meisje in de wei... wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

meisje in de wei... wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:52

Ik wist absoluut niet waar ik dit topic moest plaatsen dus heb ik hem maar hier geplaatst.

Gisteren toen ik mijn pony's naar hun herfst weitje wilde brengen stond er ineens een klein meisje in het weiland bij ze, Toen ze mij aan zag komen is ze snel het weiland uitgerend. Ik fietste snel naar haar toe en zei "wat deed je in mijn weiland", waarop ze antwoorden "Ik wilde de paardjes aaien". Ik werd best wel boos en zei tegen haar "Dat mag niet je mag niet zomaar in iemands weiland komen, die bruine pony bijt soms kinderen en die zwarte pony is hartstikke jong en wild" ( ik overdreef een beetje mijn Fjord beet vroeger nderdaad kinderen en mijn Irisch cob houd gewoon soms van een sprintje trekken). Waarop het meisje riep"ik wilde ze alleen aaien". ik zei toen "tja nu ga ik de pony's weg halen uit dit weiland, omdat kinderen ze dus blijkbaar niet met rust kunnen laten". Ik liep de wei in om de pony's inderdaad naar een andere wei te brengen. Het meisje liep gewoon weg richting de grootte camping aan de overkant van mijn weiland.

Ik voelde me later echt super schuldig dat ik zo boos tegen het meisje had gedaan. Maar toen ik een half uurtje later mijn pony's ging op zadelen zag ik dat er kleine vlechtjes in haar manen zaten. En toen ik haar wat beter ging bekijken en de vlechtjes er uit ging halen zag ik dat ze meerdere kalen plekken had in haar manen.... Het lijkt net alsof ze zijn afgeknipt..

Toen ik het vanmorgen vertelde aan een vriendin die vandaag naar mij toe komt, zei ze direct dat we naar de camping moesten gaan om verhaal te halen bij het meisje. Dit vind ik zelf aan de ene kant best ver gaan want ik weet niet eens of dat meisje mijn pony heeft geknipt en straks heeft mijn pony zelf die kalen plekken geschuurd ofzo.

IK plaats dit topic omdat ik erg in twee strijd zit, uitzoeken wie er in mijn wei is geweest en Martje heeft gevlochten en misschien wel geknipt Of het gewoon laten, en hopen dat nu ze in de andere wei staan ze wel met rust gelaten worden.

Ik heb al jaren overlast van de camping en heb al zo vaak kinderen uit mijn wei gehaald die probeerden op mijn pony's te klimmen of ze opgingen jagen. Vandaar dat ik me vaak niet in kan houden als ik merk dat er aan mijn pony's is gezeten.

FriesWytske

Re: meisje in de wei... wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:55

Ik zou hier zeker melding van gaan maken bij de Camping. Ook zou ik een briefje op het hek doen, zodat ze weten dat ze niet in het land mogen komen. Weet niet of je stroomdraad hebt bij het hek. Zo nee, zou ik dat wel doen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:58

FriesWytske schreef:
Ik zou hier zeker melding van gaan maken bij de Camping. Ook zou ik een briefje op het hek doen, zodat ze weten dat ze niet in het land mogen komen. Weet niet of je stroomdraad hebt bij het hek. Zo nee, zou ik dat wel doen.

Hangen 2 borden met verboden toegang, en een bord verboden te voeren. Ook staat er stroom draad alleen niet bij het ijzeren hek, waar ik de paarden altijd uit haal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:59

Verhaal gaan halen bij camping en vragen om schade vergoeding. Mensen moeten maar beter op hun kinderen letten.

Kinderen die auto's bekrassen of op auto's klimmen wordt zelfde gedaan. Waarom zou bij paarden anders zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:05

Dan zou ik toch de stroomdraad ook bij het hek doen. Dat schrikt toch altijd wat af om in het land te komen. Dan zoals nu, dat ze gewoon over het hek heen kunnen klimmen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:05

Ik zou er zeker melding maken bij de camping, dat ze hun gasten met kids bij aankomst melden dat ze niet bij paarden in het weiland mogen komen. Óók niet om te aaien. Tevens vertellen als ze betrapt worden dat er aangifte word gedaan bij de politie.
Zou er echt snel klaar mee zijn zeg.

Oja ook zo moeilijk mogelijk maken uiteraard om in het weiland te kunnen komen. Extra stroom draadje net achter het ijzeren hek.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 12-10-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:07

Bord maken met pas op. Stroom op dit hek. :')

Maar jeetje wat banketstaaf.
Ik sta ook op een camping. Vroegeeeer was ik ook ponys!!! Maar bleef altijd bij aaien. Zou t niet durven om ooit in iemands weiland te komen. Er zijn een aantal van de camping (lang terug) die mijn bijrijdpaard wel voeren en de wei in willen. Maar dan worden ze opgejaagd door een shet :=

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:08

Wanneer de wei zo toegankelijk is voor buitenstaanders zou ik ze daar sowieso niet laten staan, zou er niet gerust op zijn en kunnen genieten van mijn nachtrust, denk ook niet dat de campinghouder daar op gaat letten wat zijn "klanten" buiten de poort doen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:09

Ineke2 schreef:
Ik zou er zeker melding maken bij de camping, dat ze hun gasten met kids bij aankomst melden dat niet bij paarden in het weiland mogen komen. Óók niet om te aaien. Tevens vertellen als ze betrapt worden dat er aangifte word gedaan bij de politie.
Zou er echt snel klaar mee zijn zeg.

Je haalt me de woorden uit de mond, dit dus.
Zeker werk van maken. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:10

Mensen horen gewoon uit je weiland te blijven. Of het nou tegenover een camping is of midden in de stad.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:21

Ik denk dat ik dan inderdaad vandaag naar de camping ga en ga vragen wat we hier aan gaan doen.
De camping is vorig jaar van eigenaar verandert. Vroeger stond er altijd in het foldertje dat je de omringende dieren met rust moest laten. Maar heb het idee dat dat niet meer zo is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:22

Het hek zelf even mooi onder stroom.zetten. een ijzeren hek geeft een mooie klap en dan is het snel over :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:24

Saaams schreef:
Mensen horen gewoon uit je weiland te blijven. Of het nou tegenover een camping is of midden in de stad.

Daar heb je helemaal gelijk in maar de praktijk zegt toch anders helaas.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:28

smurffie schreef:
Het hek zelf even mooi onder stroom.zetten. een ijzeren hek geeft een mooie klap en dan is het snel over :)

Het hek zelf bewust onder stroom zetten mag niet. Je mag er wel een draadje binnenlangs spannen. Het kan dan zomaar gebeuren dat dat draadje toevallig tegen het ijzeren hek aan komt, waardoor er ook stroom op het hek komt te staan. Maar dat is dan natuurlijk per ongeluk, daar kun je niets aan doen. :)*

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:33

Heb normaal ook altijd een draadje er voor staan. maar had hem vrijdag weg gehaald zodat de paarden dat laatste beetje verse gras ook nog konden eten. Als ik dit had geweten ....

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:46

bordje: pas op gevaarlijke paarden

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:54

Iruss94 schreef:

Bordjes helpen niet tegen kinderen. Of ze kunnen nog niet lezen, of het zijn eigenwijze penny's die denken: "Ja, vast, maar míj bijten ze niet!"

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:58

Iruss94 schreef:

Dat lokt vast uit tot ´even kijken of het echt zo is`

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:08

Eirikur schreef:
smurffie schreef:

Het hek zelf bewust onder stroom zetten mag niet. Je mag er wel een draadje binnenlangs spannen. Het kan dan zomaar gebeuren dat dat draadje toevallig tegen het ijzeren hek aan komt, waardoor er ook stroom op het hek komt te staan. Maar dat is dan natuurlijk per ongeluk, daar kun je niets aan doen. :)*

Briljant idee.

Ander idee is een koppel ganzen of een ram in je wei. Wel even een bordje erbij natuurlijk. :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:22

Fjorj schreef:
Verhaal gaan halen bij camping en vragen om schade vergoeding.
Een schadevergoeding voor wat?? Afgeknipt haar? Ik denk dat de rechter zich nog net niet in z'n broek pist.

Ik vind de reactie redelijk overdreven richting het meisje toch. Dit soort dingen gebeuren echt in onschuld. Echter is het wel zo dat ze moeten leren dat ze idd niet zomaar een weiland in mogen. Die kant van de weide kun je misschien beter beveiligen. Meer stroomdraden, meer en duidelijkere waarschuwingsborden etc. Desnoods een dubbele afzetting daar. Verder meldt het ook op de camping, zij kunnen nieuwkomende gezinnen (met jonge kinderen) waarschuwen dat de paarden alleen vanaf een afstandje bewonderd mogen worden en dat er niet in het weiland gegaan mag worden. (ook uit eigen veiligheid.. Immers kunnen is niet elk paard even lief.)

En maak ook zelf brochures en leg ze daar op de toonbank. Leg daar gewoon duidelijk in dat de paarden écht niet gevoerd mogen worden, omdat ze al genoeg te eten krijgen en chocola, aardappelen en appelresten enz niet goed voor ze zijn. Zet er ook gewoon in dat ze kunnen bijten. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:32

Ik zou ook naar de camping gaan een overleggen dat de bezoekers echt te horen krijgen dat ze niet bij de paarden de wei in moeten gaan. Desnoods zorg je voor een rumoer dat er ooit een kindje dood is getrapt door een paard, misschien is dat dan niet in jouw weiland gebeurd maar ik ken wel zo'n verhaal. Dan houden ze hun kindjes toch wel bij zich zou je denken. Het zal je overkomen als paardeneigenaar zeg.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:32

Ik zou jezelf niet te schuldig voelen. Ik heb ook twee jaar geleden last gehad van kinderen bij mijn pony. Helaas is de schade die ze destijds aangericht hebben groot geweest. Ze hadden zijn super lange manen kort geknipt, een strotouwtje als hoofdstel gebruikt (ook door de mond als bit zijnde) dus zijn tandvlees was helemaal kapot, ze hebben rond gecrossd en gesprongen over takken waarbij hij nav getuigen over struikelde en viel en tot slot een shetlandzadel gebruikt op zijn rug. Resultaat was: twee osteopathie behandelingen, tandvlees kapot, manen om de een of andere reden niet weer verder gaan groeien, mentaal schade (kon m 2 maanden amper halsteren en is nu nog steeds kritisch naar kinderen, en heel veel onnodige kosten. Kind in kwestie heb ik aangegeven. Ze is later betrapt bij een ander paard. Mensen eromheen hadden een grote bek gekregen als ze er wat van zeiden dus lieten ze dr maar dr gang gaan. Ook de mensen aan het huis van het weiland. Ze is schijnbaar 3 keer geweest. Ik heb m direct die bewuste dag verhuisd en er was ook direct iemand bereid om zijn wei open te stellen. Echt, wat een ellende kan een kind veroorzaken.
Wil je niet bang maken in dat opzicht, maar ik had ook niet bepaald verwacht dat zoiets zou gebeuren, en al helemaal niet binnen zo'n kort tijdsbestek. En dan had ik niet eens een camping ertegenover.
Feit is alleen wel, dat wij vroeger niet in ons hoofd haalden, zo'n 20 jaar geleden als je een paard in een wei zag staan, dat heeft de generatie van nu wel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:33

Wij hadden een huis gehuurd van nederlanders in Frankrijk en samen met de sleutel kregen we ook een brief dat wij niet bij de paarden van de buren in de wei mochten komen.Er waren kinderen in de wei geweest.Het waren 4 zeer grote paarden.Lekker gevaarlijk.Mischien kan de camping een brief bij de receptie ophangen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:52

Sjonge wat een overdreven gedoe over schadevergoeding, ze is vast gewoon in de onschuld de wei ingegaan nadat ze net zoals de gemiddelde paardengekken hier een hele tijd bij het hek heeft staan zwijmelen. Maak je er niet zo druk om en loop die kinderen zeker niet zo bang te maken. Waarschijnlijk heeft het meer effect als je haar de volgende keer als zoiets gebeurd even meevraagt, laat aaien en dan verteld dat het niet de bedoeling is dat ze de wei ingaat als je er niet bij bent, dan ben je ook niet de kwade eigenaar. Werkt hier perfect.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:21

Inderdaad even een melding maken bij de camping. Wat een irritant meisje zeg, jemig.