Ons eerste jaar samen - Ijsco powerrrr Solfinnur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Ons eerste jaar samen - Ijsco powerrrr Solfinnur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 22:30

2015 was ons eerste hele kalender jaar samen.
Ik heb Sol in juni 2014 gekocht, niet op zoek naar een paard en al helemaal niet naar een onbeleerde IJslander en dan ook nog een schimmel, een kleur die onderaan mijn wensenlijstje stond. :D

Waarom ik ben gaan kijken? Omdat mijn gevoel zei dat ik dat moest doen. :o

Omdat hij voor een IJslander nog relatief jong was hebben we het eerste half jaar vrij weinig gedaan, vooral grondwerk en lange lijnen en genieten. We maken van juni 2014 een sprong naar januari 2015..

Januari

1 januari 2015, een van de eerste keren op zijn rug, ik heb Sol ingereden zonder zadel en bitloos. Hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.
Afbeelding

Februari

Omdat ik nog relatief weinig met hem deed, wat grondwerk en soms even er op zitten, moest meneer op dieet. Het all you can eat principe is iets te veel van het goede voor een sobere ijslander.
Afbeelding
Niet dat hij het erg vond, hij had het reuze naar zijn zin met zijn vriendjes.
mijn goud aan het einde van de regenboog

Maart

Om het afvallen iets te helpen, bewegen we lekker veel, wandelen door de duinen en wat meer rijden. Wat pakte hij alles toch goed op, zo trots was ik op hem.
Bak selfie
Afbeelding

April

Er was een weegbrug op stal, hij werd gewogen en gemeten..
Afbeelding
375kg daar mochten nog wel wat kilo's vanaf!

We gingen meer rijden en ons eerste buitenritje was een feit.
Afbeelding
Wat een droompaard, wederom geen stap verkeerd en helemaal geen spanning.

Mei

In mei zou ik met vriendinnen een weekend op paarden vakantie gaan. Omdat Sol nog erg puppy was zou hij lekker thuis blijven.
Vrij kort van te voren bleek dat het paard waar ik op zou gaan rijden helaas wat gezondheidsproblemen had en heb ik last minute besloten mijn puppy mee te nemen.

1 probleem... Hij is met geen 100 man de trailer op te krijgen. Dat werd dus oefenen, oefenen, oefenen en oefenen.
Nee hij ging er ECHT niet op

Uiteindelijk kon zelfs mijn antipaard broer hem de trailer op zetten.
Ik zelf plat van de Valium heb hem de dag dat we weg gingen in een keer op de trailer gezet, wat een last viel er van mijn schouders. Ik keek zo tegen dat moment op, wat nou als..???

Op vakantie zo enorm intens genoten van mijn brave puppy paard. Zelf zonder zadel (en zonder cap :o ) de Drunense duinen in geweest voor foto's.
Afbeelding

ritje door de Drunense zandbak

En ons eerste lig-momentje samen
slaapkop
Wat ben ik een bofkont dat wij op elkaars pad zijn gekomen. Dat gevoel wat ik had bij zijn foto wordt steeds meer bevestigd, droompony.

En thuis lekker met de hele kudde de weide op.
Afbeelding

Juni

De avond voordat ik op vakantie ging:
Afbeelding

Deze maand was ik op vakantie in het buitenland en heb ik besloten om per direct ontslag te nemen en te vertrekken. Ik had zoveel stress dat ik er bijna aan onderdoor ging.
Nog geen nieuw werk, in een rot positie omdat ik zelf weg ben gegaan en geen recht op een uitkering, leven van mijn spaargeld, maar veel minder stress als toen ik nog werkte.
Uiteraard direct op zoek naar een nieuwe baan, welke in binnen 3 dagen had gevonden, wel kon ik pas in augustus beginnen, maar of dat nu een nadeel was weet ik niet :D

Heel juni en juli dus vrij gehad en het was prachtig weer *\o/*
Maar eerst nog even stil staan bij de maand juli, want dit was een maand waarin enoooorm veel is gebeurd. Mijlpalen en dieptepunten.

Juli

De maand was koud begonnen toen de soulmate van Sol overleed aan koliek. Enorm heftig, voor de eigenaar, voor mij en voor Sol. Hij hinnikte dagen lang naar iedere schimmel die hij zag, hartverscheurend. :(:)
Mijn hart brak als ik hem zag, hij was niet meer de Sol als dat hij was voor zijn Soulmate overleed.
Toch wilde ik nog wel wat moois maken van mijn laatste vrije weken.

Een stalgenoot ging met haar paard naar het strand en vroeg of wij zin hadden om mee te gaan..
Ja zeker, dus hup pony uit de wei geplukt en op de trailer gezet.. Huh trailerlaad probleem?? Welk trailerlaad probleem??
Afbeelding
Gas op die lolly ehh.. Sollie
Mijn droom kwam uit, hier kon ik nog weken op teren. Ben mijn stalgenoot nog elke dag dankbaar.

Ook was er deze maand een bokt fotomeeting georganiseerd bij ons op stal. Het weer zat niet echt mee in het begin, maar uiteindelijk prachtige foto's gekregen.. <3
Afbeelding
Zijn eerste shoot en hij gedroeg zich voorbeeldig!

We haalden zelfs bokt uitgelicht *\o/*

Augustus

*BOEM* Zo zweef je op een roze wolk en zo donder je er vanaf.

Begin augustus op een zondag kwam ik op stal en trof ik Sol hangend op/tegen een schot. Zijn snoepje wilde hij niet en hij kon amper op zijn benen staan, hij durfde niet te gaan liggen.
Gelijk thermometer er in en die gaf 41,2 aan %) Spoedlijn van de DA gebeld en die waren er met 5 minuten al.
Wat Quadrisol er in en afwachten, de koorts zakte en hij leek wat op de knappen, helaas volgende ochtend gebeld dat het helemaal niet goed ging.
Toen ik ging kijken zat hij onder de bulten en weer boven de 40 graden koorts. Weer Quadrisol er in en koelen.
Golfbal Sol, hij zat van top tot teen onder deze bulten

De volgende dagen nog steeds niet echt beter, wel heeft mijn stalgenoot hem behandeld met een photonic lampje en toen zakte zijn koorts in een half uur zeker een halve graad. Sinds de behandeling met het lampje ging het zichtbaar beter en rond half augustus voelde hij zich alweer koning van stal.

Langzaam weer wat opbouwen, hij was best zwak geworden.
Eind Augustus maakten we weer wat korte stapritjes door de duinen.
Afbeelding

September

Omdat hij nog niet helemaal de oude was hebben we september lekker rustig aan gedaan, weer wat opbouwen en lekker wat bosritjes gemaakt.
Ook krijg hij met die enorme buien lekker een ongevoerd regendek op. Van stoere bospony naar watje :o
Afbeelding

Oktober

Nog steeds niet helemaal de oude, toch de DA weer laten komen, dit duurt te lang.

Conclusie, die pony moet 50 / 75kg afvallen, hij is gewoon veel te vet! :x
Helaas deed ik er al zo veel aan, ik kon die pony toch niet alleen in een paddock op dieet zetten? Ik heb de beslissing genomen om van stal te wisselen. Enorm moeilijk, het was echt zo'n toffe stal, leuke mensen, fijne plek.

Pony mocht nog even genieten op de weide
Afbeelding

En is nog met zijn verzorgster naar het strand geweest <3
Strand

En geschoren, wat overigens niet zo'n succes was.
sexy pony :D

November

De grote verhuizing. Hij liep in een keer de trailer op tot mijn grote verbazing.
En van 24/7 buiten, stond hij nu ineens in de nacht op stal, maar ponybeest vind het heeeerlijk!
Afbeelding

Hier ook nog lekker de weide op.
Vieze modder pony

En helemaal poedeltje naakt.
geschoren

Op mijn nieuwe stal wat meer gaan rijden, lessen genomen en een goed afgestemd dieet voor Sol. Hij is echt al enorm veranderd.
Bij 0 weer beginnen *slik*

December

We zijn er nog niet, maar ik ben al heel trots op het resultaat.
Afbeelding

Echt enorm genoten van dit jaar en nu nog steeds. Ik ben zo trots op hem, van amper zadel mak naar paarden vakanties en strandritten binnen een half jaar. *\o/* Dat plan je echt niet van te voren. <3

Ik hoop nog heel veel van deze prachtige jaren mee te maken met mijn Zonnejongen!

2016 here we come! *\%/*

Dammie

Re: Ons eerste jaar samen - Ijsco powerrrr Solfinnur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:37

Mooie ijsco, leuk overzicht. Wel jammer dat je van stal moest veranderen ivm de weide. Heb je ook aan een graasmasker gedacht, misschien had dat geholpen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 00:20

Staat er misschien wat onduidelijk, maar ben niet veranderd vanwege de weide hoor, op zijn nieuwe stal komt hij juist lekker buiten in de weide, deze zijn een stuk minder vet bemest.
Die van mij is amper op de wei geweest deze zomer, anders kon ik hem zeker rollen, hij stond in een soort paddock paradise, maar eigenlijk stond hij alleen maar aan de ruif. :=

Op de vorige stalling had ik gewoon 0 controle over soort en hoeveelheid ruwvoer wat hij binnen kreeg.
Hij stond dus lekker 24/7 vet voordroog te kanen uit de slowfeeders.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:15

Aha. Nu snap ik het. Fijn dat hij lekker op de wei kan

Lilo_Blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:16

Wat een mooie kleur!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 06:36

Wat een veel bewogen jaar en wat een kanjer van een pony heb je! Hopelijk heb je nog lang plezier van je prachtige ijsje.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:21

Wat een heerlijk koppie heeft hij!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:41

Wat een leuk ijsje! :D Heel gave foto's!

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:17

Leuk overzicht! Gave IJsco ;) <3

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:49

Leuke Ijsco heb je *D :) !! Knap en lief koppie zit erop. Vindt de kleur 'schimmel' juist erg leuk.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:17

Wat een leukerd!

Heel veel plezier in 2016!

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:24

Wat een leuk paardje en mooi overzicht!
Door je laatste post snap ik ook dat je veranderd bent van stalling :)
Waren die bulten dan een soort allergische reactie op het (overtollige) vette voordroog?
Veel plezier nog samen!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:19

Wat leuk om Sol hier te zien! Jammer dat je moest verhuizen, maar hij ziet er super uit :D
Nog veel plezier met Sollie op je nieuwe stal :)

lisaxlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:30

mijn nieuwe verzorg pown is beroemd op bokt <3

myosotes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:46

<3 <3 <3 wat een schatje!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:47

Heerlijke IJsco! Ziet er allemaal heel vriendelijk uit.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:44

mooie pown! <3

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:24

Oh, wat een droompaardje zeg <3 <3 <3 <3

Nog veel fijne jaren samen hoor <3

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:33

wat een super- supergave Ijslandeer heb je zeg!

ik zal hem maar niet aan mijn moeder latenzien... straks plukt ze hem uit je tuin
die is gek van ijsladers en dol op schimmels :+

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 07:58

Wat een leuke reacties allemaal <3

Misschien leuk om het verschil te zien, boven is 30 oktober en onder is 30 november.
Afbeelding