Koudbloed Kim & Friesje [naam] @ Training van Rechtpaard.nl!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koudbloed Kim & Friesje Elske @ Training van Rechtpaard.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:16

Hallo iedereen! :wave:

Vandaag was een zware dag voor [naam]. :P
Hij moest 2 paarden trainen i.p.v eentje en een bepaalde koudbloed heeft hem dat niet makkelijk gemaakt. :')
Maar ja, als er een veulentje gaat komen, moet ze toch een beetje in conditie zijn.

We beginnen bij de eerste les. :)

[naam] is een 5-jarige Friese merrie v. Jasper.
In Oktober 2013 is [naam] begonnen met leasen en op 4 Juni heeft hij haar gekocht.
Sinds Juli 2014 krijgen [naam] en [naam] om de week privé-les van Steef Geelen.
Vandaag was dus de 8ste les.
Qua niveau zijn we nu aan het oefenen voor de B. :)

1. Het hoog houden van de binnenhand helpt [naam] beter in Stelling te laten lopen. :)
Afbeelding

2. Netjes!
Afbeelding

3. [naam] kan heel mooi lopen als ze eenmaal op gang is. :j
Afbeelding

4. Soms kropt [naam] zich op.

5. Uitleg over het sturen.
Afbeelding

6. Te diep, maar met los contact van [naam].
Afbeelding

7. En lekker uitdraven, ze hangt hier wat op de teugels.
Afbeelding

8. De reactie van Steef! :D
Afbeelding

Ook zijn we vandaag begonnen met het oppakken van de training van Kim.
Kim is een Nederlands [ras] van 10 jaar en nu bijna 7,5 jaar bij mij.
Vandaag was dus ook de eerste les en die was zwaaaaar!
Kim heeft echt nog geen conditie en het kostte [naam] erg veel moeite om haar in draf te krijgen.
Tegen het eind ging het wel een stukje beter.
Kim heeft hiervoor anderhalf jaar puur recreatief gereden! :)

9. Instappen.
Afbeelding

10. Foutje bij het achterwaarts gaan.

11. Kim is nog steeds lekker soepel. :)
Afbeelding

12. Steef legt uit waarom het beter is om het zweepje bovenhands vast te houden.
Afbeelding

13. Een niet-actief drafje. :+
Afbeelding

14. Dit ziet er beter uit!
Afbeelding

15. Netjes achterwaarts.
Afbeelding

16. Drafje op de rechterhand.
Afbeelding

17. En alweer de laatste...
Afbeelding

Opbouwend commentaar en tips zijn zeker welkom! :j

Groetjes, [naam] en [naam]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Re: Koudbloed Kim & Friesje Elske @ Training van Rechtpaard.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:20

Leuke paarden!!

Maar de training.... niet echt mijn ding, vanaf de foto's te zien.
Misschien is het beter als k filmpjes ga opzoeken.

daphneMJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:21

Leuke foto's.

Waarom een zweepje boven hand?.
En stelling met de hand naar boven? :(
Dan krijg ze een valst knik achter de oren heeft niks met stelling te maken.
Buitenhand er bij en dan de binnen hand van de hals af, eerder richting de knie dan omhoog.
Laatst bijgewerkt door daphneM op 13-10-14 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:22

leuke paarden heb je, komt wel goed :)
Verder zou het voor Kim beter zijn als ze iets lichter is, dan is het rijden ook gemakkelijker, ze horen rond te zijn, maar niet tonnetje rond hahaha Ze heeft een geweldig lief hoofd. :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:22

hey! leuke foto's :)
Het is wel een hele andere manier van rijden volgens mij :o
goed bezig Maarten! en de paarden ook natuurlijk

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:23

dat was mijn vraag ook inderdaad, verder knappe paarden <3

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:27

Ben ook wel benieuwd naar die zweep bovenhands ..?!
Ben ook niet heel erg weg van deze methode van rijden maja zo heeft ieder zijn eigen wijze van rijden en trainen!
Verder zien ze er wel super uit zeg!
Wat voor materiaal ligt er in je bak?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:34

Leuk om te zien! Het teugel omhoog doen herken ik van mijn westernlessen. Werkt erg goed om in het begin van de opleiding de schouder te liften en je paard recht te houden in de stelling en wending. Uiteindelijk ga je in western er weer vanaf als het paard geleerd heeft de binnenschouder niet te laten zakken en uit zichzelf recht blijft. Ik weet natuurlijk niet het bij deze instructeur hetzelfde doel heeft :-D .

Ben stiekem wel benieuwd wat de traditionele engelse oplossing is voor dit probleem :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:35

Nah, ik vind dat je wel flateuzere foto's van je kerel had mogen plaatsen :D Eigenlijk niet zo aardig voor hem want gezien een aantal foto's kan hij er weldegelijk netjes op zitten.

Overigens wel in stijl, mooie staart voor paard EN mens :j

Commentaar: tja, er valt altijd iets van te zeggen maar daarvoor heb je ook les. Ik denk dat je instructeur zinnigere dingen kan zeggen op basis van wat er gebeurt dan wij op basis van wat foto's.
Blijft over dat de paarden het blijkbaar goed hebben :j maar een beetje vetjes aan het begin van de winter kan geen kwaad, vind ik.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:43

Ziet er goed uit.
Wat voor bodem ligt er in de bak trouwens? Het lijkt wel mos?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:48

Leuk om eens een andere manier van training te zien. Lijkt mij echter helemaal geen fijne methode.

Ik zie Kim bijvoorbeeld over de buitenschouder weglopen. Door de hand zo hoog te houden til je het hoofd soort van op, daardoor kunnen ze heel sterk worden en werk je bovendien in op de verkeerde lagen in de mond.

Tevens denk ik dat het zadel bij Elske nagekeken moet worden, je ziet dat die kleppert met rijden en dus waarschijnlijk met de voorkant op de schoft zakt. Lijkt mij voor de los gelatenheid in het lichaam niet bevorderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:49

Maralyn, dat kan hoor. :j
Het moet inderdaad bij je passen.

DaphneM, dat hoort bij het rechtrichten.
[naam] is nog heel erg stijf in haar lichaam en dit geeft haar net het extra zetje.
Wat jij zegt hebben we al geprobeerd, maar dit werkt het beste voor haar. :)

Miepie77, dat klopt. :j
Dat is ook 1 van de redenen dat we het trainen weer oppakken.
Het voerbeleid op de manege is volgens mij aangepast, want Kim is al weer wat afgevallen, maar dit gaat zeker helpen.

Dott, klopt, als is de basis hetzelfde. :)

Loesje4600, ik weet niet op wie je reageert haha, maar ik hoop dat je antwoord hebt uit mijn reactie op diegene.

BokitoZ, het zweepje bovenhands is bij Kim makkelijker, omdat Kim in de tijd dat ik haar zelf nog trainde, heeft geleerd op zwiepjes te reageren.
Dus in plaats van een tik, zwiep je langs haar en daar reageert ze dan op.
In de bak ligt kunststof gras, daardoor is deze bak het hele jaar door te gebruiken. :)

Troi, klopt! Het is ook echt puur bedoeld voor het begin. :j

Ikke, haha, ben er langs mee bezig geweest. :D
[naam] kan inderdaad heel netjes zitten hoor en het blijven natuurlijk moment opnames.
Hij rijdt ook nog niet zo lang natuurlijk en het is keihard werken in de les, wat misschien niet zo lijkt vanaf de foto's.
Dan ben je soms meer bezig met hulpen dan met je houding. :j

NiKip, dat is kunststof gras, hierdoor bevriest de bodem niet en kun je er het hele jaar in rijden. :)

N0a, ik heb Kim 2 jaar op deze manier getraind in de lessen en ze is daar heel erg door vooruit gegaan, ik ook trouwens.
Dit was de allereerste les sinds ongeveer anderhalf jaar en daarvoor werd Kim puur recreatief gebruikt, dus het ziet er nu nog niet zo goed uit. :)
Het zadel blijft er nog even op, er komt een nieuwe, aangepaste als [naam] wat uitgegroeid is. :j
Edit; De huidige is nagekeken door een zadelmaker.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:00

Wat een leuk overzicht van een zo te zien zeer intensieve les/lessen. Mooi ook dat je de foto's plaatst waarop Steef dingen voordoet, dan is het meteen duidelijk hoe hard Maarten aan het werk is en waarom hij er niet altijd even flatteus bij zit/op staat.
Mooi dat ook de training met Kim wordt opgepakt, is dat nog te zwaar voor jou (je knie met name), dat Maarten ook op Kim heeft gelest?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:01

Leuke foto's!

Ik ben welk bekend met de manier van trainen. Ik denk niet dat de deze manier van rijden echt kan worden beoordeelt op basis van deze foto's waarop combinaties te zien zijn die nog echt beginnend zijn (dat bedoel ik niet rot TS!). Deze combi is op weg naar iets en nog druk zoekende in mijn ogen. Foto nummer zeven komt het dichtste in de buurt van hun voorlopige doel denk ik al gaat Elske daar ook nog een fractie over de de buitenschouder.

Het zweepje bovenhands wordt wel gebruikt bij flegmatieke paarden als deze niet genoeg reageren op een kriebeltje achter het been. Vaak reageren zulke paarden wel vlot en actief als je de zweep bovenhands houdt en een zwiepje in de lucht geeft. Nooit met de intentie om een flink te slaan overigens. Door het zwiepje krijg je wel een vlotte reactie zoals je graag wil. Dus eigenlijk net als het kriebeltje achter je kuit, alleen op een andere manier, creatief gebruik van zweep. :D Als het paard actiever wordt en beter aan de hulpen komt gaat het zweepje weer naar benedenen overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:07

Maflinger_S, inderdaad, ik maak eigenlijk van alle uitleg die Steef geeft foto's, wat er soms op foto heel grappig uitziet. :D
Ja, voor mij is het nog te zwaar en ik denk ook niet dat ik ooit nog zo intensief zal kunnen rijden.
Maar dat geeft niks, ik hou toch meer van bosritjes. :)

Ir111, dat is precies omschreven hoe ik het bedoel. :j
Echt woord voor woord.
Ze zijn inderdaad nog een beginnende combinatie (dit was les 8) en met Kim was dit zelfs de eerste les.
En ze zijn toch al weer een heel eind verder dan de eerste les. :)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:11

Ziet er goed uit! Heeft Elske zich kunnen gedragen zonder te bokken? :))
En wat een super leuk dekje heb je voor Kim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:16

[naam] heeft aan het eind van de les een keer gebokt, toen gaf ze aan dat het genoeg was voor vandaag. :j
Ze gebruikt namelijk steeds meer haar buikspieren en dat gaat na een tijdje best pijn doen.
Dankje! Ik vond hem ook erg chique staan. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:38

@troi: De traditionele oplossing is volgens mij hand laag en naar je knie trekken, maar ik vind teugel tegen haar nek duwen wel prettiger voor [naam].
@ikke: Het is keihard trainen, maar op de foto's is inderdaad niet goed te zien.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:41

Ik vind het prachtig om te zien, vooral Kim. Ik les zelf op ongeveer dezelfde wijze (rechtrichten via Marijke de Jong) dus ik begreep precies waar jullie tegen aanliepen. Uiteindelijk til je natuurlijk het hoofd niet óp met de binnenhand, maar denk je richting je navel. Klassiek denken :)

En wat kan Kim lekker sjouwen die laatste stukken zeg! Chapeau voor Maarten, die zal wel helemaal kapot zijn :D
Laatst bijgewerkt door Babsding op 13-10-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:42

Anoniem schreef:
@troi: De traditionele oplossing is volgens mij hand laag en naar je knie trekken, maar ik vind teugel tegen haar nek duwen wel prettiger voor Elske

Ik heb geleerd dat je door de teugel naar beneden te doen je juist de schouder ook laat vallen, tegenovergestelde van wat je wilt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:49

Leuk om Kim weer te zien :)
En Elske natuurlijk. Leuk stel zijn jullie met zijn viertjes haha :D
Over het rijden heb ik geen commentaar. Ik heb de ballen verstand van dressuur ;)
Ik heb mijn eigen manier van rijden. :+

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:52

Door naar de knie te 'trekken' gaat mijn merrie juist op die schouder lopen en naar de andere kijken, met de hand naar boven 'trek' je het paard als het ware op de buitenschouder (tilt hem van de binnenschouder af).

Wist niet dat dit een goede methode was, wist dat het werkte maar twijfelde of ik het zou toepassen om mijn merrie van de linkerschouder te krijgen maar ga het nu dus doen.

Ziet er (voor nu) goed uit!

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:56

leuke foto's leuke paarden, maar wat ligt er in de bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:25

Babsding, inderdaad alsof er een touwtje naar je navel loopt. :j
[naam] was inderdaad kapot. :')

Troi, het kan allemaal een stuk sneller, maar we doen het liever op een goede manier, dan doen we er maar wat langer over. :j

Chasey, hahaha, ja dat jij je eigen manier van rijden hebt, zie ik vaak in het Bloopertopic. :D _O-
Ben fan van jullie. :j

SFC, en ik weet zeker dat het alleen maar beter zal gaan. :j
Voordat [naam] en [naam] les kregen van Steef, kon [naam] alleen maar oncontroleerbaar door de bak racen, met name in galop was ze niet te houden.
Nu is dat al zoveel beter! Ben echt trots op ze. :)

Hendrika93, dat is kunststof gras. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:28

Elske is lekker aan het werk zo te zien :-) Maarten kijkt er nog wel erg moeilijk bij :))