Voor degen die meteen willen weten hoe het ging: pffffffffffffffffffff ....
Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen, gewoon pfff en zucht .. Ok, zijn voorvoeten zijn gedaan (vooral functioneel, nog niet 100% perfect maar dat ging nog niet in 1 keer), dus beetje succes was er wel, maar toch. Ze was heel fijn met hem, heel rustig, veel kleine stapjes, veel clickjes (en ik stond maar snoepjes uit te delen
) en zo stap voor stap .. maar wat een gedoe zeg. En om nu te zeggen dat hij er ontspannen bijstond en het wel leuk vond ...
Toen ze wilde zien voor de achterhoeven ging het helemaal mis. Compleet paniek, trappen, springen, vanalles kwam voorbij. Zelfs haar hand op zijn rug was op dat moment te veel voor hem
Dus geprobeerd nog goed af te sluiten (even nog wat aan een voorvoet gevijld) en het daarbij gelaten.Daarna in zijn paddockje zat er nog zoveel spanning op, het was gewoon zielig te noemen. Elke keer als ik om de hoek kwam draaide hij weg van zijn hooibak om met een gesnuif te komen kijken wat er nu weer ging gebeuren (niks natuurlijk, maar dat had hij nog niet door). Ik vond er zoveel spanning opzitten dat ik een paar uur naar huis ben gegaan en daarna nog eens terug ben gaan kijken ...
Gelukkig viel het toen wel weer mee, nog gesnuif toen ik met het halster kwam (was ander halster dan daarvoor) maar éénmaal onderweg en in de longeerpiste was hij weer zichzelf. Beetje rollen, beetje rondhangen, beetje werken, wat knuffelen en nog meer hangen. Daarna naar de poetsplaats voor nog een rondje. Onderweg naar & op de poetsplaats nog VEEL spanning, inclusief stresskak (daarvoor bij de hoefsmid heeft hij een complete mesthoop bij elkaar gekakt
) maar wel gewoon kunnen borstelen, en ook hoeven kunnen uitkrabben, ook gewoon achterhoeven ...Bij mij heeft hij die stress helemaal niet
Zoals vandaag, pff, zo kende niemand op stal hem (en dan vond ik het op zich nog meevallen, heb hem erger zien doen
). Soms heeft hij natuurlijk wel een mindere dag en wat meer spanning, maar zoals vandaag is echt puur door de vreemde persoon die wat met hem wil .. Al dacht ik hem voorbereid te hebben doordat ik 'vreemde' mensen (stalgenootjes) hem laat poetsen & hoeven krabben enzo. Maar blijkbaar is dat toch niet genoeg ...Bah, echt niet fijn je paard met zo'n stress te zien, wat er ooit met hem gebeurd is weet ik niet, maar denk ook niet dat ik het wil weten. Hoe je een paard jaaaaren later nog zo over de zeik kan laten gaan door een simpele handeling..
Echt hulde aan de hoefsmid en haar geduld & manier van aanpakken, echt wel
Het vervolg? Geen idee. Zij gaf aan nog wel eens te willen proberen, maar ik weet niet of dat de oplossing gaat zijn. Ik heb niet het idee dat er vandaag ook maar iets is blijven hangen van wat we gedaan hebben, dus volgende keer gaat hij echt niet zeggen "oh, daar is ze weer, nu moet ik voetjes geven & krijg ik snoepjes". En dat is spijtig natuurlijk, want dat is wel de bedoeling ..
Denk dat er niks anders op zit dan mijn angst om iets verkeerd te doen te overwinnen, cursus te gaan volgen en er zelf werk van te maken .. Positief aan alles was dat de hoeven er, voor zolang niet gedaan te zijn, helemaal niet zo slecht uitzagen volgens haar. Uiteraard duidelijk achterstallig onderhoud, maar dat is op zich ook weer makkelijk weg te werken .. Heb ook een vijl van haar in leen gekregen (die wél vijlt itt de andere die ik heb liggen
) en tips voor wat ik met de achtervoeten kon doen. Dus we gaan maar eerst even terug naar rust op de poetsplaats en dan eens kijken wat we zelf kunnen ... en inschrijven voor de cursus 
Dus ja, [***] is naar de hoefsmid geweest ... maar het was niet zoals ik gehoopt/gedacht had ...

(voor degene die niet weten waar het over gaat en wat achtergrondinformatie willen: [BEH] Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?
).
Opgeven doen we nog niet maar denk dat alle opties mbt andere personen wel geprobeerd zijn .. dus het zal zelf doen worden. Eventueel met de hoefsmid er langs, maar als die in de buurt is is hij al gespannen dus best is echt gewoon zelf .. dan is hij het meest op zijn gemak..
. Uiteraard is het helemaal niet fijn om je paard ondanks al je voorzorgen en voorbereidingen zo over de zeik te zien gaan maar je hebt toch al heel wat vooruitgang geboekt!
) maar het heeft hem toch een knauw gegeven.