Lekker reactief dagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Lekker reactief dagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 13:50

Afgelopen zondag hadden we een keer weer eens opgegeven voor een onderlingenwedstrijd dressuur springen en ringsteken(daar helaas geen foto's van)

Hoe wij naar de wedstrijd gingen ja stapvoets lekker even eerst een buitenritje dus.

Aangezien ik eigenlijk officieel rij maar wou kijken of meneer er echt klaar was voor een L1 proef en wat de commentaar ook van de jury was dat we thuis nog goed door kunnen oefenen aangezien we nog 3 punten moeten om uit de B te mogen:)

Nou genoeg gekletst vind ik.
Hier wat enkele foto's van de dressuur waar niet zo veel van zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna hadden we het springen double zo heet het paard heeft natuurlijk enkele pauzes gehad van ruim een 3 kwartier tot een uur. Dus kon ie lekker zijn lunch op eten:)

Hier enkele foto's van het springen hier hebben wij geen les in!
We doen dit alleen voor de lol alleen het jammeren is dat double te vroeg springt ook al blijf ik stevig zitten en geef druk op de teugel. Daar door ook dat me handen bij me blijven. Ik probeerde ook vooral op me benen te letten die niet te ver naar achteren ging maar tja dat is vaak lastig in een dressuurzadel. Binnenkort nemen wij wel een springlesje aangezien ik merk dat double het wel leuk vind!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik klaar was riep ik knijterhard topper super trots! De jury moest er wel een beetje om lachen. Helaas nam hij de dubbel sprong niet in 1 keer door de ijzere tonnen die hij wat eng vond anders hadden we zeker een echte foutloze rondje gereden. Jury vond dat ook erg jammer.

Wat ik zelf erg merk dat onze band zeker meer gaat groeien dat hij altijd voor me klaar staat en eigenlijk geen 1 foutje wilt doen ik ben echt mega trots op dit paard weet niet wat ik zonder hem moet!

Afbeelding

Afbeelding
Super bedankt voor het kijken/lezen!!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-09-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd

Anoniem

Re: Lekker reactief dagje:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:07

Vloor de dressuur zou ik vooral je nageeflijkheid nog verder gaan uitwerken, want je paard is nog op geen enkele foto nageeflijk. Het lijkt ook of er wat spanning bij jou wegkomt, je lijkt je armen heel vast zetten waardoor je je erg sterk maakt.
Het springen daar zou ik zeker nog les in nemen en niet zelf gaan klungelen, want dat ziet er niet heel fijn uit. Je paard gaat daardoor ook raar springen lijkt het wel. Neem hier goed les in en ga veel oefenen, dan kmt het wel goed! Wat sowieso een aanrader is, is om regelmatig de verlichte zit te oefenen zodat je sterker wordt en meer balans krijgt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 14:18

Het klopt dat er wat spanning lijkt daar door deed ik ook niet mee aan officiële het was me eerste L1 debuut namelijk.
Waar door ik ook gespannen was omdat het paard te sloom was wat ie normaal niet is. En hij zijn rug ook iets vast zette. Over zijn hoofdhouding vind ik het eigenlijk wel perfect miss kan ie nog ietsjes naar beneden maar wil hem niet over de loodlijn hebben.
Gister dat weer gereden paard was weer hartstikke sloom en wou niet zakken denk ook dat ie een beetje last heeft van spierpijn. Hij heeft trouwens een karperrug dat ie het soms ook moeilijk vind.

Wat ik al eerder er in zei dat ik springles een keer ga nemen eigenlijk springen we nooit 3 keer per jaar ofzo. Paard heeft eigenlijk nooit echt gesprongen en dit is onze 3x pacour.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:22

Het gaat niet om hoofd naar beneden, maar hij mag nog veel meer ontspannen door het lijf.
Ik zou dat slome even in de gaten houden, :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:02

Ontspannig zijn we vaak ook heel erg mee bezig ook thuis. Het rare bij hem is alles in best ontspannen en net dat stukje einde van zijn rug achter het zadel waar zijn kaperrug is wilt ie niet loslaten dat proberen heel erg te oefenen en dat vind ie ook vaak heel moeilijk. Gelukkig is mijn instrecteur ook geduldig dat we de tijd nemen.

Het is niet echt achter het zadel maar wel een stukje veder boven die kruin waar die haren anders gaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:07

De dressuur ziet er netjes uit!

Het springen daarentegen zou ik echt voor gaan lessen voor je dat nog eens doet. Je hindert je paard enorm waardoor die niet deftig in een goede houding kan springen

trysteffy

Re: Lekker reactief dagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 09:33

Ja dat is zeker ook de bedoeling om ook aan mijn eigen houding te werken met het springen.
Ik ben zelf al soms aan het kijken voor een springzadel of veelzijdigheidzadel. Aangezien die knie dingen van me dressuurzadel met het springen wel in de weg zit.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:38

Ik vind het hartstikke netjes. Probeer inderdaad zelf te ontspannen want dat zie je in je paard terug. Schouders laag en goed je ademhaling gebruiken. Ook nog een tip om niet voorover te vallen : kantel je bekken (buikspieren aanspannen) dit kun je ook oefenen als je niet rijdt. Heel veel succes

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:07

Dressuur ziet er netjes uit, in verbinding en net voor of in de loodlijn. Springen daarentegen geeft niet zo'n prettig beeld. Het paard wordt bij elke sprong gestoord. Wat voel je zelf tijdens het springen? Is er iets dat je stoort?
Springlessen nemen is een must. Je kunt er nu al aan denken dat je je handen mee naar voren langs de hals in de richting van de paardenmond meebewegen tijdens de sprong. Nu gaan je handen in tegenovergestelde richting in richting je buik of je zet je handen vast net voor de schoft. Het paard kan zijn hals daardoor niet voor zijn balans gebruiken (basculeren). Persoonlijk vind ik springen met een dressuurzadel geen aanrader, heb je een spring- of veelzijdigheidszadel?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:49

Als jij een goed gevoel bij de dag had mag je best trots zijn op wat jullie hebben gedaan.

Wat waren je punten voor de dressuur?
Werd er door een officieel jurylid gejureerd?

Verder ben ik het wel eens met Joolien.
De ontspanning (en dus de nagevelijkheid) is ver te zoeken.
In de dressuur maar zeker ook het springen.
Zeker met springen moet je minder belemmeren.
Het ziet er met springen allemaal erg oncomfortabel uit.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:52

Het probleem is het paard spring te vroeg ook al blijf je stevig zitten en druk op de teugel..
Er lagen af zet balken maar dat negeert hij.
En dat stoort mij dat ik dus wel mee ga naar voren maar me handen op 1 plek blijven en hem eigenlijk niet vrij durf te geven. Daar ga ik wel aan oefenen om hem meer vrijheid te geven.

Helaas heb ik geen ander zadel daarom spring ik maar met hem 3x per jaar ofzo.
Ik wil graag mee gaan springen maar een goede zadel wat op hem past is niet zo goedkoop...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:55

ponyparadijs schreef:
Als jij een goed gevoel bij de dag had mag je best trots zijn op wat jullie hebben gedaan.

Wat waren je punten voor de dressuur?
Werd er door een officieel jurylid gejureerd?

Verder ben ik het wel eens met Joolien.
De ontspanning (en dus de nagevelijkheid) is ver te zoeken.
In de dressuur maar zeker ook het springen.
Zeker met springen moet je minder belemmeren.
Het ziet er met springen allemaal erg oncomfortabel uit.

Ik had het idee van wel dat jury officieel deed.
Want kreeg sowieso als commentaar dat ie meer moest wijken daar dacht ik zelf al aan.
Me punten waren 181.
Maar het was ook vooral om te weten waar we nog veder aan moeten oefenen tot we echt de L1 in gaan:)

Zal zo even de lijst laden dat je het kan zien:)
Laatst bijgewerkt door trysteffy op 12-09-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:56

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:57

trysteffy schreef:
Het probleem is het paard spring te vroeg ook al blijf je stevig zitten en druk op de teugel..
Er lagen af zet balken maar dat negeert hij.
En dat stoort mij dat ik dus wel mee ga naar voren maar me handen op 1 plek blijven en hem eigenlijk niet vrij durf te geven. Daar ga ik wel aan oefenen om hem meer vrijheid te geven.

Helaas heb ik geen ander zadel daarom spring ik maar met hem 3x per jaar ofzo.
Ik wil graag mee gaan springen maar een goede zadel wat op hem past is niet zo goedkoop...

Ik denk dat je alles bij elkaar nog niet echt toe bent aan echt springen.
Ik denk dat controle (ook om te bepalen wanneer hij afzet) het belangrijkste is.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:11

Allereerst zie ik een leuke combinatie die samen erg hun best doen. En ik vind het een dikke pluim waard dat je eens op een onderlinge wedstrijd kijkt hoe je het ervan af brengt bij een L proef.
Wat betreft dressuur ziet er voor de B en de L1 prima uit.
Wat betreft springen zou ik eerst les nemen en dan pas aan een wedstrijd meedoen. Het is belangrijk dat je je handen meegeeft naar voren op de sprong.
Je tempo moet al voor de sprong in orde zijn en als dat nodig is mag je hem tussen de sprongen zeker vragen bij je te blijven. Maar niet op de sprong!

Mijn advies is in uitjes gaan rijden en oefenen op tempo controle en liefst met een goede springinstructeur langs de zijlijn. Als de basis er verkeerd in gaat krijg je dat er zeer moeilijk uit.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:53

Ziet er leuk uit, gaaf dier!