een eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:01

KoudbloedKim schreef:
Mijn vriend en ik hebben samen 3 paarden.
Zij staan kwart pension, wat betekent dat we daar een paddock huren en verder alles zelf moeten doen.
Ze mogen 3 keer per week de wei op.
We betalen 125 euro per paard en daar komt nog hooi bij op dat we zelf kopen, rond de 400 euro per maand.
We gaan s'ochtends heen om te voeren of in de wei te zetten en s'avonds de volgende voerbeurt/terug naar de paddock.
Mijn vriend rijdt vaak voor zijn werk aan, soms al rond 7 uur en in het weekend gaan we ook gewoon overdag. :)

Kim <3

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:22

elisedcl schreef:
Ik kom net van bij mijn buurman.
Voor de stal zelf zou ik niet moeten betalen, alleen voor het eten stro en dergelijke dat zou komen rond een 120 euro per maand. Dan de weide, moet ik maar 100 euro per jaar betalen. En voor de rest komen dan nog de kosten van dierenarts en hoefsmid erbij. Wat denken jullie? Ziet dat er goed uit? Het is naast mijn deur, dus dat is ook al een pluspunt. Ook heeft mijn buurman zelf ook al een paard, dus hebben ze meteen elkaar al :)


Klinkt ideaal! Zelfs al een paddock en een rijvereniging op stap afstand!

Steph_Lana

Berichten: 496
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:05

Ik betaal 150 euro per maand en 10 euro per maand stalling trailer.

De stalgeld is incl ruime box, onbeperkt hooi en bix. En zaagsel. Incl haar jaarlijkse enting.
rijbak en genoeg weidegang.

kosten wat er nog bijkomt zijn hoefsmid en eventueel da.
En onderhoud trailer iedere jaar.

En af en toe koop je eens wat. Snoepjes, dekens, halsters ect.
qua spullen kan je heg net zo duur maken als je zelf wilt.

ik bof erg met deze stal en ik zou nooit geen ander willen.
mijn eigen paardje staat er al 7 jaar en ik heb hun welshje 18 jaar lang verzorgt. Die nu overleden is.

qua tijd ligt er aan hoeveel tijd je hebt. Als ik vrij ben. Ben ik er vaak zon 2 a 3uur. Als ik eenlange dag gewerkt heb misschien 1,5 uur. Ik ben er wel iedere dag!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:14

Handig dat je toekomstige paardje bij de buurman zou kunnen staan voor zo'n kleine prijs! :-)

Er bestaat inderdaad een topic met 80+ pagina's waar iedereen zijn/haar kosten heeft neergezet. En in de Bokt Wiki is er ook een artikel wat een idee geeft van de vaste en terugkomende kosten.

Persoonlijk zou ik kijken of je aan €300 per maand komt qua loon. Als je bij de buurman kan staan hou je dan best veel over, maar dat kan je opzij zetten voor noodsituaties. Dan denk ik bijvoorbeeld aan onvoorziene dierenartskosten, maar op die manier heb je financieel ook voldoende reserve als je bv wegmoet bij je buurman en het paard naar een duurdere stalling moet. Ik weet niet van welke regio je juist bent, maar hier in de buurt is stalling al gauw een stuk duurder.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:15

Vandaag heb ik alles voorgelegd bij mijn ouders. Ze waren meteen voor het idee bij mijn buren. Ze gingen het nog eens samen bespreken en enkele voorwaarden afspreken. Ze hebben het meeste schrik voor de combinatie van werk, paard en studies.

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:31

Wat leuk TS! Laat je weten hoe het afloopt?

Bij mij ging het kwa tijd goed, maar toen ik op de middelbare zat maakte ik wel eens dagen tot 4, huiswerk maken en het paard doen. Had toen nog geen werk. Nu werk ik 3 avonden id week en rijd ik mijn paard en ben bezig op stal. Straks ga ik naar het mno en maak ik soms dagen tot hakf 5, moet ik nog een half uur met de bus en naar het paard, en werken. Ik weet ook nog niet zo goed hoe ik dat ga redden met werk, dat gaat ook nog knap krap worden. Moet nml om half 6 weg en daarvoor gegeten hebben. Op die dagen red ik het dus niet met het paard.
Dus snap dat je ouders daar nog een beetje mee zitten, dat hadden mijn ouders ook toen ik mijn eerste pony kreeg toen ik op de middelbare zat. Maar dat is altijd goed gegaan! En dat zou straks ook wel goed gaan als mn paard ipv 1x id week zo affentoe eens twee keer stil zou staan.

Ik duim met je mee :) !

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:39

IJentel schreef:
Wat leuk TS! Laat je weten hoe het afloopt?

Bij mij ging het kwa tijd goed, maar toen ik op de middelbare zat maakte ik wel eens dagen tot 4, huiswerk maken en het paard doen. Had toen nog geen werk. Nu werk ik 3 avonden id week en rijd ik mijn paard en ben bezig op stal. Straks ga ik naar het mno en maak ik soms dagen tot hakf 5, moet ik nog een half uur met de bus en naar het paard, en werken. Ik weet ook nog niet zo goed hoe ik dat ga redden met werk, dat gaat ook nog knap krap worden. Moet nml om half 6 weg en daarvoor gegeten hebben. Op die dagen red ik het dus niet met het paard.
Dus snap dat je ouders daar nog een beetje mee zitten, dat hadden mijn ouders ook toen ik mijn eerste pony kreeg toen ik op de middelbare zat. Maar dat is altijd goed gegaan! En dat zou straks ook wel goed gaan als mn paard ipv 1x id week zo affentoe eens twee keer stil zou staan.

Ik duim met je mee :) !


Laat ons hopen :) Ik besef wel dat ze mijn hogeschool studies belangrijker vinden en ik hoop ook zo hard dat ik ze hierdoor niet ga verwaarlozen... :s

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:37

Leuk hoor TS! Spannend allemaal!

Voor mijn paard betaal ik het volgende:
195,- stalgeld per maand (zelf mesten, maar veel faciliteiten)
60,- lessen per maand
25,- hoefsmid per 8 weken ongeveer
95,- tandarts per jaar
50,- zadelmaker per jaar
30,- entingen per jaar
25,- per maand in de wintermaanden aan luzerne
25,- ontwormig per jaar ongeveer (collectief bij ons)
Wat ik uit geef aan overige zaken verschilt heel erg, maar gemiddeld denk ik 25,- per maand.
Verder heb ik een enorme spaarpot voor als er iets medisch gebeurd.

Qua tijd:
In de wintermaanden ben ik elke dag op stal omdat ik zelf mesten moet. Daarnaast krijgt hij in de wintermaanden meer beweging, omdat hij meer op stal staat.
In de zomermaanden staat hij 24/7 buiten met vriendjes en ga ik dus niet elke dag naar hem toe. Wel zeker om de dag. Ik rij hem 2 x per week ongeveer. De rest van de tijd kom ik om te checken of alles oke is en om bij hem te zijn.
Naast dit alles werk ik 32 uur per week en heb ik nog wel wat tijd over om met vrienden af te spreken bijvoorbeeld.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:23

Hallo iedereen,

Voor degene die het zich afvroegen, ik heb eindelijk de duidelijkheid waar ik om vroeg.
Na jaren halve stal paarden te hebben, heb ik nu de toestemming om eindelijk aan mijn eigen paard te beginnen! Geen paarden meer moeten delen, niet meer moeten luisteren naar wat ik moet doen, geen geld meer steken in paarden die niet van u zijn, eindelijk mijn eigen paard! Ik heb nu in augustus herexamens, en als deze goed genoeg zijn voor mijn ouders mag ik in september beginnen zoeken, als dat niet zo is moet ik wachten tot de volgende examens en weer proberen enzovoort... Ik ga me volop inzetten, want ik wil in september met trots een topic kunnen openen waarin ik mijn nieuwe aanwinst aan jullie voorstel :D

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:29

Mijn oude paard had dit prijslijstje per maand:
- stalling: 290
- hoefsmid: 100 tot 150
- jaarlijkse dingen: 25 euro per maand
- en dan ben ik heel veel geld kwijt aan verschillende dekens( winter, regen, zomer, zweet, uitrij) maar hier zijn zeker goedkope oplossingen voor te vinden of dekens met meerdere functies

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:35

Het is ook afhankelijk van de regio waar in je woont. Mijn kale boxhuur is al 375 EUR p.m.
Daarnaast wil ik dat mijn paard in de winter naar buiten gaat (paddockservice) 35 eur p.m.
In de zomer staat ze op de weide (binnen- en buitenhaal service). Box mesten (50 eur p.m)....

en dan sta ik niet eens op een hele luxe stal oid....

mijn paard heeft elke 6 weken een osteopaat (75 e p.k) om lijf goed los te houden.
supplementen als magnesium, vitamine E, enzovoort.
wormenkuren,

lessen 2x pw. a 40 eur ...
verzekering op jaarbasis....

best een duur grapje, waarvan mijn moeder altijd vroeger zei: als je een eigen knol wilt, ga je er zelf maar voor werken...... nu weet ik waarom :D

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:36

Oja laatst stond mijn paard met een dik been... 100 EUR aan koelingsgel gekocht...
je moet ook rekeninghouden met onvoorziene zaken die een verzekering niet dekt....



Aanvulling:
ik wil dus niet negatief zijn, absoluut niet.... maar denk goed na over hoe je het financieel ondervangt.... je wilt immers de beste zorg voor je schatje <3

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:07

Situatie nu:

Stalling incl. stro en voer en 4 x per week buitenzetten/mesten, ontworming en jaarlijkse enting 190
(eenvoudige maar ruime buitenbak met verlichting/fantastisch buiten rijden)
Extra Rapsodie vezel i.v.m. hoeven 28
Hoefsmid 70 / 6 weken
Dierenarts tot nu toe dit jaar 1500 (kreupel)
Osteopaat gem. 250/jr
Eczeemdekens en smeermiddelen ca. 250/jr


Werk buiten rijden om normaal in stal seizoen:
1x per 2 weken uitmestbeurt 15 stallen plus buitenzetten ca. 2 uur.
1x per week binnen zetten 45 minuten

Rijden, poetsen etc. 1,5 uur per dag.

Werk nu in het 24/7 buiten seizoen(mijn paard staat om medische reden niet 24/7 buiten):
Dagelijks buiten zetten, uitmesten, voeren, binnenzetten (in het land staat onbeperkt voordroog middels baal) en voer 1x maal voor de nacht een volle kruiwagen op stal) heen en weer rijden. Ca. 2 uur per dag.
Poetsen half uurtje.

Over 2 maanden naar nieuwe stal:

Stalgeld incl. voer, vlas, stro, mesten, buiten/binnenzetten 225
(luxe grote buitenbak met tapijtbodem / kleine binnenbak / redelijk buiten rijden)
Dierenarts ??? dit valt niet te voorspellen ik hoop dat we nu het ergste gehad hebben, paard is niet verzekerd.
Hoefsmid 70/6 weken
Osteopaat 250/jr
Eczeemdekens en smeermiddelen 300/jr. hoop dat dit minder wordt door gunstiger omgeving.
Ontwormen en enten 100/jr

Werk: rijden poetsen en genieten:
1,5 uur per dag.

Vooral om de hoeveelheid werk in de zomermaanden, maar ook i.v.m. beter bodem van de bak voor mijn geblesseerde paard, heb ik besloten te verhuizen naar een stal met All-inclusiv verzorging.
Hier staan alle paarden 's nachts op stal (mijn paard staat dus niet meer alleen 's nachts) en overdag van 9.00 tot 17.00 uur in de wei/paddock

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:12

elisedcl schreef:
Zoals ik het nu lees lijkt het alsof jullie elke dag met jullie paard rijden... Geven jullie ze nooit rust of gewoon even langsgaan om te knuffelen ofzo? Niet gemeen bedoeld, ben gewoon geïntereseerd :)



Ik zie mijn paard door mijn studie vaak maar 1 dag in de week en dan moet ik in de winter ook nog het voer doen, dus ik kom vaak niet eens aan rijden toe. Afgelopen jaar was het al zowat april en had ik nog geen 5 keer gereden dat jaar.
Maar ik sta op een goedkope stal waar je alles zelf moet doen. Of nou ja, de een doet wat meer dan de ander zullen we maar zeggen ;) . Maar ik wil niet naar een stal waar mijn paard veel op de box staat. Ze staat nu 24/7 buiten en als ik weinig kan door school kan ik het niet maken om haar op de hokken.
Maar ik leef een beetje van zomer naar zomer, want de winters zijn echt bagger.

Mijn paard staat in Zwolle, en ik studeer in utrecht. Ik heb college van 7.30 tot 17.00/18.30 en dan nog huiswerk. Ik werk op vrijdag van 19.00 tot 01.00 en op zondag van 16.00 tot 01.00 in Zwolle (en dan dus de volgende dag weer om half 8 in utrecht zijn... Als ik een dag/week minder college heb ga ik werken.
Ik kan het iedereen afraden. Ik betaal alles zelf, en ik heb het prima voor elkaar, maar als je week na week niets met je paard kan doen, dan heb ik er op een gegeven moment wel goed de balen in ja. zou het graag anders zien, maar ik weet nog niet zo goed hoe het momenteel anders kan. Het is gewoon te druk....

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:49

@eilleen333; dikke respect.
Ik heb er bewust voor gekozen pas een paard te nemen toen ik een eigen huis had, goede baan enzovoort. Maar naast een werkweek van 32-48 uur vind ik het soms aanpoten. Al besteed ik veel uit aan stal (mesten, voeren, buitenzetten).

Ik heb een zes jarige die elke week 1-2 dagen vrij krijgt (dus naast weide of paddock - poetsen en wandelen).
Ik vind 7 dagen per week best aanpoten, maar ik moet niet denken aan een bijrijder... daarvoor ben ik te perfectionistisch.... heb het een keer geprobeerd, maar die maakte meer schade dan dat het opbouwend was.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:07

elisedcl: Succes met je examens, hopen dat je zoek tocht kan starten in september

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:30

Kosten per maand:
Stalling €280,- all in (krachtboer, ruwvoer, weidegang, uitmesten)
Hoefsmid €15,- (€30 per twee maanden)
Supplementen €20,-
Dierenarts €15,- (alleen enten 2x per jaar tot nu toe *afkloppen* en ontwormen/onderzoek)
Verzekering €65,-
Les €60 (2x per maand)


Verder eerste jaar nog dingen als:
Zadel €700,-
Dekens €200,-
Poets spullen, longeer spullen, EHBO spullen, halsters + touwen (mijne was een sloper), bitten.... totaal á €400,-

Hoewel ik dekens alleen voor nood heb en nog nooit echt nodig gehad, zadel 2e hands en longeerspullen heb ik het eerste jaar geleend van stalgenoten.

Tijd:
Paard staat in groepshuisvesting (op wei of paddock met onbeperkt ruwvoer) 24/7
Als ik een dag niet ga is geen ramp, hij kan zelf spelen, eten, rennen, dus staat dan niet een hele dag op stal of tot zijn knieën in de oliebol. Om deze reden doe ik ook wel eens alleen hoi zeggen en knuffelen.

Mijn tijd varieert van 15 minuten tot 4 uur.
Vaak ben ik er zo'n 1,5 à 2 uur, na mijn werk.
Ik hoef namelijk niet zelf uit te mesten, voeren of voer klaar zetten, scheelt al 30 minuten denk.
Als ik ga rijden ben ik vaak 2 uur bezig, half uur voor het paard pakken, poetsen, zadelen etc.
Half uur tot 45 min rijden en half uur afzadelen, beetje krachtvoer er in en alle spullen opruimen. En dan kan ik best rustig aan doen.

Voor de HS, entingen en les en als Back-up spaar ik maandelijks op een aparte rekening, daarnaast heb ik nog een spaarrekening voor niet paardendingen en die gebruik ik dan ook niet voor mijn paard. Die is voor vakanties, nieuwe fiets etc.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 10:47

Heel erg bedankt iedereen! :D

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:07

Is kijken wat ben ik kwijt in de maand

Volpension 200 euro (binnenbak, buitenbak, paddock, weide hooi en stalbedekking.
Brok en luzerne 50 euro ik heb mindering in stal geld omdat ik eigen voer wil geven
Hoefsmid (bekappen en voor beslaan) om de 10 weken 70 euro
Maar ja dat is in de maand.
Dekens die kapot gaan, verzorgingsspullen, tandarts, enting, menkar en tuig onderhoud, ziektes enz.

Al met al een leuke en prijzige hobby :)

kwa tijd, alles word voor me gedaan. Maar ga er wel elke dag naar toe al is het voor de aandacht tot een menrit. Soms ook wel eens 2 keer gewoon gezellig lol met je knol.

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:00

elisedcl schreef:
Hallo iedereen,

Voor degene die het zich afvroegen, ik heb eindelijk de duidelijkheid waar ik om vroeg.
Na jaren halve stal paarden te hebben, heb ik nu de toestemming om eindelijk aan mijn eigen paard te beginnen! Geen paarden meer moeten delen, niet meer moeten luisteren naar wat ik moet doen, geen geld meer steken in paarden die niet van u zijn, eindelijk mijn eigen paard! Ik heb nu in augustus herexamens, en als deze goed genoeg zijn voor mijn ouders mag ik in september beginnen zoeken, als dat niet zo is moet ik wachten tot de volgende examens en weer proberen enzovoort... Ik ga me volop inzetten, want ik wil in september met trots een topic kunnen openen waarin ik mijn nieuwe aanwinst aan jullie voorstel :D


Super leuk! Houd je ons hier ook op de hoogte :) ?

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 11:57

Haloo iedereen!

:D Hier staat de gelukkigste persoon op aarde, want ja hoor! Ik heb de afspraak met mijn ouders gehaald en mag dus opzoek naar mijn eigen paardje! :D Maar nu komt er al het volgende probleem...

Opzoek gaan naar een eigen paard zou leuk moeten zijn, het zou een avontuur moeten zijn met een onbeschrijfelijk gevoel, maar ik ben nog niet eens begonnen en zit al met twijfels. Het zit namelijk zo. Ik heb een halve stal paard genaamd Kyan. Kyan is een 5 jarige ruin dat zeker geen simpel karakter heeft, maar wel een topafstamming heeft waardoor hij super goed springt en zeer ver in de sport zou geraken. De eigenaars van Kyan vragen voor hem 8000 eruo aangezien zijn top afstamming. Maar de laatste tijd zijn Kyan en ik heel dicht naar elkaar toegegroeid, hij vertrouwt mij meer dan wie dan ook en het klikt enorm goed tussen ons. Dit heeft de eigenaars overtuigd om de prijs van Kyan voor mij met de helft te verlagen naar 4000 euro.

Heel goed zou je denken, zeker en vast! Maar 4000 is voor mij nog altijd veel... Ik had altijd gezegd dat ik niet boven de 3000 zou gaan. Ook heb ik soms mijn twijfels of Kyan wel het paard voor mij is. Stel je voor dat het rijden beter en beter gaat en dat hij klaar is voor de sport. Met Kyan ga ik heel ver geraken, maar ik weet niet of ik dat wel wil... Ik wil meer genieten en niet rijden om te rijden. Ik heb schrik wat er gaat gebeuren met hem als ik hem niet koop. Je moet Kyan niet op de klassieke manier behandelen, maar je moet terug van nul beginnen met hem en ik weet niet zeker of dat wel gaat gebeuren, althans niet op de juist manier voor Kyan.

Ik weet nietmeer wat ik moet doen, ik heb zoveel schrik dat ik spijt ga krijgen als ik hem niet koop, maar wat als Kyan zich niet gaat kunnen ontplooien bij mij?

Ik ga morgen naar een paar arabiertjes kijken, want om eerlijk te zijn waren dat altijd de paarden die ik wou als eerst paard, maar wat met Kyan? Ik zie hem graag, maar heb gewoon schrik dat hij toch niet helemaal het paard voor mij is.

Wat denken jullie?

MVG
Elise

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:59

Super leuk!

Ik zou lekkers op onderzoek uit gaan en veel verschillende paardjes gaan bekijken en rijden. Als je Twijfelt bij Kyan = rustig verder kijken.

Maak een lijstje voor je zelf bij je doelen wat je wilt bereiken met t paard, en zoek daar een paard bij!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:23

O wat super leuk voor je! Geloof me, het is een heeeerlijk gevoel om na een lange dag college te kunnen genieten van je 'eigen' paard!

Ik zat in eenzelfde situatie, maar dan met een manegepaard, welke terug naar de handelaar zou moeten wegens haar 'ongeschikt' zijn (haar zadel knelde gewoon gigantisch waardoor ze zichzelf wegdrukte en dus bokte). Voor die situatie had ik ook groen licht gekregen van mijn ouders, en ben ik dus rond gaan kijken. Ik had echter gewoon een soort chemie met dat manegepaard, ik kan het niet zo goed omschrijven. Ze was een ongelofelijke trut op stal, hapte en haar oortjes stonden nooit eens 'vrolijk'. Tóch heb ik uiteindelijk voor haar gekozen, en ik heb er nooit spijt van gehad. Ik kreeg haar gewoon niet uit mijn hoofd. Nu, een ander zadel en een lekkere zomer op de wei verder, is het een heel ander paard.

Ik weet niet of dit verhaal helpt, maar als ik jou was, zou ik op m'n dooie gemak eens rondkijken en rijden, maar ook met Kyan. Na een paar maandjes ben je er dan uit. O en trouwens, met een sportpaard kan je ook goed genieten. Juist die paarden genieten vaak ook van een buitenritje.

Denk nog even lekker na, en vraag het jezelf na wat te hebben rondgekeken nog een keer.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:28