29-12-2014: Jip en ik 5 jaar samen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

29-12-2014: Jip en ik 5 jaar samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:20

Jawel, vandaag precies 5 jaar geleden kwam Jip bij mij wonen.

Jip is een haflinger die van zijn 4e tot zijn 22e in het manegewerk gelopen heeft.
En op 29 december 2009 mocht hij officiëel met de V.U.T.
Zijn werk op de manege zat erop en ik mocht hem hebben, op voorwaarde dat ik hem een goede oude dag zou bezorgen.
Dat liet ik me geen 2x zeggen, Jip is de liefde van mijn leven <3
Hij was onbenullig en pas 4 jaar oud toen hij op de manege kwam, waar ik als 11jarige 1x per week leste. Ik was vanaf dag 1 gek om hem en ondanks dat hij mij op 12 jarige leeftijd een keer van zijn rug bokte waardoor ik mijn bovenarm brak, is hij altijd mijn lieveling gebleven.
Ik werd te groot voor de manegepony's, maar mijn hart lag niet bij de paarden. Ik bleef helpen in de kinderlessen en helpen met voeren en uitmesten en als bedankje mocht ik dan altijd een uurtje vrijrijden, of naar buiten met Jip.

Dat werd later uitgebreid naar buitenritten begeleiden met gevorderde ruiters en uiteindelijk stond ik zowel in de bak alle soorten groepslessen aan de ponyruiters te geven, als begeleider van alle soorten ponybuitenritten. Dat laatste altijd vanaf Jip zijn rug.
We zijn in die tijd ook een paar keer op vakantie geweest samen, zo gaaf!

Ik ben in 2009 naar het oosten des lands verhuisd en heb mijn werkzaamheden op de manege achter me gelaten, alleen nog een paar buitenritjes in de vakanties gedaan.
http://boktimg.nl/img/m/jIxJqp.jpg
Dit is tijdens de laatste pannenkoekenrit op het rustpunt halverwege, oktober 2009.

En toen kwam dan eindelijk de grote dag, dat Jip naar mij toe werd gebracht, vandaag op de kop af 5 jaar geleden.

Afbeelding
Hier kwam hij de trailer af.

Afbeelding
Eerste keer borstelen.

Afbeelding
Eerste ritje!

We hebben de afgelopen 5 jaar vooral heel erg veel genoten van het buitenrijden.
Jip was geen fan van lopen in de bak (best sneu als manegepony) en ik heb hem beloofd dat we vooral heel veel leuke dingen zouden gaan doen als hij eenmaal bij mij was.
Dus van 23/7 op stal naar 24/7 in de wei en vooral veel naar het bos.

Nu had ik eigenlijk verwacht, dat ik een soort veredelde grasmaaier gekregen had, waar ik af en toe nog heel rustig aan mee naar het bos zou kunnen.

Niets blijkt minder waar, toen hij eenmaal gewend was aan het leven in de wei met volop hooi en alleen nog leuke buitenritten, werd hij fitter en fitter en ik moet hem wel minstens 3x per week aan het werk zetten, om ervoor te zorgen dat hij niet té jolig wordt.

Samen verkennen we bos, heide en zandverstuiving van de mooie Veluwezoom.

http://boktimg.nl/img/m/XLZaIF.jpg

Afbeelding

Afbeelding

De eerstvolgende winter blijkt hij het zo goed gedaan te hebben, dat de winterdekens van het jaar ervoor op Marktplaats kunnen, hij is een dekenmaat gegroeid!

Zie hem hier met de zweetdeken die hem als een te grote pyjama om het lijf hing op de dag van aankomst, de deken is niet gekrompen en toch past hij nu veel beter!

Afbeelding

Hij krijgt sneeuwbeslag van de hoefsmid, zodat hij ook in de winter lekker 24/7 op de wei kan blijven.

http://boktimg.nl/img/m/D6fJ8u.jpg

Afbeelding
Bijkomend voordeel is dat we dan ook gewoon met sneeuw het bos in kunnen!

De jaren die volgen genieten we vooral veel van elkaar.

http://boktimg.nl/img/m/RJvsTI.jpg

Afbeelding

Hij krijgt een klein dipje met betrekking tot zijn benen: artrose klachten.
In die periode wandelen we veel en af en toe een fietstochtje.

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/wS7fz7.jpg

Maar gelukkig is dat met aangepast beslag en een voedingssupplement weer helemaal verdwenen, momenteel is hij echt fitter dan ooit!

Dit jaar zijn mijn man en ik getrouwd en ook daar mocht hij natuurlijk niet bij ontbreken:
Afbeelding

Vervolgens mocht hij ook mee op huwelijksreis naar Texel:
Afbeelding
Samen genieten van het strand, dat was 5 jaar geleden voor het laatst!

Afbeelding
Heerlijk om dit uitzicht te hebben terwijl wij naast ons tentje zitten te ontbijten!

En zo kan ik nog veel meer foto's plaatsen, vam Jip zijn favoeriete bezigheid eten bijvoorbeeld en nog meer eten en van onze pogingen om toch wat te gymnastiseren in de bak

Of van nog meer buitenritten in ons eigen bos of tijdens de Enjoy the Ride voor het KWF in Ermelo, en ook als het al donker werd lieten we ons niet tegen te houden.

Gisteren in de sneeuw een mooie serie foto's geschoten, waarop duidelijk te zien is, hoe fit hij nog is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo zijn de eerste 5 jaar van ons tweetjes samen voorbij gevlogen! Donderdag telt hij 27 jaar op de teller, ik geef het hem nog niet!

Ik hoop dat hij nog vele jaren in goede gezondheid bij mij mag blijven en dat we samen blijven genieten van de mooie Veluwezoom.

Bedankt voor het kijken!

Overigens, 5 jaar samenvatten in slechts 15 foto's is een hele klus. De linkjes zijn ook de moeite van het bekijken waard!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 29-12-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Re: 29-12-2014: Jip en ik 5 jaar samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:31

't Is dat je weet dat hij zo oud is omdat je hem al zo lang kent, maar wie had vijf jaar geleden kunnen bedenken dat hij er nu zo bij zou bokken. Geweldig! Dat er nog maar vele jaren in goede gezondheid bij mogen komen :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:33

Wat een gaaf beest!! Echt super hoor :) op nog 5(0) mooie jaren erbij

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:41

Wat een heerlijke haflinger is het toch!
En inderdaad het is dat je weet hoe oud hij is want aan de foto's zou je het niet zeggen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:48

Prachtige haflinger, gefeliciteerd en nog vele jaren samen toegewenst

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:56

Wat ontzettend leuk! Geweldig dat je hem dit kunt bieden en dat hij nog zo fit is. Op naar nog meer fitte en fijne jaren samen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:58

Heerlijk topic zo Marije! Leuk al die foto's bij elkaar! Ik had het al eerder gezegt, maar hij ziet er inderdaad echt nog super uit! Hoop dat je nog heel erg lang van hem mag genieten!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:16

Wat een goed leven al niet kan geven!
Mooi overzicht en prachtige Jip!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:18

Ah super zeg dat jij en Jip het nog zo heerlijk hebben. Zie m nog zijn rondjes lopen in de manege lessen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:32

Wat gaaf dat 'ie zo overduidelijk geniet van zijn actieve pensioen bij jou. Geniet nog heel veel meer saampjes <3

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:34

Jij had dit topic al eerder geopend vandaag, of niet? Toen had ik al een reactie getypt en toen wilde ik op verzenden klikken maar toen bestond het topic niet meer! :+
Wat ik wilde zeggen is dat ik het echt héél erg mooi vind om te zien hoe jij een manege paard na zijn gedane arbeid nog zo'n geweldige plek geeft met zoveel plezier! Hopelijk kunnen jullie nog lang van elkaar genieten, jullie zijn erg leuk samen! <3

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:57

Mooi overzicht Marije!

En ik vind het altijd gezellig samen rijden met jou en Jip :D Hij doet het nog zo lekker!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:01

Ahhhh, wat een mooi eerbetoon aan je jolig opa! Heel fijn dat hij bij jou oud mag worden en ik hoop echt dat jullie nog jaren van elkaar mogen genieten! Jip zit gewoon in zijn derde jeugd! :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:04

Dank jullie wel voor de leuke reacties!

@Laura: ja klopt, toen had ik te snel op plaatsen geklikt, ipv op voorbeeld, toen was mijn topic nog niet af.
Dus snel gekopieerd en verwijderd en opnieuw gemaakt :D

@Faringa: zit me suf te peinzen wie jij bent en of ik jou ook ken.
Besef me dat er heel veel mensen mijn pony kennen, na die 18 jaar manegewerk :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:06

Afbeelding
Speciaal voor jou, Djilna, een die ik in de selectie vergeten was: Jip met zijn goede vriend en buurman Bliksem

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:06

Heerlijk verhaal. Marije ik vind het zo leuk dat jij en Jip zo van elkaar genieten. Ik hoop dat het nog jaren zo mag doorgaan.
Grappig ook dat wij even oud zijn, onze pony's ook én dat we ze in hetzelfde jaar leerden kennen.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:09

Wat een mooie 5 jaren! Hopelijk worden het nog heel veel van zulke mooie jaren voor je! (en ik moet even zeggen dat ik je trouwjurk wel heeeel mooi vind :) )

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:09

Wat n superleuk topic!
Nog heel veel fijne jaren samen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:10

Haha leuke foto! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:15

Wauw, wat doet hij het fantastisch. *\o/* Ik dacht bij de eerste foto: je kunt toch wel zien dat hij al wat ouder is... maar de werkelijkheid ligt heel anders blijkt! Van dit soort topics en foto's word je toch happy? Nog maar heel veel plezier gewenst samen!

(Schattig trouwens, met Bliksem. En leuk om die ook weer eens te zien :j )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:17

Toen hij kwam was hij ook echt wel aan zijn VUT toe.
Maar ben blij dat hij zo tot rust gekomen is en daardoor is opgeknapt.

Hij heeft ook wel wat ouderdomskwaaltjes, zijn gebit is niet meer je van het en ondanks dat hij haflinger is met de H van altijd Hhhhhhongerrrr is hij sinds een paar maanden een vrij kritische eter geworden.
Maar ach, als dat nou alles is?

Daar doe ik het wel mee!

Hij is nu echt fitter dan ooit, dan mogen die ouderdomskwaaltjes ook wel :j

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:51

wat een heerlijk overzicht, mooie foto's van mooie momenten.
Dat er nog maar veel jaren mogen volgen, zodat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:13

Hij is echt weer opgeknapt bij jou zeg! Hopelijk mag je nog vele jaren van hem genieten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:18

<3
Wat ziet hij er goed uit! En wat super dat je alweer zo lang van hem kan genieten!
Oude, wijze, gekke maflinger :D
We zouden nog steeds een keer afspreken om de 'broers' kennis met elkaar te laten maken. Nu Jim de trailer op gaat moeten we dat eigenlijk eens een keer gaan doen :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:13

Dat moeten we inderdaad eigenlijk nog steeds een keer doen, Amanda!

En inderdaad, een maflinger is hij zeker. Hoe ouder hoe gekker, zeggen ze toch?

Dat klopt wel bij Jip :))