld... Na een klein jaar proberen, moest ik me erbij neer leggen dat de klik er echt niet was. (En ik die eigenlijk nooit geloofde in de klik maar in een band dat moet groeien) ik heb heel erg lang getwijfeld mede omdat we zijn opgevoed met een dier is voor het leven. Maar hem uiteindelijk te koop gezet. Ik had een 2e paard gekocht om echt verder te geraken maar gelukkig werden we er beide niet van. Ook Iowa was niet echt gelukkig met hem. Hij was erg bazig en jaagde haar vaak na. Zij kreeg stress en viel veel af en stond vaak gespannen. Ook tussen hen klikte het na een klein jaar nog steeds niet.

Ik had ontzettend veel bang dat ik spijt van de beslissing ging hebben. Maar nu een halfjaar later kan ik gelukkig zeggen dat het een van mijn beste beslissingen was. De Andalusiër heeft een super baasje gevonden waar het wel mee klikt en fijn aan het werk kan. Ik krijg af en toe nog een update hoe het met hem gaat.

Februari

Iowa <3

Afbeelding

In deze maand heb ik Faraday vol twijfel te koop aangeboden. Zelf was ik op internet een leuke 3,5 jarige welsh cob x tinker merrie tegen gekomen. Ik had besloten om deze te gaan bekijken om voor mezelf uit te maken of ik bij een andere jonkie wel vol vertrouwen kon rijden en of het daar wel mee klikte. En het was wel echt een leuk paardje, maar ik heb hier nog niet direct iets mee gedaan. Ik was namelijk nog steeds in twijfel of ik Faraday nu wel of niet ging verkopen want behalve korte of rare of handelsberichtjes had ik nog geen leuke thuis voor Faraday tegen gekomen.

Maart

Mijn metekindje komt op bezoek!

Afbeelding

Omdat ik Faraday terug wat in conditie wou krijgen voor de verkoop was ik terug longeren en grondwerk met hem gestart, hier wederom twijfels gekregen, zou ik hem wel echt weg doen? Maar na deze periode heb ik de knoop wel definitief door gehakt. Hij was beter af bij een baasje die de accommodatie had om hem voldoende te trainen, wat hij echt nodig had, en waar het wel mee klikte.

Hiermee heb ik ook beslist dat ik de kruising tinker x welsh cob niet wou mislopen. Dit betekende dat ik tijdelijk met 3 paarden zou zitten maar ik wou Faraday ook niet snel snel weg, hij mocht uiteraard enkel goed terecht komen.

April

Mijn nieuwe aanwinst Pastis (bij de vorige eigenaar Cheyenne) komt aan!

Afbeelding

Faraday kijkt zijn ogen uit:

Afbeelding

En alsof het zo moest zijn vond ik ook een erg leuke thuis voor Faraday. Onze afscheidsfoto

Afbeelding

Het was een dubbele maand, afscheid nemen van Faraday maar tegelijkertijd een nieuwe aanwinst leren kennen. Deze maand ging de gedachte of ik wel de goede beslissing had genomen, héél vaak door mijn hoofd.

Mei

Een maand van eerste opluchting, mijn 2 merries komen super overeen! Iowa bloeit weer helemaal open en heeft nog nooit zo hard aan een paard gehangen. Ze stond vroeger met de pony's van mijn moeder samen waar het wel mee klikte maar niet zo hard als wat ze met Pastis heeft. Ik geniet met volle teugen van mijn 2 knappe pony's <3

Afbeelding

Afbeelding

Juli

Pastis doet het super als jonkie met rijden, in juli maken we voor het eerst eens een langer tochtje wat ze ook zalig vindt.

Afbeelding

Augustus

Ook met Iowa maak ik nog steeds buitenritjes. Ik en mijn vriend hebben deze zomer een opknaphuisje gekocht waar we helemaal blij mee zijn. Het is maar op 2,5 km van mijn weide (hiervoor woonde ik thuis om 50m ervan maar je kan niet alles hebben natuurlijk ;-) ) dus uiteraard ging ik met Iowa even langs!

Afbeelding

Oktober

We volgen al een tijdje dressuurles en Pastis doet het helemaal niet slecht. We moeten nog beide veel leren maar ze is een heerlijk paard om mee te werken!

Afbeelding

Ik ben helemaal verliefd op mijn 2 bonte knollen

Afbeelding

November

Nog steeds verliefd op mijn beide paarden... Maar man wat werk ik graag met Pastis! In omgang is ze een echte merrie, ene dag lief, andere dag oren plat en haar gat draaien... Maar of het nu grondwerk, dressuur of buitenrijden is vanaf ik met haar werk is ze een droom!

Afbeelding

Afbeelding

December

En het jaar hebben we afgesloten met een jaarlijks ritje aan zee. En ik besloot dit jaar mijn 4,5 jaroge voor het eerst mee te nemen. Het zal vervelen maar ook hier was Pastis super braaf en hebben we ons heel erg geamuseerd!

Afbeelding

Het filmmateriaal met de Go pro:

Ik hoop in 2016 nog veel meer leuke buitenritjes met Iowa en Pastis te doen en vooral ook wat verder op dressuurvlak te geraken. Ik kijk er nu al naar uit!

veerle_1001

Re: Een jaar van twijfels, afscheid en een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:40

Wat een rijkdom! Geniet van je beide paardjes, met een mooi 2016 voor je :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:17

Wat een mooi overzicht, nog veel geluk toe gewenst met je mooie paardjes!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:19

Prachtig zeg! Veel succes in 2016 met ze.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:36

Het zal een loodzware beslissing geweest zijn je paardje weg te doen maar voor jezelf heb je zo te lezen, en te zien!, de juiste keuze gemaakt. De liefde en plezier straalt zo van de foto's af :j !

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:58

Dank je wel voor de leuke reacties!