knolknuffelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

knolknuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:28

Zoals sommigen van jullie weten hebben wij net een huisje gekocht met veul grond. Wij hebben nog geen eigen paarden maar dat is wel een droom die nu eindelijke werkelijkheid kan worden.
Via een collega'tje op het werk ben ik in contact gekomen met een fokker van duitse koudbloeden bij ons in de buurt. Heel gemeen, want ze stuurde me allemaal linkjes naar zijn verkoopadvertenties en vertelde hoe lief en hoe leuk de paarden wel niet waren, haha. Maar goed, wij willen eerst wat informatie voordat wij überhaupt deze stap gaan zetten. Dus zijn we gisteren op sleeptouw genomen naar die fokker. Bleek echt een hele geschikte gast te zijn, beetje boers, maar goed dat heb je wel eens. Schijnt nog bij mijn oom op school te hebben gezeten en kent mijn moeder, dus het wereldje is weer klein.
Na ff te hebben staan ouwe beppen zegt ie, 'zullen we even naar de jonge paarden gaan?' De advertentie die hij had staan was namelijk van een veulen van 6 maanden. Zij wordt verkocht omdat ze te groot gaat worden voor zijn span ('ziet dr toch niet oet als die knol dr ene haleve meter bovenuit steekt!'). Maar het was wel een beetje zijn oogappeltje. Moeder was overleden na de geboorte dus met de fles opgetrokken en heel erg aanhankelijk. Hij vind het echt niet leuk om dr weg te doen dus als ze dan toch wel ging dan wel naar een geschikt huis. Dus bij die wei aangekomen, staat daar een pracht van een knol met twee veulens van een half jaar.
Op slag verliefd. <3
De veulens moesten nog ontwormd worden dus hij moest toch even de wei in. 'Kom maar mee.' zegt ie, 'Of durf je niet.' Duh... Dus wij door de bagger heen (ingang van de wei was vrij nat en stukgelopen) en heerlijk lopen kroelen met de meisjes.

Afbeelding

Heel veel info gekregen over de paarden. Waarom hij met duitse knollen fokt en geen nederlandse, over bloedlijnen en mok en beenafwijkingen bij knollen en de stand van de voor en de achterbenen de hoekingen en waar je nou een goed paard aan herkend enz. Echt reuze-interesant. En al die tijd heerlijk lopen knuffelen met Liselotte. het veulentje dat te koop staat. Och wat was dat een heerlijk lekkere kroelkip.

Daarna onder het genot van een kop koffie gepraat over ons nieuwe huis en over onze plannen met de paarden en wat we graag wilden. Dat we allebei al lang niet meer gereden hadden maar dat het wel een droom van ons was om weer te gaan rijden ect.
Wij waren eigenlijk al weer voorbereid om naar huis te gaan. We hadden veel info gehad en het was hartstikke gezellig, maar we waren er alweer even en ja, op een gegeven moment ga je naar huis, toch?
"Ik moet er nog een paar laten lopen, willen jullie mee?" Zegt hij in eens. "Onze jongste moet nog wat kilometers maken voor de kar, en dat is goed voor haar, wat extra gewicht in de kar."
Dus wij keken elkaar aan. "Uh ja, graag?"
"Nou dan drink nog maar een kop koffie dan ga ik ze vast aanspannen."
Nou mooi niet dus, ik loop wel mee, haha. Vond ie ook prima. Dus eerst Nettie uit de paddock gehaald en aan de paal gezet. Ondertussen van alles verteld over hoe oud ze is en wat ze allemaal kan, dat ze onder het zadel beleerd is en voor de kar, en dat ze een goed leerpaard is voor de jonge paarden omdat ze echt nergens van opkijkt. uitleg over het inspannen en het tuig en hoe dat dat werkt. Ondertussen ook weer heerlijk lopen kroelen.

Afbeelding

Daarna het jonge paard uit de paddock gehaald. Ja dat was even een ander verhaal ja, lekkere opdonder. "Ja, precies dr oma," zegt ie, "daar heb ik ook een strijd mee moeten leveren. Maar toen ik haar dr eenmaal onder had wisten we precies wat we aan elkaar hadden. Heb ik een gouden paard aan."

En hup, voor de kar en het buitengebied in. Heerlijk. Ik had nog nooit op een kar gezeten, maar wat is dat gaaf zeg! En een uitleg heb ik gekregen, mijn oren klapperen er nog van. Hoe hij de paarden opleert, eerst met een ouder paard dat nergens van schrikt. Nog geen gewicht meetrekken maar puur het leren aan de kar te lopen. Op een heuveltje zette hij ze stil en liet ze rustig achteruit lopen. "Dat is voor jonge paarden makkelijker, zo op een heuveltje, dan hoeven ze niet hard te werken maar zich alleen even te laten afzakken." Op dat zelfde heuveltje zette hij ze bovenaan stil. "Nou moet je eens opletten." Zegt ie. En hij zet de rem op de kar en laat ze lopen. Och wat moesten ze werken, en wat hadden ze er een lol aan. Helemaal plat en vol in het harnas. Geweldig wat een kracht kunnen ze leveren zeg! Daarna langs een boerderij waar twee groenendalers als idioten gillend langs het hek heen en weer gingen. Ze gaven er geen kik om! Das echt bomproof. Verder gepraat over de cross wedstrijden die hij deed met 2- 4- en soms wel 6-span. De snelheidsraces, tot wel 65 km per uur die knollen! En de strongmanwedstrijden. Het werk dat hij in de bossen doet met zijn paarden, hij sleept nog echt boomstammen met ze. Echt zo geweldig gaaf. Ik heb echt vreselijk genoten! Voelde me weer net een klein meisje. :D

Afbeelding

Na het rijden nog even een kopje koffie gedaan met vlaai. Ja echt. Metvlaai, want het was zondag. haha. En ja. Toen kwam ook het hoge woord eruit. Nettie, de oude dame voor de kar, was ook te koop. Ze paste niet echt in het span wat hij had lopen, ze was iets te veel het 'oude type'. En aangezien hij nog meer goede leerpaarden had mocht Nettie ook wel naar een goed nieuw huis. Hij vond haar wel wat voor ons.
Dus...

Maar goed. Om een lang verhaal nog langer te maken. Wij zijn met heel erg veel indrukken en informatie naar huis gegaan. En met een voorstel om twee hele gave mooie paarden te kopen. Een veulen van 6 maanden, waar ik stiekem al smoorverliefd op ben, en een oudere dame van net geen 10 jaar waar ik de eerste paar jaar mooi op kan oefenen totdat kleine Liselotte niet meer zo klein is. Boah... Ik heb veel om over na te denken....

anjali

Re: knolknuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:26

Leuk zeg! Als je toch paarden wilt dan lijkt dit me wel een kans. Een echt braaf leerpaard is zeldzaam en goud waard. /3 :j

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:47

Dank je wel Anjali. Ja ik weet het, aan de ene kant is het een kans uit duizenden, zo'n lieve goedzak als leerpaard. Aan de andere kant denk ik, een knol van 10, das al best op leeftijd voor zo'n grote toch? En een veulen. Tjah. Heel graag, maar wat is dat veel werk. En dat zelf optrainen, ik weet niet of ik dat wel durf. Nou heb ik gelukkig wat mensen in mijn omgeving die dat wel vaker doen en mij allemaal beloven mij te willen helpen, maar toch. Je moet het zelf doen he.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:45

AbbyBlues schreef:
Dank je wel Anjali. Ja ik weet het, aan de ene kant is het een kans uit duizenden, zo'n lieve goedzak als leerpaard. Aan de andere kant denk ik, een knol van 10, das al best op leeftijd voor zo'n grote toch? En een veulen. Tjah. Heel graag, maar wat is dat veel werk. En dat zelf optrainen, ik weet niet of ik dat wel durf. Nou heb ik gelukkig wat mensen in mijn omgeving die dat wel vaker doen en mij allemaal beloven mij te willen helpen, maar toch. Je moet het zelf doen he.

!0 op leeftijd?????? Mijn ouderwets type zware Haflinger is 35 jaar,en is nog gezond en berijdbaar.Ook echt een koudbloedtype, lijkt een beetje op de foto's die jij plaatste. Vandaar dat ik het je aanraadde!Een veulen inleren, daar heb ik geen ervaring mee, maar ik dacht dat het juist een leuke combinatie zou zijn met de oudere merrie. Maar, je moet natuurlijk altijd je eigen intuitie volgen en je door niemand iets laten aanpraten of afraden. Laat je nog weten hoe het verder gaat? :) /3

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:01

Ziet eruit als een heerlijke dag :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:11

Wat een heerlijk verhaal en wat schrijf je leuk ! :D
Als ik zo alles bij elkaar optel...is 1 + 1 = 2 toch ? :+ Dat oudere leerpaard is idd goud waard, gaan dat jonkie en jijzelf veel aan hebben :j Je hebt mensen die je willen helpen en bij die gast in kwestie zul je toch ook wel hulp kunnen krijgen in de toekomst moest het nodig zijn?
Ik zou niet twijfelen met de gegeven omstandigheden... 8-)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:20

10 jaar is nog hartstikke jong en een goed leerpaard is zijn gewicht in goud waard. Die vind je niet snel. Je hebt het verlaag leuk geschreven het leest lekker weg! Ik snap dat je nog even wilt nadenken maar ik had het geweten hoor!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:20

Ik heb me laten vertellen dat een gemiddeld trekpaard (het grote zware type dan he) maar een jaartje of 15 wordt. Maar dat is dus niet helemaal waar? Ik heb inmiddels ook foto's gekregen van een marathonwedstrijd die de 'oude dame' vorig jaar nog heeft gelopen. Dus madam is in ieder geval goed fit!

Bedankt voor jullie adviezen en lieve woorden. Wij zijn er nogsteeds niet over uit en vinden zeker het veulen, een erg grote stap. Het was eigenlijk de bedoeling om ons even in te lezen en informatie in te winnen voordat we daadwerkelijk een paard zouden kopen. Tja, een goede voorbereiding werkt ook wel eens averechts, haha. Maar wie niet waagt, wie niet wint, toch?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:22

Pandora2 schreef:
Je hebt mensen die je willen helpen en bij die gast in kwestie zul je toch ook wel hulp kunnen krijgen in de toekomst moest het nodig zijn?

Die gast heeft zelfs al aangeboden om een paar keer te komen helpen als het veulen zover is dat ze voor de kar geleerd kan worden. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:04

Je moet toch minstens 2 paarden kopen, aangezien ze bij jullie thuis komen te staan. waar nog geen andere paarden zijn. Vandaar dat dit stel me praktisch leek. Ze kennen elkaar immers al. /3 /3 :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:23

Wat een leuke dag moet dat zijn geweest en wat een kans, laat je ons weten als je deze kans aanneemt? Ben wel benieuwd!
En 10 valt inderdaad heel erg mee, ik heb genoeg grote, zware trekpaarden (toevallig in Duitsland) gezien van 20 en nog veel ouder ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:36

anjali schreef:
Je moet toch minstens 2 paarden kopen, aangezien ze bij jullie thuis komen te staan. waar nog geen andere paarden zijn. Vandaar dat dit stel me praktisch leek. Ze kennen elkaar immers al. /3 /3 :)

Dat ben ik helemaal met je eens hoor! Één paard is geen paard. :o

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:08

Ik zou het gewoon lekker doen! Hier ook een herintreder :D omdat ik al een dagje ouder wordt en van alles mankeer, zijn we op zoek gegaan naar een RUSTIG paardje, met een stokmaat waar ik met het wrakke lijf nog enigszins op kan komen.( Dat opstappen moet je ook niet filmen hoor :') ) uitgekomen bij een tinkermerrie waar nog een kadootje in bleek te zitten. Dat kadootje is inmiddels 8 maanden en we redden ons prima met zijn drietjes. Ik was toch ook al een aantal jaren paardloos, maar wat geniet ik er weer van. Zalig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:10

AbbyBlues schreef:
Ik heb me laten vertellen dat een gemiddeld [ras] (het grote zware type dan he) maar een jaartje of 15 wordt.
De reden dat dit vaak wordt gezegd is omdat veel Trekpaardrassen CPL krijgen, dat is een beenaandoening.
Hierdoor loop je kans dat je ze vroeg in moet laten slapen, maar er is ook een goede kans dat ze gewoon oud worden met weinig problemen en zeker de 20 wel halen. :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:16

Ik vind het eigenlijk wel een mooie combinatie: een nog niet zo heel erg oude ervaren dame waarmee je je kunt veroorloven af en toe een steekje te laten vallen en een jonkie die alles nog moet leren. Dat jonkie kan mooi worden opgevoed door de oudere dame en tegen de tijd je met die kleine aan het werk gaat weet je precies hoe het moet. Win-win.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:18

KoudbloedKim schreef:
AbbyBlues schreef:
Ik heb me laten vertellen dat een gemiddeld trekpaard (het grote zware type dan he) maar een jaartje of 15 wordt.
De reden dat dit vaak wordt gezegd is omdat veel Trekpaardrassen CPL krijgen, dat is een beenaandoening.
Hierdoor loop je kans dat je ze vroeg in moet laten slapen, maar er is ook een goede kans dat ze gewoon oud worden met weinig problemen en zeker de 20 wel halen. :j
precies, de gemiddelde leeftijd wordt natuurlijk flink omlaag gehaald door beenproblemen. Zonder dat lijkt ook mij dat een jaar of 20/25 prima haalbaar is.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:07

Jongens jullie zijn echt helemaal geweldig. B-)
Wij zaten echt in over de leeftijd, dat zeg ik eerlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:06

De gemiddelde leeftijd van trekpaarden is ook laag omdat, sinds er niet veel werk meer is voor deze dieren, veel veulens gewoon naar de slacht gaan. Gezonde veulens dus, maar geen vraag naar! Hetzelfde probleem trouwens met Haflingerveulens in de Alpen. Die merries zijn heel vruchtbaar, dus ieder jaar een veulentje, de toeristen zien dat graag op de wei lopen, en vervolgens naar de slager.M.a.w. als je de gelegenheid hebt om zulke dieren te huisvesten, en jij schijnt tot die gelukkigen te behoren, geef ze dan een kans! Ik heb geen eigen grond, moet dus een plek huren, anders had ik veel meer dan 1 van die lieve goedzakken. }:0 /3 <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:14

Volgens mijn vroegere instructice\manege-eigenaresse is de GEMIDDELDE leeftijd van een KWPN-paard 7 jaar...... :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:14

Volgens mijn vroegere instructice\manege-eigenaresse is de GEMIDDELDE leeftijd van een KWPN-paard 7 jaar...... :(