Al een hele tijd geleden dat ik een topic heb geplaatst, maar bij deze wil ik mijn pony Snuitje weer eens in het zonnetje zetten.
Dit was ons vorige topic uit juni 2014: [RIJ-ITP] Onze deelname aan de Paard & Leven dag van de KNHS
Ik zal proberen de info zo kort mogelijk te houden:
Snuitje is een merrie van 21 jaar.
ras is onbekend.
ze is 1,47.
We kennen elkaar alweer 9 jaar.
Ze is mijn eerste eigen pony.
2,5 jaar terug ben ik voor mijn eigen ervaring wedstrijden met haar gaan rijden, het was de bedoeling om enkel B te starten, zodat ik een beetje wist hoe wedstrijden in zijn werk gingen en daarna zou ik dan met mijn andere paard aan wedstrijden beginnen. We zijn heel snel door de B en de L1 heen gegaan en inmiddels hebben we ook alle punten in het L2 verzameld met een paar mooie 1e plaatsen, we zijn dus niet meer gestopt

Daarnaast doen we nog heel veel andere leuke dingen; vorig jaar hebben we een onderlinge SWG gestart en de impuls rubriek van een Endurance wedstrijd, beide waren een succes. Dit jaar staat Working Equitation op de planning en zo nu en dan maken we een sprongetje, rijden we over de hei of lekker in het water spelen. Lekker veelzijdig dus, niet te fanatiek, maar wel serieus plezier.
Al jaren 'droom' ik van een les bij Moravita. Ik ben ze een aantal keren tegen gekomen op evenementen en ik ben zo gecharmeerd van hun rijden.
Dus ik heb mezelf een cadeau gedaan en een intensive lesson geboekt bij Ton Duivenvoorden.
De foto's spreken voor zich denk ik.
We hadden eerst les aan de hand:
1)

2)

3)

4)

5)

Voor de geïnteresseerden is er een stuk film:
Ton liet ons eerst doen wat we altijd doen, vervolgens kwam hij met verbeteringen. Ook liep hij ons schouderbinnenwaarts en traver in draf doen, terwijl wij dit thuis nog niet bevestigd hebben en ik voornamelijk nog met de stap bezig ben. Erg mooi om te zien hoe alert Snuitje op Ton reageerde! Het was enorm leerzaam.
Vervolgens hebben we les onder het zadel gehad:
6)

7)

8)

9)

10)

11)

12)

En ook hier een klein stukje van gefilmd. Niet zo veel film, want de cameravrouw was geboeid naar de les aan het kijken

Het was echt even wennen hoor. Thuis rijd ik haar een stuk ronder en Ton werkt écht van achteren naar voren, het waren echt zulke onwijs kleine hulpen die ik met mijn hand mocht geven, heel bijzonder om te ervaren en het vroeg veel concentratie. Ook liet Ton ons schouderbinnenwaarts en traver in de draf doen en hij heeft me erg goed kunnen helpen hier mee. Thuis rij ik helemaal geen traver met Snuitje, dus op het filmpje zien jullie ook dat het nog niet helemaal gepolijst is, maar ik ben erg tevreden met de inzet van mijn pony en de fijne hulp die ik heb gekregen. In het filmpje zien jullie dat ik traver moet rijden op de ene lange zijde en vervolgens moet verruimen op de andere lange zijde. Dat verruimen is niet onze sterkste kant en ik moest het puur op mijn zit doen, het voelde echt heel anders dan ik gewend ben maar absoluut heel fijn. Deze dingen kan ik thuis weer verder uitwerken! Mijn beugels zaten een gaatje te lang, maar ik was te lui om ze in te korten, ik genoot zo van de les dat ik de beugels geen prioriteit vond hoor

Bedankt voor het kijken