x Haflinger
x 7 jaar
x 1.43
Eind 2013 heb ik te horen gekregen van de toenmalige eigenaresse dat ze Vrouwke, die toen nog mijn verzorgpony was aan mij wilde verkopen. Dat is natuurlijk de droom van elk paardenmeisje… een eigen paard!

2013 is voor mij dus als een top jaar geëindigd!

[JITP] van verzorgpony naar mijn eigen droompony
2014
januari:
2014 is voor ons goed begonnen! De eerste week van januari kwam mijn vriendin Laura (Laura_Stella op bokt) logeren. Natuurlijk heeft ze haar fotocamera meegenomen en heeft ze een paar mooie plaatjes van Vrouwke geschoten. [ITP] Een dagje met mijn fotogenieke haflinger
De tweede week van januari kwam een vriendin van de toenmalige eigenaresse om een paar mooie foto’s te maken. het was prachtig weer, dus dat leverde mooie foto’s op. De eerste maand van 2014 was ik dus al heel veel mooie foto’s rijker.

februari:
De wei waar ik altijd in reed was erg nat dus gingen we vaak naar de pensionstalling tegenover om te rijden. Het rijden ging deze maand niet heel fijn, Vrouwke wist haar ‘bokknop’ goed te vinden en ik heb daarom een aantal privélessen gehad deze maand. Omdat het deze maand niet zo lekker ging heb ik er geen foto’s van.

maart:
De eerst week van maart kwam mijn vriendin Claire (Cross_95 op bokt) langs om foto’s te maken. Die dag heb ik hele bokparades van Vrouwke gehad, maar uiteindelijk zijn er toch nog mooie foto’s uitgekomen waar ik heel blij mee ben.

9 maart, dé dag, het was eindelijk zo ver. Vrouwke werd officieel van mijn! Om het te ‘vieren’ zijn we met de toenmalige eigenaresse en haar man gaan gourmetten.
De rest van de maand maart heb ik lekker doorgetraind met Vrouwke.
april:
5 april stond een van mijn grootste dromen op de planning: naar het strand met mijn eigen pony.

Ik wilde heel graag een keer naar huis rijden met Vrouwke, maar omdat we dat nog niet heel erg slim vonden hebben we Vrouwke met de trailer opgehaald en zijn we vanaf thuis op buitenrit gegaan. Achter ons huis ligt een mooi bos dus we hadden een mooie omgeving.
Op het begin was het even afwachten hoe Vrouwke zich buiten zou gedragen omdat zij het buiten erg leuk vindt, wordt ze soms erg sterk. Ze heeft zich op buitenrit erg netjes gedragen dus ben ik de rest van de maand april vaker met Vrouwke op buitenrit geweest.

De laatste week van April ben ik (helaas) de eerste keer van Vrouwke afgevallen. Vrouwke kon er totaal niks aan doen en ze was er zelf ook erg van geschrokken. Gelukkig heb ik er niet erg veel pijn aan overgehouden.
mei:
1 mei zijn we verhuisd naar een andere stal. Vrouwke stond namelijk nog steeds bij haar vorige eigenaar aan huis. De stal waar we naar toe zijn verhuisd kende Vrouwke wel al. Zij is daar geboren en ik ging daar elke week in de binnenbak rijden. Gelukkig wist ze haar plekje snel en goed te vinden in de ‘kudde’. Ook staat ze nu weer bij haar vriendinnetje Gipsy, waar ze als veulen/jaarling ook bij heeft gestaan.
Verder begon in mei mijn eindexamen ook. Dus hebben we begin mei even rustig aan gedaan.
Na mijn examens zijn we weer serieus verder gegaan met trainen. Vrouwke werd steeds braver dus zijn we gaan werken aan nette overgangen en nageeflijkheid.
Ook had ik 25 mei mijn tweede wedstrijd op de planning staan met Vrouwke in Uden. Stiekem hoopte ik wel op hogere punten dan vorig jaar, omdat ik toen mijn eerste wedstrijd met haar had terwijl ik haar nog maar een paar maanden reed. Dit jaar deed ik twee proeven, proef 5 en 6. Met het inrijden was Vrouwke erg stout waardoor ik in proef 5 met erg veel spanning reed, wat ook te zien was aan het commentaar en de punten. Proef 5 werden we 11e met 176 punten. Proef 6 ging een stuk beter. Hier werden we 3e met 186 punten, wat dus één winstpunt opleverde.

26 mei ging mijn vriendin Niki mee naar stal en had ik besloten om weer eens een keer te gaan springen. Vrouwke vindt dit ook erg leuk! Alles ging goed tot dat we bij de 85 cm aankwamen. Vrouwke weigerde hier en ik ging zandhappen. Gelukkig kon ik er erg hard om lachen en heb ik er niet veel pijn aan over gehouden.
juni:
de eerste weken van juni zijn we een aantal keer op buitenrit gemaakt, wat heerlijk was met het prachtige weer!
Vanaf juni ging het dressuurmatig rijden ook opeens met sprongen vooruit! Vrouwke begon netjes ontspannen en nageeflijk te lopen en werd ook rustiger met rijden.
12 juni werd Vrouwke alweer 7 jaar oud en dat moet natuurlijk gevierd worden met taart, ballonnen en bezoek!

[ITP] hiephiep hoera, Vrouwke 7 jaar!
het weekend van 28 en 29 juni stond eigenlijk het jaarlijke evenement ‘Haflingerweekend Ermelo’ op de planning, maar helaas hoorde we een maand van te voren dat het dit jaar niet zou gaan vanwege te weinig aanmeldingen. Omdat Haflingerweekend Ermelo dus niet door ging heb ik 29 juni meegedaan aan een wedstrijd. De wedstrijd pakte erg goed uit met 195 punten! Dat maakte het
weekend dus wel weer positief!

juli:
5 juli stond de Koudbloedendag in Grave op de planning. De proeven die ik daar reed vond ik zelf niet zo goed gaan, dus had ik ook geen hoge verwachtingen bij de prijsuitreiking. Mede kwam dat door de bak; in de bak stonden alleen de letters, maar verder was hij niet afgezet dus was er geen ‘houvast’ aan de buitenkant. Ook lag de hoefslag er erg kronkelig in. Uiteindelijk toch nog 179 en 180 punten binnen gehaald. [RIJ-ITP] Op wedstrijd met mijn haflinger

11 juli haalde ik Vrouwke uit de wei maar liep ze niet helemaal lekker. Het werd met de dag erger!

De rest van de maand juli heb ik dus ook niet meer met Vrouwke gereden maar haar lekker vertroeteld.
Op de stal waar Vrouwke staat, staat ook haar Vader. Omdat ik nu niet met Vrouwke kon rijden mocht ik af en toe op een haflinger van de staleigenaar rijden. Zo heb ik ook een aantal keer op Vrouwke’s vader Kasper gereden.

augustus:
Augustus stond Vrouwke ook nog op rust. De eerste week van augustus heeft Vrouwke voor ijzers gekregen.
midden augustus vertoonde Vrouwke nog wat rare verschijnselen, waardoor we de dierenarts hebben laten komen. Het bleek dat ze zandkoliek had. Ook heeft de dierenarts even gekeken hoe ze liep. We kregen het goede nieuws dat we mochten beginnen met opbouwen!

September:
In september zijn we nog de hele maand bezig geweest met het opbouwen. Dit ging erg goed!

Omdat we nu niet zoveel mochten rijden zijn we begonnen met wat grondwerk/vrijheidsdressuur. Vrouwke vond dit erg leuk en nam het ook goed op!
Eind september zijn we ook weer rustig aan begonnen om de les op te bouwen.
Oktober:
De eerste week van Oktober heeft er sinds lange tijd weer iemand anders op vrouwke gereden, mijn vriendin. Ik heb er lange tijd niemand anders op durven zetten omdat ik Vrouwke niet helemaal vertrouwden, vanwege de bokken die ze soms kan geven. Ze was al lange tijd er braaf dus durfde ik het wel aan!

9 oktober stond de dierenarts op de planning, om te kijken hoe Vrouwke liep na haar opbouwschema. De dierenarts vond haar zowel aan de longeerlijn als onder het zadel weer helemaal goed lopen!

19 oktober werd er mooi weer voorspeld dus stond een dagje naar het strand op de planning. Helaas hadden we geen mooi weer (lees: regen) maar ach, dat zal voor ons de pret niet deugen!

23 oktober kwam Laura en is ze meegegaan naar Vrouwke. Laura heeft haar fotocamera meegenomen om een paar mooie plaatjes te schieten!
[RIJ-ITP] Vrouwke in the picture!

Het zat ons dit jaar helaas niet helemaal mee. Zo ontdekte de hoefsmid 29 oktober een hoefzweer bij Vrouwke. Gelukkig hebben we hier geen last (meer) van gehad nadat de hoefsmid hem eruit had gesneden.
November
We waren al een hele tijd op zoek naar een nieuwe zadel. Na een lange zoektocht hebben we eindelijk een zadel gevonden, wat heerlijk zit en super ligt op Vrouwke!
Ook heb ik in November een paarden EHBO-cursus met Vrouwke gedaan wat een erg leuke ervaring was om mee te maken!
In november kon ik eindelijk onze oude training weer oppakken!
Ook hebben we na bijna 6 maanden weer een keer gesprongen, we hebben het erg langzaam opgebouwd en zijn dan ook maar tot de 40/50 cm gegaan. Helaas wist Vrouwke wel de bok-knop weer goed te vinden, waardoor het rijden soms even iets minder goed ging.
December:
De laatste maand van het jaar alweer!
Omdat we met het rijden in een dipje zaten, ben ik begin december met een vriendin naar stal gegaan en hebben we de grootste lol gehad met vingerverf, regen en haflingerhumor.

de laatste week van december had ik een fotoshoot van Sanne, waar ontzettend gave foto’s uit zijn gekomen!

[RIJ-ITP] Een meeting, shoot en dag vol pret is ons kerstpakket
Kortom: hebben wij een veelzijdig 2014 gehad met ups & downs. Ik zeg: Op naar 2015! Maar dan een zomer vol plezier!