Wat heb ik genoten, 5 jaar met deze knappe schim

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Wat heb ik genoten, 5 jaar met deze knappe schim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:11

In het kader van studie ontwijkend gedrag en alles voor mezelf op een rijtje zetten, open ik eens een fototopic van schim.
Ik heb er bewust voor gekozen om geen topic te maken, specifiek voor het jaar 2015, want dan wordt het wel een hele depressieve bedoeling (zie verder in het topic). Ik heb besloten, bewust terug te kijken op alle mooie momenten die we samen hebben beleeft.
De boodschap die ik iedereen hierbij mee wil geven is: Geniet van je paard, van de dingen die je samen mee mag maken, voor je weet is het over en dan ben je blij dat je van al die momenten hebt genoten.
In 2015 kwam namelijk een eind aan onze 'carrière' onder het zadel en ik ben zo onwijs blij, dat ik met een glimlach terug kan kijken naar al onze mooie momenten en wat ben ik blij dat ik er altijd zoveel van heb genoten, daar kan ik nu op teren. :j

Laat ik beginnen met een klein paspoortje, zodat jullie weten over welk paard ik het heb ;)
Naam: Peri H.h. maar wordt vooral 'schim' genoemd
Kleur: Schimmel, vosgeboren, maar neigt in de zomer naar vliegenschimmel
Leeftijd: 18 jaar
Eindklassement: M2 dressuur, Z1 startgerechtigd
Afstammeling: D-Day x Shah X (iets met: een hengst met een 'apart' karakter, kruisen met een arabier :') )

Ons avontuur begon eind 2009/begin 2010. Mijn 1e eigen paard en wat voor een..
Een schimmel, ongeleid projectiel was zo ongeveer wel de juiste omschrijving voor hem. :Y)
Maar ik heb altijd iets in dit paard gezien, dus ik bleef er voor gaan.

We maakte ook ons debuut in de B-dressuur. Op het begin geen succes, mijn 1e proeven heb ik af mogen groeten omdat we door de spanning stuiterend de baan door gingen. Maar er zaten ook nog wel oké stukjes tussen.
Afbeelding

Gelukkig kwam het later goed en vlogen we met monsterscores van boven de 200 de B, allround kampioen in de B en de L1 door, reden we kringkampioenschappen in de L1 en zaten we in de zomer van 2011 alweer in het L2.

In de zomer van 2011 kwamen Linsey en Susan langs om Peri op de foto te zetten.
Wow wat zag ik mijn paard opbloeien, hij genoot er serieus van en hij vond het erg tof dat die onder was geschminkt als indianen paard.
Afbeelding

De zomer van 2011 beloofde nog veel meer goeds.
We verhuisden van stal zodat we meer faciliteiten hadden, Peri kwam tot rust en kon zich hier veel beter aarden en we startten 3 dagen tijdens een ruiterweek waar we reserve kampioen bij de pony's werden.
Deze foto kreeg ik van mijn toen der tijd instructrice afgedrukt, omdat ze zo trots was <3
Afbeelding

We gingen met een bokt-clubje op instructieweek in Ermelo. We kregen spring-, cross- en dressuurles.
Deze springles heb ik mindere herinneringen aan, maar toch een leuke foto:
Afbeelding

We startte tijdens de ruiterweek in Oudendijk waar we monsterscores haalden:
Afbeelding

En last but not least reden we een kür op muziek (L-niveau) waar we 71% en een 1e prijs behaalden. Wat was ik trots op dat fantastische paard!

In 2012 reden we M1 en tijdens de zomerselecties stonden we er weer goed voor. Op onze laatste selectie kregen we te horen dat we door mochten voor de Brabantse
Afbeelding

Op de Brabantse mochten we helaas net niet overkampen, maar dat vond ik prima. :j
Afbeelding

In December 2012 werd er nog een hele leuke foto van ons gemaakt die op mijn kamer hangt
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 0656_o.jpg

En reden we een clinic bij Patrick van der Meer. Erg leerzaam, maar ik weet wel dat de 'manier' niet bij ons paste.
Afbeelding

In 2013 kwam we tot de ontdekking dat die ook heel netjes bitloos kon rijden
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CA2789

En reden we een clinic bij een hele fijne instructeur, die ons op de instructieweek in 2011 ook goed heeft geholpen
Afbeelding

In September kregen we een mooi cadeautje van Bokt en Horse-Event. We waren namelijk uitgekozen om mee te doen aan een TREC clinic. Dit was een onvergetelijke en mooie ervaring.
Afbeelding

Begin 2014 trok ik mijn stoute schoenen aan en kocht ik een jaarlabel voor de Loonse en Drunense duinen. Die waren namelijk op 10 minuten stap-afstand van stal. Schim was helaas niet zo heel erg braaf buiten en draaide vaak graag om, maar ik vond dat het nu onderhand wel eens moest kunnen zonder die gekke fratsen ;)
And guess what? Hij was kei braaf!
Afbeelding
Sinds dien genoten we elk weekend van een lekkere rit in de bossen en duinen!

Ook reden we onze eerste TREC wedstrijd in Kaatsheuvel, die onwijs goed ging!
Afbeelding

Inmiddels waren we ook al M2 gestart en gingen we die draad weer wat oppakken. Inmiddels reed ik ook al even tussen de paarden, dus dat was allemaal net ietsje pittiger. Maar eind 2014 ging schim fantastisch lopen en behaalde we weer super prijzen in het M2

Afbeelding

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56C5EA92

Ook reden we weer een TREC clinic georganiseerd via Bokt
Afbeelding

Toen kwam 2015..

2015 begon goed, maar wat ik niet wist is dat we begin februari onze laatste dressuurwedstrijd hadden gereden..
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56F764C7

Omdat ik dat bovenstaande natuurlijk niet wist, en schim in top conditie was hadden we ons ingeschreven voor ons Z1 debuut.

Maar toen begon de ellende, schim stond een paar dagen voor ons Z debuut met een enorme slokdarmverstopping op stal. Ik heb een paard nog nooit zo bang gezien en het voelde voor ons alsof we de dood in de ogen keken.. Hij heeft uiteindelijk een week op de kliniek gestaan omdat hij zich heeft verslikt en moest vasten. Helaas is schim hier erg gevoelig voor dus was die enorm afgevallen en was ik eigenlijk heel mijn vrolijke, werkwillige paard kwijt. Na een maand begonnen we langzaam met rijden, maar het was een hoopje ellende. Meerdere malen heb ik jankend op mijn paard gezeten 'ik krijg mijn paard nooit meer terug, dadelijk moet die met pensioen, dadelijk gaat die dood' ;(

Maar daar was allemaal niks van waar.. schim bewees (alweer) het tegendeel, hij kwam er bovenop, beter als ooit tevoren en hij liep fantastisch. Er kwamen langzaam weer wat plannetjes om eens een M2 proefje te gaan starten.

Totdat ik met longeren een hele kleine kreupelheid ontdekte en we daardoor de medische molen in gingen.
Dit was zo ongeveer het nieuwe 'thuishonk' voor schim.. op de kliniek..
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B66B67

Eerst gingen we naar huis met de diagnose 'gevoelige voorvoeten', helaas na 4 weken revalidatie was die nog niet oké aan de longe..
Weer naar de kliniek 'hij heeft lichte artrose'. We konden wee op gaan bouwen en met rijden liep die geweldig
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CC996D
Maar na een weekje lichtjes rijden besloot ik voordat ik hem op ging pakken hem weer aan de longe te bekijken. Helaas.. nog niet goed en weer terug naar de kliniek. Foto's goed, echo goed, alleen het paard was niet goed.
We werden doorverwezen voor een MRI scan en gingen naar Belgie, waar ze bevoegd waren om een staande MRI te doen, zodat Peri niet onder narcose hoefde.
Inmiddels had ik mijn hoofd al afscheid genomen, bang dat we hem moesten laten gaan.. Gelukkig hoefde dat dan weer niet. Hij blijkt een nogal complexe blessure te hebben in zijn voorvoeten die niet tot nauwelijks geneest. Het slechte nieuws is dus: Het gaat nooit meer over. Het goede nieuws is: Hij kan lekker met pensioen zonder pijn.

Dat was dus het einde van ons avontuur als echte combinatie, maar gelukkig en hopelijk mogen we nog jaren van elkaar genieten. Gelukkig doet schim het goed en hij lijkt het werken niet echt te missen.
In die tijd is Marit nog langs geweest om foto's van ons te maken
Afbeelding

Ik hoop dat 2016, desondanks de omstandigheden een beter jaar zal worden voor ons. We kunnen niet veel meer dan wat poetsen en scharrelen, maar we genieten nog lekker van elkaar zolang dat het kan <3
Laatst bijgewerkt door Queelens op 05-11-15 14:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:17

Wat een prachtige ode aan een geweldig paard!! Ontzettend balen dat jullie als combinatie nu niet meer verder kunnen, maar ik vind het wel geweldig dat hij bij jou van zijn pensioen mag genieten _/-\o_ Echt top!
Hoop dat er nog héél veel mooie jaren bij komen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:18

Leuk om oude dressuurfoto's van jullie te zien, had van jullie eigenlijk alleen maar de shoot van Marit gezien. Het blijft natuurlijk lastig voor je, maar gelukkig kan hij nog pijnvrij met pensioen.

De foto bij dit stukje klopt niet:
In December 2012 werd er nog een hele leuke foto van ons gemaakt die op mijn kamer hangt
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B66B67

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:21

wát een gaaf paard zeg <3 op de foto's ziet het er allemaal heerlijk ontspannen uit! super combinatie!
heel veel plezier nog samen! het rijden gaat dan niet meer, maar er zijn zat andere leuke dingen te doen met hem <3

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:22

Wat een prachtig paard, maar wat verschrikkelijk dat die al met vervroegd pensioen moet door zo'n rot blessure.. Hopelijk kunnen jullie nog jaren van elkaar genieten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:24

Bedankt Kentaro, ik zou het ook nooit over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen hoor of echt te laten gaan.
Hij heeft geen pijn zo en is een enorme levensgenieter, daarnaast is die echt mijn maatje en hij enorm eenkennis dus ik zou hem nooit naar een ander doen. Het risico dat anderen denken 'oh hij loopt goed, valt wel mee, laten we erop gaan rijden' is ook vrij hoog aanwezig.
Dus nee, hij blijft lekker bij mij, dat verdient die <3

Bedankt voor de tip Selien, heb het aangepast!

Love2sk8, bedankt! Ik heb er ook altijd naar gestreefd om met ontspanning en respect voor het paard te rijden. Hij accepteerde anders ook niet haha ;)
Dat maakt er wel naar, dat ik altijd heb kunnen genieten van hem.

YvvvWedg, jij ook bedankt! Het is spijtig inderdaad. Maar hij is 'gelukkig' al 18 dus heel erg vroeg is het niet. Maar hij had nog wel een jaartje meegekund in de sport en de andere jaartjes als bospaard. Maar helaas..
Laatst bijgewerkt door Queelens op 05-11-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:25

Wat een prachtige schimmel en wat een mooie dingen hebben jullie samen beleefd. Super jammer dat jullie belevenissen nu stoppen. Hoop dat jullie toch samen nog volop kunnen genieten van zijn tijd als gepensioneerde :-)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:26

Mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:44

Mooi overzicht met prachtige foto's, al is het einde niet wat je had gehoopt.
Respect voor hoe je tot het einde gaat met je vriend en dat je hem ook koestert in zijn mindere dagen.
Ware vriendschap _/-\o_

ManonGrr

Re: Wat heb ik genoten, 5 jaar met deze knappe schim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:51

Hey Marieke,

Wat een mooi overzicht met een verdrietig eind! Wat heeft hij precies? Goed dat je beseft dat je van alle momenten moet genieten! :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:54

Bedankt LadyUrsy, dat komt vast wel goed. Ik geniet nogsteeds elke dag van hem :j
Bedankt voor je lieve woorden Bernadette. Hij was er ook altijd voor mij, dus ik ook voor hem. Hij verdient het.
Hee Manon, leuk je weer eens tegen te komen! Het is nogal lastig om uit te leggen wat hij heeft, het komt niet vaak voor. Maar het zit onderin de diepe buiger bij de aanhechting aan de hoef. Het is geen peesblessure, maar wat anders. Hij loopt er ook niet mank op, alleen op de harde volte in draf.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:57

wat een mooie foto's en wat vertel je het verhaal met liefde!
klopt het dat jij in Elshout staat? volgens mij herken ik je namelijk
ik heb daar eerder dit jaar ook een tijdje bij de club meegereden maar het vosje was niet zo braaf en nu ben ik zwanger en heb ik afscheid genomen van haar....
hoop volgend jaar weer een leuk paard te vinden en weer aan te kunnen sluiten, maar eerst ff een baby op de wereld zetten!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:59

Mooi topic, fijn dat je zo goed voor hem zorgt :)

Ik heb zelf ook in mei een afscheidsshoot gehad met mijn paardje dus ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is, gelukkig is het ook bij die van mij niet nodig gebleken.

Geniet maar zo veel als je kan van hem ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:09

He Anke, dat klopt. Ik geloof dat ik dan al wel weet wie je bent want ik heb ook nog clublessen meegereden ;)
Jij ook veel succes en ik hoop voor je dat je volgend jaar weer een leuk paard vind. Ik heb zelf ook weer een projectje om te rijden, dus wie weet komen we elkaar volgend jaar weer tegen.

Eline, ook voor jou sterkte. Ik begrijp dat die van jou er ook nog gewoon is? Ga er dan ook nog maar volop van genieten!

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:14

@queelens, ik herkende je inderdaad vanuit de clublessen..... Ik ben degene die op een bepaald moment met paard en al achterover ging tijdens de les (weet niet of je die keer meereed). Daarna ff besloten dat de clubles niet de beste plek was om dat soort dingen op te lossen en een pauze ingelast..... Nu door de komst van een baby wordt die pauze alleen wel erg lang

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:19

Haha ja, die keer reed ik mee! ;)
Ik was me er kapot van geschrokken, maar gelukkig sprong je er zo weer bovenop en liep het goed af. Vond ik erg knap van je, maar ik snap wel dat je een pauze hebt ingelast.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:12

Wat een prachtig overzicht van jullie samen Marieke!

Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:26

Wat super dat hij bij jou nog lekker mag genieten <3 Fijn dat je zulke geweldige herinneringen met hem hebt :) Veel geluk nog samen!!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:36

Wat een mooi overzicht van een knappe schimp <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:42

Jullie zijn zo leuk samen! <3

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:48

Jammer van het pensioen maar wat een geluk dat hij pijnloos verder kan en je nog samen kunt genieten.
Wat een gaaf paard hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:20

Jullie zijn een prachtig team samen!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:39

Wat een mooi verslag van een prachtig all round paard. Gelukkig hoeven jullie nog geen afscheid van elkaar te nemen en kunnen jullie nog lekker genieten van elkaar! :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:18

Mooi overzicht. Jullie hebben geen kans op plezier onbenut gelaten!
Geniet nog van t gefreubel

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:50

Hee Marieke, wat heftig om zo'n topic van jullie tegen te komen! Prachtige fotos en dan ineens 'einde van ons avontuur als combinatie'!

Jullie zijn en blijven een fantastisch top team.. er op of er naast! Jammer dat jullie dit moet overkomen, ik hoop dat die knapperd van je nog lang (uiteraard pijn vrij) bij je mag blijven!