Chickie, deze keer met mij, aan het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Chickie, deze keer met mij, aan het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:30

Begin dit jaar heeft een ruiter op stal met Chickie gesprongen. Dit is te zien in dit topic: [SPR-ITP] 'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

In januari liep Chickie haar allereerste oefenwedstrijdje met deze jongen. Hierna heeft hij haar nog 1 x gesprongen maar had daarna toch te weinig tijd om er mee door te gaan.

Vanaf 9 maart ben ik Chickie 1 x in de 2 weken gaan rijden in de springles van de club en afgelopen tijd gaan we regelmatig naar een vriendin die professioneel springruiter is die ons helpt.

Het gaat niet zonder slag of stoot, Chickie blijft nieuwe hindernissen en een balk/plank meer of minder eng vinden en ik geef haar nog niet altijd genoeg vertrouwen. Zo kan ze dan ook goed blokkeren op alles wat je doet en is het iedere dag opnieuw een verassing hoe haar pet staat. Maar uiteindelijk komen we er altijd wel doorheen.

De 1e les van vriendin.
Na de hindernissen apart te hebben gesprongen deden we 1 rondje.

Afbeelding

10 juni zijn we wat meer de hoogte in gegaan.
Dit hebben we extra gedaan zodat het met oefenspringen 14 juni nog lager zou lijken en het psychisch makkelijker voor mij zou zijn.
Chickie deed het goed! Zonder geneuzel en gedoe en ze heeft mij zelfs een aantal x goed gered toen ik verkeerd aanreed. (Voornamelijk veel te weinig ritme)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

& zondag 14 juni onze eerste echte parcourservaring op 'wedstrijd'!
We zijn begonnen bij de 40 cm. Chickie liep de bak in en zodra ze de eerste hindernis zag wou ze dezelfde weg terug in de achteruit :+
In de 40 waren we desondanks foutloos en kregen zelfs een prijsje mee haha.
Daarna de 60 cm gedaan waarbij we 1 balk hadden doordat Chickie wou stoppen, toch ging, weer wou stoppen, toch ging en ze haar benen vergat op te tillen :+.
Hierna onverhoopt ook nog in de 80 cm gestart. Hierbij helaas ook een balkje doordat ik de wending nogal slordig reed. Dik tevreden voor de 1e keer.

Ik weet dat er echt nog meer dan genoeg te verbeteren valt. Maar voor een eerste rondje vind ik het op het moment prima. Tips mogen natuurlijk altijd.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna 2 tegenslagen met haar gehad met springen waardoor ons vertrouwen weer wat geschaad werd. Ze wou stoppen op een hindernis, maar ging vooruit toen ik been gaf en haar benen reageerde niet en ze knalde vol door een hindernis.
Met de les de keer daarop durfde ze dan ook niet goed een oxer te springen en blokkeerde ze weer. Gelukkig zijn we hier wel weer doorheen gekomen en hebben we ook nog wat 'enge' dingen geoefend waar ze toen weinig om gaf :).

Gisteren zijn we naar Outdoor Geldrop geweest en hebben we toch eerst weer 40 cm impuls gestart i.m.v. ons vertrouwen. Daarna hebben we de 60 en 80 cm Impuls rubrieken gestart.
In de 40 waren we an sich foutloos, al gingen we van vooruit, terug, links, vooruit, rechts, terug, vooruit, erover!
Ik was na hindernis 9 zo blij dat ik hindernis 10 vergat en dus een extra rondje moest maken :'). Daarbij waren we ook te langzaam.
In de 60 hadden we op de 1e hindernis een balkje. Ze stopte 2 m daar voor en ging uiteindelijk uit stilstand erover.
De 80 weigerde ze op 3, daar was ik zelf net te laat en ging daarna heel rommelig rijden. Hindernis 5 en 6 niet goed aangereden en toen stopte ze weer op 7. (Was te verwachten) Tijdens 8a en 8b kreeg ik mezelf weer bij elkaar en toen gingen 9 en 10 wel goed.
We hebben iig beide weer veel geleerd :).

Film van de 60 cm

& onze eerste echte springfoto :D
Afbeelding

cassini

Re: Chickie, deze keer met mij, aan het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:15

Leuk dat je zelf aan het springen bent gegaan! Zoals je zegt valt er genoeg te verbeteren maar ik denk dat het vooral een kwestie is van veel kms maken en zo vertrouwen in elkaar opbouwen! Mag ik vragen waar dit oefenparcoursje is? Houden ze daar vaker oefenspringwedstrijden?

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:37

Jullie zijn goed bezig! Lekker door oefenen dan komt het vanzelf goed! :D

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:01

Wat super dat je toch zelf met haar bent gaan springen! Ziet er al goed uit. Lekker zo door gaan +:)+

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:12

Super knap Patty. Lekker veel kilometers maken en de prijzen vliegen om je oren :D

Martinemid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:28

Wauw, ziet er goed uit!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:36

Rijtechnisch begin ik niet aan :D Maar wat een ontzettend fijn paard heb jij zeg! Zuinig op zijn *D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:37

Jullie komen er wel, gewoon lekker blijven trainen!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:47

Hee wat leuk, die stem herken ik haha ching!

Je bent goed bezig, en met ching als hulp komt ook die onzekerheid wel goed.

Succes!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:05

Dankjullie! :)

Cassini; oefenparcours 1e x was in Leende bij de Molenberg. Daar organiseren ze nu steeds vaker iets.
2e x was bij Meulendijks in Geldrop, daar hebben ze 2 x per jaar ongeveer oefenspringen meen ik.

Haha idd Ching Dustyenmax18! :D

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:10

Leuk beestje! Heb je woensdag zien springen in Geldrop, jij was degene met een vaste martingaal toch?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:17

Dankje! Ja dat klopt :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:50

Leuk paard, hij springt erg leuk! Rijtechnisch vind ik dat je wat meer mag meegaan op de sprong, je teugels zijn wat lang waardoor hij ook wat uit elkaar valt.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:06

kijk dit is een vele malen beter zicht al dan het vorige topic!
Beter had je het gelijk zelf opgelost ;) Is een positieve zin naar jou he!

Tuurlijk hier en daar nog lang enzo maar je rijd het prima zo gewoon lekker zo door gaan met het chickie vertrouwen geven dat het kan allemaal en niet eng!
Super!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:28

Dankjullie :) Het wat uit elkaar vallen/lang worden is idd een duidelijk werkpunt. Net als ooit het meer meegeven maar niet losgooien.