Gracia is een jaarlingmerrie die ik afgelopen vrijdag gekocht heb. We gingen naar de veiling en ik had van te voren al het idee dat als er iets voor weinig zou gaan, ik wel voor het eerst in mijn leven aan een eigen jonkie wilde beginnen.
Meerdere paarden op afstamming bekeken en in de box geweest, Gracia liet zich overal aanraken, was nieuwsgierig én beet een keer in mijn kont

Even eerder op de veiling gingen er twee hele mooie vosmerrie's voor onder de 500 euro, toen moest ik op mijn handen zitten, maar die had ik niet aangekruist op afstamming, dus sterk blijven, heb je niet voor niets niet gedaan

Uiteindelijk kwam Gracia als eerste van de 5 die ik op mijn lijst had, en ze ging voor weinig weg dus mijn hand op gestoken. Gelukkig maar goed, want de andere 4 gingen voor bedragen die ik niet kan betalen

En nu ben ik dus de trotse eigenaar van mijn eerste puppy-paard. Ze liep die avond zo de vrachtauto op en af. Het is echt een beetje een brutaaltje

Ze kan hard draven, maar ook hard in galop

Jullie hebben tot nu toe mijn koersdravers kunnen volgen, ik dacht dat het misschien leuk was om het leven van jaarling naar koerspaard te volgen. Ik weet dat ik daar een risico mee neem, omdat wij vroeger beginnen dan andere sporten. Toch wil ik graag open zijn over mijn sport en hoop ik daarmee vooroordelen weg te nemen. Ik hoop daar voor terug te krijgen dat jullie alles vragen met respect

Dravers worden vroeger beleerd, dit omdat de mening in onze sport is, dat dat op latere leeftijd blessures voorkomt( voor leerzame onderzoeken over deze materie verwijs ik je naar o.a. dit onderzoek: http://edepot.wur.nl/21943 en in mindere mate dit artikel: http://edepot.wur.nl/34086( daar staat het wat meer in normale mensen taal beschreven) ) . Kort samengevat staat daar in dat korte dagelijkse training het lichaam sterker maakt. Eigenlijk moet je een jaar dit soort training doen voordat het resultaat heeft. De filosofie vanuit de drafsport is dus dat je een veel langere aanloop neemt met rustige training, voordat je hardere training vraagt. Het nadeel daarvan is echter, dat de belangrijkste koersen op driejarige leeftijd zijn en je dus op tweejarige leeftijd begint met die training.
Op dit moment ga ik met Gracia aan de gang met het voorwerk van beleren, ze krijgt tot januari( of later als dit nodig is, in principe heb ik geen planning, meer een richting

Mochten we daar wat verder mee zijn zal ik weer een topic openen, dan kunnen jullie het hele proces volgen