'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 16:25

Begin dit jaar een ruiter op stal gevonden die wel met Chickie wou springen.
Heel fijn daar ik zelf te onzeker ben en Chickie daar nog onzekerder van wordt en gaat weigeren.
Deze ruiter heeft echter genoeg vertrouwen en ervaring en geeft Chickie het vertrouwen dat ze nodig heeft +:)+.
Dit onder zo min mogelijk dwang en op haar manier daar Chickie een beetje allergisch is voor een 'ik zal dat varkentje eens even wassen' instelling en dan alleen maar gaat steigeren en dwars liggen. Oftewel een echte merrie :Y) Het was dan ook even aftasten tussen ruiter en Chickie hoe ze elkaar konden begrijpen en hoe tot overeenstemming te komen, al ging dat toch wel snel.
Ruiter heeft al enige tijd niet echt meer gereden, maakt voornamelijk paarden zadelmak en longeert daarbij erg veel.

Chickie is een 7,5 jarige merrie van Uptown x Bustron die op haar 5e zadelmak gemaakt is. We rijden M1 dressuur en qua springen heeft ze vrij weinig ervaring maar wel wat sprongetjes gemaakt.

2-1-2015 sprongen ze voor het eerst.

Afbeelding

Afbeelding

Springen op 11-1-2015

Er hoorde ook wat bloopers bij :P
http://youtu.be/CSlgddqJ9d8

16-1-2015 een ander lijntje opgezet
http://youtu.be/YnMjOAjfEEA

http://youtu.be/WRi1XtmGR2c

Afbeelding

Afbeelding

Op 24-1-2015 weer gesprongen, ze pakte heel goed aan!
http://youtu.be/_oZcb4u9yI8

Afbeelding

Op 31-1-2015 zijn we naar de manege hier in de buurt geweest om te oefenen op vreemd terrein met andere hindernissen en hebben we de hindernissen wat spannender gemaakt.
Wonderbaarlijk genoeg keek ze maar 1 x goed naar de deken en sprong ze er met lichte ondersteuning van de ruiter overheen! Daarna heeft ze niet meer gekeken maar gewoon gesprongen.
http://youtu.be/KycoK5X51UM

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren voor het eerst een parcours gesprongen! De 1e ronde vond ze veel spannend, gaat ze terug denken en haarzelf afsluiten. Ruiter weet gelukkig hoe daar meer om te gaan en laat haar ondanks dat hij duidelijk tegen haar is wel in haar waarde. 2e rondje had ze een balkje maar ze sprong wel in 1 x! 3e ronde staan de 1e 2 hindernissen er niet op maar was ze foutloos :).

http://youtu.be/34IzQJP8HUg

We gaan verder met trainen en wie weet ga ik ooit zelf ook een parcoursje met haar wagen zodra ze er genoeg vertrouwen voor heeft opgebouwd. Op naar de rest *\o/*

Kreeg vanmiddag te horen van een stalgenoot dat ze nog aan het bijkomen was in de wei hihi
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Agossie op 07-02-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video's in link. Maximaal 15 zichtbare afbeeldingen.

maralyn

Re: 'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:41

Wat een paardje zeg.
Ze kan erg leuk springen. Ze springt erg gemakkelijk lijkt het.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:46

Elke ronde boekt ze vooruitgang!
Leuk dat je een ruiter hebt gevonden die haar op weg helpt zodat je zelf straks ongedwongen met haar kunt springen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:23

Ziet er goed uit! Zo te zien heeft chickie er veel plezier aan :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:29

Zo dat gaat helemaal niet slecht zeg! Leuk!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:50

Pattypaard ohhhh wat een drakie haha leuk filmpje

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:49

Leuk paard, super gave naam ook! :D

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:33

Tof paard, doet het ook hartstikke goed :) Ik ben alleen geen groot fan van deze ruiter...
Mede door dit filmpje:

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:57

Leuk paardje, springt makkelijk volgens mij :) jammer dat je zelf het vertrouwen er niet in hebt. Vind de houding van deze ruiter niet echt super, mag zeker aan gewerkt worden. Meer meegeven met de handen vooral (erg te zien op eerste foto van 31-1)

Paard springt soepel, ruiter daarintegen niet echt.

Zijn natuurlijk moment opnamens maar zie op elke foto de houterige houding een beetje terug, ook op het filmpje hierboven te zien is het trek trek, stuiter stuiter en tik tik met de zweep, vind het er niet vriendelijk uit zien, en niet om de ruiter aan te vallen of iets want je paardje springt super, maar ik denk dat je met een andere ruiter nog veel meer uit dit paardje kan halen qua springen. Paard is nog steeds erg onzeker en dat zie je ook aan de manier waarop hij op de hindernis afkomt en weigert, dat getik met die zweep is nergens voor nodig

Heb echt een beetje medelijden met je paard als ik het filmpje hierboven bekijk. Hoop dat je het zelf ook ziet

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 02:08

Denk dat je in dit topic heel veer negatief commentaar gaat krijgen op de ruiter.. Jammer.. TS is trots op wat haar paard bereikt!

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar jouw paard heeft genoeg vermogen in zich!
De ruiter heeft naar mijn idee een wat aparte houding, en is voor het mooie iets te lang, maar ik vind hem niet zeer slecht rijden, ik doe het hem niet na. :Y)
Ik zie op de foto's niet echt getrek, maar meer een nette verbinding, als ik naar de teugels kijk, voor het plaatje zou ik eerder de teugels iets korter nemen en de handen wat meer naar voren brengen.

Mooie foto's, en met goede training, en begeleiding, zal je hier een leuk springpaard aan over houden! :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 02:13

Michelleex schreef:
Denk dat je in dit topic heel veer negatief commentaar gaat krijgen op de ruiter.. Jammer.. TS is trots op wat haar paard bereikt!

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar jouw paard heeft genoeg vermogen in zich!
De ruiter heeft naar mijn idee een wat aparte houding, en is voor het mooie iets te lang, maar ik vind hem niet zeer slecht rijden, ik doe het hem niet na. :Y)
Ik zie op de foto's niet echt getrek, maar meer een nette verbinding, als ik naar de teugels kijk, voor het plaatje zou ik eerder de teugels iets korter nemen en de handen wat meer naar voren brengen.

Mooie foto's, en met goede training, en begeleiding, zal je hier een leuk springpaard aan over houden! :j

Bedoel het ook niet negatief naar haar toe want paard heeft zeker vooruitgang geboekt maar over zijn houding ben ik niet zo te spreken. Ze geeft aan dat het paard onzeker is met springen, dat getrek, gestuiter en gemep met de zweep gaan er niet bij helpen om dit paard daar minder onzeker in te maken. Ik heb nooit wedstrijden gereden maar wel aantal jaar springles gehad en de houding is zo belangrijk ook voor je paard om tot een goede en mooie sprong te komen, zijn lichaam beweegt goed mee maar de handen blijven een beetje achter en dat zorgt voor getrek ook tijdens de sprong en zo kan je paardje uit balans raken en kan je nare valpartijen krijgen (vaak genoeg gezien helaas) dus mijn kritiek naja eigenlijk opbouwend is meer voor de ruiter bedoeld dan voor TS

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 02:23

Ik heb ook nog naar niemand gewezen. O:) }:) En dat ben ik ook zeker niet van plan. :Y)
Ben alleen wel een beetje op bokt bekend, en spreek mijn angsten daarvoor uit..
Zoals ik al zei, weet ik er het fijne echt niet van, want zoals TS ben ik zelf ook geen held in het springen.
Ik zie op de foto's contact, en gaf zelf ook aan ''iets'' apart te vinden, maar ik kan er zelf de vinger op leggen.
Opbouwend commentaar is voor de TS alleen maar fijn juist! :j

Ik hoop alleen voor TS dat niet het hele topic straks om de rijkunsten van de ruiter gaat draaien.

Blijf erbij dat de kwaliteiten van het paard er zeker zijn! Ik hoop dat je zelf uiteindelijk ook met je paard kunt gaan springen. :)

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:51

Prachtig! Alleen erger ik me aan t r wit dat de handen van de ruiter verder naar voren moeten. .

Fijn dat je zk iemand gevonden heb die moet ik ook nog vinden xD ok ben ook n scheitluis met hoogtes heb ooit 1 meter gesprongen met vorig e paardje en 80 met mijn paard Dreamer maar hoger kom ik nie en wwet nie of ik 80 nog durf xD

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:19

Je paard springt erg leuk! Dat wordt wel wat! Ondanks dat je zelf wat onzeker bent zou ik straks toch wel zelf gaan springen als ik jou was. Gewoon lekker laag en met balkjes etc beginnen.
Ik sluit me wel aan bij de opmerkingen over de ruiter, ik vind hem vrij onrustig in zn houding, en hij mag boven de sprong wat meer ruimte geven, het lijkt of ie zn handen vast zet bij dr schoft.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:08

Bedankt allemaal :) Paard heeft er als ze haar 'angst' overwonnen heeft zeker plezier aan en springt vrij makkelijk al mist ze wel wat kracht, zeker bij de hogere hindernissen. Ben benieuwd wat ze aan vermogen gaat laten zien als ze wat meer kracht opgebouwd heeft.

Gewoon lekker gaan trainen op lagere hoogtes dan yvanna, als dat allemaal goed gaat kom je vanzelf wel weer op die 80 uit :).

De houding van de ruiter is inderdaad niet super, al vind ik het niet mijn plaats om meteen te zeggen wat hij wel of niet anders moet gaan doen. Eerst even afwachten hoe het gaat en wat hij er zelf mee doet/aangeeft te willen doen. Onze denkwijze over hoe ze zou moeten springen en hoe we daartoe komen is iig hetzelfde, das al heel wat waard.

Dat hij de teugels iets korter zou kunnen nemen en dan zijn handen juist in de sprong naar voren zou mogen plaatsen hebben jullie helemaal gelijk in. Door de langere teugels zorgt hij er juist voor dat hij toch verbinding heeft op de sprong, een stuk minder dan als hij kortere teugels zou hebben. Niet helemaal hoe het hoort, maar als je weet dat je dit (nog) niet doet wel de juiste in mijn ogen.

Dat het paard nog steeds vrij onzeker is op het laatste filmpje is natuurlijk heel logisch. 1e keer dat er gevraagd wordt een parcours te springen! Met allemaal onbekende hindernissen ook nog.
Eerder weigerde ze al als je een balk van een hindernis die ze al 10 x gesprongen had een kwartslag draaide, als er een balk viel, als je ook maar iets veranderde. En dan moest je er eerst nog de 1e x overheen komen, wat al lastig was. Dus er is zeker al heel wat gebeurd in het vertrouwen :j.

Ook zie je terug in het filmpje dat de manier van rijden van de ruiter wel degelijk zijn vruchten afwerpt daar ze de 2e ronde al héél anders rond gaat. Als de ruiter het paard zo in de weg zou zitten of onredelijk naar haar toe zou zijn zou ze dit écht niet doen.
De tikken die hij haar geeft komen omdat zich helemaal terug wil trekken in haar schulp op dergelijke momenten. Een gewoon x been geven komt dan gewoon niet meer door en dan moet je iets. Daarbij wil ze dan ook hef liefst de kant op die jij niet vraagt, en dus een teugelhulp moet geven omdat ze door je been heen loopt en dat is weer reden voor haar om te stoppen. Ik vind absoluut niet dat hij haar afgeslagen heeft of ook maar iets in die trant en ben zeer tevreden over deze ruiter :).

Binnenkort wil ik inderdaad zelf wat lagere sprongetjes met haar gaan maken, waarna de ruiter dan weer verder kan. Wellicht dat we mee gaan rijden in de springles van deze ruiter waarbij ik kan stoppen zodra het lagere werk voorbij is. Balkjeswerk en een lijntje met balkjes op verschillende hoogtes gaat prima dus dat smaakt wel weer naar meer ;).

Tes_Ian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:53

Heel mooi om haar vooruitgang te zien ! _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:10

Tsja, ik ben ook geen fan van deze ruiter. Vooral omdat hij imo het paard een paar keer in een erg moeilijk parket brengt in het parcoursje... Lijkt me net iets wat je niet moet doen met een onzeker paard.
Hoop dat je er snel zelf op kan en mee verder kan want volgens mij ben jij voor Chickie een veel fijnere ruiter dan deze ruiter..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:23

ik denk dat je paard beter af is als je zelf met hem gaat springen TS....deze ruiter zou ik niet op mijn paard willen hebben.Hij zit het paard giga in de rug,komt veel te veel uit het zadel en reageert helemaal niet goed bij dat laatst geplaatste filmpje...
Maar ja,de Gert van den Hoffen zitten er nou eenmaal niet netjes op maar hebben wel lef.Dat schijnt niet samen te gaan.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:28

Ik sluit me aan bij wat hierboven wordt gezegd, de ruiter gaat niet voldoende mee naar voren met zijn handen. Uiteindelijk gaat dit het paard tegen staan en misschien hinderen in de mooie ontwikkeling die je paard laat zien. Ik zou het niet te lang aankijken en hopen dat je een betere ruiter voor het springen kunt vinden. Met 2 kapiteins aan boord is dat altijd lastig, succes met je paardje, is echt een leuk dier.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:16

Mooi paard heb je TS! En super fijn om te horen dat het al zo veel beter gaat met springen!
Maar wat typisch bokt weer met de opmerkingen. Alsof wij het zo goed kunnen vanaf achter ons scherm. Als TS blij is met de gang van zaken, dan moet ze dat zelf weten.

Er zijn zoveel manieren van rijden en als TS achter deze manier staat: prima toch! Ze ziet vooruitgang in haar paard en als haar paard de overtuiging nodig hebt van een zweep, dan is dat blijkbaar zo. Zo te horen heeft ze al veel meer geprobeerd dan gelijk die zweep erop.

Soms heeft een paard gewoon iets nodig om eruit te "snappen" als je begrijpt wat ik bedoel. Of het nou een schop of een tik is of een keer een brul naar het paard; het ligt er maar net aan wat werkt. En dan bouw je vanaf daarna verder.

Heb les gehad van een goede springinstructeur waar iedereen helemaal hotel de botel van is; nou ik vond het verschrikkelijk en ik kon met zijn aanwijzingen me paard totaal niet fatsoenlijk over de sprong krijgen (sprong met een Fries). Hij wist gewoon niet hoe hij daar mee om moest gaan. En iedereen maar tegen me zeggen dat ik naar hem moest luisteren. Puntje bij paaltje: wij konden samen niet eens meer normaal springen, totdat ik weer op me oude vertrouwde manier ging springen.
Ieder paard is anders en als dit voor dit paard werkt: toppie!!! Ga zo door en hopelijk wordt je leuke merrie snel minder onzeker. Zo te zien gaat ze al vooruit!!!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:26

Jammer dat de ruiter zo weinig credits krijgt. Op zo'n lage simpele sprongetjes hoef je je handen helemaal niet tot halverwege de hals naar voren te brengen (en er een boog in de teugels komt), juist dán stoor je het paard. Deze ruiter heeft een constante aanleuning wat alleen maar toe te juichen is. Paard is een beginner en nog erg zoekerig in het parcours. Ruiter bereikt door deze aanleuning wel dat het paard zich gesteund maar niet gedwongen voelt. Mep mep heb ik niet gezien. Alleen 1 x op het juiste moment als het paard al 2 x gestopt heeft en moet begrijpen dat dat niet de bedoeling is.

Het is het eerste parcours voor het paard, ik denk dat velen hier dat onderschatten. Dat er niet altijd in de juiste galop wordt gereden is voor de 1e keer niet erg. Paard moet eerst leren om door te lopen en meer als 2 sprongen achter elkaar te nemen. Vind juist dat de ruiter dit heel netjes doet. Als het paard wat meer parcours ervaring heeft en zich minder vast houdt van spanning en onervarenheid dan zal het galoperen in de juiste galop vanzelf gaan. Omdat nu af te dwingen terwijl het paard niet ontspannen is, heeft geen zin. De ruiter lost het naar voren toe op en dat is alleen maar te prijzen. Geeft meer vertrouwen aan het paard dan terug te rijden en dus meer druk er voor op te zetten. TS gaf al aan dat paard zich niet laat dwingen. Ik denk dat deze ruiter het paard heel goed aanvoelt. Zijn gewicht brengt hij boven de sprong netjes boven de schoft van het paard, misschien af en toe ietsje te ver, maar op een onervaren paard valt t niet altijd mee om helemaal uit t boekje te zitten. Hakken mogen ook meer uit gedrukt worden, maar functioneel gaat nog altijd voor stijl. Maar goed dat is mijn mening. TS je hebt echt een super leuk paard met echt wel talent! Om trots op te zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:36

Leuk paard. Combinatie komt er wel, maar wat lessen zouden geen overbodige luxe zijn.
Het filmpje van de bloopers geeft eigenlijk het duidelijkst beeld van de ruiterfouten, aangezien iedere stop daar voortkomt uit een ruiterfout.
Hij pakt een verkeerde afstand en laat het paard vervolgens in de steek.
Gaat te scheef op de oxer af met onjuiste afstand, waardoor afzetten ook niet verantwoord geweest zou zijn.
Ruiter mag ook minder voor het paard uit springen.

Het doorpakken in het parcours vind ik weer wel goed, want het is duidelijk onzekerheid van het paard, die overtuigd moet worden, dat het niet eng is.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:44

Famke160301 schreef:
Jammer dat de ruiter zo weinig credits krijgt. Op zo'n lage simpele sprongetjes hoef je je handen helemaal niet tot halverwege de hals naar voren te brengen (en er een boog in de teugels komt), juist dán stoor je het paard. Deze ruiter heeft een constante aanleuning wat alleen maar toe te juichen is. Paard is een beginner en nog erg zoekerig in het parcours. Ruiter bereikt door deze aanleuning wel dat het paard zich gesteund maar niet gedwongen voelt. Mep mep heb ik niet gezien. Alleen 1 x op het juiste moment als het paard al 2 x gestopt heeft en moet begrijpen dat dat niet de bedoeling is.

Het is het eerste parcours voor het paard, ik denk dat velen hier dat onderschatten. Dat er niet altijd in de juiste galop wordt gereden is voor de 1e keer niet erg. Paard moet eerst leren om door te lopen en meer als 2 sprongen achter elkaar te nemen. Vind juist dat de ruiter dit heel netjes doet. Als het paard wat meer parcours ervaring heeft en zich minder vast houdt van spanning en onervarenheid dan zal het galoperen in de juiste galop vanzelf gaan. Omdat nu af te dwingen terwijl het paard niet ontspannen is, heeft geen zin. De ruiter lost het naar voren toe op en dat is alleen maar te prijzen. Geeft meer vertrouwen aan het paard dan terug te rijden en dus meer druk er voor op te zetten. TS gaf al aan dat paard zich niet laat dwingen. Ik denk dat deze ruiter het paard heel goed aanvoelt. Zijn gewicht brengt hij boven de sprong netjes boven de schoft van het paard, misschien af en toe ietsje te ver, maar op een onervaren paard valt t niet altijd mee om helemaal uit t boekje te zitten. Hakken mogen ook meer uit gedrukt worden, maar functioneel gaat nog altijd voor stijl. Maar goed dat is mijn mening. TS je hebt echt een super leuk paard met echt wel talent! Om trots op te zijn.

Mee eens

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:52

wat knap wat ze in een maand doet zeg! moet je na gaan een maand geleden had ze nog nooit gesprongen! vind het heel knap dat ze dan al meteen de 2e keer zo goed door en parcours heen gaat, de 1e keer is helemaal niet erg als ze wat onzekerder is. Ben benieuwd hoe het verder gaat en of je er zelf ook mee gaat springen !

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:00

erg mooi hoe je paard vooruit is gegaan! echt een super springvermogen. Hopelijk kan je snel zelf verder met je paardje. de ruiter laat je paard wel springen, maar verder... veelte druk met zijn handen.. gaat al 20 meter van te voren uit het zadel wat bij de bloopers goed te zien is. Logisch dat het paard niet springt als hij/zij allang naar voren zit. Zo houd hij/zij het paard tegen. En dat voor de hindernis zetten en dan dat getik met de zweep.. waar slaat dat op... mijn tip: ga samen met je paard springlessen volgen het geeft echt een kick als jullie samen vertrouwen in elkaar krijgen en over de hindernissen 'vliegen'. als jullie samen het vertrouwen hebben komen jullie er wel!