Lekker aan de wandel met S.A. Mishkaljiyah

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Lekker aan de wandel met S.A. Mishkaljiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:33

Toen ik zag dat het laatste topic van Mish nog uit december stamde, besloot ik dat het maar eens tijd werd voor een update :Y) We zijn inmiddels zowat een half jaar verder, en waar ze toen nog officieel jaarling was is ze nu al weer bijna 2,5! Wat vliegt de tijd.

We hebben ups en downs gehad, maar ik geniet meer van haar dan ooit.

1. Afbeelding

S.A. Mishkaljiyah
S.A. Tawfiq (v. ZK Kuray) x A.F. Shanaya (Sha Lazio x Anthal)
Arabisch volbloed
Merrie
3 januari 2013

[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah
[VN] Eerste Boktveulen van 2013 geboren
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw
[KS-ITP] A dream come true: S.A. Mishkaljiyah
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah: de arabier die geen arabier wilde zijn
[ITP] 2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah
[ITP] S.A. Mishkaljiyah gaat op reis
[ITP] Mish van Aleeneh
[ITP] S.A. Mishkaljiyah helemaal in haar element
[ITP] Arabische S.A. Mishkaljiyah op haar nieuwe stekkie
[ITP] Kleine Mishjes worden groot!

In haar laatste topics was ze net naar haar andere stal verhuisd, maar ze was daar niet helemaal lekker op haar plek. Ze was erg onrustig en snel van streek. Toen wij ook nog onze auto weg moesten doen en daardoor nauwelijks meer bij haar langs konden, hebben we toch het besluit genomen om haar nogmaals te verplaatsen.

Nu staat ze op stal bij onze haf Olina en bijrijdpony Boreas. Daar komen we bijna elke dag en we kunnen dan ook nu dagelijks van haar genieten <3 En zij is hier ook ontzettend op haar plek. Olina en Boreas zijn echt haar maatjes en ze vindt alles leuk en gezellig.

Mish (rechts) haar eerste dag in haar nieuwe kudde.
2. Afbeelding

Een lief momentje met mij.
3. Afbeelding

We hebben tussendoor een hele periode pech gehad. Mish begon in te vallen en at niet meer goed. We hebben tot drie keer toe er een tandarts bij gehad, ze heeft een hele poos niet op hooi gemogen in verband met diastasen. Dat zijn we nu langzaam weer terug aan het opbouwen, en nu begint ze eindelijk weer goed terug op gewicht te komen. Bovendien staat ze door een scheur in haar voorhoef tijdelijk een paar maanden op voorijzers. Ook dat is gelukkig weer aan het uitgroeien, dus het komt wel allemaal weer goed :D

Ondanks de pech hebben we veel leuke dingen ondernomen.

Een paar keer per week pakken we haar voor een borstelbeurtje. Vastzetten kende ze nog niet, maar dat was meteen geen enkel probleem. Zo druk als ze op haar vorige stal was, zo relaxt is ze hier. <3
4. Afbeelding

We begonnen met kleine wandelingetjes maken over het zandpad vlak naast de stal. Mish vindt alles fantastisch; oortjes erop en aan een los touwtje met ons mee.
5. Afbeelding

Langzaamaan breiden we dat uit naar langere stukjes met ons mee. Ze is zowat nergens bang voor. Schaapjes en koetjes zijn wel spannend, maar volgens mij is ze verkeersmak geboren, want ze trekt zich nergens wat van aan: auto's, fietsers, scootmobiel, groot verkeer... Op langsgalopperende paarden reageert ze niet. Een plotseling blaffende hond zorgde voor een sprongetje opzij, maar meer niet. Ik ben zo trots op hoe koel ze is :D "Wilde" arabier is het!

Hier op 'buitenrit' met mijn vriendin Desiree op Olina:
6. Afbeelding

7. Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-FGnI ... -no/04.jpg

Spelenderwijs hebben we een keer een longeersingeltje over haar rug gelegd. Voorzichtig aangesingeld om te zien hoe ze reageerde... niet dus :Y) Een klein rondje met haar door de wei gewandeld en daarna de singel er weer af gehaald.

8. Afbeelding

En onder het mom van doe eens gek zijn we haar rustig aan het leren om als handpaard mee te lopen naast Olina. Ze pikt het ontzettend snel op. We hebben dat nu twee keer gedaan; de eerste keer in de wei en de tweede keer op het pad naast stal:

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11.

's Nachts mag ze lekker op stal. Mish vindt dat fantastisch, want ze heeft een luik in haar stal en daarmee kan ze precies door de buitendeur naar buiten gluren :') En ze is helemáál geen nieuwsgierig aagje hoor!!

12. Afbeelding

13. Afbeelding

Al met al zijn we vooral heel veel aan het genieten van en met ons mooie meisje Mish. Ze wordt in haar zomervacht weer mooier dan ooit en ze is al zoveel volwassener dan vorig jaar, ook in haar koppie. Het blijft een droom die uitkomt, ben elke keer dat ik met haar bezig ben zo gelukkig. En zij komt ook nog steeds elke keer hinnikend aanlopen als we er zijn, dus ik geloof dat zij er ook wel plezier in heeft :Y)
14. Afbeelding

Tot de volgende keer. Bedankt voor het kijken.
15. Afbeelding

Eileen_

Re: Lekker aan de wandel met S.A. Mishkaljiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:39

Leuk zeg Eline, wat is Mish veranderd zeg! Veel volwassener geworden :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:41

Gaaf he, ze groeit zo hard! :D Ze is de jongste maar ook de grootste van stal, haha.
Bedankt voor je reactie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:58

Mish doet het zo goed, ze is ze leuk <3

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 06:55

Jeetje, 2,5 alweer! Wat gaat dat hard. Mooi meisje! :)

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:35

Wat een mooi overzicht! Echt super dat ze zo rustig geworden is waar ze nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:08

Mish <3 <3 <3
Wat een koele kikker is het, net als haar grote zus. Ze begint echt een paard te worden :j
Leuk om op deze manier haar een beetje te kunnen volgen en herinnerd te worden aan haar fantastische zus Zi :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:22

Wat een superlieve reacties allemaal <3

Cassy, gaaf is dat he? Vroeger liep ze het pad langs de wei af met de staart zowat op haar rug, en nu ondergaat ze alles alsof ze het al jaren doet. Bijzonder wat een fijne stal met een paard kan doen.

Kchristi: ja, ontzettend jammer dat Ziyyah weg is. Worden jullie nog een beetje door de nieuwe eigenaar op de hoogte gehouden? Ik zal in elk geval wel zo nu en dan een updateje blijven posten :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:23

Mish! Hoe hoog is ze nou? Ze begint er al aardig compleet uit te zien :j

Wat heerlijk dat ze zo op haar plek is! Ze is al aardig op weg om een een super western-bravebier te worden :P O:)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:31

Knap paardje <3

Ik heb volgens mij het zelfde halster :o

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:48

Het is inderdaad heel bijzonder hoe een omgeving effect heeft op een paard, maar van de andere kant ook heel begrijpelijk natuurlijk. Maar wel een super fijn teken dat Mish zich zo goed voelt bij je andere paardje en bijrijdpaardje :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:52

Haha Marije, eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee, moet de meetstok er weer een keer bij pakken. De laatste keer was ze 1,47, ik schat dat ze nu rond de 1,50 is.

Super braaf is ze zeker. Ze biedt zoveel aan ons aan dat je heel voorzichtig haar grenzen moet bewaken omdat zij alles zo doet.
Maar we zijn ook gewoon bezig met haar zoveel mogelijk laten zien zodat ze later juist heel relaxt is en we na het beleren staks heel snel al naar buiten kunnen.
In eerste instantie gaat er in elk geval wel een dressuurzadel op straks. Is toch een stukkie makkelijker. Maar wie weet wat er nog komt :P

Ha Druppie wat grappig. Is een fijn halster.

Ja superfijn is dat. Zij en Olina waren al vanaf dag 1 maatjes :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:00

Echt super leuk dat het zo goed gaat Eline!
Ze wordt al een echt mooi paardje :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:19

Wat wordt Mish al groot zeg Eline! Ze ziet er goed uit! Jullie zijn een leuk stel samen :D

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:03

Ziet er super uit, heerlijk dat ze zo snel leert!