Hoop dat het hier goed staat.
Ik open een topic omdat ik het toch wel leuk vind om de vooruitgang te delen die we boeken. Maar laat ik eerst eens van voor af aan beginnen. Respect als je alles gaat door lezen

Dit is Gydja:

Eind augustus ben ik met haar over de kop gevlogen. Ze hadden de bak weer eens gesproeid en het was een vieze dikke blubber bende. Ondanks de blubber liep ze goed en ik had springles. We hadden al een aantal parcoutjes gesprongen. Tot we op die ene hindernis af reden. Ik had het gevoel dat gyd weg geleed met haar achterbenen. 1 been gooide ze over de hindernis en de andere bleef er voor en ze bleef haken. Op die manier kan je niet landen en we vlogen beiden over de kop. Ik werd uit het zadel gelanceerd. Gydja viel op haar rechter zeide. Ik werd een paar meter verder op gesmeten en kwam daar met een smak neer. Tijdens het vallen zag ik haar vallen en het enigste wat ik op dat moment hoopte is dat het goed met haar zou gaan. Na de val ben ik direct opgestaan en naar haar toe gelopen. Gydja stond gelukkig ook direct op. Zat helemaal onder de modder en de pony ook. Ik wou haar mee uit de bak nemen tot ik bloed op mijn pols zag. Mijn reactie: ''Oh, ik heb bloed''

Foto gemaakt na het stappen

Hand in het verband.
De weken daar op leek het behoorlijk goed te gaan. Al liep Gydja wel vaak onregelmatig. Niet zeer kreupel maar ook niet helemaal lekker. Zo'n val is ook niet niets iedereen riep (ouders, mensen van stal) dat het waarschijnlijk spierpijn was. Ik had een voorgevoel dat er iets mis was met het zadel de boom kon namelijk bewegen en dat leek me niet zo goed (ben een leek op gebied van zadels). Dus paard naar de fysio/osteopaat en met de zadel naar de zadelmaker. Boom van het zadel was inderdaad gebroken en niet meer te gebruiken (daarna nieuw zadel gekocht). Bij de fysio was het duidelijk dat ze aan de rechter kant helemaal vast zat. Ze is meerdere keren door hem behandeld. Er is ook nog een paard en sportmaseur in opleiding bij geweest. Zo zijn we blijven aanmodderen tot januari. We hebben de dierenarts gebeld die voorstelde om foto's te laten maken in de kliniek. Hij dacht dat er wel eens wat met haar rugwervels zou kunnen zijn door de val die we gemaakt hebben en het zadel tegen een ruggenwervel aangeslagen zou kunnen hebben. Wij naar de kliniek en bij de kliniek zagen za bijna direct al dat het niet in de rug zat maar waarschijnlijk in de hals. Van haar hals zijn foto's genomen.
Ik heb ze omcirkelt met kleurtjes om duidelijke uitleg te geven. Het gaat om de onderste 2 halswervels.
Hier onder zie je de eerste foto met een rood en een groen rondje. Bij het groene rondje zie je zo als het hoort te zijn en bij het rode rondje zie je dat er een stukje is afgebroken. Je kan waarschijlijk wel zien dat het stukje al wat afgesleten is en niet meer puntig is. Dit is al jaren geleden gebeurd en het kan zelfs zijn dat dit is gebeurd als veulen. Dit is waarschijnlijk NIET de oorzaak van het kreupel lopen.

Hier onder zie je de foto met het stuk waar het daadwerkelijk om gaat. Bij de roze cirkel zie je het puntje wat is afgebroken en daar niet hoort te zitten. We hopen er op dat hij juist vergroeid of weer op een juiste manier terug schuift. Bij de blauwe cirkel zie je dat de tussenruimte tussen de 2 hals wervels niet mooi open is. Het moet zo zijn als bij de gele cirkel.

Dus Gydja moest op rust staan. Van 8 januari tot 5 maart. Ze had veel last van opgekropte energie zie topic: [MD] Paard kan energie niet kwijt, wat nu?
De kans was aanwezig dat als ze in die tijd niet herstelde ik niet meer op haar zou mogen rijden. 5 maart met spanning naar de kliniek en daar kregen we het goede nieuws! Ik mocht weer gaan opbouwen met rijden

Ik zal nooit meer mogen springen en dressuur lessen is nog maar te zien of dat nog wel iets gaat worden. Hangt helemaal van het herstel af. Maar dat is ook helemaal niet zo erg. Als mijn paard zich maar goed voelt! Zou het leuk vinden als ik de voortgang ook met jullie zou kunnen delen