Voor een appel en een ei....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28580
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:30

Is het erg moeilijk om aan materiaal enzo te komen misschien?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 09:47

Wat voor een materiaal bedoel je? Voor paarden? Ja, ik woon nogal afgelegen en heb alleen een scooter. Er is wel een zadelmaker die met de bus te bereiken is, maar die heeft alleen alles van leer en geen andere spullen als dekken en borstels enzo.
Een heel enkele keer staat er iemand op de markt, maar die heb ik dit hele jaar nog niet gezien.

En als de Lidl eens een dierenactie heeft is het alleen voor katten en honden he, die paarden acties doen ze hier niet.

Ben nu maar de photos aan het oploaden op imgur, maar dat gaat ook niet zonder horten of stoten.

Ben wel blij om te lezen dat photobucket bij anderen dus ook problemen geeft.
Ze maken ze ook veel te ingewikkeld, in de zin dat ze ik weet niet hoeveel mogelijkheden aan zo´n site verbinden, en een en ander ook steeds veranderen in opmaak. Dat is vragen om problemen.
Maar ja de heren die er werken moeten ook wat te doen hebben, dus die zijn steeds aan het inoveren.

Duhelo

Berichten: 28580
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:56

Dingen opsturen vanuit belgie of nederland is financieel vast niet aantrekkelijk?
Ik was al een vakantie aan het bedenken met de auto maar het is tgn de 2500 km voor ons...

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:59

Je kunt met Kiala versturen.
Dat is helemaal niet duur.

Zowel vanuit Nederland als België.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:38

Nou eerst de ponies naar buiten was een slecht plan. Hercules bleef meteen voor de box van de twee staan en wilde er het liefst in.
Emma er nog voorbij gekregen, aan een boom gezet, de rest van de stalgang afgejaagd, hek dicht.

Emma een lang touw aan en sinasappelboom, want no way gaan de anderen meteen aachter haar aan de wei in.

Hercules met een zweepje bij het hek vandaan gehouen. Op een gegeven moment kwam Chico ook weer erbij, maar toen gingen ze om het huis rennen en heb ik even snel Lady en Tomboy uit hun box gelaten zodat ze achter het tweede hek lopen en alle andere boxen en gebouwen in kunnen.

Dat zorgde in elk geval er voor dat Hercules minder belangstelling heeft voor het hek. Er is nog een kijkgat ergens in het gebouw, dus staan ze daar te snuffelen. Gandhi had meteen al geen belangstelling meer. Die heeft zijn eigen merrie, Emma en was sowieso niet zo opdringerig. Hij is in juni gecastreerd dus de hormonen spelen ook niet meer zo sterk op.


Chico is de baas van het spul, dus die is er wel bij en loopt met Hercules te donderjagen.

Nu moet ik wachten tot ze belangstelling verliezen en gaan grazen, dan kan ik ze naar de wei brengen, want ik neem aan dat ze dan wel achter Emma aangaan.

Ik vrees dat als ik ze aan de andere klant van de weg zet, Hercules gewoon over zijn omheining gaat en de hunne, dus ze kunnen toch beter bij elkaar, maar dan moet ik dus wel de oudjes eerst naar de wei brengen.

Lady heeft vieze oogjes, dus die moet ik straks even schoonmaken en morgen maar even oogzalf halen.

Had geen camera mee want wist dat het wel eens hectisch kon worden.

Duhelo

Berichten: 28580
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:44

voor je ze samen laat is het mss wel een goed idee om ze eerst es te ontwormen, en weekje in de gaten te houden of ze geen schurft of mijten hebben. zou zonde zijn als die twee heel je kudde aansteken ...

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:52

pfff je bent er druk mee zeg! hopen dat het aankomende dagen een beetje beter gaat en je er een ritme in gaat krijgen. Vind het echt top wat je doet!

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:54

Respect hoor Luisitano. Zelf zou ik voorstander zijn van de paarden een goed huis bieden , geen eigenaar worden en de mensen dus de medische kosten laten betalen als die aankomen. Want hoe ouder het paard hoe meer risico op ziekte kosten.
Hopelijk blijven de ziekte kosten nog lang weg en ik wens je dan ook veel geluk en plezier met je nieuwe aanwinsten.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:07

Ze moeten toevallig allemaal ontwormd deze maand.
Verder hebben ze geen parasieten.

De rust is wedergekeerd, Hercules druipt van het zweet, maar ze staan nu toch allemaal wel te grazen.

De oudjes hebben elk een grote box gekozen en staan restjes voer en hooi te eten.




Argh, foto´s uit de verkeerde map opgeladen, die zijn te groot, even zoeken waar ik nou de verkleinde versies heb staan.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:52

Was ik aan het posten, viel de stroom uit!

Enfin, ik heb de lege boxen uitgemest en geconstateerd dat de nieuwen mooie gezonde drollen maken, dat is alvast een goed teken.

Ik heb ze allebei even geborsteld op de poetsplaats.
Oogjes van Lady even schoongemaakt.
Tomboy lijkt rasp te hebben, maar het kunnen ook wondjes zijn door vliegen veroorzaakt, want daar wordt hij, in tegenstellig van Lady, bijna door opgevreten. Dus vliegenspul van de dierenarts er op gedaan, even aankijken.
Hij heeft een flinke peesblessure ooit gehad, gezien het littekenweefsel aldaar.

In de tijd dat ik er aan het werk was heb ik hem een keer lucht horen slikken, voor de rest is hij met Lady aan het neuzen of aan het eten.

De doorgezaagde deur moet maar weer gemaakt. Dan kan ik er makkelijker langs met de ponies. Tenslotte staan ze er alleen in als het donker is, dus zoveel maakt het ook niet uit en ze hebben nog een kijkgat. Die stal is trouwens ruim 3 x 6m, dat jullei niet denken dat ik ze in een 3 x 3 m box prop samen.

Ik denk dat Tomboy een Engels Volbloed of misschien Selle Français is en Lady gewoon een cruzada in de zin van Lusitana zonder papieren. In haar glorietijd vast heel mooi geweest met haar gekrulde manen en staart!


En dan nu eindelijk toch de foto´s van gisteren:

Ja, daar komen ze dan, net na het onweer:
Afbeelding

Tomboy:
Afbeelding

Lady:
Afbeelding

Lady in de box van Hercules (daar staat ze nu ook, overdag kan ze daar blijven als ze niet grazen):
Afbeelding

Afbeelding

Tomboy in de stal waar ze nu samen in staan voor de nacht:
Afbeelding


Achter Lady de stal waar ze ´snachts in staan. Je kunt goed het kijkgat zien waardoor ze de rest van de stallen kunnen zien.
Afbeelding

Stalgangetje naar de voer/zadelkamer:
Afbeelding

Aanzicht van buiten de stallen (vooraan is de poestplaats):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-09-14 14:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Mousaka
Berichten: 330
Geregistreerd: 01-05-14
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:58

Wauw <3 lady is wel een echte knappert hoor :))
Tomboy trouwens ook :))
Op de eerste paar foto's vond ik lady nog niet zo heel mager tonen maar de foto dat ze in de stal staat zie je het toch wel heel erg (foto 7)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:59

Ja, lichtval kan veel uitmaken....

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:44

Ik denk dat je die zo weer op gewicht hebt denk kwestie van te weinig hooi! Leuke dieren en volgens mij heb jij een groot hart :D

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:47

Wat is rasp? Nog nooit van gehoord.
Jeetje die witte is wel heel erg mager. De bruine is ook erg, maar die witte lijkt nog veel erger. Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp daar helemaal niets van.
Onlangs bij mijn vriendin die een paard had gekocht. Beestje kwam ook graad mager aan net als die witte hier. :(:)
Enfin Luisitano heb je wel eer van je werk.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:54

amai, amai, wat zien ze er vreselijk mager uit! Lieve paarden zo te zien... :)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:09

pien_2010 schreef:
Wat is rasp? Nog nooit van gehoord.
Jeetje die witte is wel heel erg mager. De bruine is ook erg, maar die witte lijkt nog veel erger. Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp daar helemaal niets van.
Onlangs bij mijn vriendin die een paard had gekocht. Beestje kwam ook graad mager aan net als die witte hier. :(:)
Enfin Luisitano heb je wel eer van je werk.

Rasp is mok, maar dan hoger op, om de pijp. ;)
Is het paard van je vriendin al opgeknapt?

En ja, bij zulke paarden heb je altijd eer van je werk. Ze zijn ook zo dankbaar.


MarjanB schreef:
Ik denk dat je die zo weer op gewicht hebt denk kwestie van te weinig hooi! Leuke dieren en volgens mij heb jij een groot hart :D

Ik denk ook dat ze veel te weinig ruwvoer kregen... Dat werkt het luchtzuigen ook in de hand, he.


Ik zal morgen even maisolie halen, hebt altijd goed voor aankomen.

Het is nu nog erg heet, maar over een uurtje ofzo ga ik maar met ze aan de hand grazen.
Heb ik meteen weer wat foto´s. :D Je ziet nu al verschil, ik zweer het!
Ik houd Lady wel vast, Tomboy blijft er wel bij. Die werd al ongerust toen ik haar op de poetsplaast zette.
Het is allemaal zo vreemd voor ze, ze hebben alleen elkaar als bekend, dat schept een extra band, mochten ze die niet gehad hebben....

Ik heb even appels gepukt, er zat niet veel meer aan, maar hebben ze toch een extraatje.

Ik zal straks naar mijn paardenbuurman gaan om te vragen of hij de hoeven van Lady kan doen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:11

Ik denk dat als ze op gewicht zijn het best wel leuke paardjes zijn. Super dat jij ze opvangt! Ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uit zullen zien.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:14

Paard is er net een week en is een jong paard. Veelbelovend paard ook, dus komt wel goed. Na een week zagen we hem al wat beter eruit gaan zien.
Ze heeft hem wel op mijn advies in overleg met de dierenarts goed ontwormd. Als een paard zo afgeleverd wordt dan zal er ook wel geen geld geïnvesteerd zijn in het ontwormen wat dan wellicht ook weer mede de reden is van het zo mager zijn.
Het is precies wat je zegt, die paarden zijn zo dankbaar, dat is dat paard ook. Het is een geweldige schat. Maar mijn vriendin en ik snappen helemaal niet dat iemand een paard (goede papieren, goede leeftijd, goede keuring) zo af kan leveren. Zij had net als jij het paard nog niet live gezien want paard kwam uit NL.

xChiva

Berichten: 925
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:18

Ondanks dat ze zo mager zijn, zien ze er toch heel lief uit :) ik volg!

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:57

Die ga je inderdaad echt zien veranderen binnen een paar weken denk ik ! Wat hebben ze beide een lieve blik in hun ogen <3

SelinaJarig

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:12

Oh, ik vind Lady wel heel mooi <3
Succes met je paardjes!

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:05

Pandora2 schreef:
Die ga je inderdaad echt zien veranderen binnen een paar weken denk ik ! Wat hebben ze beide een lieve blik in hun ogen <3

Dat denk ik ook!
Beiden kijken al heel dankbaar, geen idee of dat het juiste woord is en zien er heel rustig en tevreden uit op stal.
Dat is een goed teken, lijkt mij!

Misschien een overbodige waarschuwing gezien jouw ervaring TS: rustig aan met het eten voor deze 2, he? ;)
Straks ben je midden in de nacht in de weer ivm koliek en dat gun ik je niet.
Ik vind het allebei hele leuke paarden, hoor! :j

Kan je misschien ook precies aangeven wat je nodig hebt/ moeilijk aan kan komen?
Dan is dat wat makkelijker voor de volgers en kan er een gezamenlijk hulppakket worden opgestuurd?
Geen idee of ik nu iets inbreng waar anderen al mee bezig zijn, maar misschien is dit een goed idee?

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:17

Wat lief dat je dat je de merrie er zo bij neemt

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:43

Ze krijgen voornamelijk hooi, om de darmen vol te houden. Ze krijgen 3 x daags een beetje muesli , bij elkaar ongeveer een kilo en het grazen voer ik op. Vandaag aan een half uur aan de hand gegraaisd.

Lady is wel een madam hoor. echt zo van "kom nou mens, deze kant op, doe even niet zo moeilijk, ja?" en draaien met dat hoofd. Ze weet hoe ze de onderkant van het halster los kan krijgen, maar ik weet ook dat het zo los kan schieten en had het touw dus door de zijringen gehaald, dus ook al ging het halster los, dan hield het touw het bij elkaar. Dat was even een tegenvaller.

Ze ging eerst naar de waterbak en deed exact wat emma ook altijd eerst doet, golven maken en scheppen met de onderlip en dan wat drinken en dan weer even lekker rotzooien. Neus helemaal onder water, ze houdt duidelijk van water!


Tomboy ging lekker rollen, maar de batterijen van mijn camera waren toen net leeg. Ik heb ze opgewarmd om er nog een paar foto´s uit te kunnen persen.

Er zit duidelijk meer vlees aan Lady...

Enfin foto´s van vanmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De voorhoeven van Lady:
Afbeelding

In de stallen van Hercules en Emma...
Afbeelding

Ik heb de deur weer aan elkaar gezet, nu kan hij dus ghelemaal dicht en zal ik theoretisch geen problemen moeten hebben met ponies binnen en buiten zetten.

Tomboy hinnikt af en toe nu, hij vindt het wel tijd dat ze binnenkomen, geloof ik.

Ik moet nog water geven en de stallen waar zij nu is staan uitmesten, dan kunnen ze naar binnen.

Ook nog even was ophangen en hond uitlaten, dus ik ben weer even weg...

limilou

Berichten: 802
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:49

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt