Voorkomen is beter dan genezen!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

depbl

Voorkomen is beter dan genezen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:06

Beste Bokkers,

Graag wil ik wat met jullie delen, ik ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn of het misschien toch op een andere manier bekijken!

Zoals jullie weten maken wij onder andere paarden zadelmak. Mijn verhaal hieronder is één van de zoveelste gevallen die wij dagelijks meemaken en wat in mijn ogen makkelijk voorkomen had kunnen worden....

Ik heb net weer een klant aan de telefoon gehad met de vraag of wij haar willen helpen met het zadelmak maken van haar paard. Natuurlijk willen we dat!!!
Ze had samen met een handige kennis geprobeerd haar paard te beleren. De kennis ging er als eerste op, dat ging goed. Daarna ging zij er zelf op. Het stappen ging prima maar op het moment dat ze wilde aandraven raakte ze uit balans en schoot het paard er vandoor. Ze heeft een flinke smak gemaakt en zich behoorlijk bezeerd waardoor ze zelf even niet meer kan rijden.

Ze vroeg me hoelang wij dachten dat het ging duren voordat zij zelf weer op haar paard kon rijden. Ik zei dat in de meeste gevallen het paard er binnen 1 maand wel klaar voor is mits hij niet bang geworden is door dit voorval. Maar dat het voor de eigenaar van het paard vaak wel wat langer duurt dan 1 maand voordat ze er weer op durft.
Ze beaamde dit en zei dat ze niet wist of ze er ooit nog op durfde. Ze vroeg of als dit het geval zou zijn of wij haar dan wilde helpen een nieuw baasje voor haar paard te zoeken. Natuurlijk willen wij dat, maar ons uitgangspunt is dat ze weer op haar eigen paard kan rijden en hem braaf mee naar huis neemt!

Wij hebben (helaas) erg veel ervaring met paarden beleren waarvan de eigenaren het eerst zelf hebben geprobeerd en wat mis is gegaan. Alexander kan er na wat training prima op rijden en in de meeste gevallen zijn deze paarden daarna gewoon braaf te rijden door een gemiddelde ruiter. Dit kan meestal na 1 a 2 maanden als de situatie niet te ver geëscaleerd is.
De eigenaren zelf hebben vaak nog veel langer de tijd nodig om te herstellen van de angst die ze hebben gekregen doordat ze van hun paard zijn gevallen, een heel groot deel besluit zelfs uiteindelijk om hun paard te verkopen omdat ze er echt niet meer op durven te rijden.
Dit is zo zonde en het brengt voor de eigenaar zoveel verdriet met zich mee. Het is een ontzettend moeilijk keuze om een paard waar je zo gek op bent te moeten verkopen omdat je er niet meer op durft te rijden.

Dus beste mensen, al lijkt je paard nog zo braaf, besteed het zadelmak maken uit aan een professional of als je er heel graag zelf als eerste op wilt doe dit dan onder begeleiding van een profesional. Hij kan je begeleiden en je tips geven zodat de eerste (paar) keer een succesvolle ervaringen worden voor ruiter en dier.
De allesbepalende eerste ervaring is voor de eigenaar minstens net zo belangrijk als voor het paard!!

Voorkomen is beter dan genezen....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:18

depbl

Re: Voorkomen is beter dan genezen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:45

Bedankt Vencedor!

Ik heb meteen gereageerd op haar bericht. Ben nog niet zo handig met bokt dus ben erg blij voor de links naar dit soort berichten!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:00

Ik vond deze topics perfect op elkaar aansluiten. Al vraag ik me af of ze iets mee gaat doen, heb het idee dat ze de ernst ervan niet zo inziet. Maar niet geschoten altijs mis!

Goed en fijn zadelmak maken doorrijden ( laatste wordt ook regelmatig onderschat) is echt een vak apart en voor weinig mensen weggelegd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 03:05

ja dat snap ik ook niet dat zoveel mensen eerst zelf aanrommelen, dan gaat het fout, en dan mag iemand anders de situatie gaan redden met een paard met trauma en ruiter die het allemaal niet leuk meer vind.

toen het tijd was om mijn jonge paard te gaan beleren is hij direct na de opfok naar mijn trainster gegaan. en het tempo is op hem aangepast.
hij bleek gewoon net wat meer tijd nodig te hebben. en alles bij elkaar heeft hij daar 8 maanden gestaan.
maar daar is hij vanaf de allereerste stap van het werken met de mens beleerd tot aan het rijden, en dat ik er ook al mee weg kon.

ja het kost flink geld, maar het is wel een super goede investering voor je paard, maar net zo voor jezelf, want jij kan meegroeien in het proces.

dus ik probeer ook altijd mensen te overtuigen om niet zelf te gaan klooien, maar een prof in de arm te nemen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 03:32

8 maanden 8)7 dat is wel heel lang! Tenzij hij Z klaar was toen je hem ophaalde vind ik dit bizar lang.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:10

Helemaal mee eens !!! Beter gelijk goed En wat investeren in je paard Dan willen bezuinigen en er de rest van je paardenleven last van hebben met rijden Omdat de basis nooit goed is bevestigd Of 3 mnd extra training nodig hebben Omdat het met zadelmak mis is gegaan

Maar het probleem is dat veel ruiters zich wat te hoog inschatten en denken dat het allemaal wel mee zal vallen

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:48

Na aanleiding van dit topic ben ik benieuwd hoe jullie over mijn verhaal denken..
Ik kocht 3,5 jaar geleden een 3-jarige merrie, er werd mij vertelt dat ze op een manege had gelopen, waar ik nogal van schrok.. Op die leeftijd hoor je niet op een manege..
Toen ik haar kocht en dus zelf ging rijden, merkte ik dat ze geen goede basis had, wisselend tempo in draf, continu contragalop en moeilijk te wenden.
Mijn vermoeden is dat dit ook zn gevalletje was, paardje is super en dan ook superbraaf. Waarschijnlijk op gaan zitten door een amateur en weggereden.
Dit is overigens nooit bevestigd.

Ik heb haar een vast tempo aangeleerd en enkele hulpen. Maar nooit een proffesional mee laten kijken of les gehad.
Nu rij ik voornamelijk buiten, en af en toe in de bak om haar conditie goed te houden en omdat ze wenden lastig vind en ik daar mee oefen in de bak.

Wat hadden jullie in mijn geval gedaan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:13

als ze al wel zadelmak zijn en een stuur / rem en been kennen / hebben is het door een goede ruiter ook ook zelf op te lossen zonder proff. Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, paard was bereden. Vraag niet hoe , niets ging zoals het hoorde. Maar die was wel echt zadelmak, ruiter zelf was geen probleem alleen de "rest" drama.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:33

Lees dit net door en dat andere topic ook, maar wat bij mij naar boven komt is de vraag "als iemand al zelf z'n paard of pony wil gaan beleren, prima (heb het zelf ook gedaan en ben geen Z-ruiter), maar dan moet je realistisch zijn en een eventuele, mogelijke val toch incalculeren?". Natuurlijk wil niemand vallen, en als je beroerd valt is het voor zowel jou als paard heel vervelend :+ , maar dat had je kunnen weten voordat je erop klom. Je moet dan uiteraard de voorwaarden scheppen dat daar zo min mogelijk kans op is. Hetzij in het tempo van het hele proces zelf, hetzij de omgeving etc. Verbaas me dan over de naïviteit van sommige mensen. Je "bezint" toch "eer ge begint"?

Vind trouwens het effect van een val op het paard wel meevallen. Ben zelf redelijk vaak van mijn paard gelazerd in het begin (buiten!) en die heeft daar niet echt psychische gevolgen van ondervonden is mijn idee :D
Ook de pony is er al eens in geslaagd me kwijt te raken, maar we zijn gewoon verdergegaan en bouwen door aan een goede verstandhouding ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:36

Tessabo schreef:
Lees dit net door en dat andere topic ook, maar wat bij mij naar boven komt is de vraag "als iemand al zelf z'n paard of pony wil gaan beleren, prima (heb het zelf ook gedaan en ben geen Z-ruiter), maar dan moet je realistisch zijn en een eventuele, mogelijke val toch incalculeren?". Natuurlijk wil niemand vallen, en als je beroerd valt is het voor zowel jou als paard heel vervelend :+ , maar dat had je kunnen weten voordat je erop klom. Je moet dan uiteraard de voorwaarden scheppen dat daar zo min mogelijk kans op is. Hetzij in het tempo van het hele proces zelf, hetzij de omgeving etc. Verbaas me dan over de naïviteit van sommige mensen. Je "bezint" toch "eer ge begint"?

Vind trouwens het effect van een val op het paard wel meevallen. Ben zelf redelijk vaak van mijn paard gelazerd in het begin (buiten!) en die heeft daar niet echt psychische gevolgen van ondervonden is mijn idee :D
Ook de pony is er al eens in geslaagd me kwijt te raken, maar we zijn gewoon verdergegaan en bouwen door aan een goede verstandhouding ;)

Eraf vallen tijdens het beleerproces is veel schadelijker voor het paard dan voor de ruiter helaas. Dus zo simpel is het niet.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:07

0000 schreef:
Eraf vallen tijdens het beleerproces is veel schadelijker voor het paard dan voor de ruiter helaas. Dus zo simpel is het niet.

Denk dat dat ook wel een beetje afhangt van het type paard en hoe goed je hem of haar kent. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet zo snel op een wat heter paard stappen om te beleren, die wat hoger in het bloed staat zeg maar. Die zijn toch sensibeler en daardoor moeilijker/gevaarlijker. Je moet gewoon wel een reëel beeld van je eigen kunde hebben, wat kan ik aan en wat niet.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:42

Volledig met je eens TS! Wij hebben hier ook regelmatig de zogenaamde probleempaarden, waarvan de eigenaar het al geprobeerd heeft. En dat zijn geen beginners of matige ruiters, maar prima ruiters die gewoon te weinig ervaring hebben met jonge paarden.

En ik hoor altijd overal "eens moet de eerste keer zijn". Maar doe die eerste keer dan onder begeleiding van een professional (niet iemand die wel eens een paard ingereden heeft) Ik ben ooit stage gaan lopen bij professionals, heb veel technieken gezien en gebruikt, en heb daaruit mijn 'eigen techniek' ontwikkeld. En zelfs nu nog, vind ik het fijn als iemand even met me meekijkt af en toe. Als ik dan van mensen hoor dat ze helemaal alleen, er 'gewoon een keer opgeklommen' zijn :wow: Ja, dan kan je verwachten dat het een keer mis gaat, en dan is het paard ineens gevaarlijk.

Wat ik ook wel eens zie, is dat een paard dan gewoon netjes ingereden is, eigenaar kan er een leuk rondje mee rijden. Maar als er dan een andere ruiter op gaat, lukt het ineens niet :+ Want paard is alleen de eigenaar gewend en die rijd hem volledig op zijn of haar manier. Als wij er een inrijden, zorgen we voordat de eigenaar hem terugkrijgt, dat hij in principe door elke gevorderde ruiter te rijden is en daarmee dus ook nog verkoopbaar.

En je hebt natuurlijk ook altijd nog de paarden waarmee het gewoon helemaal goedgekomen is. Die zie ik nog steeds het liefste :) Maar ik vind dat je de boodschap "ga naar een professional" goed overbrengt met je verhaal!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:43

Anne_GTI schreef:
8 maanden 8)7 dat is wel heel lang! Tenzij hij Z klaar was toen je hem ophaalde vind ik dit bizar lang.

Nee hoor als je bedenkt dat we hem rustig sterk zijn gaan maken aan de longe. Toen laten wennen aan het zadel, wat bij hem wel langer heeft geduurd dan bij de meeste paarden is. En daarna echt onder de man is beleerd. Tot hij alle gangen kon. En netjes stoppen en sturen.

Ik vind dat veel jonge paarden absurd door gepusht worden. Wat vaak niet ten goede eruit komt.

depbl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:05

Wat leuk al jullie reacties en meningen!

@Mister01. Heel verstandig om het uit te besteden. Wij proberen onze klanten ook zoveel mogelijk in alles te betrekken en hun te begeleiden met het rijden op hun paard voordat ze hem mee naar huis nemen. Meestal als het paard nog niet "geprobeerd" is duurt dit 1 maand, soms 2. Wij zijn één van de duurste van Nederland dus de meeste mensen willen niet dat hun paard langer blijft staan maar dat is ook nooit nodig geweest.

@Anne_GTI 8 maanden is idd lang maar het zijn levende dieren en als je het erg rustig aan wilt doen en je paard iets verder doorgereden wilt hebben dan alleen zadelmak gaat daar veel tijd in zitten.

@Dresjoepi. Helemaal mee eens, een jong paard rijden is een vak op zich. No way dat Anky een paard gaat beleren en No way dat wij ooit haar niveau gaan halen. Ieder moet doen waar hij/zij goed in is.

@Bubblee. Ik denk dat wat je heb gedaan, veel buiten rijden, in het geval van jouw paard erg goed is geweest. Je leert je paard dat het rijden "leuk" is en zo kan ze rustig aan lichamelijk sterker worden. Ik zou alleen wel af en toe les nemen om er voor te zorgen dat je paard recht blijft/wordt. Je geeft aan dat de basis niet goed gelegd is dus het is wel belangrijk dat je je paard zijn 4 benen gelijkmatig te belasten anders krijgen ze problemen (kreupel) Wij zien wel vaker dat dit soort paarden die de nette basis missen en veel buiten worden gereden een been buiten te massa plaatsen. Met een beetje hulp van de zijlijn en wat handige tips kan je dit af en toe goed trainen om blessures te voorkomen.
Verder ben je goed bezig en heb je het goed aangepakt!

@Vencedor. Mee eens, alleen af en toe een lesje om hem recht te houden.

@Tessabo. Ben met je eens dat mensen soms niet helemaal realistisch naar de zaak kijken maar veel mensen realiseren zich echt niet dat ze bang kunnen worden voor hun eigen paard. Vaak zijn ze als ze jong zijn nergens bang voor (volgens mij net als jij ;) ) maar zodra de leeftijd richting de 20 en ouder gaat worden mensen voorzichtiger. Een als je je paard al jaren hebt en je valt er een keertje (onschuldig) vanaf heeft dat een veel minder grote impact op je dan dat de eerste keer misgaat.
Wat betreft hetere / sensibelere paarden: wij werken hier graag mee, een paard mag best een beetje rillerig zijn en heet werkt met beleren vaak in het voordeel, als ze maar naar voren gaan dan kan je er wat mee. Wat echt gevaarlijk zijn die paarden die heel braaf en relaxed lijken maar ineens exploderen.

@0000. Helemaal mee eens, er wordt soms te makkelijk over gedacht.

@MayDayParade. Mooi verwoord en erg herkenbaar!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:18

Ik heb zo'n brave die ineens kan exploderen :+
Is inderdaad niet lekker voor het zelfvertrouwen.

Vroeger ook te maken gehad met een eigenwijze eigenaar die ook nog eens niet eerlijk was.
Paard moest beleerd worden, geen probleem in principe.
Echter na het opstapping begon het extreme vluchtgedrag wat niet bij het karakter paste. Ruiter is gelukkig wel blijven zitten en ik heb niet losgelaten (longe). Daarna goed doorgevraagd en jawel, ze hadden al even een keer hun kind (!!!!!!!!!) er zonder zadel opgezet omdat hij toch zo braaf was. Kind was gevallen en paard daarna volledig over de zeik.
En dan gewoon niet even zeggen natuurlijk _-:(
Dan hadden we het anders aangepakt.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:06

depbl schreef:
@Tessabo. Ben met je eens dat mensen soms niet helemaal realistisch naar de zaak kijken maar veel mensen realiseren zich echt niet dat ze bang kunnen worden voor hun eigen paard. Vaak zijn ze als ze jong zijn nergens bang voor (volgens mij net als jij ;) ) maar zodra de leeftijd richting de 20 en ouder gaat worden mensen voorzichtiger. Een als je je paard al jaren hebt en je valt er een keertje (onschuldig) vanaf heeft dat een veel minder grote impact op je dan dat de eerste keer misgaat.
Wat betreft hetere / sensibelere paarden: wij werken hier graag mee, een paard mag best een beetje rillerig zijn en heet werkt met beleren vaak in het voordeel, als ze maar naar voren gaan dan kan je er wat mee. Wat echt gevaarlijk zijn die paarden die heel braaf en relaxed lijken maar ineens exploderen.

Tja. Moet bekennen dat ik vroeger helaas niet zo'n held was :D Had gewoon heel veel vertrouwen in het karakter van mijn paard (brave die nooit explodeert :o ) en ben door schade en schande wijzer geworden. Ben best voorzichtig maar heb ook geen haast. Niets moet. En doe ook rustig stap terug als het even niet gaat. Richt me vooral op een goede band met paard en pony en dat geeft ook wederzijds vertrouwen heb ik gemerkt. En dan wordt je vanzelf iets dapperder.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:32

Ik ben het zeker met je eens. Ik werk als gedragstherapeute voor honden en ook daar zie ik vaak verknipte honden door onwetende eigenaars en in het geval van een hond gaat de eigenaar dan nog niet eens op de rug zitten van zijn huisdier (ik mag dat toch hopen, want helaas wordt soms wel "gepredikt" dat je als Baas op je hond moet gaan zitten om hem te "domineren", dus ik kijk van niet veel meer op).

Toen wij enkele maanden ons eerste paard kochten -onbeleerd- , besloten we meteen om professionele hulp te zoeken. Mijn dochter beleert ons paard dus zelf (niemand anders dan mijn kinderen en ikzelf gaan op haar rug), maar dit wordt voorbereid via grondwerk en continue begeleiding over do's and don'ts. Met als resultaat dat we vorderingen maken op maat van ons paard en op maat van mijn dochter, zonder tot nu toe 1 misstap.
Mijn dochter is er de 2de keer afgevallen, het zadel was beginnen schuiven. Zowel Chumani als mijn dochter waren geschrokken, maar het werd goed opgevangen en ondertussen is dit incidentje verwerkt en vergeten.

Ik ben heel blij met de begeleiding en leer dagelijks heel veel bij. Persoonlijk vind ik die professionele begeleiding echt een must, zelfs al rij je al jaren. Een paard beleren is nog iets anders dan op een beleerd paard te stappen en een dressuurparcours te rijden of een parcours te springen...