Avonturen in Portugal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Avonturen in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:46

Een tijdje geleden opende ik een topic waarin ik schreef op zoek te gaan naar een Lusitano in Portugal als aanwinst voor ons showteam Langenort. Ik ben al heel lang verliefd op het ras dus het is echt een droom! Mijn collega's van het team gingen mee, @riddershow hier op Bokt en haar man.

We verbleven in deze groene oase:

Afbeelding

Ik ging natuurlijk om paarden te kijken, maar we hadden ook het aanbod gekregen om lessen te volgen bij een stierenvechter. Omdat wij vanuit onze shows een grote interesse in historische rijkunst hebben en rejoneo een discipline is die daar nog erg dicht bij staat, gingen wij graag op dat aanbod in.

NB : ik heb er alle begrip voor dat stierenvechten in Nederland controversieel is. Wij gingen openminded naar Portugal toe om de paarden te zien in de werkcultuur die het ras voortgebracht heeft. Middels dit topic wil ik onze belevingen laten zien, gelieve hier daarom geen discussie te starten over het stierenvechten zelf. :)

We gingen iedere dag lessen bij een lokale stierenvechter. Veel van zijn paardjes waren kruisingen, wij kregen les op o.a een luso-arabe. Hij was best fel (oftwel bravo :D ) maar wel erg braaf. Hoewel veel oefeningen overeenkomen met klassieke dressuur, pirouette, zijgangen etc. is de uitvoering heel anders. het zijn werkoefeningen, geen verfijnde dressuur. De teugelhulpen waren wat harder dan wij graag zien, maar wederom, we waren daar op uitnodiging en we vonden het niet onze plaats om de rijstijl van die mensen te bekritiseren.

De eerste dag gingen we in de kleine binnenbak even knoppen testen en oefenen met de tourinho, een nepstier, waar we ook op mochten steken met de bandarillo, de korte speer. De tweede dag mochten we buiten in de arena met een oefenkoe (daar werd ook niet op geprikt, alleen maar omheen gereden) en de laatste dag mochten we wat moeilijkere oefeningen proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een compilatie van verschillende oefeningen:

Op donderdag zijn we naar de Campo Pequeno gegaan in het centrum van Lisboa om het stierenvechten te zien.

Afbeelding

Er reden zeer bekende ruiters mee, waaronder Pablo Hermosa (bekend van Merlin the Bullfighting Horse, de Palomino.)

Niet te geloven wat kon die man rijden! Bij zijn laatste gevecht reed hij met teugels aan de riem, en twee handen los!

Afbeelding

We hebben veel verschillende stallen bezocht, vooral quintas, wat kleine boerderijtjes zijn. Op de laatste dag kwamen we bij een herdade, dat zijn hele grote landgoederen. We werden daar supervriendelijk ontvangen, de eigenaar was erg trots op zijn paarden. Hij was zelf een leerling van Nuno Oliveira en de paarden daar werden zeer correct en heel klassiek gereden. Helaas heb ik geen foto's van het rijden, ik was een beetje overdonderd door zoveel moois!

Wel heb ik foto's van de merriekudde buiten, we mochten met de eigenaar mee in zn 4x4 pick-up om de kudde te zien die in het semi-wild leeft. Dat was echt een soort safari, off-road door het hoge gras tot we ineens belletjes in de verte hoorden. En toen kwam plotseling de kudde de heuvel opdraven, naar de auto toe.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb in vier dagen tijd enorm veel paarden bekeken, we waren iedere dag in de weer van 07.00 tot 00.00 en met een beetje geluk hadden we ergens tussendoor tijd om te eten! Ik heb denk ik wel 20 paarden uitgeprobeerd, dus op een gegeven moment was ik door de bomen het bos een beetje kwijt.

Ik zocht eigenlijk een goed gereden, wat ouder paard, maar ik liep twee jongere Luso's tegen het lijf die ik ook wel erg interessant vind. De kandidaten:

Baio cruzado:

Afbeelding

PSL:

Afbeelding

Verder heb ik in de categorie wat oudere, net doorgereden paarden een hele leuke flaxen vos PSL gezien en de laatste stal op de herdade heeft ook hele interessante paardjes staan. Kortom, ik ben er nog niet uit. Mijn collega is een beetje gevallen voor het lespaard, de luso-arabede. De stierenvechter vond ons het goed doen met rijden en hij vond het leuk dat wij als buitenlanders geinteresseerd zijn in zijn sport,dus wilde hij het lespaard eventueel wel verkopen voor een vriendenprijs.

Dus wie weet, misschien binnenkort twee nieuwe paarden voor het showteam! Maar eerst nog even alles laten bezinken en een keuze maken. :)
Laatst bijgewerkt door Agossie op 26-07-15 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS link aangepast. Links naar filmpjes met dierenmishandeling zijn niet toegestaan op Bokt.

Bloemmeke

Re: Avonturen in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:50

Wat een leuk verslag. en mooie foto's! heb het filmpje ook even bekeken. Leuk om te zien. Ben erg benieuwd welk paard je uiteindelijk gaat kiezen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:51

Wat leuk en wat een gaaf avontuur! Wat is jouw voorkeur qua paard? Hou je ons op de hoogte? :)

Ik zit op het moment ook in Portugal, ik werk hier een paar maanden op een Lusitanofokkerij bij het rijden van de paarden. Als je nog meer paarden wilt bekijken ben je hier vast ook welkom hoor! (45 minuten vanaf Lissabon) Zijn wel allemaal dressuurgefokte hengsten maar zeer fijne paarden om mee te werken Edit; ik lees al dat je juist geen dressuurgefokte/modern gereden paard zoekt
Laatst bijgewerkt door XladyX op 25-07-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:51

Tof avontuur! , mooie kandidaten uitgezocht!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 23:00

XladyX schreef:
Wat leuk en wat een gaaf avontuur! Wat is jouw voorkeur qua paard? Hou je ons op de hoogte? :)

Mijn hart zegt de valk cruzado, ik had daar een onwijze klik mee, maar m'n hoofd zegt dat de vos of één van de klassiek gereden paardjes beter zou zijn. Moeilijke keuze!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:13

Wat een supergave ervaring zeg, ook dat rijden, echt heel gaaf!

Succes met het maken van je keuze!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:22

Mooie foto´s en film!
Die valk is een mooi paardje zeg!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:34

Heel gaaf! En ik zou zeggen, altijd je hart volgen ;)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:46

Wat een onwijs gaaf avontuur
Ben benieuwd na jou keuze welk paard her woordt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:25

Wat een gaaf avontuur...ik zou geloof ik echt geen keuze kunnen maken tussen al die prachtige paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:30

Leuke foto's! Leuk voor jullie die stierenvechters ervaring die je hebt op mogen doen. Dan zijn die paar dagen al gauw te kort inderdaad. Reden genoeg om nog eens terug te gaan! ;)

Ik ben benieuwd of je een paard kiest uit deze selectie of dat je nog verder gaat zoeken.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:00

Heel interessant. Nooit zo over nagedacht maar qua rijtechnieken is het natuurlijk enorm interessant. Het is denk ik voor iedereen goed om verschillende disciplines/culturen te proberen. Ik denk dat zo veel ervaring op doet.
Mooi om te zien en mooie paarden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:02

Prachtig!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 17:25

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! :D

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:52

Wat leuk om met jou avonturen mee te kunnen lezen! Zeker nog even de opties van Lusitana afwachten maar ik zou ook zeker naar je hart luisteren! Die valk is wel heeel leuk! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:49

Het probleem met naar je hart luisteren is dat je bijna altijd per definitie teveel betaalt voor een paard, want een eigenaar voelt het ook wel aan dat je er alles voor over hebt.

Soms lossen zulke problemen zich vanzelf op, want ze bewaren niet echt een paard voor je tenzij je handgeld geeft...en hij kan dus weggekaapt worden. Het lot beslist dan ook een beetje mee.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:58

Super leuk om te lezen. Volgde je andere topic ook al.

XladyX schreef:

Ik zit op het moment ook in Portugal, ik werk hier een paar maanden op een Lusitanofokkerij bij het rijden van de paarden. Als je nog meer paarden wilt bekijken ben je hier vast ook welkom hoor! (45 minuten vanaf Lissabon) Zijn wel allemaal dressuurgefokte hengsten maar zeer fijne paarden om mee te werken Edit; ik lees al dat je juist geen dressuurgefokte/modern gereden paard zoekt

Wanneer open jij een topic hierover? O:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:56

Ik volg ook al het andere topic!!! De valk pakt goed op foto maar dat wil niet alles zeggen :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:33

Leuk om te zien, heb je ook foto's van de andere paarden die je interessant vond en waar je tussen twijfelt?

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 01:12

waren ze ten opzichte van nederland goedkoper of duurder?(preciese prijs gaat het mij niet om, elk waar naar zijn geld, en via pb ook goed, maar ben daar echt nieuwschierig naar.
zo een avontuur lijkt mij geweldig

an

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:40

Van de andere paarden heb ik alleen filmpjes maar als het goed is krijg ik daar nog foto's van opgestuurd.

Wat prijzen betreft. Je kunt daar goedkopere paarden vinden dan in Nederland maar je moet goed zoeken, er staat dan ook veel tussen dat niet veel soeps is.

Ik vond het afreizen naar Portugal deze voordelen hebben:
- Veel meer keuze
- kennismaking met de cultuur waarin de paarden opgroeien
- zien hoe de omgang daar is (overigens veel vriendelijker dan ik had verwacht!)
- de jonge dieren zijn vaak op een prettigere manier afgericht en aangereden dan hier in Nederland (bij een goede stal dan)

Wat ik ook fijn vond, de Portugezen zijn echt vriendelijk voor hun dieren, zover als wij konden zien, maar het is totaal geen tuttig gedoe (daarom luistert alles ook zo goed waarschijnlijk). Om een voorbeeld te noemen, we gingen er één bekijken waarvan ik dacht dat hij bereden was, 5 jaar oud, dat bleek nog niet zo te zijn. Stalknecht belt de eigenaar en die biedt aan om direct te komen en hem voor de eerst keer in te rijden zodat ik kan zien hoe braaf hij is. :P

Normaal ben ik voorzichtig met het rijden op andermans paarden, enkele slechte ervaringen mee gehad, ik heb tijdens de reis enkele jonkies gereden die nog maar net onder het zadel waren en dat zou ik normaal niet zo snel doen. Niet alle paarden waren zo, maar een flink aantal die ik gezien heb waren wel voorwaarts maar hadden tegelijkertijd een enorme innerlijke rust, heel prettig. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:35

Ik weet dat je er geen commentaar over wilt, maar ik kan het toch niet laten om me af te vragen hoe jij de woorden ''vriendelijk voor hun dieren'' in de mond kunt nemen terwijl je zelf naar een stierengevecht bent geweest. Ja, zeer vriendelijk voor hun dieren. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daar als dierenliefhebber naar kunt kijken..

Succes verder met je zoektocht, ik hoop dat je een paard kunt vinden dat ook zonder zo'n lading ijzerwerk in z'n mond fijn gereden kan worden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:07

Deze ervaring die rider omschrijft mbt de omgang van de paarden deel ik met haar hoor! De meeste fokkers zijn hier erg trots op hun dieren en gaan er (weliswaar vaak strenger dan in NL) respectvol mee om. De paarden weten hier precies wat ze aan hun eigenaar hebben en dat geeft deze paarden ook rust en goed gedrag. Daarnaast is mijn ervaring met Lusitano's sowieso dat het zeer betrouwbare paarden zijn!

Stierenvechten blijft een vak apart, ik heb er zelf geen ervaring mee dus ook geen oordeel over, maar ik weet wel dat niet alle fokkers en paardenhouders in Portugal er nog voorstander van zijn.

@Ufurio4e: zodra ik genoeg foto's heb verzameld (heb bv nog geen rijfotos van mezelf) komt die er zeker! :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:08

Wat het stierenvechten betreft: zie OP.

Ijzerwerk? Ik geef zelf de voorkeur aan het rijden op blanke kandare t.o.v een trens. Een trens is onduidelijk, geeft ruis, en zoals je bij 80% van de Nederlandse b-circuit dressuurruiters ziet, nodigt een trens blijkbaar nogal uit om maar flink druk op te zetten/aan te trekken. Een kandare ligt stil in de mond, heeft een vrije slag waardoor het paard de tijd krijgt om op de hulp te reageren en is in de juiste handen een supervriendelijk bit. Heeft geen notekraker effect waarbij het gehemelte en de tong geplet kunnen raken...

Zou ik zelf een jong paard met een kandare trainen? Nee, maar nog altijd liever een kandare dan een trens. Zou ik zelf zo'n jonkie beginnen met opleren dan zou ik voor een kaptoom kiezen en later overgaan op kaptoom & stangetje zonder scharen, bv een kimblewick combinatie. En daarna kandare.

Natuurlijk kun je op een stang ook teveel druk zetten en heb ik in Portugal ook prettige en minder prettige ruiters gezien. Is overal zo lijkt me?

En interessant om eens over na te denken: in Portugal wordt bijna geen enkel paard met sperriem gereden. Vond ik interessant om te zien. Blijkbaar is er geen noodzaak daar om de monden flink dicht te snoeren en dat geeft toch te denken.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:46

Wat ontzettend leuk deze zoektocht en wat heb je daar gave dingen gedaan en gezien! Ben benieuwd waar je mee thuis komt. Succes met kiezen :D