Van buitenrit naar ziekenhuis , naar gebroken voet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nts19

Van buitenrit naar ziekenhuis , naar gebroken voet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:00

Eigenlijk zet ik nooit meer wat op bokt maar aangezien ik nu 4 tot 6 weken zoet ben en heel de dag op de bank lig wil ik toch wel even me verhaal doen.

Afgelopen Dinsdag 25 november ben ik met een stalgenoot/vriendin een buitenritje gaan doen. Dit hadden we al een tijd niet meer gedaan en het werd lekker weer dus gingen we weer even een ritje maken.
Dit deden we wekelijks en soms wel 2 of 3 keer in de week. Ik reed soms meer buiten dan in de bak.
De laatste tijd ging ik wat meer in de bak omdat ik merkte dat we nog veel te leren hebben.
Mijn pony was altijd super braaf maar leunde wel altijd op het andere paard die mee ging.

De laatste paar ritjes liep hij steeds vaker voorop en was natuurlijk super trots op hem.
Afgelopen dinsdag konden we zelfs voorop een drafje pakken ! Maar toen ging het mis.
Ik weet niet meer hoe precies alles ging maar ik hoorde mijn vriendin van achteren sorry ik hou hem niet meer en opeens zaten we in volle ren galop op het asfalt! Ik was hier totaal niet op voorbereid dus ik was 1 beugel kwijt. Ik rij boomloos en mijn zit op me pony totaal nog niet stevig en stabiel. Ik zat met veel moeite mezelf erop te houden en mijn vriendin riep : '' hou je vast aan je zadel'' !
Dit deed ik ook meteen en ging het goed. Ik ging me focussen op me voet in de beugel te krijgen totdat er verkeer van voor aankwam en mijn pony dus de bermkant opschoot en ik hier niet was op voorbereid.
Ik viel op zijn nek en voor ik het wist viel ik door mijn enkel, op mijn elleboog en hoofd en was het zwart voor me ogen.

Toen ik bij kwam wist ik even niet wat er was gebeurd. Er kwam zoveel voor me voorbij, tot ik een vrouw hoorde : Gaat het?
Het eerste wat ik riep was me voet me voet!
De vrouw heeft me uiteindelijk naar de zijkant gesleept. Mijn vriendin zag ik in een waas bij iemand in de auto stappen om achter de paarden aan te gaan. Die heeft ze uiteindelijk lopend naar stal terug gebracht .
Met 2 man ben ik de auto ingetild en terug naar stal gebracht. Waar gelukkig een ander stalgenootje net aan kwam en de staleigenaar naar buiten kwam. Ze hebben me naar me eigen auto gesleept en daar ben ik in gaan zitten. Omdat ik eerst een verwijs van een dokter nodig had ben ik naar de dokter in het dorp daar geweest. Dit duurde ook weer even omdat ik niet in het dorp woon waar me paard staat.
Die voelde meteen dat er een foto gemaakt moest worden dus die heeft uiteindelijk snel gewerkt en mij naar het ziekenhuis gestuurd.
Vriendin is met me mee gegaan naar het ziekenhuis. En altijd slechte ervaringen op de spoedeisende hulp maar dit keer viel alles gelukkig mee!

We kwamen aan en mochten echt gelijk een foto maken! Bij de foto maken zei de vrouw al, ik zie een breuk in je voet. ;( ;(
Elleboog was niks te zien maar de foto's werden nog beoordeeld door de dokter en daar hoorde ik later meer over!
Ik kwam terug in de wachtkamer en zei tegen me vriendin... nou je heb er een pony bij de komende weken. Hij is eindelijk gebroken!
Heb namelijk al 4 of 5 ongelukken gehad met mijn voet en al die tijd waren me enkelbanden gescheurd of gekneusd.

Na het gesprek met de dokter was het duidelijk dat mijn voet gebroken was. Hij is horizontaal gebroken bij het kuitbeen. ( als ik dit goed zeg)
Hier even een foto van internet gepakt en heb me breuk rood gemaakt
Afbeelding

Eenmaal in de gips kamer heb ik dus mijn breuk mogen zien.
Hij moest in 90 graden gezet worden maar dit deed gigantisch veel pijn en mijn voet was enorm gezwollen dat die bijna niet mogelijk was. Hij staat nu in 85 graden waarschijnlijk maar dit was niet erg. Ik moest hem veel hoog houden om de zwelling weg te laten nemen.
Hij heeft gips om me voet en been gezet alleen de voorkant is verband.

Vrijdag 5 december mag ik terug en krijg ik loopgips en hoor ik hoe de stand van zaken is.

Hier nog een aantal foto's van mijn voet:
Afbeelding

Afbeelding

Altijd blijven lachen voor de foto, hoeveel pijn je ook heb!
Afbeelding

En sinds vanmiddag heb ik een bed gekregen van de thuis zorg.
Ik heb 3 nachten op een 2 zitsbank gelegen omdat elke stap die ik zet pijn doet. Krukken lopen gaat steeds beter maar het doet giga veel pijn in mijn voet. En omdat ik eigenlijk heel de dag lig en verzorgd word door mijn ouders op bed had ik recht op een bed!
Ik heb Trombose spuiten meegemaakt wat ik dagelijks krijg.
Afbeelding

Dit was mijn verhaal. Wat er is gebeurd had iedereen kunnen overkomen. Gelukkig droegen we beide een cap en is het gelukkig alleen bij een gebroken voet gebleven.
Ik hoop het weekend even langs me pony te gaan.
Gelukkig word die goed verzorgd door me vriendin en andere stalgenootjes die ik erg dankbaar ben!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:07

Wat een verhaal! Heel veel beterschap! :(:)

Edit: volgens jouw profiel ben je een man? :?

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:10

Bedankt!

Oh haha dit ga ik maar eens even veranderen! :')

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:10

veel beterschap met je been

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:11

Jeetje zeg.. Gelukkig ben jer "goed" vanaf gekomen.
Maar is je vriendin nou ook van haar paard gevallen? Omdat je zegt; die zag ik in een auto stappen..

In ieder geval veel beterschap. Straks met loopgips ben je iig niet meer zo aan bed gekluisterd

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:12

Toen ze haar paard grotendeels terug had is zij eraf gesprongen! Dit ging ook niet helemaal soepel heb ik gehoord maar dit heb ik niet gezien.

Bedankt! ik kan niet wachten tot ik loopgips heb.
Om van een ander afhankelijk te zijn is echt verschrikkelijk.

piezze

Re: Van buitenrit naar ziekenhuis , naar gebroken voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:17

Beterschap ts

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:17

Oh okee. Duidelijk :)

Snap ik ja -O- Niks aan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:24

Jemig, wat een schrik zal dat geweest zijn!!
Hopelijk zijn de pony's en je vriendin er beter af gekomen.
Dan is het wel fijn hé, dat er gewoon nog mensen stoppen en hulp bieden bij zo een ongeluk.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:26

He bah wat naar. Echt pech, en dan ook nog gebroken. Beterschap

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:32

Als je kuitbeen hebt gebroken, is je dunste bot van je been gebroken, op jouw foto wat je rood hebt gemaakt bij je enkel ongeveer.

maar zal flink schrikken zijn geweest! Hopelijk geneest het voorspoedig.

Probeer wel zoveel mogelijk uit bed te komen. In bed blijven liggen kan alleen alleen maar voor complicaties zorgen. Het is dan beter om in een stoel te gaan zitten met je been omhoog.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:50

Ja ik stond er ook wel een beetje van te kijken hoeveel mensen kwamen helpen. Echt iedereen die stopte en vroeg of ze wat moesten doen!

Ja enkel/kuitbeen ik weet niet meer hoe die het noemde. Het is een en al waas voor me die middag! Vrijdag vraag ik ook om betere uitleg en foto.

Ik probeer ook zoveel mogelijk uit bed te komen maar zodra ik mijn voet laag hou verga ik eigenlijk van de pijn. En de dokter gaf ook als advies om echt zoveel mogelijk hoog te houden. Ik heb trombose spuiten omdat ik zoveel lig.
Maar als ik eruit ga om te plassen dan blijf ik gelijk even zitten. Heb vanochtend even aan de keuken tafel gezeten.

En we hebben vanavond een moonlight shopping hier boven aan de dijk dus dan ga ik even mee!
Gisteren ook onverwachts wezen wokken dus ook lekker eruit geweest.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:03

Goed dat je het probeert! Is ook pas gebeurd dus natuurlijk nog veel pijn. Omlaag houden is dan niet goed natuurlijk, dan krijg je ook zwelling. Gewoon proberen je been ook hoog te houden als je op een stoel zit.
Trombose is maar een van de risico's, als je minder beweegt heb je ook grote kans op obstipatie (=moeite met ontlasting) dus belangrijk om veel te blijven drinken en op tijd aan de bel trekken als je merkt dat je hier last van hebt, maar ook vergrote kans op longontsteking, je conditie gaat achteruit, je spieren ed. Ben je nog jong en zal het wel meevallen maar beter is om zoveel mogelijk uit bed te komen. Al doe je dat maar tijdens eten 3 x per dag en bij verzorgen/ naar toilet gaan. En zo elke dag beetje uitbreiden. Ik werk in verpleging, vandaar mijn reactie. Alleen goedbedoeld dus.
veel beterschap!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:45

Ik begrijp het hoor, ik heb ook verzorging gedaan dus ben me hier wel bewust van!
Probeer zoveel mogelijk te lopen met de krukken. En drink best veel dus moet ook veel bezoekjes maken aan de wc. Bedankt voor je bezorgdheid!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:14

Ai beterschap. Dat is een flinke val zeg.

Als ik het zo bekijk heb je net boven je enkel je kuitbeen gebroken en lijkt ook stuk van je scheenbeen........... of ??
EN ooh pijn....... dat heb je denk ik behoorlijk "gehad"

Sterkte met het herstel

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:02

Beterschap!

Zelf zit ik in het zelfde schuitje :( Bij mij is het (gelukkig) alleen maar een scheurtje in mijn middenvoetsbeentje, en heb ik er niet veel last van als ik niet te veel rond hobbel, maar zal toch blij zijn als ik loopgips heb zodat ik zelf weer wat kan doen.
Ik heb ook trombose spuiten, ben er niet blij mee kan niet zo goed tegen naalden :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:26

Aii dat ziet er knap pijnlijk uit Ts! Jij zal wel goed balen :( wel fijn dat het nog 'meevalt' en heel veel beterschap!! :(:)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:16

Ik weet precies hoe je je voelt! Heb 2 jaar geleden na een val van mijn pony ook mijn voet/been gebroken (op 3 plaatsen, kuitbeen, scheenbeen bij mn groeischijf en in mijn voet zelf nog), vooral veel geduld hebben en ik wens je veel sterkte!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:24

Oei, wat een nare breuk lijkt me dat! Al lijkt geen enkele breuk me fijn natuurlijk. Veel beterschap! Goed dat je probeert ook wat uit bed te komen.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:17

@ Tyke: Bedankt, Ja als het goed is wel... ik heb het woord kuitbeen en enkel gehoord maar hoe of wat weet ik niet meer. Er word zoveel gezegd in dokter staal en op dat moment ben je nog helemaal in shock van de valpartij.

@ Lientjuhh22: Bedankt jij ook beterschap dan! Wanneer krijg jij loopgips? De trombose spuiten vind ik helemaal niet erg. Ik leg me hoofd gewoon plat en doe me ogen dicht. Maar voel er uiteindelijk helemaal niks van. Gisteren had me moeder denk iets geraakt en toen kwam er een mega druppel bloed uit.
De verpleegkundige die hem als eerste heeft gegeven heeft me een blauwe plek bezorgd haha.

De rest allemaal bedankt! Balen doe ik zeker. Ik werk in een supermarkt en dit is natuurlijk de leukste maar ook drukste periode van het jaar. En vind het zo jammer dat werken nu niet gaat.
Het liefst stond ik vanochtend weer lekker op mijn afdeling maar helaas, dit zal nog wel even duren! ;(
Gelukkig heb ik een goede nacht gehad met wel een paar keer wakker. Maar kan makkelijker uit bed komen dus dat is wel een voordeel!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:30

Wow, heftig verhaal, maar dit had nog veel erger af kunnen lopen :n !! Fijn dat mensen jullie geholpen hebben, en dat je nu zelf goed geholpen word door je ouders en vriendinnen/stalgenootjes!
Heel veel beterschap! :(:)
Veel plezier bij het bezoeken van je pony dit weekend (hopelijk!)! *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:34

Heel veel sterkte, hopelijk ben je nog geen 18 anders is het wel een hele dure val.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:37

Ik ken je verhaal al een beetje van het Facebook forum, nu de rest ook.. Wat een gebeuren zeg!

Ook hier, heel veel beterschap!! Hopelijk kan je snel weer ritjes maken!!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:56

@bigone : ik ben 22 haha. dus een dure val.

@no_no : Ja het is niet echt prettig! Maar nog een keer bedankt! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:05

bigone schreef:
Heel veel sterkte, hopelijk ben je nog geen 18 anders is het wel een hele dure val.

Je doelt op je eigen risico weg of iets die kant op?