I always begin with you

Aangezien ik nu met fikse rugklachten thuis zit en van de pijn niet meer kan lopen, dacht ik dat ik ook wel vast ons 2015 kon samenvatten, aangezien er de komende +/- 2 maanden niet veel bijzonders meer zal gebeuren vanaf mijn kant

We beginnen maar gewoon met Januari, wat voor mij privé een hele hectische maand was. Toen heb besloten om te stoppen met mijn studie in [plaats]. De combinatie studie in A'dam, werk-wonen-paard in [plaats] viel mij erg zwaar. Het waren lange dagen op school, en in combinatie met de rest eigenlijk te lange dagen, wat eind 2014 dan ook even goed misgegaan is... Daar zijn we/ik gelukkig weer bovenop gekomen, maar nu ik het toch steeds minder naar m'n zin kreeg op m'n studie leek het mij een beter plan om te stoppen.
Gevolgd door een paar hele hectische dagen. Wat wil ik? Wat ga ik doen? Hoe ga ik alles aanpakken? Toen besloten om gewoon te gaan werken, en over een maand of 2 weer verder te kijken. Ik ben langzaamaan dingetjes op een rijtje gaan zetten en had echt de tijd genomen om na te denken over wat ik nou precies wil. In de tussentijd stond mijn heerlijke paard nog op stal, en heb ik echt optimaal van haar en alle ontspanning die ze mij gaf genoten.
Om alles nog beter te kunnen ordenen ben ik begin maart begonnen met bloggen. Voor degene die het leuk vinden

Na toch wel heel lang nadenken en een hoop twijfels heb ik toch besloten om in Maart [naam] te verhuizen. De keuze viel mij best zwaar, de stal waar wij stonden heb ik zelf 4,5 jaar gereden (waarvan 1,5 jaar met [naam]). Een hoop stalgenootjes die ik zou gaan missen! Van een "grote" pensionstal met alle nodige faciliteiten zijn wij verhuist naar een plekje hier in de buurt bij iemand in de tuin met alleen een buitenbak, stal en wei. Van 26 paarden die gepaard gaan met alle eigenaren + aanhang en dus een hoop gezelligheid, moesten wij het samen met onze instructrice en haar pony gaan doen. Voor mij echt wel even een puntje, ik was heel erg bang dat ik de gezelligheid zou gaan missen... Toen we net verhuisd waren was [naam] ook zeker twee weken helemaal uit d'r doen

Nu ben ik 100% zeker dat ik de goede keuze gemaakt heb. Ik heb geen paard meer dat 's avonds zo moe is van alles wat er die dag gebeurd is, ik heb nu een vrolijk paard dat echt geniet van haar eigen plekje! Ze zit goed in d'r vel en is enorm levendig. Ik heb echt wel even moeten wennen aan die stilte, maar het feit dat ik nu niet meer 45 minuten hoef te fietsen om bij m'n paard te komen maakt een hoop goed. Ik heb weer echt tijd voor haar, en kan weer echt van d'r genieten nu!
Mijn twijfels zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, dit was de beste beslissing van dit jaar. And suddenly you know… It’s time to start something new and trust the magic of beginnings.

Qua dressuurmatig rijden hebben wij na de verhuizing wel even een dip gehad. Ik had het gevoel dat we niet echt verder kwamen en verloor nogal m'n plezier erin, wat [naam] ook niet goed deed. Die had ook geen zin meer om te werken, waardoor ik alleen maar gefrustreerder werd. Besloten om voorlopig een wedstrijdstop in te lassen en lekker te gaan genieten van elkaar, ons plezier in het rijden weer terug vinden. De komende weken bestonden voor ons uit lekker buiten rijden en voor [naam] genieten op de wei.
It's the teamwork that makes the dream work. En deze pauze had niet alleen zij nodig, maar ik ook. We moesten daarna met de dressuur wel weer even een paar stapje terug doen, maar dat was het wel waard. Ik had er weer plezier in, en [naam] had een voorwaarde drang als nooit tevoren!

Dit jaar heeft [naam] ook weer een aantal keer model mogen staan voor verschillende fotograven, waaronder voor Marieke (bokker Queelens) van Queelens Fotografie. Naar mijn mening heeft zij de mooiste foto die ooit van [naam] genomen is gemaakt.

In juli hebben [naam] en ik een springdemonstratie gegeven op het evenement van een vriendin van mij. Dit was sinds de verhuizing weer de eerste keer dat we met de trailer weggingen en op vreemd terrein gingen rijden. Ik was wel een beetje zenuwachtig, maar had aan de andere kant ook niks heel raars verwacht. En dat was ook niet zo

Zoals sommige wel weten zijn wij beide gek op lekker buiten crossen. Verstand op nul, gas erop en gaaaan!
Blijft voor mij toch het mooiste wat er is, die pure vrijheid voelen, heerlijk! [naam] kan er ook zo van genieten, een hele rit kijken naar te vrolijke oortjes is het mooiste uitzicht dat er bestaat!
We waren het jaar al begonnen met een heerlijk, vroege zondagochtendrit samen met een stalgenootje en haar paard (wat tevens het weidemaatje van [naam] is) door Lage Vuursche. Mijn dappere puppy loopt de hele rit voorop, ze vind het zo geweldig allemaal, puur genieten voor mij dus

En dan nog even een sprongetje naar Augustus, waar [naam] en ik alleen over de vlakte in Doorn gecrost hebben. Deze rit hadden we allebei echt nodig. Even alles loslaten en even goed het gas erop, en dat is gelukt!
The hooves pounding on the ground, the wind thats rushes through my hair and I'm loving the idea that I’m free in this short moment of my life

September behoord voor mij toch wel tot de hoogtepunten van ons jaar, want toen hadden wij de eer om te mogen rijden op Horse Event! Wij sprongen mee in de Bokt-kennismakingsclinic Springen van Lammert Lasseur.
Wat heb ik een geweldige dag gehad, wat een ervaring! [naam] en ik waren dan al wel bekent met het springen, maar mevrouw is zo sensibel en met alles om d'r heen bezig dat ik d'r nog niet helemaal goed door een parcours kan krijgen. Dan wordt ze zo onzeker en klapt ze dicht, en door wat nare vallen in heb begin mis ik zelf nog dat kleine stukje zekerheid (en ervaring) om haar dan daar doorheen te krijgen. T'is echt een kwestie van groeien als combinatie en samen ervaring opdoen, en wat is nou een mooiere ervaring dan op zo'n evenement te mogen springen?

A combination of beauty, trust, talent, training, love and danger that makes showjumping a thrilling an exciting experience. It's the ultimate test of two nervous systems, that enables them to clear those jumps. And there's nothing else in the world like it.

19-09-2015. De dag dat jij alweer 2 jaar bij mij bent! De dag dat ik mij alweer 2 jaar de eigenaresse ben van het meest koppige, eigenwijze en sensibele paard dat er bestaat. De dag dat ik mij alweer 2 jaar de trotse eigenaresse van het allermooiste en liefste paard mag noemen. De dag waarop ik 2 jaar geleden met zweethandjes op stal stond te wachten tot jij gebracht werd, en de dag dat ik straalde als nooit tevoren omdat ik mijn eigen paard van de trailer af mocht halen. Wat was ik blij, trots, gelukkig. En nogsteeds.
'Hard work pays off' zullen we maar zeggen, en het was het allemaal waard. Zo koppig als jij bent zo koppig ben ik ook, dus af en toe hadden (en hebben) wij nog wel is onze meningsverschillen. Maar toch was en ben je mijn leermeester, maar ik gelukkig ook wel een beetje die van jou.
Mijn grootste trots, meest dierbare bezit, oprechtste spiegel en bovenal, mijn allerbeste maatje! To be trusted is a greater compliment than to be loved.

Inmiddels na een wedstrijdstop van ruim een half jaar zijn wij in Oktober weer tussen de witte hekjes verschenen, in compleet nieuwe fancy outfit

Begin Oktober was helaas wat minder leuk. We hebben de pony van mijn instructrice (dus het weidemaatje van mijn paard) moeten laten inslapen. Hij heeft een prachtige leeftijd van 28 gehaald! Mentaal kon 'ie nog wel even door, maar fysiek was hij op. Hij had pijn en gaf aan dat het genoeg geweest is. Voor haar een ontzettend lastige beslissing, maar we de allerbeste voor de pony.

Maar dat laat je wel weer even nadenken, zoiets… Ik besefte toen even dat ik [naam] af en toe echt voor lief neem, “ik ga even snel langs, want ik heb vandaag andere dingen te doen”. Mezelf voorgenomen dat niet meer te doen, en minimaal 15 minuten per dag ècht van mijn paard te genieten, en te beseffen dat dit niet iets is wat iedereen zomaar aan kan schaffen, hoe gaat ze het ook willen. Dat ik in m’n handjes mag knijpen dat ik wel het geluk heb om zo’n prachtbeest aan mijn zijde te hebben, en dit dus niet vanzelfsprekend is. Keiharde eye-opener, zeker weten.
Het op stal komen is ook echt wel even lastig geweest. Dan kom je om te voeren en staat er maar één paard waar er twee horen te staan, dat hakte er wel even flink in diezelfde avond...
Vandaar dat hij ook een klein plekje verdiend.

En dat komen we bij het nu... [naam] mag dus weer genieten van d'r rust, want door de pijn in mijn rug en been kan ik weinig tot niets. Gelukkig staat ze lekker buiten en vind ze deze "vakantie" vast niet erg

Afwachtend van hoe ik herstel hoop ik dit jaar het springen nog wat meer op te kunnen pakken in de vorm van wat oefenparcourtjes, misschien nog 1 a 2 wedstrijdjes mee te rijden, en stiekem wil ik wel heel graag nog even over het strand crossen

_______
The owner can tell the story, but the horse does it better. En wij vertellen 'm samen

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je.
Ik heb mijn droompaard gevonden, en laat haar nooit meer gaan.