Rijden met Arwen (Kigali x Joost)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Rijden met Arwen (Kigali x Joost)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 12:21

Hoi allemaal,

Na een tijdje heel weinig gedaan te hebben zijn we weer een beetje begonnen met rijden. Omdat ik 120 kilometer van mijn paard af woon gaat het trainen soms wat lastig. Doordeweeks wordt ze dan ook gereden door mijn superverzorgster xVerax :)
In een schimmig, ver verleden waren we M1, maar nu komen we daar lang niet meer aan. Sinds ik ben gaan studeren is er een hoop gebeurd: Arwen is een paar jaar verkocht geweest, er is kissing spines bij haar geconstateerd en ik heb zelf natuurlijk veel minder tijd gehad om te trainen. Onze laatste les samen was dan ook in april 2010. Nu heb ik echter weer wat meer tijd en gaan we er weer hard tegenaan :j. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie tips om beter te worden, en op welk niveau jullie ons momenteel zouden indelen.

Daarom hier een paar foto's (voor de luie klikkers) en een filmpje. Starring Arwen, merrie, 15 jaar, KWPN.

Berichtjes zijn leuk, zowel kritiek (onderbouwd) als opbouwend commentaar! Zelf heb ik commentaar genoeg op mezelf, maar mijn voornaamste punt is dat ik nog wat teveel onrust zie in ons beeld. We hebben een tijdje lang en laag gereden en nu wilde ik haar wat meer gaan oprichten, maar zoals je kunt zien wordt het snel een beetje gespannen en kort. Misschien door de kissing spines? Anyway, genoeg gepraat. Hier zijn de foto's en het filmpje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Sheran op 08-09-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Rijden met Arwen (Kigali x Joost)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:54

Als je oprichting wilt, en een contragalopje wilt rijden, moet je paard wel met impuls gereden worden. Nu zie ik aan de voorkant hogere oprichting maar achter gebeurd er niks, ze wordt ook wat kort in haar passen en breekt dus af op de schoft, maw, in de rest van het lijf gebeurd er niks anders. Ik zou dus eerst gaan werken aan meer impuls en activiteit van achteruit. Ze moet ook gaan sporen in het voorbeen in draf, nu blijft het achterbeen te ver achter, iets wat ze overigens wel doet als je haar lang laat, dus daarin merk je dat de beweging minder wordt als je haar oppakt.
Ga veel schakelen, overgangen rijden, schijnovergangen, schouderbinnen maar met genoeg impuls om dat achterbeen sterker te maken. En neem hier vooral de tijd voor, dit is een fitnessoefening voor een paard, geen truukje aanleren om het zo maar te zeggen. En daarbij idd goed rekening houden of ze dat met die rug wel kan. Ze moet meer gaan sluiten, korter worden en dat is niet bevorderlijk voor de ks. Ik zou dit dan ook onder begeleiding doen en zodra je enige vorm van verzet aanvoelt, stoppen of het anders proberen. Maar niet doordrukken.
Succes ermee!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:05

Dank je wel voor je commentaar Joolien :)
Ik ben het met je eens - ze doet van achteren niet zo goed mee. Bij het lang en laag wel, dus blijkbaar gebeurt er iets bij de oprichting waardoor de impuls verloren gaat. Ik probeer het er wel van achteren in te rijden, ze trekt ook helemaal niet aan de hand ofzo, en krult zich ook niet op. Misschien is haar achterbeen nog niet sterk genoeg om zichzelf voldoende te kunnen dragen?

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:33

Mooi paard hoor!! Ik vindt het er goed uit zien :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:43

Sheran dat kan door de KS komen, dat het achterbeen niet goed mee komt. Ons vorige paard had ook KS, en eenzelfde soort loopje in draf, vooral als hij na niet lang genoeg losrijden te kort werd gepakt, en in de oprichting moest lopen. Wij hebben destijds veel gehad aan een paardenfysio die ook les gaf. We moesten heel lang losrijden, lang en laag, en van daaruit pas oppakken als hij van achteren actief genoeg was. Ook hebben we tips gekregen over hoe we hem zelf losser konden maken oa dmv drukpunten, en gymnastische oefeningen onder de man. Zijn filosofie was dat we het rijden met dat paard puur moesten zien als gymnastiek, alles lekker los houden. Het is niet zo gek dat het achterbeen niet goed mee komt, teveel in de oprichting zonder al goed los te zijn zorgde er iig bij ons paard voor dat hij de spieren die precies ter hoogte van de lepel van het zadel zitten, vast zette. Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

Mijn tip is dus ook, zoek iemand die hier verstand van heeft en die je hierbij op weg kan helpen. Dan kun je echt nog jaren plezier hebben van je paard!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:59

Dat was ik ook zeker van plan :j. Ik rijd haar normaal gesproken altijd lang en laag, zodat ze haar rug goed gebruikt. Het achterbeen komt er dan ook echt wel onder Maar op een gegeven moment zal ze toch een beetje omhoog moeten gaan, maar dit vraagt weer meer van het achterbeen natuurlijk. Met overgangen en schijnovergangen merk ik inderdaad dat ze beter wordt. Dat moet ook wel, want dan moet het achterbeen geactiveerd worden. Maar echt goed is het nog nooit gegaan. Ze komt dan wel omhoog en loopt meer bergopwaarts maar zet haar achterbeen nog steeds niet voldoende onder de massa. De passen blijven dan ook niet even lang. Is dit een kwestie van kracht?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:45

Het zou kracht kunnen zijn of een beperking door de ks. Is je paard behandeld / ingespoten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:49

Nee, niet behandeld en niet ingespoten. Dat was niet nodig, als ze maar soepel en sterk gehouden werd in de rug.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:52

Sheran schreef:
Nee, niet behandeld en niet ingespoten. Dat was niet nodig, als ze maar soepel en sterk gehouden werd in de rug.

Staan er al wervels tegen elkaar? Bij mijn paard is ook ks geconstateerd en ik zie een vergelijkenis in beweging. Ondertreden ging ook niet goed (genoeg) en de pas was ook ongelijk.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:58

Ziet er best oke uit! Op het filmpje zie je alleen wel dat hij heel erg uitelkaar valt en zich inderdaad helemaal vastzet in de rug. Misschien even wat meer lang en laag rijden en goed bezig en bewust losrijden zodat hij wat losser in zijn lijf begint te lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:00

Niet in zo'n mate dat ze elkaar steeds aantikken - als ze haar rug goed bolt, dan raken ze elkaar niet. Ze heeft ook nooit aangegeven er erg veel pijn aan te hebben, je merkt het alleen aan de spanning en de kortere passen. Ondertreden gaat redelijk met langere teugel (zoals je ziet aan het eind van het filmpje) maar zodra ik meer omhoog wil rijden loop ik steeds hiertegenaan... hoe heb jij het opgelost?

Losrijden doe ik ook wel hoor (is niet gefilmd, ik wilde juist de oprichting filmen omdat dat steeds misging). Aan het eind van het filmpje zie je de manier waarop ik ook meestal losrijd. In die houding althans. Ik maak veel overgangen stsp-galop en doe wat zijgangen en rijd achtjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:07

Waarom moet ze omhoog? Ons is geadviseerd het hele dressuurplaatje gewoon los te laten. Ondanks dat ons paard ook Z was geweest vroeger, hebben wij hem nooit meer in die houding gereden simpelweg omdat het lichamelijk voor het paard niet meer verstandig was. Heel soms kon hij het nog wel, maar alleen als hij echt heel los was en dan nog hele kleine stukjes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 08:15

Vanwege nooit losgelaten dressuurambities. De veaarts zei dat het niet meer een echt sportpaard kon worden maar dat de basisdressuur, tm Z, lichamelijk zou moeten kunnen, mits ik haar goed in de gaten hield. Bij.een juiste opricjting bolt de rug namelijk ook behoorlijk... Daarom ben ik nu ook.aan het kijken naar een mogelijkheid waarop het haar wel lukt, want het kan ook gewoon zijn dat het aan mij ligt en niet aan haar rug. Dat ik haar in de weg zit ofzo. Lukt het haar fysiek niet, dan laat ik het er uiteraard bij ;-)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:18

Mooi gereden, af en toe werk je een beetje terug met je binnenhand, probeer steeds bij veranderen van hand te denken, binnenhand naar voor, dan zal ze ook makkelijker het binnenachterbeen eronder kunnen plaatsen, ik wil je wel zeggen dat ik blij ben om te zien dat je vanuit je 'buik' rijdt, je hangt nergens achterover, en ik zie heel vaak de schouder-heup-hiel lijn, chapeau!!!
Aan oprichting kun je ook werken door in stap te werken met schijnovergangen naar de draf, als je dit op een halve volte doet(eerst groot later kleiner)moet ze vanuit achter vertrekken,let erop dat je binnenhand ruimte geeft, haar front moet ruimte hebben om de pas van haar achterbeen naar voren en omhoog te kunnen laten afvloeien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:04

Dank je Freeride, dat is leuk om te horen! Zeker omdat ik eerder wel vaak achterover zat.
Schijnovergangen in stap ga ik ook proberen en ik zal om mijn binnenhand denken :j

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:06

Je BF staat leuk! Heb je een pad over die standaard pad? Dat is ook wel een idee!
Heb je toch nog af en toe een leuk dekje...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:02

Op verzoek van TS verplaatst naar RIJ-ITP

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:24

Ik heb een aangepast zadelbontje ja :j. Ruggegraatvrijheid is prima zo, aan de zweetafdrukken te zien.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:48

Goh wat een leuk paard! :D

Ziet er top uit hoorrr!
Rijtechnisch commentaar waag ik me niet aan :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 08:47

Ah, wat fijn dat je haar leuk vindt :')

je mag je uiteraard best wagen aan rijtechnisch commentaar, jij kunt in ieder geval al heel goed zitten :P

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:52

Je YT link is veranderd naar een filmpje van iemand anders :')

Dit is de goeie (voor nieuwe lezers :D )