Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tessabo schreef:Lees dit net door en dat andere topic ook, maar wat bij mij naar boven komt is de vraag "als iemand al zelf z'n paard of pony wil gaan beleren, prima (heb het zelf ook gedaan en ben geen Z-ruiter), maar dan moet je realistisch zijn en een eventuele, mogelijke val toch incalculeren?". Natuurlijk wil niemand vallen, en als je beroerd valt is het voor zowel jou als paard heel vervelend, maar dat had je kunnen weten voordat je erop klom. Je moet dan uiteraard de voorwaarden scheppen dat daar zo min mogelijk kans op is. Hetzij in het tempo van het hele proces zelf, hetzij de omgeving etc. Verbaas me dan over de naïviteit van sommige mensen. Je "bezint" toch "eer ge begint"?
Vind trouwens het effect van een val op het paard wel meevallen. Ben zelf redelijk vaak van mijn paard gelazerd in het begin (buiten!) en die heeft daar niet echt psychische gevolgen van ondervonden is mijn idee![]()
Ook de pony is er al eens in geslaagd me kwijt te raken, maar we zijn gewoon verdergegaan en bouwen door aan een goede verstandhouding
0000 schreef:Eraf vallen tijdens het beleerproces is veel schadelijker voor het paard dan voor de ruiter helaas. Dus zo simpel is het niet.
Anne_GTI schreef:8 maandendat is wel heel lang! Tenzij hij Z klaar was toen je hem ophaalde vind ik dit bizar lang.
depbl schreef:@Tessabo. Ben met je eens dat mensen soms niet helemaal realistisch naar de zaak kijken maar veel mensen realiseren zich echt niet dat ze bang kunnen worden voor hun eigen paard. Vaak zijn ze als ze jong zijn nergens bang voor (volgens mij net als jij) maar zodra de leeftijd richting de 20 en ouder gaat worden mensen voorzichtiger. Een als je je paard al jaren hebt en je valt er een keertje (onschuldig) vanaf heeft dat een veel minder grote impact op je dan dat de eerste keer misgaat.
Wat betreft hetere / sensibelere paarden: wij werken hier graag mee, een paard mag best een beetje rillerig zijn en heet werkt met beleren vaak in het voordeel, als ze maar naar voren gaan dan kan je er wat mee. Wat echt gevaarlijk zijn die paarden die heel braaf en relaxed lijken maar ineens exploderen.