In ieder geval: de chiropractor is geweest. Ze is 2.5 uur in totaal bezig geweest met [***], beweging bekijken op rechte lijn & cirkel, zachte & harde, stap/draf/(galop), buigproeven en uiteraard vooral voelen & bekijken. Ze heeft ook de 2 zadels die ik heb bekeken (al zegt ze wel geen zadelpasser te zijn natuurlijk, maar als het echt slecht ligt zou ze dat ook wel zien

Eindconclusie : rug is helemaal in orde (jeej

Waarschijnlijk puur slijtage (artrose-achtige dingen), vandaar dat hij slechter loopt met slecht weer en waarschijnlijk ook daarom dat hij in de winter een stuk nukkiger is als in de zomer (al was het deze winter wel echt extreem en dat had toch weer een andere oorzaak

Wat wel geprobeerd gaat worden is een kruidenmengeling die pijnstillend en ook licht ontstekingsremmend zou werken, puur ter ondersteuning zeg maar. En verder vooral uitkijken wat we doen, wel nog licht in beweging houden maar niet overbelastend. Rekening houden met wat hij aangeeft niet te kunnen, niet draven/galopperen op "harde" ondergrond etc. Springen zou hij in principe ook beter niet meer doen maar ik denk niet dat ik hem dat aan zijn verstand gebracht krijg

Dat is zo'n beetje samenvatting, ben misschien nog belangrijke dingen vergeten maar dat komt dan vanzelf naar boven. Beetje domper is het wel, maar ergens ook weer niet, want ik wist dat hij niet goed was en die achterbenen & nek wist ik ook. Lichtpuntje is echt wel die rug want die had ik véél en véél slechter verwacht, maar die blijkt gewoon helemaal ok

En dan .. [***] .. [***] is ook geweest. Gewoon uit nieuwsgierigheid (want hij doet verder niks meer qua werk ofzo) en omdat het voor hem niet slecht is om af en toe wat vreemd volk rond hem te hebben die vanalles met hem doen

[***] is ook niet helemaal ok maar dat had ik ook niet verwacht. Was gewoon nieuwsgierig of zij op dezelfde plaatsen zou uitkomen als ik dacht, en wilde ook eens naar zijn bekken laten kijken (aangezien dat scheef staat..). Ze heeft eerst verbaasd staan kijken omdat hij echt zijn hoofd niet omhoog leek te willen brengen (echt omhoog dan), dat zou dan wijzen op een vastzittende wervel op een plaats waar dat eigenlijk zelden voorkomt ... Maar na gebruik van een wortel was dat probleem al van de baan, hij kan best omhoog met dat hoofd en die hals

Dan verder door naar de schoft. Dat bleek een gevoeliger punt, maar dat had ik ook verwacht. Niks extreems maar daar is iets niet 100%. Verder had hij 2 plaatsen op zijn rug die ze heeft losgemaakt en dan door naar het bekken. Ondanks dat het overduidelijk scheef staat (moet je zelfs geen DA voor zijn

Echt heerlijk om te zien hoe prima [***] het allemaal vond, van bokken & rondcrossen in de piste (meneer was beetje hyper

Mijn verslag van vandaag .. Veel antwoorden gekregen, niet altijd even leuke maar wel antwoorden. We gaan dat kruidenmengsel nog proberen bij [***] en verder gewoon genieten van onze rustige bosritjes en kijken wat hij nog leuk vindt om te doen. En vooral niet meer de dingen doen die je hoort te doen maar waar hij overduidelijk niks aan vindt. Volgens haar zit hij toch dicht tegen einde carrière aan maar we gaan er toch nog voor om een aantal jaar leuke bosritjes te kunnen maken. En gaat het eens een dag niet? Dan gewoon niet. Hem proberen zo goed mogelijk door de koude & natte dagen te helpen en verder gewoon genieten van de dagen dat de zon schijnt. Nu gaan we echt mooi-weer-ruiter/paard spelen

Bedankt aan degenen die alles hebben gelezen

[OPG] Is dit nu echt dominantie?
[MD] Pony met rugblokkade toch proberen trainen?
(heb er in het verleden wel meer gehad maar de 2 meest recente even