Op 9 augustus 2015 had ze voor het eerst van d'r leven een ruiter op haar rug. Daarvoor was ze al wel heel goed getraind door middel van longeren aan de dubbele lijnen. Het was nu dan ook letterlijk opstappen en wegrijden. We hebben 1 rondje aan de longeerlijn gereden, daarna meteen los (stap, draf en galop). Caramel pakte het werk zo goed op dat we besloten om door te zetten en dit jaar de verrichtingsproef te rijden. Volgend jaar wordt ze weer gedekt en ik zie het niet zitten om met een merrie een verrichtingsproef te rijden die dan op dat moment al ruim 5 maanden drachtig is.
Een vriendin heeft haar dressuurmatig getraind en ik heb het springen voor mijn rekening genomen. In aanloop naar de verrichting hebben we meegedaan aan een oefenspringwedstrijd. Dit deed ze erg goed, oh wat was ik trots op haar
[SPR-ITP] Knappe Caramel voor het eerst (trainings)springwedstrijd!
Op 15 oktober 2015 zijn we afgereisd naar het KNHS centrum in Ermelo. Zo konden we daar nog even de cross oefenen. De dag van aankomst hebben we haar even gelongeerd en nog even vrij laten springen, het lijntje stond al klaar dus dat was een mooie oefening.
Op vrijdagochtend hebben we de cross geoefend. Eerst vond ze het wat spannend (ik trouwens ook) maar later had ze echt de smaak te pakken. Ze genoot zichtbaar en deed dan ook erg haar best. In de late middag hebben we haar nog even wat losgereden, lekker de spiertjes losgewerkt zodat ze de volgende dag optimaal kon presteren tijdens haar verrichting.

Toen de dag van de verrichting:
De verrichting bestaat uit verschillende onderdelen: vrijspringen, basisgangen, springen onder de man en een vlakkebaantraject met natuurlijke hindernissen.
's morgens om 09:00 uur begonnen ze met het vrijspringen. Caramel had nr. 10. Persoonlijk vond ik dat ze de pony's heel erg opjaagde, daardoor waren de pony's erg onrustig. Dat is echt een aandachtspuntje binnen het stamboek, bij de hengsten is het ook altijd wat met het vrijspringen.
Om 11:30 uur moest Caramel de baan in voor de basisgangen en het springen onder het zadel. Vriendin van mij heeft het dressuurgedeelte gereden, daarna ff gewisseld zodat ik het springen kon doen.
We hadden in het parcours 1 weigering maar verder sprong ze fantastisch. Bij de basisgangen liet ze een mooie constante verrichting zien. Mooi stil in de aanleuning. Persoonlijk vond ik haar het beste lopen van allemaal maar goed ik ben dan ook enorm fan van deze pony
Na afloop kregen we veel complimenten vanaf de tribune 

Daarna om 14:15 uur de cross. Door het slechte weer, hadden ze de cross verplaatst naar de grote agterberg-arena. Caramel sprong wederom fantastisch. Ik kan niet beschrijven hoe trots ik ben op die pony en op de prestatie van ons drieën!

Toen de uitslag, geslaagd met een B-premie met 72 punten. En dit was zeker niet overgewaardeerd, maar dat mocht bij mij de pret niet drukken. Van verschillende mensen (en ook zeker niet de minste binnen het stamboek) kreeg ik te horen dat ze veel hoger had moeten scoren. Ze was, volgens hun, de beste springer van de dag!
Ik ben zo trots op haar ..... slechts 2 maanden zadelmak en dan al zo presteren en slagen voor de verrichtingsproef
Knappe pony TS!
.