Ik wilde natuurlijk niet dat ze in haar eentje zou verpieteren en dus begon de zoektocht naar een vriendinnetje. Al struinende op de boktmarkt viel ik als een blok voor Yazhi TC, een prachtig merrietje gefokt door bokker Chantalll.Net toen dat allemaal in kannen en kruiken was kreeg ik een berichtje van bokker AniekR met de vraag of ik een geschikte stalling wist voor haar twee Welsh NWR merries. Aniek en ik kenden elkaar al van gezamenlijke bezoekjes aan hengstenkeuringen, maar zij wist nog niet van onze verhuizing. Het vervolg ligt voor de hand en zo werd onze kudde (voorlopig) compleet.

Van links naar rechts:
Yazhi TC, 1-jarige Welsh B merrie v. Alex Dai
Starwin’s Roos*, 5-jarige Welsh NWR merrie v. De Goede Ree’s Now Or Never
Campsterhoven’s Marlies*, 6-jarige Welsh NWR stermerrie v. Heitrak’s Marvin
Shiva, 16-jarige NRPS merrie v. Gomel ox
*Roos en Lies zijn allebei drachtig van Nia Domo’s Bolero.

De hele zomer hebben ze hier gebivakkeerd en zich prima vermaakt. Zoals jullie kunnen zien is de overkapping bij de containerstal wel wat krap om met vier pony’s onder te staan. Sowieso leek het de dames niet echt te bekoren, waarschijnlijk wat te lawaaiig en misschien ook niet gezellig genoeg?
Daarnaast lijkt het ons leuk als er volgend jaar ook weer gras in het weiland groeit, dus werd het tijd om een in- en uitloop te maken. De afgelopen weken hebben we daar ontzettend hard aan gewerkt en we laten dan ook graag trots een paar foto’s zien. Het is nog lang niet perfect, maar gistermiddag was het gelukkig dan toch eindelijk goed en veilig genoeg om de pony’s uit te nodigen een kijkje te nemen.Laten we beginnen met een paar voorfoto’s. Gelukkig hoefden we niet bij 0 te beginnen (al was dat achteraf misschien wel sneller geweest
), want er stond al een verzameling hokken en schuurtjes die we konden gebruiken. Het boertje dat hier eerder woonde was een echte knutselaar en verzamelaar. We hebben dan ook bijna niets nieuw hoeven aan te schaffen en zijn al knutselend verder gegaan.

Zo zag het er buiten uit toen we begonnen. Op de foto rechtsonder zien jullie de overkapping en rechts daarvan de oude hooischuur, die we hebben getransformeerd tot inloop. Aan de achterzijde bevond zich een coniferenwildernis waar we ons vele dagen vermaakt hebben met zaag en snoeischaar. Het snoeiafval paste niet in de groene container
dus daar hebben we mooie, al zeg ik het zelf, houtwallen van gemaakt (zie bijvoorbeeld de eerste foto in dit topic).
Links het pad naar het grote weiland en rechts geeft een indruk van het snoeiwerk dat we hebben verricht. Waar geen gras staat waren coniferen. Aan beide kanten staan coniferen, dus de uitloop werd door het snoeien over de hele lengte al gauw een meter of vijf breder.

De binnenkant van de hooischuur was écht een rommeltje. Zelfs ik schrok net van de foto’s, want ik was al vergeten hoe erg het was.
Nu begrijp ik ook weer wat beter hoe het kan dat het ons zoveel tijd gekost heeft om de boel netjes en veilig te krijgen.En dit is hoe het er nu uitziet.

Buiten is het aardig opgeruimd.

En de binnenkant van de oude hooischuur herken je ook haast niet meer terug. Voordat de merries gaan bevallen willen we hier nog twee tijdelijke kraamstallen maken. Tips en ideeën over hoe we dat het beste kunnen doen zijn van harte welkom!

Ook de overkapping werd flink opgeruimd en aangepast, zoals te zien is op de voor- en nafoto's.
En toen mochten eindelijk de pony’s erin! Ze waren erg enthousiast.
Vooral toen ze merkten dat er iets te eten lag.

Zo te zien krijgt het een voldoende.

Mijn mooie meisjes.

Aniek haar mooie dames.

En zo ziet het er ’s avonds uit.

Tot slot nog een plaatje van één van de volgende projecten. De bedoeling is om ook hier de wildernis te temmen zodat er een extra uitloop ontstaat die twee keer zo groot is als de huidige uitloop. Heeft er iemand zin om te helpen snoeien? Diegene mag hier gratis in bad.
Pffff wat een verschil he, als je al die foto's zo naast elkaar ziet... Bijna vergeten wat er allemaal in stond. En viel het jou ook al op dat zo zo mooi van jong naar oud stonden op die foto? ^_^

Misschien dat we volgend jaar een deel kunnen bestraten, ik denk aan het stuk bij de overkapping en het stuk bij de grote uitgang tot en met het pad naar het grote weiland. Het is alleen niet het enige op het wensenlijstje. Het hout aan de zuidkant van de stal is behoorlijk verrot en het dak zal er ook een keer aan moeten geloven. Genoeg te doen dus! Ach, zolang de pony's het beter voor elkaar hebben dan wijzelf hebben ze denk ik niets te klagen. 
Daarnaast snap ik Aniek ook wel dat ze graag zeker wil weten dat de veulens in het stro geboren worden en niet per ongeluk in een plas of net onder het schrikdraad. Voor beide merries is het de eerste keer hè, dat maakt het extra spannend.
Natuurlijk gaan we van tevoren wel goed bekijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Ze zijn allemaal wel erg gehecht aan elkaar, maar we kunnen vast iets bedenken zodat ze elkaar bijvoorbeeld wel kunnen zien.