Volg topic, Harde val met een IJsco...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Volg topic, Harde val met een IJsco...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:36

Volg topic.
Hoop dat het hier goed staat.

Ik open een topic omdat ik het toch wel leuk vind om de vooruitgang te delen die we boeken. Maar laat ik eerst eens van voor af aan beginnen. Respect als je alles gaat door lezen _/-\o_

Dit is Gydja:
Afbeelding
Afbeelding

Eind augustus ben ik met haar over de kop gevlogen. Ze hadden de bak weer eens gesproeid en het was een vieze dikke blubber bende. Ondanks de blubber liep ze goed en ik had springles. We hadden al een aantal parcoutjes gesprongen. Tot we op die ene hindernis af reden. Ik had het gevoel dat gyd weg geleed met haar achterbenen. 1 been gooide ze over de hindernis en de andere bleef er voor en ze bleef haken. Op die manier kan je niet landen en we vlogen beiden over de kop. Ik werd uit het zadel gelanceerd. Gydja viel op haar rechter zeide. Ik werd een paar meter verder op gesmeten en kwam daar met een smak neer. Tijdens het vallen zag ik haar vallen en het enigste wat ik op dat moment hoopte is dat het goed met haar zou gaan. Na de val ben ik direct opgestaan en naar haar toe gelopen. Gydja stond gelukkig ook direct op. Zat helemaal onder de modder en de pony ook. Ik wou haar mee uit de bak nemen tot ik bloed op mijn pols zag. Mijn reactie: ''Oh, ik heb bloed'' :') Bleek uiteindelijk dat ik een flinke gat in mijn hand had dat eigenlijk gehecht had moeten worden volgens de dokter, een dag later. Maar nee hoor ik keek het nog wel even aan, zo ernstig zou het toch niet zijn. Daarbij had ik ook mijn ribben gekneusd. Ben er best wel goed vanaf gekomen! Kreeg later nog de vaag van de instructriece of ik nog even op het paard wou stappen en een sprongetje wou doen zodat ik geen angst zou hebben om later weer te springen. Nou mijn angst was zeker niet voor het springen! Dit kan gebeuren dat neemt mijn plezier voor springen niet weg. Maar je moet toch echt wel idioot zijn om in die blubber nog te gaan springen! (ja, en die idioot was ik) Buiten ben ik weer op mijn paard gestapt en ben een stukje buiten gaan stappen. Leek best goed te gaan. Mensen bij de bak hadden het paard gecontroleerd maar er was niets opgezwollen of anders dan normaal. Bij de stal heb ik haar benen afgespoeld met koud water. Mocht er wel iets zijn zou dat hopelijk het ergste verhelpen.

Afbeelding
Foto gemaakt na het stappen

Afbeelding
Hand in het verband.

De weken daar op leek het behoorlijk goed te gaan. Al liep Gydja wel vaak onregelmatig. Niet zeer kreupel maar ook niet helemaal lekker. Zo'n val is ook niet niets iedereen riep (ouders, mensen van stal) dat het waarschijnlijk spierpijn was. Ik had een voorgevoel dat er iets mis was met het zadel de boom kon namelijk bewegen en dat leek me niet zo goed (ben een leek op gebied van zadels). Dus paard naar de fysio/osteopaat en met de zadel naar de zadelmaker. Boom van het zadel was inderdaad gebroken en niet meer te gebruiken (daarna nieuw zadel gekocht). Bij de fysio was het duidelijk dat ze aan de rechter kant helemaal vast zat. Ze is meerdere keren door hem behandeld. Er is ook nog een paard en sportmaseur in opleiding bij geweest. Zo zijn we blijven aanmodderen tot januari. We hebben de dierenarts gebeld die voorstelde om foto's te laten maken in de kliniek. Hij dacht dat er wel eens wat met haar rugwervels zou kunnen zijn door de val die we gemaakt hebben en het zadel tegen een ruggenwervel aangeslagen zou kunnen hebben. Wij naar de kliniek en bij de kliniek zagen za bijna direct al dat het niet in de rug zat maar waarschijnlijk in de hals. Van haar hals zijn foto's genomen.

Ik heb ze omcirkelt met kleurtjes om duidelijke uitleg te geven. Het gaat om de onderste 2 halswervels.
Hier onder zie je de eerste foto met een rood en een groen rondje. Bij het groene rondje zie je zo als het hoort te zijn en bij het rode rondje zie je dat er een stukje is afgebroken. Je kan waarschijlijk wel zien dat het stukje al wat afgesleten is en niet meer puntig is. Dit is al jaren geleden gebeurd en het kan zelfs zijn dat dit is gebeurd als veulen. Dit is waarschijnlijk NIET de oorzaak van het kreupel lopen.

Afbeelding

Hier onder zie je de foto met het stuk waar het daadwerkelijk om gaat. Bij de roze cirkel zie je het puntje wat is afgebroken en daar niet hoort te zitten. We hopen er op dat hij juist vergroeid of weer op een juiste manier terug schuift. Bij de blauwe cirkel zie je dat de tussenruimte tussen de 2 hals wervels niet mooi open is. Het moet zo zijn als bij de gele cirkel.

Afbeelding

Dus Gydja moest op rust staan. Van 8 januari tot 5 maart. Ze had veel last van opgekropte energie zie topic: [MD] Paard kan energie niet kwijt, wat nu?
De kans was aanwezig dat als ze in die tijd niet herstelde ik niet meer op haar zou mogen rijden. 5 maart met spanning naar de kliniek en daar kregen we het goede nieuws! Ik mocht weer gaan opbouwen met rijden *\o/* Eerst maar 10 min per dag stappen en elke week opbouwen met 5 min. Als ik de 30 min bereikt had mocht ik 1 a 2 min gaan draven en dat ook met 1 of 2 min per week opbouwen. Inmiddels zijn we een maand verder en ik mag draven :D

Ik zal nooit meer mogen springen en dressuur lessen is nog maar te zien of dat nog wel iets gaat worden. Hangt helemaal van het herstel af. Maar dat is ook helemaal niet zo erg. Als mijn paard zich maar goed voelt! Zou het leuk vinden als ik de voortgang ook met jullie zou kunnen delen :D

Anoniem

Re: Volg topic, Harde val met een IJsco...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:42

Jeetje, wat heftig allemaal!
Fijn dat je foto's hebt laten maken en niet maar bent blijven aanmodderen.
En leuk dat je nu weer op mag bouwen! Ben benieuwd hoe je paardje zich ontwikkelt. :j

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:42

Zo wat een verhaal!
Maar fijn dat ze weer aan de betere hand is en jullie weer rustig mogen gaan opbouwen :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:47

pff wat een pech zeg!
ga je volgen want ben benieuwd hoe dit afloopt :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:49

Bedankt voor jullie reacties!
Gisteren heeft mijn vriend foto's van ons gemaakt dus die foto's zal ik hier ook posten :D
Maar nu nog even geen tijd om de foto's na te bewerken.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:03

Wat heftig TS!
Fijn dat het nu weer de goede kant op gaat! Lekker genieten samen :)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:11

Jemig :oo sterkte met je paardje

Edit: ik volg mee :j /3

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:28

Oortjes foto :D
Rijden ging gewoon goed. Veel zin in draf had ze vandaag niet (lui? denk het wel haha of ze had haar dag vandaag niet helemaal). Advies van de dierenarts opgevolgd dat als ze duidelijk wil terug vallen in stap ik nog niet te veel van haar hoef te vragen. Dus heb voornamelijk gestapt. Wie weet heeft ze er morgen meer zin in.

Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:38

Pff heftig allemaal zeg..

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:43

pff heftig zeg! Gelukkig heb je foto's laten maken. Ben benieuwd hoe het verder gaat dus ik volg mee !

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:51

Leuk dat jullie ook volgen :D
Ik ben ook zo blij dat we foto's hebben laten maken. Anders had ik nu nog aangemodderd -O-

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 19:21

Ik had een rit gemaakt en het bijgehouden op de telefoon helaas valt het niet te uploaden :(

Vanmiddag heeft mijn buursijsje op haar gereden omdat de shetlander kreupel was. Oh en wat was ze toch braaf! Jammergenoeg had ik geen camera bij me maar het was zo'n leuke combinatie! Gydja had zelfs de vaart er in zitten toen ze gingen draven! Als het aan haar lag gingen ze ook nog in galop maar dat mag nog niet en ook niet met een 7 jarig ruitertje die nog niet zo vaak op haar heeft gereden :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:35

Het gaat zo te horen weer de goede kant op!

Juuuudx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:33

Hoe gaat het nu?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:13

Sorry dat ik een tijd niets meer heb laten horen.
Heel veel verschil is er nog niet. Ik heb minder kunnen rijden door mijn examens waar ik als het goed is ik voor geslaagd ben.

Het rijden gaat op zich goed. De ene dag heeft ze er meer zin in dan de andere. Als het echt warm is is het duidelijk te merken dat ze minder zin heeft. Moet nu denk ik een keer echt door zetten dat ze weer aan het werk moet, ook op buitenrit. Ik heb ook een nieuwe set gekocht en nieuw hoofdstel :D Wonderlijk genoeg blijft ze op mooi gewicht ondanks dat ik minder rij. Haar vacht is echter niet zo mooi. Het is wat dof en ze haart niet mooi uit. De dierenarts schoof het op eczeem maar daar geloof ik niet in. Hij heeft enkel gekeken en omdat het geen luizen waren was het eczeem. Nou zo makkelijk gaat dat niet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:28

Eczeem? Heeft ze daar al eerder last van gehad en hoe oud is ze?
En hoe oud is deze foto?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 18:13

KoudbloedKim schreef:
Eczeem? Heeft ze daar al eerder last van gehad en hoe oud is ze?
En hoe oud is deze foto?

Ze is 16. Pony heeft er nog nooit eerder last van gehad. Deze foto is vorige of die week daar voor gemaakt. Ze ziet er nog net zo uit. Ze had hele lelijke kale plekken maar die zijn ook al weg. Ze heeft wel snel jeuk en heeft wat schilvers in haar vacht. Maar dit ziet er totaal niet uit als eczeem. We hebben een shet met eczeem maar dit is er totaal niet mee te vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:26

Dan lijkt het me heel sterk dat ze nu ineens ZE zou hebben.
Apart hoor, maar vind haar inderdaad dik in haar vacht zitten. :j
Al is ze ook niet súperjong meer en zou het best daarmee te maken kunnen hebben.
Sommige paarden worden iets sneller 'oud' dan andere.
Maar volgens mij gaat het wel goed komen met jullie hoor. :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 07:11

Ik vond het al een rare conclusie van de dierenarts. Ik post zo wel even foto's waar echt de lelijke plekken te zien zijn. Inmiddels zijn ze dus weg. Ze heeft bij haar hals al een mooie dunne vacht maar op haar buik nog wat doffe pluis zitten. (Deze vacht is al vrij kort voor haar hoor :') ) het zou best iets met ouder worden te maken kunnen hebben.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:20

Er zijn blijkbaar meer paarden die erg moeite hebben om uit de wintervacht te komen dit jaar, ken er ook nog een paar met wintervacht op de buik en mensen die net hun paard nog hebben geschoren vanwege de vacht.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:04

mijn ijslanders hadden ook moeite om door het haar heen te komen :)

maar wat ik belangrijker vind ;)
wat voor maat is jou hoofdstel?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:11

Alja schreef:
mijn ijslanders hadden ook moeite om door het haar heen te komen :)

maar wat ik belangrijker vind ;)
wat voor maat is jou hoofdstel?

Dan zal het denk ik daar wel aan liggen.
Mijn hoofdstel is maat Cob ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:14

Zo zag het er uit in april:
(niet de meest charmante foto)
Afbeelding
Afbeelding