7 jarige vol artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

7 jarige vol artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 13:57

Vanmorgen ben ik met mijn 7 jarige gele topper naar kliniek geweest. Hij is 3 jaar geleden afgekeurd op de hoefkatrollen (2 en 3).
Enige maanden geleden voelde ik verbening aan zijn ondervoeten dus moesten er maar eens fotos gemaakt worden..
Wat slecht kan zijn is dus slecht...
Hoefkatrollen zijn nu 3 en 3, ernstige verbening van het hoefkraakbeen, lage overhoef en hoge overhoef in ontwikkeling. Grote kans dat het achter net zo slecht is.
Een paar weken geleden stond hij achter kreupel, ik dacht van de hielscheur maar dat is zeer waarschijnlijk toch van de artrose geweest.

Advies: tja... slecht.. Goede hoefsmid er bij. Aankijken wat hij aan kan. Staat hij de volgende dag kreupel dan is het te veel geweest en kan dat niet meer.

Ik weet het niet..

mrie

Re: 7 jarige vol artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:03

Ja met artrose houd het een keer op. Het recept is blijven bewegen, geen dingen doen waarbij hij zijn voeten kan stoten zoals bijvoorbeeld springen, duivelsklauw geven, misschien glucosamine. En ja het is oppassen want dat het te veel was merk je pas de volgende dag.
In de winter is het ergen dan in de zomer. Artrose houd van warm. En elke dag rijden, echt elke dag een stukkie door het bos. Almaar dezelfde bochten zoals in de bak zijn niet fijn voor hem.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:07

:(
Maar ook met buiten rijden is het in de gaten houden dat je paard niet teveel struikelt....

Wat heeft de dierenarts verder voor advies gegeven?
Nog niet inslapen?
Misschien artrose supplementen met pijnstilling erin?
Dat heeft een stalgenoot.
Incl speciaal beslag.
Maar nog gaat het altijd op en neer.
Zelf beslissen wat je hiermee aan wilt....
Veel sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:15

Speciaal beslag zou niets meer voor hem doen. Hij loopt nu op blote voeten en kon zo blijven. Wel een goede smid is het advies.. maar vind die maar eens..
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?
Ik ga weer curcuma geven, zou ook heel goed zijn bij artrose.
Verkopen kan niet (als ik dat zou willen), als hij weg moet dan gaat hij hemelen. En om eerlijk te zijn ga ik hem ook niet als grasmaaier houden omdat hij daar niet op kan. Dus wat voor lol doe ik hem daar aan..?

Vreselijk lastig dus!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:18

Kurkuma heeft voor en nadelen zie artrose topic.

Maar de mensen dje dit geven hebben er eigenlijk altijd wel een supplement bij....

Geen pijnstillers?

Wat zei de dierenarts verder?
Inderdaad 4 benen....Is heel moeilijk om te zien.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:21

Ik las het al op fb, heel moeilijk maar jij kent je paard het beste..

Ik zou hem lichte beweging blijven geven en goed naar hem blijven kijken, jij zal zelf het beste zien wanneer hij pijn heeft en het op is..

Curcuma geven wij voornamelijk voor de darmflora, wat zou dat bij artrose doen? Even interessant om te weten..

Zelf zou ik indd naar een goede hoefsmid uitkijken die hem zo fijn mogelijk op ze voeten kan houden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:23

Hmm, ik weet het ken het gevoel. Ik heb mijzelf toen 14 dagen gegeven om na te denken en voelen. Frits stond in die tijd aan de buut dus die vond wachten niet erg. Ik heb gedacht aan ergens op goedkope wei zetten, over een jaar nog maar eens beoordelen, gedacht aan Antoine te Bodt, gedacht aan inspuitingen, supplementen en zo voort.
Uiteindelijk besloot ik dat: Ik niet met hem wilde gaan leuren door het halve land voor mogelijke oplossingen
Geen inspuitingen en supplementen wilde omdat dat altijd maar tijdelijke lapmiddelen zijn. Dat Antoine geen optie was wegens geld en vervoersproblemen
Dat hij niet ergens de wei op zou gaan omdat hij zelfs niet meer goed kon staan van de pijn. Frits heb ik dus in laten slapen. Dat was voor hem de beste oplossing omdattie zo'n pijn had en ik hem toch niet levenslang op de buut kon laten staan.

Neem dus je tijd, overweeg alle opties, wat voelt goed voor jou, wat niet, wat is in het belang van je beest dan kun je daar zelf ook het beste mee doorleven.
Laatst bijgewerkt door mrie op 29-07-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:23

Dat is een heel lastige diagnose, maar ik kan mij zo goed voorstellen dat je een 7 jarig paard alle kans wilt geven die er is.

Je woont in Overijssel zie ik in je profiel.
Een hoefsmid waar ik mijn laatste hoop op zou vestigen is Gerben Bronkhorst uit Oene, Gelderland. M.i. een van de beste hoefsmeden van Nederland, o.a. hoefsmid bij de kliniek in Utrecht in deeltijd en ambulant werkend. Heel bescheiden vent dus helaas geen website o.i.d. maar zijn telefoonnummer is via Google wel te vinden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:24

Dierenarts zei verder niet zo veel behalve dat het niet best was voor een paard van 7 jaar. Bij koudbloeden is de verbening wel vaak in grote hoeveelheden aanwezig maar dit was voor deze leeftijd wel behoorlijk. overigens heeft hij het vooral aan de buitentaken van de hoeven.
Ik heb 2 jaar in een paardenkliniek gewerkt dus ik zag zelf direct ook al dat het een enorm probleem is wat hij heeft.
Pijnstillers zie ik verder niet als een oplossing maar als een verbloeming van het probleem.
Curcuma heeft hij vaker gehad en daar deed hij het aardig goed op. Maar ik zal de topic(s) bekijken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:27

tiwi1969 schreef:
Dat is een heel lastige diagnose, maar ik kan mij zo goed voorstellen dat je een 7 jarig paard alle kans wilt geven die er is.

Je woont in Overijssel zie ik in je profiel.
Een hoefsmid waar ik mijn laatste hoop op zou vestigen is G.erben B.ronkhorst uit Oene, Gelderland. M.i. een van de beste hoefsmeden van Nederland, o.a. hoefsmid bij de kliniek in Utrecht in deeltijd en ambulant werkend. Heel bescheiden vent dus helaas geen website o.i.d. maar zijn telefoonnummer is via Google wel te vinden.

bedankt, ik zal kijken of ik contact met hem kan opnemen!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:27

Bah, wat een vervelende constatering.

Als je jouw eigen teksten terugleest, weet je eigenlijk al wat jou het beste lijkt. Mijn 9 jarige had zware artrose in zijn voorbenen (kogels). Meneer struikelde nogal eens waardoor dit naar boven kwam. Ik heb besloten om hem naar de slacht te brengen. Als rijpaard was het te gevaarlijk, door het struikelen zijn we samen gevallen en viel hij op me. Weidepaard was aan hem niet besteed, een paar uur buiten maar daarna wilde hij naar binnen.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte met jouw beslissing.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:31

Bedankt Shoes, hij struikelt niet, sleept zelfs niet meer met zijn achterhand. Lijkt goed te lopen (blijft wel een fjord natuurlijk).
Lastig pakket zo.. Als hij nou zichtbaar kreupel is dan weet je het.. Misschien eens een been uitverdoven. Als hij dan kreupel is is het overduidelijk natuurlijk al kan ik zo ook wel verzinnen dat zijn gewrichten niet lekker zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:45

No_No schreef:
Hoefkatrollen zijn nu 3 en 3, ernstige verbening van het hoefkraakbeen, lage overhoef en hoge overhoef in ontwikkeling. Grote kans dat het achter net zo slecht is.

Ik weet het niet..

No_No schreef:
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?
Verkopen kan niet (als ik dat zou willen), als hij weg moet dan gaat hij hemelen. En om eerlijk te zijn ga ik hem ook niet als grasmaaier houden omdat hij daar niet op kan. Dus wat voor lol doe ik hem daar aan..?

quote]

No_No schreef:
Dierenarts zei verder niet zo veel behalve dat het niet best was voor een paard van 7 jaar.
Pijnstillers zie ik verder niet als een oplossing maar als een verbloeming van het probleem.
.

Als ik naar jouw eigen woorden kijk.....zie ik maar 1 optie.

Sterkte met deze moeilijke situatie

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:19

Gerben heb ik ook hele goede ervaringen mee met Moby. Je kan gewoon even de faculteit in Utrecht bellen daar is hij een aantal dagen per week.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:33

Tja.... ik heb een 27 jarige met ernstige artrose, het kost heel veel geld, tijd en moeite maar hij is het nog waard. Zowel voor mezelf als voor zijn kwaliteit van leven.
Hij krijgt al jaren Joint Supplement Glucosamine van Joint Saver, ik bestel het direct in Engeland via VetUk en een emmer van 2.5 kilo kost ruim €140 en je doet er ruim 3 maanden mee.
Dan staat hij op een zakje buut in natte , koude en soms slechte periodes, doos bute van 100 zakjes kost ook €135.00.
Dan het speciale beslag, met name artrose in de kogels, kan niet meer afrollen dus speciaal beslag €100 per 8 tot 10 weken...
Ja, duur paard voor alleen de recht toe recht aan buitenritjes, want werken in de bak mag hij niet meer. Te korte wendingen worden dat....maar hij heeft er nog plezier in!!! En ik ook, dus ik denk dat een combinatie van beslag,gluco en eventueel pijnstilling best een optie is om uit te proberen!!!

Een kleine pijnstilling kan in mijn ogen geen kwaad.
Maar daar zijn de meningen over verdeeld.... waarom een mens en een hond of kat wel op pijnstillers maar een paard mag nooit.....

Mits je je dat uiteraard kunt veroorloven.
En mits hij dat aankan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:43

No_No schreef:
Speciaal beslag zou niets meer voor hem doen. Hij loopt nu op blote voeten en kon zo blijven. Wel een goede smid is het advies.. maar vind die maar eens..
Ik ga weer curcuma geven, zou ook heel goed zijn bij artrose.

Vreselijk lastig dus!

Ik stond in oktober vorig jaar voor dezelfde keuze. In december is onze pony van 11 jaar pas, ingeslapen.
De pony was insulineresistent dus nog een poosje op de wei was ook geen optie voor hem.
We hebben er even naartoe moeten groeien, maar wisten dat dit het beste was voor hem.
Weet je, een paard heeft geen toekomstperspectief. Hij realiseert zich niet of hij, morgen, overmorgen of volgend jaar nog leeft. Hij is in het nu.
Het beste wat je als eigenaar voor je paard kunt doen is goed voor hem te zorgen maar ook te zorgen voor een goed einde als dat moet. Het is soms moeilijk te zien. Sommige paarden zijn erg hard voor zichzelf. Zeker als ze al langer met pijn lopen. Verlaat je wat dat betreft op je DA.
:(:) Y;(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:52

ElCamino schreef:
Hij krijgt al jaren Joint Supplement Glucosamine van Joint Saver, ik bestel het direct in Engeland via VetUk en een emmer van 2.5 kilo kost ruim €140 en je doet er ruim 3 maanden mee.
Dan staat hij op een zakje buut in natte , koude en soms slechte periodes, doos bute van 100 zakjes kost ook €135.00.
Dan het speciale beslag, met name artrose in de kogels, kan niet meer afrollen dus speciaal beslag €100 per 8 tot 10 weken...

Een kleine pijnstilling kan in mijn ogen geen kwaad.
Maar daar zijn de meningen over verdeeld.... waarom een mens en een hond of kat wel op pijnstillers maar een paard mag nooit.....

Jij kent je paard het beste en jij kan het beste beoordelen wat het beste voor jouw paard is, dat geldt zo voor iedereen.
Ik moet persoonlijk wel zeggen dat ik buut wel wat meer vind dan een kleine pijnstilling.

Kwaliteit van leven is het belangrijkst in mijn opinie

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:05

Mijn hond heb ik dit jaar ook laten inslapen, had ik ook een pijnstiller kunnen geven maar ik zie dat absoluut als een verbloeming van het probleem.

Ik zet mijn paard nu toch op curcaminepasta (pijstillend, ontstekingsremmend) als hij daar doorheen kreupel gaat worden is het voldoende geweest. In tussen laat ik het even bezinken, zoek ik een smid en zal ik er veel over kletsen met paardeneigenaren.
Ik vrees dat ik binnen niet al te lange tijd toch de knop moet doorhakken gezien de vaart van verslechtering..

Voor de geinteresseerde kan ik eventueel de fotos wel op de pc zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:26

Vind ik altijd wel interessant. Je kunt ze ook PBen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:31

Wat ontzettend naar bericht!

Bij ons op de manege was een fjord die steeds struikeliger werd. Ook nog een vrij jong paard. Rond een jaar of 10. Hij had ook artrose, en dat werd heel snel erger. Hoe moeilijk ook, het paard moest worden ingeslapen. Hij liep steeds slechter. Het is uitstel van executie... Want beter worden doet het nooit. Heeft wel eerst nog behandeling gehad met pijnstillers, om te kijken hoe het ging. Maar het hield gewoon op.

Doe het beste voor je paard... Hoe moeilijk ook :(

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:34

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:41

Je woont net als ik in Overijssel. Neem eens contact op met Gerrit Smit uit Rijssen. Www.paardenschoenen.nl
Hij heeft al menig hoefbevangen paard, paarden met hoefkatrolontsteking of hoefkanker kunnen helpen. En ik weet het uit ervaring. Pb maar voor meer info.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Excuus voor de slechte kwaliteit..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:13

Allemachtig %) dat is behoorlijk zeg. Enorme verbening van het hoefkraabeen en rafels aan het kroonbeen.

Heb je ook gewone foto's van de hoeven? Zijkant, onderkant etc?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:17

Bah wat naar! Zo jong al..

Zou toch nog eens nadenken over beslag met zooltje en vulling, om de demping wat te vergroten. Nu krijg ik vast weer heel NB bokt over me heen, maar dat is dan maar zo..