Gelderse merrie Fee aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Gelderse merrie Fee aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:23

Gisteren heeft mijn vriendin (Z1) even op mijn Fee gezeten. Fee is een vitens x Sirius van 5 jaar oud. Ze heeft "wat" overtollige kilo's en daarom schuift haar zadel regelmatig wat naar voren. Met een banaan singel is dit opgelost, maar helaas heb ik er nog geen kunnen vinden maar daar zijn we mee bezig.
Aan het eind heb ik er ook nog even opgezeten, het verschil is duidelijk te zien. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een reactie vinden we leuk. ;)

moonday

Re: Gelderse merrie Fee aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:25

Wat loopt Fee fijn! Ze gaat echt met sprongen vooruit! Hoe gaat het met de galop?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:27

Moonday, onder iemand anders... Heel goed! In de les, best aardig! Alleen.. Waardeloos! Haha.
Rechtsom zijn we zelfs al bezig in de les met versnellen en terug nemen. Links om vooral heel druk met foutloos aanspringen en scherp aan het been maken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:29

Erg leuk dier, het rijden ziet er ook heel fijn uit :)

Ook met jou vind ik het beeld helemaal niet verkeerd, al heb ik wel de indruk dat je zelf wat meer gespannen in het zadel zit?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:41

Dat klopt. Ik ben niet gewend om mijn teugels 'zo kort' te houden. Samen met een holle rug ziet het er erg gespannen uit...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:47

Giolli schreef:
Dat klopt. Ik ben niet gewend om mijn teugels 'zo kort' te houden. Samen met een holle rug ziet het er erg gespannen uit...

Vind het persoonlijk te kort, paardje kan niet echt lekker ontspannen zo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:49

Ik kan niet echt een middenweg vinden. 2 seconde later is ze aan het halsstrekken bij wijze van. :+ Moet nog wat meer controle over mijn teugels hebben en niet laten vieren

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:04

Volgens mij zijn jouw teugels niet te kort hoor maar je verliest de motor achter een beetje. Je vriendin heeft de teugels even kort maar zij heeft hem achter actiever. Maar Rome is niet gebouwd in 1 dag, ik vind het er al heel fijn uitzien.

Zou het je lukken om je rug minder hol te trekken? Dat scheelt echt heel veel bij het meegaan in de beweging. Dan kan je ook lekker op je kont gaan zitten in de galop.

Je hebt verder een rete tof paard! Lekker van genieten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:07

Dee_es, ik ga hier voor naar therapie. Ik heb er niet alleen met rijden veel last van (pijn!!) maar ook met dagelijkse dingen. Mijn instructrice weet dit en is hier heel voorzichtig mee dus we pakken dit heel langzaam en correct aan. Bedankt voor je reactie.
Volgens mijn instructrice moet ik met meer pit rijden en meer durven. Bij mij ziet het er snel te braaf en te saai uit. Mijn vriendin kan haar echt tot het uiterste drijven en dan is ze zoooo gaaf ...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:12

Ja gaaf om te zien wat je eigen paar dan ineens allemaal kan!

Wat vervelend van je rug zeg! Daarom vroeg ik er ook voorzichtig naar want wist niet of het iets medisch was.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:12

Herkenbaar probleem met de singel. Ik heb voor mijn merrie (fokmerriemodel) de Rossner comfort singel. Zadel blijft nu een stuk beter op de plek. Ik merk ook dat als de kilo's eraf gaan door het werk en de buik vlakker en smaller wordt, dat ook meteen verbetering geeft. Nu het gras weer flink groeit merk ik ook meteen verschil, maar dan negatief haha.

Wat betreft de rijfoto's vind ik dat de hoofdhalshouding bij jou eigenlijk beter is. Je vriendin rijdt er echt de valse knik in vind ik. Afgeknikt bij de derde wervel. Dat is zonde. Probeer wat meer op lente te rijden met de neus naar voor eruit. Je merrie heeft een fijn achterbeen, wat denk ik nog beter tot uiting komt als je de voorkant wat luchtiger houdt. En dat komt wellicht ook ten goede aan jouw houding.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:13

Ik heb een S vormigge ruggengraat en dat maakt alles heel lastig. Niet alleen paardrijden maar ook autorijden, zitten en staan is rot na een bepaalde tijd. Als zelfs iets simpels als lopen al pijnlijk wordt, is het tijd om er wat aan te doen en dat proberen we nu ook! Al lijkt de weg nog heel erg lang...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:17

Bedankt voor je commentaar Ansie! Ik begrijp wat je bedoeld.

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:42

Ik weet niet hoe heftig jou scoliose is (ga ik maar even van uit als je het over een S vormende ruggengraat hebt) maar ik ken dat gevoel maar al te goed! Met 42 graden boven en 30 beneden zijn hedendaagse dingen erg vermoeiend, maar bij mij heeft paardrijden juist nooit pijn gedaan en heel goed voor extra spierkracht gezorgd.
Ik heb met de tijd geleerd dat hoe beter rechtop je zit, (hoe vermoeiender en lastig het in het begin is), maar hoe meer profijt je ervan hebt na een tijdje, paardrijden is normaal gesproken erg goed voor je scoliose! Maar hopelijk vind je een manier dat je er niet zoveel last van hebt, jammer genoeg gaat de pijn nooit helemaal weg :/

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:33

Klinkt vreselijk! Ik wil er niet aan denken. Haha..
Vermoeiend is het juiste woord. Het voelt net alsof ik een half uur met gebogen rug heb gestaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:43

Grappig, wat een verschil met je vriendin! De eerste foto's geven echt een onwijs fijn beeld.
Ik zag niet zo snel dat je er zelf op zat, ik zag ineens wel een berg minder impuls op de foto's. Ik twijfel er aan of het komt door de camera. Ik weet zelf ook dat je met een eigen camera vaak goed overweg kan, maar met die van een ander vaak niet weet op welk moment te klikken.

Probeer vooral je paard voorwaarts te rijden, lekker actief, niet snel. Nu laat ze haar achterhand er maar een beetje voor spek en bonen bij, terwijl op de foto's van je vriendin zie je een actief en sterk achterbeen. Ze heeft het dus heus wel.

Je schrijft heel druk te zijn met het links goed aanspringen. Haal de focus daar vandaan, focus je in plaats daarvan op het rechtmaken van je paard. Dus zorgen dat je paard links achter goed onder de massa wil zeggen. Schoudervoor/schouderbinnen, voltes vergroten en verkleinen.
Het verkeerd aanspringen komt vaak voort uit een scheef paard. Het zit 'm niet in het aanspringen, maar in de voorbereiding en de algemene geredenheid van het paard.

Dat je vriendin het paard wat meer achter de teugel heeft, betekent dat het achterbeen weliswaar sterk en actief is, maar nog niet sterk genoeg om hierin ook op de loodlijn te blijven. Niets ernstigs dus.

Wat betreft je houding zal ik niets zeggen, maar probeer daarmee wel in oplossingen te blijven denken en kijk niet alleen naar de beperkingen die scoliose oplevert. Want daarmee verbeter je jezelf en je paard sowieso niet.