Vrrrooeem, super Guus en Myrthe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Vrrrooeem, super Guus en Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:38

Myrthe heeft vandaag op Guus gereden, Guus is een bijna 4 jarige Dartmoor (nog een paar daagjes hihi). Myrthe is 11 jaar, weegt ongeveer 45 kilo. Guus en Myrthe zijn ongeveer 2 maanden een combinatie. :)

Ja we weten dat Myrthe aan de lange kant zit, de meningen over haar lengte zullen verschillen maar Myrthe zit erg rechtop en is erg licht. :)

Het doel van vandaag was; ontspanning,
Morgen heeft Myrthe weer les en we rijden de dag voor de les altijd een minuut of 20 zodat hij niet super hyper is met de les. :) Gister en donderdag heeft hij vrij. :)

Guus zijn favoriete gang is lekker hard rond racen in draf of heel hard in galop en dan het liefst kriskras en in alle hoeken een slidingstop. En als dat niet mag wordt Guusje nogal hyper en gespannen. :=

Myrthe heeft elke week les en als het kan maken we elk weekend een buitenritje. Zondag nog lekker in de regen gelopen. 8-) Daarnaast rijden we nog 1 of 2 keer, net hoe het uit komt.
1. Wegstappen en warmstappen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.Teugels oppakken
Afbeelding

5. Geen gelul, met je ogen dicht in de krul! :D
Afbeelding

6. Eerste drafpas van het aandraven, nog erg veel spanning. Heb haar daarna gezegd om hem lange teugel te geven en toen ontspande hij wel. :j
Afbeelding

7. We vragen van hem niks qua aanleuning, wat we krijgen zo af en toe is een cadeau. Hier probeert Myrthe wat stelling te vragen in de hoeken.
Afbeelding

8. Nog even stappen
Afbeelding

9. Uitstappen
Afbeelding

Myrthe heeft ook nog een paar rondjes in galop gedaan, daar heb ik geen foto's van helaas!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:53

Ziet er netjes en relaxt uit hoor :j Duidelijk te zien dat het nog een jonkie is die erg zoekend is, maar aan z'n oortjes te zien wel z'n uiterste best doet, en zo te zien weet Myrthe daar prima mee om te gaan :)
Myrthe zit er overigens keurig op, zonde van haar steeds langer wordende benen, want ik vind het een leuke combi :D

Doubtless

Re: Vrrrooeem, super Guus en Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:24

Tja ik vind haar echt te groot. Ze kan er niet correct opzitten (onderbeen ligt nu te ver naar voren) omdat ze daar dus te lang voor is. Op foto 7 zie je het effect van te kleine pony/te lange benen: omdat ze haar benen nergens omheen kan sluiten valt ze wat naar binnen waardoor ze het Guus lastig maakt om z'n balans te houden. Ook met been geven zal ze last ervaren.

Ik snap dat zij het helemaal leuk vindt & dat Guusje braaf z'n rondje loopt, maar ideaal is het niet..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:20

Als ik nu kijk (ivm hoeken fotografie) vind ik haar ook te lang. Je ziet idd op foto 7 het effect. Persoonlijk zou ik een jong niet zo aanrijden maar goed das mijn menig he. Veel plezier verder.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:54

Opzich netjes.
Maar óók mijn mening is te lang.

Op foto 7 en ja ik ga weer zeuren...
Zie ik geen nagevende pony.
Eerder een pony die in de krul loopt door de hand van de ruiter.
Ik zie veel spanning in de combinatie arm en hand. En als pony wil je die druk kwijt. Dus dan ga je maar in de krul.

Verder blijf ik bij wat ik gezegd heb. Hoe vervelend jullie mij ook vinden.

Hulpen bevestigen en naar buigingen door het lichaam door voltes en wendingen rijddn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:19

Of ze te lang is dat mag ieder voor zich bepalen. :)
En streng in haar hand is ze zeker niet en foto's zijn maar momentopnames gelukkig. :)

We vonden het beide erg goed gaan gisteren, wilde gewoon even delen waar ik trots op was. Topic staat bewust niet bij HAW. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:25

Leuke pony.
Ik zie persoonlijk veel liever dit, dan dat de combinatie een jonge, onervaren pony & jong, onervaren kind.
Fijn dat hij wordt ingereden door een wat meer ervaren ruitertje. Daar hebben later kleine ruitertjes en de pony veel profijt van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:33

Het is trouwens een korte termijn plan, Myrthe rijdt hem maximaal tot augustus/september. Dat is van te voren afgesproken. Dan gaat Guus door een klein ruitertje gereden worden.
Guus is nou eenmaal erg ondeugend, wil nog wel eens bokken/omdraaien als het hem moeilijk wordt dus daar wil je een kindje van 8 niet op zetten. :)

Myrthe heeft altijd op kleine pony's (shetlanders tot haar 10e) gereden dus die weet die bewegingen feilloos uit te zitten en blijft keurig boven de pony.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:01

Gave pony! Ik vind het wel een beetje een mini haflinger :p. Ben benieuwd, als hij straks wat braver is, hoe hij dan met een ander ruitertje de bak door loopt :).

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:36

Snap heel goed dat je trots bent en het graag wilt laten zien. Maar ook in dit topic vind ik het geen fijn beeld geven, moment opnames of niet.
Maar dat is mijn mening veel plezier en ben benieuwd hoe zit het later zal gaan doen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:04

CMB schreef:
Snap heel goed dat je trots bent en het graag wilt laten zien. Maar ook in dit topic vind ik het geen fijn beeld geven, moment opnames of niet.
Maar dat is mijn mening veel plezier en ben benieuwd hoe zit het later zal gaan doen!

Ponylief is eigenlijk nog maar 2 maand echt onder het zadel, ik weet niet wat jij verwacht van zo'n jonge combinatie??

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:28

Vind het er netjes uit zien voor zo een jonge combinatie! En over dat ze te groot is. Ze blijft er niet eewig op rijden en het zijn moment opnames dus wij (bokt) weten helemaal niet of de pony er last van heeft! Plezier staat voorop en dat hebben deze twee!
Leuke combi ts! :j

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:11

MarlindeRooz schreef:
CMB schreef:

Ponylief is eigenlijk nog maar 2 maand echt onder het zadel, ik weet niet wat jij verwacht van zo'n jonge combinatie??

Verwacht niet dat een jonge combinatie gelijk de sterren van de hemel rijd maar dat bedoel ik ook niet. Vind het gewoon geen fijn beeld wat komt door de houding van de pony en het misschien iets wat te grote (en nee ik zeg niet te zware) ruitertje. Bedoel het niet aanvallend overigens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:52

Daar heb je gelijk ik, daarom heeft ze ook elke week les sinds 3 weken.
Het komt omdat de pony een hele snelle pony is en Myrthe moet leren om dat op te vangen. Ze gaan elke week nog zo enorm vooruit. Gisteren ging het weeeer veel beter dan de dag er voor. :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:09

Wat een gezeur weer. Ja de ruiter is te lang, maar het beeld stoort niet te veel. En ik ken het nadeel van kleine jonge ponys die zadelmak gemaakt moeten worden. Dan kan je soms even niet anders. Of je wilt graag een perfect passend jonger kind opzetten die minder ervaring heeft en die continu in het zand gaat happen? Geweldig voor het vertrouwen van het kind en de jonge pony!

(wij hebben nu zo pony staan en geloof mij, daar hebben wij onze handen vol aan, want zodra je iets doet qua hulpen trekt meneer zijn trukkendoos open en nu zit daar inderdaad een wat groter kind op, met meer ervaring, om het gedrag eruit te rijden zodat we hem weer veilig in de kinderlessen kunnen indelen)

@TS; een hele leuke pony, ik zou niet zeggen dat het een dartmoor is, wat een sjieke pony en wat een leuk kleurtje. Ik ben zeker benieuwd naar meer foto's om de groei te zien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:13

De bedoeling is dat Myrthe en Guus wat BB gaan starten zodat zowel Myrthe als Guus ervaring op doen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als Myrthe guusje zo op weet te leiden dat er straks een kleiner ruitertje op kan zodat die nog een aantal jaar fanatiek met Guusje kan rijden. :j

En die trukendoos... Guus is zo afgrijselijk snel voor zo'n jonge pony. Hij weet dat hij snel is en dat hij zijn evenwicht goed kan houden en dat gebruikt hij graag. |o

Foto van 2 maanden terug:
Afbeelding

Hij is al veel slanker en gespierder bij zijn buik, hij heeft zelfs appeltjes! :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:41

Vaak lopen jonkies snel juist om hun balans te bewaren ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 23:48

Ja dat weet ik, daarom zijn we nu veel bezig met tempowisselingen. Met snel bedoel ik meer dat je het niet af kan kijken als hij eens wat uithaalt. :+
Je knippert een keer en hij is omgedraaid. :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:45

MarlindeRooz schreef:
Ja dat weet ik, daarom zijn we nu veel bezig met tempowisselingen.

Dan kan je beter oefeningen doen die hem helpen bij het rechtrichten & balans bewaren!

Hoe vaak per week loopt ie onder het zadel?

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:22

MarlindeRooz schreef:
Daar heb je gelijk ik, daarom heeft ze ook elke week les sinds 3 weken.
Het komt omdat de pony een hele snelle pony is en Myrthe moet leren om dat op te vangen. Ze gaan elke week nog zo enorm vooruit. Gisteren ging het weeeer veel beter dan de dag er voor. :)

Dat is fijn om te horen en hoop dat jullie vooruit blijven gaan!
+:)+