Enkele jaren later kocht ze Foxy, een quartermerrie. Ik vond ze direct bij Petra passen! Foxy is enorm lief en rustig. Petra begon Foxy te leiden vanuit de rolstoel, hoeven uitkrabben,... Zo begonnen we ook aan grondwerk vanuit de rolstoel! En toen kwam Petra met een idéé: 'Klaartje, zullen we Foxy leren liggen? Zo kan ik zelf op -en afstappen'. Ik vond het direct een superidee dus we begonnen eraan!

Ons verhaal werd opgepikt door het programma 'Dieren in Nesten' op één (Belgische zender). Ze kwamen onze sessies filmen wanneer we gingen oefenen. Ik koos om Foxy te leren liggen vanuit het rollen (dus door haar natuurlijk gedrag af te wachten of uit te lokken door ze nat te maken). Dit is mijn eerste voorkeur van training om een paard te leren liggen. Het gaat vrij snel en ze kiezen zelf hun 'lig'plekje uit. Na het oefenen had Foxy al vrij snel door wat de bedoeling was en ging sneller en sneller liggen. Weinige keren dat ik een paard dit zo snel heb zien leren. Al snel konden we er een commando aankoppelen. Toen was het moment daar dat Foxy de klik had gelegd en geen 'water' meer nodig had om te gaan liggen. Zelfs met zadel was geen probleem.
Zo lieten we Foxy kennis maken met de rolstoel als ze neerlag. Ze kende de rolstoel al goed dus dit was echt geen probleem voor haar.
En toen, toen kwam het moment!
De crew van Dieren in Nesten wou het eerste moment dat Foxy rechtstond met Petra in het zadel. Petra wou ook de eerste zijn die dit met Foxy deed. We spraken af dat ik Foxy vast hield voor, je weet nooit, dat ze schrok. Ze had immers al heel wat voorbereiding gehad hierop, dus we hadden er alle vertrouwen in. Petra zadelde Foxy op vanuit de rolstoel. We gingen naar de piste waar ik het commando gaf. Foxy ging liggen en daar kwam het moment. Petra kwam met haar rolstoel dichtbij en stapte op. Ik gaf het commando dat Foxy mocht rechtstaan en HOPPA! Foxy was superkalm en Petra was euforisch blij! (Ja, ik moest mijn tranen toch echt wel bedwingen op dat moment

Hier zie je een heel kort stukje

https://www.facebook.com/video.php?v=82 ... =2&theater
Ze rijdt met Foxy volledig op stemcommando, zelfs bitloos! Enkele sessies later kon Petra haar Foxy perfect voor de stoel laten liggen en opstappen. Ook haar laten liggen onder de vrouw en weer afstappen was helemaal geen probleem!
Hierna is Petra zelfs nog met mij mee geweest op demonstratie in Rillaar, dit ging super. Daarna op Flanders Horse Expo. De eerste demonstratie ging supergoed! De tweede demonstratie was in de ronde bak aan de grote piste. Door al het lawaai van de grote piste hoorde niemand iets wat we zeide, zeer lastig. Ook was Foxy toen niet op haar gemak en besloten we het heel basic te houden met wat grondwerkoefeningen. Ik vond het voor hun beide al een hele prestatie om mee te doen met onze demonstratie. Het is zeker niet te onderschatten voor de paarden en de eigenaars. Maar ze deden het beide weer super!

Ik ben enorm trots op hun beide en voel mezelf vereerd dat ik hier deel mocht van uitmaken. Ik ken niemand met zo een sterke wil als Petra, opgeven dat staat niet in haar woordenboek. Daar kunnen vele van ons wat van leren denk ik! Hier alvast nog een hartverwarmend filmpje!
Geniet ervan