Rij mee met Victor door de stad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Rij mee met Victor door de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 16:11

Victor, een paard met een buitenrijprobleem. Dusdanig dat ik er anderhalf jaar geleden niet meer mee naar buiten durfde. Sinds april (2014) ben ik daar mee aan het werk gegaan. Ik wilde gewoon buiten kunnen rijden en dus ben ik kilometers gaan maken, aan de hand. Eerst gewoon dicht bij huis, later steeds verder en op een keer had ik een rondje van ruim een uur. Toen onder de man, eerst dicht bij huis en daarna steeds verder. En ik kan nu gewoon veilig naar buiten. Hij schrikt nog wel eens, of hij vindt iets eng. Maar niet meer dat staken dat hij deed, of achteruit de sloot/kanaal/greppel in, of op zijn achterbenen omdraaien. Hij is controleerbaar geworden en gaan er dan samen op af.

Afbeelding

Daar zijn we onderweg. Een voorbijganger zag me filmen en vroeg of ik het leuk vond als hij een foto van ons maakte. Victor had wel wat beters te doen dan stilstaan, maar helaas voor hem, hij ging toch echt wachten. Ik was dus bezig met een ophouding te maken tijdens de foto.

En nu de filmpjes, want die zijn het leukst.

Deel 1 - langs het winkelcentrum naar de brug.

De brug vindt hij nog lastig, daar had ik twee handen nodig. Er zijn namelijk 2 nieuwe betonrichels gelegd toen de brug (recent) aangepast werd. Die 2 richels vindt hij eng, de rest van de brug is niet interessant. Ook heeft hij besloten de rozerode fietstegels spannend te vinden. De vaalroze niet, maar de rozerode wel.

Deel 2 had een filmpje moeten zijn langs de shell, dat stukje staan grote flapperende vlaggen, veel verkeer dat langs komt en oversteekt, een wasstraat die actief was en iemand die zijn auto aan het uitzuigen was. Maar helaas had ik per ongeluk 2x op het filmknopje gedrukt dus dat was een filmpje van 2 sec.

Het werkelijk deel 2 is een stukje verderop, net na de rotonde (langs de plataanlaan voor de Hellevoeters). Met daarbij een drafje.

Deel 3 is de stoep op om iets verder over te steken via het zebrapad. Nadat ik Victor vertelt had te wachten, besloot hij voor een auto toch voorrang te nemen. Daarom was ik even niet op mijn taalgebruik gefocust. Pardon daarvoor. Uiteraard wel stilgekregen (nog op de stoep). En daarna tussen de hekjes door de Koedijk op, totdat ik een persoon tegenkwam die wel een foto van me wilde maken.

Het laatste deel alweer. Eerst een stukje stappen. Bij 1.10 komt mijn afslag in beeld en vrij snel daarna ga ik het sluippaadje door.

[VVDD] Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl. was mijn vorige topic.

We komen van dit gedrag af, 1.5 jaar terug:

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:25

Wat goed :-)!!!

Heb het laatste filmpje bekeken, om te zien waar jullie vandaan kwamen. Het is precies mijn paard.
Alleen is het mij nog niet gelukt om alleen op pad te gaan. :-(. Lopend wel hoor, uren... Maar erop lukt niet. De ene keer gaat het goed, de andere keer staat ie op het erf al op zijn achterbenen :-(.

Ontzettend leuk dat het jullie wel is gelukt _/-\o_ ..Het is zo fijn, samen met je paard op pad zijn :-).
Ik hoop dat jullie nog veel veilige kilometers zullen gaan maken :-)!

Veel plezier!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:30

Leuk joh! Stoer dat je hebt doorgezet en dat het nu zo goed gaat! :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:44

Brrrr ik krijg de kriebels van je laatste filmpje, ik zou al in mijn broek doen!!

Goed gedaan, en nu maar genieten van die kilometers :D

AnnemiekvM

Re: Rij mee met Victor door de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:07

Zo die bleef volhouden. Wat fijn dat je nu lekker buiten kan rijden.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:16

Heel interessant. Wat heeft jouw paard uiteindelijk geholpen? Want in je laatste filmpje rijd je al correct, maar blijkbaar was dat niet voldoende? Is het een kwestie van gewenning dan? Mijn paard blijft steken in het staken onder het zadel (op bepaalde wegen). Ernaast is het geen probleem, maar zodra ik erop stap, staakt ze en loopt ze achteruit. Ik vrees zelf dat ik gewoon niet goed genoeg rijd om het eruit te krijgen. Wat was jullie truc?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:43

Ik heb een paard gehad met exact het zelfde probleem. Alleen stond die echt recht overeind en is toen een keer op zijn achterbenen achteruit op een vrachtwagen ingelopen. Goed afgelopen maar mijn vader was er bij en heeft toen gezegt genoeg is genoeg. Ik ben er lang mee bezig geweest en kwam steeds verder en beter maar ik bleef dus gewoon doorzetten. Wat heb jij gedaan om het eruit te krijgen?

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:02

Wauw super hoor, de aanhouder wint ;) komt heel herkenbaar voor, met mijn twee paarden allemaal van dichtbij mee gemaakt. Lijkt soms toch een periode te zijn ofzo :\ Praten kan wonderen doen maar zo te zien zijn jullie op de goede weg !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:19

Sowieso heb ik ontzettend veel gewerkt aan de hand. Eerst ernaast, maar ook wel aan de longe en aan de lange lijnen erachter. Niet alleen gewoon lopen, maar heel veel werken aan gehoorzaamheid en schriktraining. Paraplu's, vlaggetjes, sliertengordijn, zeil (plastic) en alles wat ik maar op het erf (en buiten het erf) kan vinden. Steigers, ballonnen, brandweerauto's (geparkeerd vanwege shoppen).

Onder de man ging het wel beter, maar toch als hij eenmaal begon had ik wel een probleem. Een paar dingen zijn voor mij de oplossing geweest.

- ieder eng ding heb ik hem aan de hand aan laten snuffelen. Zelf aanraken, paard er stapje voor stapje naartoe begeleiden en zo laten zien, het bijt niet. Hij leert daarmee direct naar enge voorwerpen toe te gaan in plaats van er van weg te gaan. Dat doet hij nu uit zichzelf ook.
- Op het moment dat hij zich omdraaide, direct in zijn achteruit gezet. Dan ga je namelijk wel de goede kant op.
- Op het moment dat hij in zijn achteruit ging, direct omgedraaid en verder achteruit gegaan. Dan ga je opnieuw de goede kant op.
- Als hij iets eng vindt en stopt. Eerst rustig laten kijken (zolang hij strak er naartoe kijkt, gewoon laten. Pas als hij rond gaat kijken naar de volgende stap), daarna het commando stapje geven. Dit heeft hij aan de hand geleerd en gebruik ik aan de hand ook voor enge voorwerpen maar ook om hem naast de opstap te parkeren. Ik stap namelijk met een keukentrapje op, ik heb immers geen beugels.
Stapje betekent letterlijk 1 stapje doen. Daarna mag hij weer stil gaan staan en kijken. Na 2 of 3x is hij over het algemeen wel zover dat hij verder wil en meerdere stappen doet. Iedere pas belonen, dan doet hij het goed.
- Als hij iets spannend vindt dan laat ik hem er zijwaarts langs gaan. Hoofd er naartoe draaien met je binnenteugel (binnen = enge kant), ondersteunen met je buitenteugel en hem er je binnenbeen langs drukken. En dat kan schoudervoor zijn, schouderbinnenwaards maar zelfs volledige zijgangen. Het gaat niet om de dresuurmatige waarde, maar om dat hij het met beide ogen kan blijven bekijken tijdens het passeren en zijwaarts is het veel lastiger voor hem om zich in de ankers te gooien of om te draaien.

Jammer dat er lotgenoten zijn. Maar houdt hoop, het kan dus echt veranderen. En ik heb heel veel hulp gehad door de cursussen bij Annemarie van der Toorn. Ik ging met mijn moeder mee die daar met paarden om leerde gaan, en ben ondertussen al een flink aantal keer geweest waarbij ik een hoop tips en trucs mee heb gekregen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:35

Van dat laatste filmpje word je echt niet vrolijk. Apart dat het hetzelfde dier is als op de eerste filmpjes!

Best bewondering voor de tijd en geduld die je erin hebt gestopt en zo zie je maar dat het loont.
Super!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:59

Inderdaad net als de meeste een zeer bekend filmpje. Inderdaad de aanhouder wint en dat heb je goed gedaan. Goed om te zien dat jullie zoveel vooruitgang hebben geboekt. Ook fijn dat er automobilisten bij jou in de buurt zijn die netjes wachten, hier rijden ze gewoon door :+

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:44

Hoe is dit paard trouwens van karakter? Gesloten (introvert)?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:49

Ik denk het wel. Wat bij schriktraining bijvoorbeeld echt opviel was dat hij voornamelijk deed alsof het er niet was, totdat het op exact het juiste niveau zat. Hij ging daarvoor er letterlijk omheen kijken, naar buiten kijken (in de binnenbak) of in de verte staren in de buitenbak. Ook laat hij allerlei dingen in eerste instantie gelaten over zich heenkomen om daarna te bedenken. Wacht, dit vind ik niet grappig. En dan kan hij kort explosief zijn. Maar meestal als hij schrikt dan voel je hem spannen, achterbenen eronder, en dan weer ontspannen. Hij ploft zelden, maar als hij ploft dan is het één of twee sprongen.

Hij hecht zich flink aan mensen, ook al laat hij dat in eerste instantie niet zien. Nu gaat het goed, maar de wisseling van dat ik dagelijks met hem werkte naar wekelijks (omdat ik studeer en dus op kamers woon) vond hij heel moeilijk. De eerste 2 weken was hij anders. De energie was anders. Hij was wat narrig maar het waren vooral kleine dingen die opvielen zoals wat happeriger, weerbarstiger. Hij is gewoon niet explosief geworden.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:29

Dat explosieve vind ik erg herkenbaar bij mijn fjordenmerrie. Zij was eerder ook heel moeilijk van het erf te rijden (staken). Als je weg wou rijden kwam ze gewoon rustig en relaxt over. Ik kwam erachter dat ze eigenlijk erg gevoelig is en gesloten. Het buitenrijden vond ze toch erg bedreigend. Vooral als ik nieuwe routes reed, ontplofte het in haar hoofd. Dan wou ze niet meer vooruit en kon ze ook niet meer normaal nadenken, dan zat ze vast in een verkeerd 'flow'. Zij komt soms trouwens ook nogal autistisch over. Ze houdt (kwa routes) niet zo van variatie; ze rijdt het liefste altijd dezelfde route.
Tegenwoordig staakt ze gelukkig niet meer, en kan ik langzamerhand ook voorzichtig nieuwe stukjes aan de buitenrit plakken, maar dat heeft wel veel doorzettingsvermogen gevraagd.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:43

Een hele verbetering zeg!!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:59

Herkenbaar gedrag! Die van mij komt alleen (gelukkig) niet zover omhoog... Maar ook die van mij keert om, en gaat terug! Kan sturen etc wat ik wil maar hij doet nog wat hij zelf wilt... Aan de hand niks aan de hand, met ander paard niks aan de hand, dan wil hij zelfs wel voorop lopen... Maar alleen, echt ni! Vind het heel knap van je!!