En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eknow_oud
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-09-14

En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:29

Al sinds ik 16 jaar was, kende ik Petra. We zaten samen op dezelfde manege en hadden beide hetzelfde gedacht over paarden. We hielden ervan en vonden het op de grond even leuk als in het zadel. Petra heeft een spierziekte waardoor ze telkens moeilijker kon stappen. Ze had eerst een paard gekocht van de manege die als 'wild' werd bestempeld, maar na wat grondwerk konden we perfect met haar rijden. Zelfs op necrope na enkele keren. Dit paardje was gewoon compleet misbegrepen.

Enkele jaren later kocht ze Foxy, een quartermerrie. Ik vond ze direct bij Petra passen! Foxy is enorm lief en rustig. Petra begon Foxy te leiden vanuit de rolstoel, hoeven uitkrabben,... Zo begonnen we ook aan grondwerk vanuit de rolstoel! En toen kwam Petra met een idéé: 'Klaartje, zullen we Foxy leren liggen? Zo kan ik zelf op -en afstappen'. Ik vond het direct een superidee dus we begonnen eraan!

Afbeelding

Ons verhaal werd opgepikt door het programma 'Dieren in Nesten' op één (Belgische zender). Ze kwamen onze sessies filmen wanneer we gingen oefenen. Ik koos om Foxy te leren liggen vanuit het rollen (dus door haar natuurlijk gedrag af te wachten of uit te lokken door ze nat te maken). Dit is mijn eerste voorkeur van training om een paard te leren liggen. Het gaat vrij snel en ze kiezen zelf hun 'lig'plekje uit. Na het oefenen had Foxy al vrij snel door wat de bedoeling was en ging sneller en sneller liggen. Weinige keren dat ik een paard dit zo snel heb zien leren. Al snel konden we er een commando aankoppelen. Toen was het moment daar dat Foxy de klik had gelegd en geen 'water' meer nodig had om te gaan liggen. Zelfs met zadel was geen probleem.

Zo lieten we Foxy kennis maken met de rolstoel als ze neerlag. Ze kende de rolstoel al goed dus dit was echt geen probleem voor haar.

En toen, toen kwam het moment!
De crew van Dieren in Nesten wou het eerste moment dat Foxy rechtstond met Petra in het zadel. Petra wou ook de eerste zijn die dit met Foxy deed. We spraken af dat ik Foxy vast hield voor, je weet nooit, dat ze schrok. Ze had immers al heel wat voorbereiding gehad hierop, dus we hadden er alle vertrouwen in. Petra zadelde Foxy op vanuit de rolstoel. We gingen naar de piste waar ik het commando gaf. Foxy ging liggen en daar kwam het moment. Petra kwam met haar rolstoel dichtbij en stapte op. Ik gaf het commando dat Foxy mocht rechtstaan en HOPPA! Foxy was superkalm en Petra was euforisch blij! (Ja, ik moest mijn tranen toch echt wel bedwingen op dat moment :P )

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een heel kort stukje :)
https://www.facebook.com/video.php?v=82 ... =2&theater

Ze rijdt met Foxy volledig op stemcommando, zelfs bitloos! Enkele sessies later kon Petra haar Foxy perfect voor de stoel laten liggen en opstappen. Ook haar laten liggen onder de vrouw en weer afstappen was helemaal geen probleem!

Afbeelding

Hierna is Petra zelfs nog met mij mee geweest op demonstratie in Rillaar, dit ging super. Daarna op Flanders Horse Expo. De eerste demonstratie ging supergoed! De tweede demonstratie was in de ronde bak aan de grote piste. Door al het lawaai van de grote piste hoorde niemand iets wat we zeide, zeer lastig. Ook was Foxy toen niet op haar gemak en besloten we het heel basic te houden met wat grondwerkoefeningen. Ik vond het voor hun beide al een hele prestatie om mee te doen met onze demonstratie. Het is zeker niet te onderschatten voor de paarden en de eigenaars. Maar ze deden het beide weer super!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben enorm trots op hun beide en voel mezelf vereerd dat ik hier deel mocht van uitmaken. Ik ken niemand met zo een sterke wil als Petra, opgeven dat staat niet in haar woordenboek. Daar kunnen vele van ons wat van leren denk ik! Hier alvast nog een hartverwarmend filmpje!




Geniet ervan :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:31

Wat ontzettend gaaf dit. Prachtig, bedankt voor het delen! :)

taartjee
Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:32

Wat een super mooi en ontroerend verhaal!
echt super gaaf dat je dit met ons wil delen :D

petje af voor jullie allebei :)

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:32

Wauw! Prachtig om te zien zeg!! <3

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:33

Wauw, echt ontroerend ja !
prachtig :j

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:34

Wat een prachtig verhaal. En wat een gouden paard. Heerlijk om te zien. Ik hoop dat ze nog jaren plezier met elkaar hebben.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:34

Wauw wat ongelofelijk mooi en bijzonder!

Hillady

Berichten: 3940
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:35

Wauw! Kippenvel! Prachtig!

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:37

Hier kan ik alleen maar _O_ opzeggen. Meer woorden zijn niet nodig. :)

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:38

Respect! Wat een geweldige combi!! :))

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

Wauw, ik moet mijn tranen bedwingen, wat een onbeschrijvelijk gevoel moet dat gegeven hebben zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

Wauw, echt heel mooi, inderdaad kippevel! <3

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:41

Wow, wat een bijzonder stel. En wat geweldig dat je ze zo goed kan helpen. Heb het filmpje met tranen in mijn ogen bekeken.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:41

Wat mooi om te zien! Heel bijzonder!

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:42

Prachtig!! Heel mooi om te zien, hoop dat deze combinatie nog heeeeel lang van elkaar mag genieten :)

Weet zeker dat dit topic (over)morgen bij uitgelicht staat!
Laatst bijgewerkt door Merell123 op 25-09-14 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:42

Wauw! Tranen zijn me spontaan in de ogen gesprongen.

Op mijn dochter's school zat een meisje die helaas door een val van een paard verlamd is geraakt en in een rolstoel zit. Die runt nog steeds haar stal maar rijden heeft ze helaas nooit meer kunnen doen.

Wat super dat dit zo wel kan!

Anoniem

Re: En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:43

Prachtig, wat een doorzettingsvermogen. Chapeau!

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:44

Dit zijn nou de verhalen die je bij blijven :j

Mooi om te zien en te lezen :j

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:44

Heel knap en bijzonder!! <3

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:45

Super mooi! Tranen bedwingen en kippenvel....ik tem voor uitgelicht! Dit moet gewoon iedereen lezen!

DayDream21

Berichten: 1078
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:46

Wauw, wat een bijzonder verhaal, prachtig!

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: En dan is het moment daar... Opstappen vanuit de rolstoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:46

Wauw... Meer kan ik niet zeggen... _/-\o_

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:47

Super ! Heel erg veel respect voor jullie ! _/-\o_
Is dat al op tv geweest in Dieren in nesten ? Of is het voor het volgende seizoen ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34760
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:47

Echt heel bijzonder. Heb er geen woorden voor, zo mooi!

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:47

Super om te zien wat je met paard en ruiter allemaal kan bereiken door de juiste stappen te nemen!!

Klaartje, leuk om je hier tegen te komen! Met Faithje gaat het ook steeds beter, mede door jouw hulp!