Shoraya; mijn nieuwe bijrijdpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Shoraya; mijn nieuwe bijrijdpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:40

Durf ik een RIJ-ITP te openen? :+ Nou vooruit we proberen het..

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw bijrijdpaard. Een anglo-arabier. Al op leeftijd maar nog te fit om met pensioen te gaan. Het is werkelijk een schat van een beest, ben zo blij met haar! Ben nog een angstige ruiter maar bij haar voel ik me gewoon veilig. Het is echt een leerpaard :) In het verleden heeft ze Z gereden maar ze kent ook het WE.

Na deze foto's besefte ik pas hoe slecht ik lichtrijd. Echt vreselijk _O- Aandachtspuntje dus. Daarnaast heb ik regelmatig les. Ik heb altijd teveel gereden op de binnenhand en moet dat nu afleren. Binnenhand naar voren en binnenbeen naar buitenteugel. Zagen (of kneepjes) zijn een no-go voor mij. Als mensen tips willen geven dan graag hoe ik weer kan leren rechtop te zitten, op m'n zitbeenknobbels.

Graag geen commentaar op de knalroze jas. Ik weet dat er mensen zijn die niet van roze houden. Dit was mijn eigen keuze. De roze zweep ook met bijpassende spoorbandjes.

Ik hoop nog lang van haar te mogen genieten maar mijn pech met bijrijdpaarden kennende..

1. Eén van de eerste keer rijden:

Afbeelding

2. Ze vindt het leuk om je zweep te jatten. Was hier aan het aansingelen en ineens voel ik dat er aan m'n zweep getrokken werd. Kwam niet meer bij _O- En dan wilt ze hem ook niet meer teruggeven.

Afbeelding

3. Stap:
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Jammer dat dit een sta moment is -O-
Afbeelding

10. Galop: (Galoppeer niet vaak, moet weer leren hoe je moet zitten)

Afbeelding

11. Balkjes:

Afbeelding

Joscaa

Re: Shoraya; mijn nieuwe bijrijdpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:48

De kleur van je jas en je sporenbandjes maken me echt niks uit, maar doe ze astjeblieft wat lager, je drijft nu enkel met sporen ipv gewoon met kuit. Probeer je ellebogen ook wat meer te knikken, dat je niet met zulke rechte armen rijd. Verder gewoon lekker doorgaan en km's maken :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:58

Joscaa schreef:
De kleur van je jas en je sporenbandjes maken me echt niks uit, maar doe ze astjeblieft wat lager, je drijft nu enkel met sporen ipv gewoon met kuit. Probeer je ellebogen ook wat meer te knikken, dat je niet met zulke rechte armen rijd. Verder gewoon lekker doorgaan en km's maken :j

Ik drijf met mijn kuiten, sporen zijn niet voor voorwaarts daarvoor heb ik m'n been en evt de zweep.
Ik heb een filmpje maar die ga ik niet online zetten ivm privacy. Maar kan hem wel een keertje wat lager neerzetten. Zijn wat rottige bandjes, ze kunnen of heel laag of heel hoog, niet in het midden :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:06

Waarom zouden mensen nu je rijkleding of benodigdheden gaan afkraken op kleur, zijn toch onze zaken niet..

Wat mij vooral opvalt is dat jij redelijk streng bent met je handen en het paard naar 'beneden moet lopen'. Zorg voor meer lengte aan je teugels en zo zullen je ellebogen ook sneller op de plek gaan waar ze horen,naast je zij. Voeten wat meer uit de stijgbeugels en hielen om laag, je moet met je kuit drijven en niet met je spoor..een spoor is een hulpmiddel/verfijning en geen gebruiksmiddel die je iedere aandrijving nodig hebt.

Ik vind het een mooi paard/pony om te zien maar zie jammer genoeg geen lossigheid in haar lijf, ook het zadel lijkt niet te passen zoals het hoort.

Les is misschien ook een zeer goede tip, zullen jullie beide hard nodig hebben.
Veel succes nog en hoop het volgende topic een enorme vooruitgang te zien, wat wel zal zijn naarmate jullie als combinatie elkaar beter leren kennen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:08

Over haar handen heeft ze al iets gezegd in de openingspost. Dus daar over beginnen heeft imo weinig zin toch?
Je kan ook gewoon vragen of ze les heeft. Misschien heeft ze dat namelijk wel? Iets met slechte gewoontes afleren?

Succes Selien. Eerst maar goed aan elkaar wennen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:09

Was een grapje, sjonge :P
Het paard moet absoluut niet naar beneden lopen, ik ben juist niet bezig met m'n handen. Wat ook in de OP staat. Ik heb nu eindelijk geleerd hoe dat ik contact moet houden, had altijd boogjes. Ik probeer haar actief te rijden met mijn benen en met mijn teugels heb ik alleen contact. Over de spoor heb ik al antwoord gegeven. Dat ze nu naar beneden loopt doet ze zelf, ik dwing niks. Ze moet niks. Nja ze moet van mij actief lopen waar ik druk mee bezig ben.

Bedankt voor je reactie Kim :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:12

Dappere selien, jullie doen het knap en ik zie echt vooruitgang bij jou qua rijden, uitstraling en zekerheid op het paard :j
Ik denk als je leert op je zitbeenknobbeltje te gaan zitten en minder vanuit je knieen rijdt maar meer vanuit je beugels dat je al een stuk beter gaat zitten met lichtrijden.
Maar je krijgt volgensmij prima begeleiding dus gaat helemala goedkomen :D
Jullie zijn een leuke combi zo samen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:12

Ik zou de spoortjes aflaten, je bent nog niet op een niveau dat je zijgangen etc in zoverre traint dat je zo nodig hebt is mijn mening. Ik zou de eigenaren vragen haar eens na te laten kijken en het zadel ook want ze oogt wat strak / vast houdend in de bovenlijn. Het geeft totaal geen fijn beeld.

Ze is wel echt een perfect formaatje voor jou! :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:13

Streng? Vind haar helemaal niet streng overkomen. Vind t er juist wel lief en relaxed uitzien :)

hoop dat je nog heel lang van d'r mag genieten! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:14

Wat een leuk dier! Gaaf dat je een bijrijdpaard hebt gevonden dat bij je past! :D

Wat ik verder nog toe te voegen heb aan de mensen boven mij: Als het mogelijk is zou ik het zadel eens na laten kijken. :o
Volgens mij ligt dat echt niet goed en kiepert het voorover, ik denk dat als het wel gewoon recht ligt dat je ook al helpt met rechtop zitten :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:14

Jeetje jij alweer op een ander paardje? Ik ken je nu alleen van je voorstel topic van bijrijdpaardjes haha. Vervelend is dat he.. :(

Ik vind het er opzich wel prima uit zien hoor. Alleen je ellebogen iets een knik in, waardoor de lijn van je elleboog naar het bit ook weer hersteld is.

Veel plezier met haar!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:15

Leuk paard, hopelijk blijft deze langer bij je. Misschien is het een idee om eerst zonder sporen te gaan rijden en daarbij te gaan oefenen in de draf en galop. Als je die gangen qua zit goed gaan, dan de sporen er weer aan/om? Ik zie in ieder geval wel dat je plezier hebt in het rijden, dat is het belangrijkste!

Succes en ben benieuwd naar je volgende topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:17

Ik vind het er ook helemaal niet te streng uitzien.

Erg leuk paardje om te zien! Daar ga je vast nog veel plezier mee beleven. :j
En ik vind je jas juist erg stoer! :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:18

Ja erg hè Liekec, blijf aan de gang. :+ Heb gelukkig wel goed afscheid kunnen nemen van m'n vorige bijrijdpaardje. Ik hoop Shoraya te kunnen rijden tot haar pensioen en dat duurt hopelijk nog even :)

Sporen doe ik overigens alleen om tijdens lessen :) Als ik voor mezelf rijd doe ik ze af.

Het grootste doel waar we op dit moment aan werken is lol. Ik ben zo enorm streng voor mezelf dat ik moeilijk kan genieten. Dus ik werk niet aan dat hoofd omlaag, perfecte oefeningen, weet ik het. Ik wil gewoon lekker kunnen ontspannen. Helaas is dat gewoon lastig voor mij. Daarom ook mijn ietwat geforceerde houding.

Bedankt voor de reacties :) Over het zadel heb ik geen verstand, hij is een tijdje terug op maat gemaakt voor d'r. Wel is ze wat aangekomen

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:24

Leuk paardje, kan me goed voorstellen dat je blij met haar bent. Veel plezier toegewenst samen en succes met het verder oefenen :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:30

Zadel kukelt voorover. Je ziet op je laatste foto dat de achterkant helemaal los komt. Ook doordat het zadel opkomt van achter ga jij voor over zitten. Je kan niet in het midden van het zadel zitten omdat het middenpunt erg vooraan zit waardoor jij niet correct zit. Zou het eens voorleggen bij de eigenaar dat je erg naar voren wordt gedwongen door het zadel. Begrijp goed dat je niet kan zeggen zadel ligt niet goed.

Verder sporen, beter te laag dan te hoog. Ik heb ze ook helemaal naar beneden wijzend omdat ik anders te veel ga geven.

Erg leuk paard en gave jas heb je aan!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:41

Stoere Selien! Kamp dat je het aan durft. Ik heb niks toe te voegen verder, behalve dat het plezier er af spat.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:55

Dankjewel :)
Instructrice was ook tevreden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:58

Wat een leuk paardje en ik vind de roze jas ook erg leuk.
Verder zie ik een ruiter die wat onzeker zit en wat mij betreft de sporen niet verdient.
Je hebt een enorme dressuur zweep in je handen en daarbij de sporen aan met een wat onrustige zit.Ik zou zelf de sporen er af laten les of niet.Verder heb ik het idee dat je ook nog erg aan je teugels zit.
Maar met goede instructie's gaat het vast goed komen ,soms is het ook weer wennen zo'n ander paard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:26

Mensen, als ik tips wilde had ik wel een HAW aangemaakt. Vind het altijd apart hoe Bokt voor anderen wilt bepalen wat ze wel en niet mogen doen. En dan erover blijven doorgaan. Ik ben niemand verantwoording schuldig maar heb toch sommige dingen toegelicht. Daar hou ik het dan ook bij. Onthoud dat ik inderdaad een onzekere ruiter ben, dit paard een jaar heeft stilgestaan. Ik een ander paard gewend ben, andere instructrice. Ik heb haar tot nu toe zo'n 10 keer gereden. Verwacht dan niet dat ik ineens een goede houding heb. We aan elkaar gewend zijn. Paard is ook onzeker en het duurt even eer zij de ruiter vertrouwt en ontspant. Daar zijn we gewoon mee bezig. Zoals m'n instructrice zegt, de weg ernaartoe is leuker dan het einddoel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:32

Ik vind het totaal niet nodig om commentaar te geven over je rijkunst -vind het overigens best wel netjes:)- aangezien je daar niet direct om vraagt en veel anderen het al doenx)

Ik zou zeggen; lekker les nemen, veel tijd met haar doorbrengen en gewoon lol hebben!

Ik vind het er al netjes en relaxed uitzien, ga zo door!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:08

Selina schreef:
Mensen, als ik tips wilde had ik wel een HAW aangemaakt. Vind het altijd apart hoe Bokt voor anderen wilt bepalen wat ze wel en niet mogen doen. En dan erover blijven doorgaan. Ik ben niemand verantwoording schuldig maar heb toch sommige dingen toegelicht. Daar hou ik het dan ook bij. Onthoud dat ik inderdaad een onzekere ruiter ben, dit paard een jaar heeft stilgestaan. Ik een ander paard gewend ben, andere instructrice. Ik heb haar tot nu toe zo'n 10 keer gereden. Verwacht dan niet dat ik ineens een goede houding heb. We aan elkaar gewend zijn. Paard is ook onzeker en het duurt even eer zij de ruiter vertrouwt en ontspant. Daar zijn we gewoon mee bezig. Zoals m'n instructrice zegt, de weg ernaartoe is leuker dan het einddoel.

Niemand verplicht je een topic te maken.Zet dan in je OP dat je alleen wilt lezen hoe geweldig je het allemaal doet en niet op enig kritiek zit te wachten.
Soms is een blik van buiten af best handig want sluipen er dingetjes in waar jezelf aan gewoon bent en die je zelf niet meer ziet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:11

Maar 90% van de dingen, zijn of gezegd, of zegt ze zelf in de OP. Dat hoeft dan toch niet herhaald te worden?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:22

Ja maar daarom hoeft niet alles 10x herhaald te worden toch :) Er is iets gezegd over het zadel: nou zal het even bespreken met de eigenaar. De sporen doe ik alleen om in les en lager. Opmerking over dat ik alleen met de voorkant bezig ben terwijl dat niet klopt, ja sorry daar kan ik gewoon niks mee. Verder heb ik aangegeven waarover ik tips wil. En verder heb ik bijna wekelijks les. Dus dan zou ik het prettig vinden als mensen gewoon lezen en rekenkng houden met het feit dat ik haar net ken :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:22

Selina schreef:

Jammer dat je het zo op vat. Staan goeie tips tussen. Vooral over de sporen nog even weghouden! Ik neem aan dat je wil leren?