Django, het 2e rondje: ontspanning in stap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Django, het 2e rondje: ontspanning in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 00:07

Na best wel heel erg twijfelen (omdat het nou nog niet echt soepel gaat ofzo :)) ) tóch besloten dit topic te openen, omdat ik hoop dat er wellicht wat waardevolle tips uit rollen :)

Django is nu anderhalve week in Nederland en al aardig geacclimatiseerd.
Voor hij hiernaartoe kwam heb ik dit filmpje van hem gezien:

Vrij gevoelig en druk in zijn bewegingen.
Daarna is hij door de vorige eigenaar nog aan de hand via het rechtrichten opgepakt en is er nog eens met kaptoom op gereden.

Toen is hij hier gekomen.

Vorige week vrijdag ben ik er even met kaptoom opgeklommen:
(ja, bandages zijn slecht voor de pezen, ben ik me van bewust, er is eigenlijk alleen maar even gestapt en ze stonden gewoon leuk :P )

Zo konden we best aardig rondstappen, maar hij maakte zich snel sterk, bij een beetje druk op de kaptoom kon hij toch vrij heftig reageren en het lag hem gewoon niet helemaal lekker...

Afbeelding

Afbeelding

Dus hard nagedacht, het liefst had ik hem bitloos opgepakt, maar nu toch een bitje er in (na zoeken welke hem goed beviel). Het is een koperen dubbelgebroken trensbitje geworden waar hij zo mee weg was!

Django heeft heel erg de neiging om weg te duiken voor het bit (met gebroken wolfskies gereden, dus koppelt bit/rijden/ruiter nog wat aan pijn en reageert hier ook op) of enorm opgericht/opgekrult te lopen.

Vandaag dus veel focus gelegd op het opzoeken van de ontspanning daar beneden... Dus los teugeltje, gewoon stappen en op zoek naar die ontspanning en het moment waar hij toch mijn hand wat wil gaan opzoeken. Na een kwartiertje rustig stapwerk waren we een heel eind! Ben enorm trots en tevreden dat hij het toch al voorzichtig wil gaan proberen zo :j

Omdat ik zelf nog niet helemaal 100% zeker ben (Django is een schat van een paard, daar niet van!) heb ik mijn beugels nog vrij kort, voel ik me 'veiliger'. Volgende keer gaan die natuurlijk een stuk langer!

Normale houding, geeft hem alleen vrij veel spanning waardoor hij gaat knarsentanden.
(hij is een week voor hij naar mij kwam behandelt door de tandarts, hij doet dit ook zonder bit, zodra het voor hem wat spannend word uit hij het in knarsentanden)

Afbeelding

Proberen los te gaan laten, los teugeltje, maar hij blijft braaf 'in de houding'

Afbeelding

al iets gedurfder zakken

Afbeelding

Contact zoeken voor bevestiging en weer loslaten, maar al veel relaxeter in zijn lijf:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En toen vond ik het wel weer mooi geweest, het mini beginnetje is er :)
Het klopt dat mijn handen laag zijn, ik werd begeleid door een vriendin die enorm veel jonge paarden heeft ingereden (want dat doen we eigenlijk, weer bij het begin beginnen). We doen dit op deze manier om hem uit te nodigen echt lekker naar beneden te gaan lopen.

We willen eerst zoeken naar die ontspanning, 'no stress', en van daaruit pas weer oppakken. Voorlopig word het ook alleen nog maar even stappen, stappen en stappen. Ontspannen, contact zoeken en loslaten. En zodra dat goed gaat, dan gaan we pas in draf aan de gang!

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik daar enorm naar uit kijk :D

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Tips en opbouwende kritiek zijn absoluut altijd welkom, maar alsjeblieft, houd het een beetje netjes :)

amandananana

Re: Django, het 2e rondje: ontspanning in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:11

Nikki ik vind hem zo gaaf he <3 ik heb verder geen tips ofzo voor je, ik vind het er super uitzien en ik vind dat je het heel vriendelijk aanpakt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:14

Ik kan niet wachten tot zijn manen weer op lengte zijn en jij als een sprookjesprinses op je witte "hengst" over het strand rijd hahaha . Hij is echt heel gaaf!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:15

Ahgod, het arme dier in het filmpje.. 1 brok spanning en af en toe wat verzet. Loopt ook totaal niet lekker over zn rug.

Goed bezig jij! Eerst inderdaad maar eens leren je hand op te zoeken, voorwaarts neerwaarts, aanspanning en ontspanning. Belangrijk dat hij leert je hand op te zoeken in plaats van in z'n aangeleerfe curcushouding te lopen.
Maar als ik het zo zie heb jij hetzelfde idee, en gaat het helemaal goed komen!

Heel mooi statig paard om te zien.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:17

Wat een mooi paard!

Eerlijk gezegd zou ik hem eens laten checken. Ik 'schrok' nogal van zijn filmpje. Vind hem heel vast ogen in z'n lendenen en achterhand. Zowel in de vrije beweging als onder het zadel.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 00:20

Olympia96 schreef:
Wat een mooi paard!

Eerlijk gezegd zou ik hem eens laten checken. Ik 'schrok' nogal van zijn filmpje. Vind hem heel vast ogen in z'n lendenen en achterhand. Zowel in de vrije beweging als onder het zadel.

Hij is als het goed is eind vorig jaar gekeurd. Ik zal binnenkort even een filmpje maken van zijn bewegingen nu, hij loopt nu wel prettig door zijn lijf :)

Als hij overigens in de komende paar weken naar mijn idee nog 'stug' blijft wil ik heel graag een osteo laten komen :j
Maar eerst eens kijken hoeveel 'vastheid' hij nog los gaat laten als hij leert ontspannen :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:22

Prachtig paard, en goed bezig zeg! <3

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:04

Wat een knapperd!!
Goed dat je hem leert op zijn eigen benen te lopen, oehh als je daar mee klaar bent en het paardje netjes loopt wauw, denk dat menig ruiter jaloers op je zal zijn!
Ik wil alleen even boktmiepen, je zit zelf niet zo lekker in het zadel denk ik? Vanaf de foto's zit je helemaal op de lepel. ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:11

Prachtig paard!!
Ik zou alleen niet veel met dit zadel gaan rijden, denk dat je veel piek belasting hebt achterin. Zadel lijkt zijn rug niet goed te volgen en zo heb je binnen no time gevoelige plekken net achter de kussens.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:58

Michelleex schreef:
Wat een knapperd!!
Goed dat je hem leert op zijn eigen benen te lopen, oehh als je daar mee klaar bent en het paardje netjes loopt wauw, denk dat menig ruiter jaloers op je zal zijn!
Ik wil alleen even boktmiepen, je zit zelf niet zo lekker in het zadel denk ik? Vanaf de foto's zit je helemaal op de lepel. ;)

Ik zit inderdaad nog niet lekker in mijn zadel :) heb chronische pijnproblemen (wat wel minder aan het worden is door het volgen van yoga) waardoor ik ook mijn lijf nog niet genoeg kan ontspannen. Ik krijg ook begeleiding tijdens het rijden en stap zonder die begeleiding ook nog even niet zelf op haha. :)

Maar eigem houding is idd nog een groot verbeterpunt!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:56

Wat een gaaf paard zeg! :~ Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie. Hij oogt al een stuk ontspannender en dat terwijl je hem nog maar net hebt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:01

Wat een spanning op dat filmpje.

Vind hem bij jouw al mooi richting de ontspanning gaan lopen. Gewoon lekker de tijd nemen, dan komt dat helemaal goed.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:14

Je zadel ligt niet goed op hem, het zwaartepunt ligt en drukt heel erg op de achterkant van het zadel, jij zit ook te ver achterop je zadel.

Verder ziet het er wel ontspannen uit, lekker zo doorgaan maar ik zou zeker opzoek naar een ander zadel, anders krijg je alleen maar ellende en een paard dat wel wil ontspannen maar niet kan. Super gaaf paardje heb je trouwens ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:29

Wat is het toch een geweldig knap paard <3 die wil ik wel een keer voor de lens!

Ik vind dat je het goed doet, je neemt de tijd voor hem en dat heeft hij ook wel nodig heb ik zo het idee. Zag je andere topic ook en je houdt het gewoon leuk voor hem. Heel belangrijk!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:14

Over het zadel: er komt zeker een ander zadel! Maar momenteel rijd ik 15min per week en enkel stappen, daarnaast gaan we hard aan de gang aan de longe en gaat hij zijn spieren dus enorm ontwikkelen. Dan gaan we op zoek naar een goedpassend zadel en kan ik daar ook budget voor maken :)

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:40

Wat een sprookjesknol! Fijn dat je het zo rustig aanpakt met hem :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:51

Wauw, hij doet het wel fantastisch hoor! Knap dat je zo fijn met hem aan de slag bent, leuk om te zien ook! <3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:52

Wat ik zo kan zien drukt hij enorm zijn rug weg. Hij heeft een giga holle rug onder het zadel.
Die moet ie echt opbollen.
Dus niet te veel denken aan zakken enzo....als hij zijn rug wegdrukt is dat alleen maar valse knik.

En je moet niet gaan zitten op een niet passend zadel, ook geen 15 minuten. ALs jij op niet passende schoenen moet lopen doet het je ook niet goed.
Tevens komt dat zijn bespiering in de rug niet ten goede.

Verder vind ik het wel een gaaf paard!

Je zit overigens wel erg kort waardoor je een stoelzit vormt en achter het zwaartepunt terecht komt.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:29

Cinnepin schreef:
Wat ik zo kan zien drukt hij enorm zijn rug weg. Hij heeft een giga holle rug onder het zadel.
Dus niet te veel denken aan zakken enzo....als hij zijn rug wegdrukt is dat alleen maar valse knik.

En je moet niet gaan zitten op een niet passend zadel, ook geen 15 minuten. ALs jij op niet passende schoenen moet lopen doet het je ook niet goed.

Je zit overigens wel erg kort waardoor je een stoelzit vormt en achter het zwaartepunt terecht komt.

Ja natuurlijk drukt hij zijn rug weg, er is geen teugelverbinding dus TS is nog niet in het stadium van 'van achter naar voren rijden', en zo de rugspier laten bollen.
Als ik de bijna paniek in het filmpje zie, snap ik ook heel goed dat TS eerst maar eens gaat werken aan het hand volgen, al is dit nog maar aan soort lange teugel, in plaats van dat ze hem direct oppakt en verbinding gaat zoeken.

Denk dat je van dat laatste een stresspaard krijgt die enorm achter de teugel duikt. Eerst vertrouwen in het bit krijgen, want ik gok dat daar in Spanje niet zo nauw mee gekeken werd ;)

edit: zie nu het verhool over wolfstandje, zat ik ibderdaad goed :(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:56

Jo_vales schreef:
Cinnepin schreef:

Ja natuurlijk drukt hij zijn rug weg, er is geen teugelverbinding dus TS is nog niet in het stadium van 'van achter naar voren rijden', en zo de rugspier laten bollen.
Als ik de bijna paniek in het filmpje zie, snap ik ook heel goed dat TS eerst maar eens gaat werken aan het hand volgen, al is dit nog maar aan soort lange teugel, in plaats van dat ze hem direct oppakt en verbinding gaat zoeken.

Denk dat je van dat laatste een stresspaard krijgt die enorm achter de teugel duikt. Eerst vertrouwen in het bit krijgen, want ik gok dat daar in Spanje niet zo nauw mee gekeken werd ;)

edit: zie nu het verhool over wolfstandje, zat ik ibderdaad goed :(

Je kan ook grondwerk gaan doen. Als de rug zo weggedrukt wordt als bij dit paard lijkt het me niet handig erop te gaan zitten.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:05

woow... hoe hij loopt in dat filmpje is echt niet oke... als ik jou was zou ik echt gaan kijken naar marijke de jong. je bedoelt het goed door de teugels zo lang te laten, maar een paard wat scheef is valt nu alleen maar op zijn voorhand. Misschien is het verstandig om eerder aan de hand bezig te gaan met recht richten. Vanuit daar komt de ontspanning en gaat hij zakken (voorwaarts neerwaarts). Als je daar goed mee bezig gaat, gaat hij echt 'zitten' want zn paardje is het ben echt jaloers :~

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:06

EJuniorJoost schreef:
woow... hoe hij loopt in dat filmpje is echt niet oke... als ik jou was zou ik echt gaan kijken naar marijke de jong. je bedoelt het goed door de teugels zo lang te laten, maar een paard wat scheef is valt nu alleen maar op zijn voorhand. Misschien is het verstandig om eerder aan de hand bezig te gaan met recht richten. Vanuit daar komt de ontspanning en gaat hij zakken (voorwaarts neerwaarts). Als je daar goed mee bezig gaat, gaat hij echt 'zitten' want zn paardje is het ben echt jaloers :~

mee eens

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:07

als je wil kan ik je nog wel wat dingen toe sturen via PB of via dit topic

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:15

EJuniorJoost schreef:

Dat filmpje is niet bij ts, maar bij de vorige eigenaar.

Pff, wanneer wordt er eens goed gelezen door sommige posters hier.

TS is juist bezig om de ontspanning voor elkaar te krijgen. En dat krijg je dus niet voor elkaar binnen een week.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:16