We verbleven in deze groene oase:

Ik ging natuurlijk om paarden te kijken, maar we hadden ook het aanbod gekregen om lessen te volgen bij een stierenvechter. Omdat wij vanuit onze shows een grote interesse in historische rijkunst hebben en rejoneo een discipline is die daar nog erg dicht bij staat, gingen wij graag op dat aanbod in.
NB : ik heb er alle begrip voor dat stierenvechten in Nederland controversieel is. Wij gingen openminded naar Portugal toe om de paarden te zien in de werkcultuur die het ras voortgebracht heeft. Middels dit topic wil ik onze belevingen laten zien, gelieve hier daarom geen discussie te starten over het stierenvechten zelf.

We gingen iedere dag lessen bij een lokale stierenvechter. Veel van zijn paardjes waren kruisingen, wij kregen les op o.a een luso-arabe. Hij was best fel (oftwel bravo

De eerste dag gingen we in de kleine binnenbak even knoppen testen en oefenen met de tourinho, een nepstier, waar we ook op mochten steken met de bandarillo, de korte speer. De tweede dag mochten we buiten in de arena met een oefenkoe (daar werd ook niet op geprikt, alleen maar omheen gereden) en de laatste dag mochten we wat moeilijkere oefeningen proberen.

Hier een compilatie van verschillende oefeningen:
Op donderdag zijn we naar de Campo Pequeno gegaan in het centrum van Lisboa om het stierenvechten te zien.

Er reden zeer bekende ruiters mee, waaronder Pablo Hermosa (bekend van Merlin the Bullfighting Horse, de Palomino.)
Niet te geloven wat kon die man rijden! Bij zijn laatste gevecht reed hij met teugels aan de riem, en twee handen los!

We hebben veel verschillende stallen bezocht, vooral quintas, wat kleine boerderijtjes zijn. Op de laatste dag kwamen we bij een herdade, dat zijn hele grote landgoederen. We werden daar supervriendelijk ontvangen, de eigenaar was erg trots op zijn paarden. Hij was zelf een leerling van Nuno Oliveira en de paarden daar werden zeer correct en heel klassiek gereden. Helaas heb ik geen foto's van het rijden, ik was een beetje overdonderd door zoveel moois!
Wel heb ik foto's van de merriekudde buiten, we mochten met de eigenaar mee in zn 4x4 pick-up om de kudde te zien die in het semi-wild leeft. Dat was echt een soort safari, off-road door het hoge gras tot we ineens belletjes in de verte hoorden. En toen kwam plotseling de kudde de heuvel opdraven, naar de auto toe.

Ik heb in vier dagen tijd enorm veel paarden bekeken, we waren iedere dag in de weer van 07.00 tot 00.00 en met een beetje geluk hadden we ergens tussendoor tijd om te eten! Ik heb denk ik wel 20 paarden uitgeprobeerd, dus op een gegeven moment was ik door de bomen het bos een beetje kwijt.
Ik zocht eigenlijk een goed gereden, wat ouder paard, maar ik liep twee jongere Luso's tegen het lijf die ik ook wel erg interessant vind. De kandidaten:
Baio cruzado:

PSL:

Verder heb ik in de categorie wat oudere, net doorgereden paarden een hele leuke flaxen vos PSL gezien en de laatste stal op de herdade heeft ook hele interessante paardjes staan. Kortom, ik ben er nog niet uit. Mijn collega is een beetje gevallen voor het lespaard, de luso-arabede. De stierenvechter vond ons het goed doen met rijden en hij vond het leuk dat wij als buitenlanders geinteresseerd zijn in zijn sport,dus wilde hij het lespaard eventueel wel verkopen voor een vriendenprijs.
Dus wie weet, misschien binnenkort twee nieuwe paarden voor het showteam! Maar eerst nog even alles laten bezinken en een keuze maken.