Co & Bo & de chiropractor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Co & Bo & de chiropractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:10

Omdat sommigen in het verleden mijn (probleem)topics over [***] hebben gevolgd wil ik hier nog even een verslagje doen. Na dit zullen er waarschijnlijk (hopelijk) geen probleemtopics meer komen want het is nu wel allemaal grotendeels duidelijk..

In ieder geval: de chiropractor is geweest. Ze is 2.5 uur in totaal bezig geweest met [***], beweging bekijken op rechte lijn & cirkel, zachte & harde, stap/draf/(galop), buigproeven en uiteraard vooral voelen & bekijken. Ze heeft ook de 2 zadels die ik heb bekeken (al zegt ze wel geen zadelpasser te zijn natuurlijk, maar als het echt slecht ligt zou ze dat ook wel zien ;) ).

Eindconclusie : rug is helemaal in orde (jeej *\o/* ), zijn rug was zijn leeftijd nog ver vooruit zeg maar. Dit is echt wel door de vitamine E, ben ik 100% zeker van, want daarvoor bewoog & reageerde die echt niet zoals die nu doet. Tot zover het goede nieuws .. Problematisch was de nek (atlas & C3) en ronduit slecht waren zijn benen (vooral achterbenen).

Waarschijnlijk puur slijtage (artrose-achtige dingen), vandaar dat hij slechter loopt met slecht weer en waarschijnlijk ook daarom dat hij in de winter een stuk nukkiger is als in de zomer (al was het deze winter wel echt extreem en dat had toch weer een andere oorzaak ;) ). Kan dit op zich nog compleet laten onderzoeken met uitverdoven & foto's en noem maar op .. maar dat weet ik nog niet, vraag me dan vooral af voor wie je het doet, want hijzelf zal er niet beter van worden .. Dus dat zit nog even in beraad.

Wat wel geprobeerd gaat worden is een kruidenmengeling die pijnstillend en ook licht ontstekingsremmend zou werken, puur ter ondersteuning zeg maar. En verder vooral uitkijken wat we doen, wel nog licht in beweging houden maar niet overbelastend. Rekening houden met wat hij aangeeft niet te kunnen, niet draven/galopperen op "harde" ondergrond etc. Springen zou hij in principe ook beter niet meer doen maar ik denk niet dat ik hem dat aan zijn verstand gebracht krijg :(:) dus zolang hij dat uit zichzelf nog doet en leuk vindt laten we dat maar zo .. Maar wel beperkt natuurlijk, ik ga geen springtrainingen met hem houden en de hoogte-sprongen zijn ook verleden tijd..

Dat is zo'n beetje samenvatting, ben misschien nog belangrijke dingen vergeten maar dat komt dan vanzelf naar boven. Beetje domper is het wel, maar ergens ook weer niet, want ik wist dat hij niet goed was en die achterbenen & nek wist ik ook. Lichtpuntje is echt wel die rug want die had ik véél en véél slechter verwacht, maar die blijkt gewoon helemaal ok :)

En dan .. [***] .. [***] is ook geweest. Gewoon uit nieuwsgierigheid (want hij doet verder niks meer qua werk ofzo) en omdat het voor hem niet slecht is om af en toe wat vreemd volk rond hem te hebben die vanalles met hem doen ;) Na de hoefsmid begin van de week had ik géén idee wat hij zou doen, was iets te kort op elkaar naar mijn zin maar het was niet anders. Nou, [***] was ... BRAAF! :oo Hij was echt, echt braaf :j Liet alles toe, ze heeft zelfs gewoon op het blok kunnen staan en van daar manipuleren. Ze heeft zelfs zijn achterbenen bekeken & gevoeld! (al moest ik wel eerst even been optillen want ze vertrouwde het toch niet zo :(:) ).

[***] is ook niet helemaal ok maar dat had ik ook niet verwacht. Was gewoon nieuwsgierig of zij op dezelfde plaatsen zou uitkomen als ik dacht, en wilde ook eens naar zijn bekken laten kijken (aangezien dat scheef staat..). Ze heeft eerst verbaasd staan kijken omdat hij echt zijn hoofd niet omhoog leek te willen brengen (echt omhoog dan), dat zou dan wijzen op een vastzittende wervel op een plaats waar dat eigenlijk zelden voorkomt ... Maar na gebruik van een wortel was dat probleem al van de baan, hij kan best omhoog met dat hoofd en die hals :Y) Zou wel kunnen dat het toch licht problematisch is (want voor een wortel ofzo doen ze wel veel) maar in ieder geval geen volledige blokkade of dergelijke

Dan verder door naar de schoft. Dat bleek een gevoeliger punt, maar dat had ik ook verwacht. Niks extreems maar daar is iets niet 100%. Verder had hij 2 plaatsen op zijn rug die ze heeft losgemaakt en dan door naar het bekken. Ondanks dat het overduidelijk scheef staat (moet je zelfs geen DA voor zijn ;) ) kon ze niks ontdekken van pijn of ongemak of vastzitten. Vond ze zelf heel raar en ook raar vond ze dat je in stap daar echt niks van zag, terwijl het wel overduidelijk scheef is. Maarja, ik weet ondertussen al dat ik "rare" pony's heb, dus mij verbaast niks meer :+

Echt heerlijk om te zien hoe prima [***] het allemaal vond, van bokken & rondcrossen in de piste (meneer was beetje hyper O:) ) naar helemaal zen tijdens de behandeling <3 Dus ja, eindconclusie: het ligt toch echt aan de hoefsmid :')

Mijn verslag van vandaag .. Veel antwoorden gekregen, niet altijd even leuke maar wel antwoorden. We gaan dat kruidenmengsel nog proberen bij [***] en verder gewoon genieten van onze rustige bosritjes en kijken wat hij nog leuk vindt om te doen. En vooral niet meer de dingen doen die je hoort te doen maar waar hij overduidelijk niks aan vindt. Volgens haar zit hij toch dicht tegen einde carrière aan maar we gaan er toch nog voor om een aantal jaar leuke bosritjes te kunnen maken. En gaat het eens een dag niet? Dan gewoon niet. Hem proberen zo goed mogelijk door de koude & natte dagen te helpen en verder gewoon genieten van de dagen dat de zon schijnt. Nu gaan we echt mooi-weer-ruiter/paard spelen :Y) En [***]? Die heeft weer een ervaring binnen en mag gewoon verder blijven genieten zoals hij altijd al deed :)

Bedankt aan degenen die alles hebben gelezen :) Voor achtergrondinfo over [***] kan je deze topics altijd eens doorlezen:
[OPG] Is dit nu echt dominantie?
[MD] Pony met rugblokkade toch proberen trainen?

(heb er in het verleden wel meer gehad maar de 2 meest recente even ;) ).

Maflinger_S

Re: Co & Bo & de chiropractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:17

Meten is weten ... en als je meer weet kan je er meer mee ... (of minder :D). Super dat je zo steeds verfijnder kunt "werken" met ze. Lekker met zijn drieën het bos in, beetje stappen, beetje flierefluiten. Lol met je knol. Genieten van het gezelschap. Klinkt eigenlijk niet zo verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:34

Daar gaan we voor :j Ik zie ook wel wat in dat flierefluiten O:)

Vooral geen hoofdpijn meer maken over "wat moet ik met die rug" en moet ik hem x aantal keer per week zus of zo longeren om hem goed te houden. Die rug is niks mis mee (wat er eerder was was waarschijnlijk door zijn spieren en niet zozeer door de wervels zelf) en zus of zo longeren helpt zijn benen toch niet verder dus dat moeten we ook niet meer. Af en toe eens met balkjes spelen en that's it, verder gewoon veel het bos in en flierefluiten :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:47

Goed nieuws dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over Cobe's rug! Natuurlijk wel balen dat er wel wat is gevonden in zijn nek en benen, maar gelukkig voorspelde je dat zelf al en is het hopelijk wat te verlichten met het kruidenmengsel!

Gelukkig hebben jullie ook veel plezier in de rustige bosritjes en kan je Boke ook af en toe lekker meenemen als handpaard, gezellig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:35

We gaan het proberen :j En als het niet helpt zijn er nog altijd de stapritjes .. Zo kunnen we ook 25 km doen, duurt alleen 5/6 uur maar het kan wel :Y) :))