April(Flemmingh x Onyx) simpel basis/ losrijwerk met S&T

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

April(Flemmingh x Onyx) simpel basis/ losrijwerk met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:16

Na lange tijd geen fotos gemaakt te hebben nu toch eindelijk weer eens wat fotos.
En besloten wat fotos van mijn knappe paard weer weer eens hier te plaatsen.

Ff wat info over ons:

April is een 9 jarige grote merrie(ong 1.78) die ik sinds Januari 2010 heb.
Ze was toen nog niet lang(3 mnd) zadelmak en nog behoorlijk groen.
Ik heb haar alles zelf geleerd en ik heb het heel erg rustig aan gedaan met haar omdat ze zo groot was en nog volop in de groei was.
Ze is uiteindelijk tussen haar 5e en 7e jaar nog zo n 6 cm gegroeid!

Toen ze al ruim 6 jaar was zijn we op ons gemakje begonnen met wedstrijden te rijden in de klasse B.
Ik rijd meestal elke klasse zover mogelijk uit richting de 30 wp: het gaat allemaal al snel genoeg en we nemen onze tijd.

De wedstrijden gaan over het algemeen goed, regelmatig nemen we meerdere wp mee naar huis en ook regelmatig prijzen :).
Echter blijft het een paard wat snel spanning krijgt en snel hectisch en heet word en als dat gebeurt op wedstrijd is het nog een heel karwei om de proef toch uit te rijden.
Maar we rijden altijd gewoon door en zien alles als een leerproces.

We hebben nu alweer 15 winstpunten in de M2 en zullen over een tijdje ons Z1 debuut ook eens gaan maken.
De oefeningen van het Z1 zijn inmiddels allemaal goed bevestigd al hebben we af en toe nog wel eens moeite met de lengtebuiging in de rechtertravers en het feit dat ze moet wachten op mijn hulp bij de eenvoudige wissels.

Thuis in de training zijn we hier volop mee bezig evenals de ontspanning
De ontspanning is altijd nr1 dus hier zijn wij ook altijd actief mee bezig.
Thuis pakken we regelmatig diverse oefeningen van het Z2 ook mee en dit pakt ze ook goed op.
Inmiddels sinds een tijdje ook begonnen met het trainen met stang en trens. Dit wisselt af van 1/2 x per week tot dan weer eens 2 weken niet :P

Deze maand heeft een vriendin wat fotos van ons gemaakt. Het zijn geen hoogstand fotos, paard had paar dagen vrij gehad en was alweer 2 weken niet met stang en trens gereden.

Ik plaats dit topic bij rijden in the picture omdat ik vond dat er best leuke fotos bijzaten en ik gewoon erg trots ben op mijn merrie.
Ik hoef geen (rijtechnisch commentaar) : ik ben me heel goed bewust van mijn verbeterpunten :) en heb wekelijks prive les van een goed instructrice.
Ik rijd normaal altijd met cap maar die lag deze betreffende dag nog thuis.

Ik vind het gewoon leuk om wat fotos van mijn knappe merrie te laten waar ik erg trots op ben <3

De fotos staan niet op volgorde:

eerst 2 portretfotos:

Afbeelding

Afbeelding

We schakelen veel in voorwaarts/neerwaarts
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stukje terugschakelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en op het laatste lekker uitdraven met lange teugel:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Berdien op 26-08-14 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

onbekend0207

Re: April (flemmingh x onyx) trainen voor het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:28

Ziet er ontspannen uit. Succes in het Z1! +:)+
Volgende keer de fotograaf de gangen beter vast laten leggen haha :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:05

Bedankt audrey :D p.s. Jouw paard doet het ook super!

Ja he :+ , Hihihi , ze doet het goed :D ;) :P

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:23

Om eerlijk te zijn had ik toch wel wat meer van je verwacht waarom geen idee
Het ziet er vriendelijk uit
Wel stoor ik me aan de lengte van je teugels dat ze veel ste lang zijn en ze mag een heel stuk
opgerichter lopen voor het Z1

Wel wens ik je veel succes !

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:31

he priscilla: leuk dat je hier ook reageert en bedankt voor je reactie! :) +:)+

Je hebt helemaal gelijk hoor maar in het voorstukje had ik al een stukje geschreven met wat info en dat het geen hoogstandfotos zijn omdat mijn paard paar dagen (bijna week) vrij heeft gehad en ook 2 weken geen stang en trens in heeft gehad.
Ze heeft nog niet super vaak stang en trens ingehad dus ik ben hier nog maar heel simpel en langzaam aan mee bezig omdat het nogal een gevoelig paard is.
Ik ben dus op deze fotos alleen maar bezig geweest met wat simpel ontspannen rondrijden met wat langere teugel en over de rug en wat voorwaarts / neerwaarts.
Dit zijn dus geen fotos van een intensieve training waarbij ze idd meer opgericht moet lopen.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 26-08-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:32

Ik vind dat ze voor een Z1 paard erg uit elkaar loopt, echt in twee stukken. Ik mis de verbinding en heb het idee dat er te weinig van achter naar voor gereden word, het mag veel meer gesloten. Zeker als je goed wil kunnen schakelen in houding moet je de achterhand er goed bij hebben. Foto 9 is een goed voorbeeld, waar je paard uit elkaar valt, omdat de achterhand er toch niet genoeg bij gereden is. Foto 5, de galop zou imo een stuk meer bergop mogen, zeker op dit niveau.

Maar het zijn en blijven foto's, momentopnames en het beeld kan dus makkelijk vertekenen. In ieder geval succes in het Z1!

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:35

Ik ben begin opbouwend ..Leuke combi ..Maar als mede Flemmingh eigenaar ben ik bevooroordeeld ...Ziet er goed uit kleine dingen nog afwerken .Maar van 1 ding wil ik eerst even een waarschuwend vingertje opsteken ..ik mis je cap !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dus volgende x gaarne je cappie op ..Ik weet niet echt fijn maar als je foto`s plaatst en kids zien die <<) .En verder ga zo door.Heel veel suc6 in het Z..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:36

Wat een onzin over die cap, waarom moet dit op bokt toch altijd tot in den treuren herhaald worden? Haar schedel, haar keuze?

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:39

Lara_Silver schreef:
Wat een onzin over die cap, waarom moet dit op bokt toch altijd tot in den treuren herhaald worden? Haar schedel, haar keuze?

Als je die post boven je leest zie je dat het daar niet om gaat, maar het signaal dat TS geeft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:42

Lara_Silver schreef:

Omdat het niet vaak genoeg herhaald kan worden!!

Ik vind het knap wat je al bereikt hebt! Zitten hele mooie plaatjes tussen, op een of andere manier blijf ik naar foto 1 terugscrollen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:42

Dames,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. :D
Ik ben het allemaal met jullie eens maar misschien dat jullie eerst even de begintekst van het topic kunnen lezen voordat er allemaal reacties geplaatst worden over nog niet opgericht genoeg, geen cap etc. etc.

Ik zal de tekst van het begintekst nog ff quoten voor de duidelijkheid:

tamaramt schreef:
Na lange tijd geen fotos gemaakt te hebben nu toch eindelijk weer eens wat fotos.
En besloten wat fotos van mijn knappe paard weer weer eens hier te plaatsen.

Ff wat info over ons:

April is een 9 jarige grote merrie(ong 1.78) die ik sinds Januari 2010 heb.
Ze was toen nog niet lang(3 mnd) zadelmak en nog behoorlijk groen.
Ik heb haar alles zelf geleerd en ik heb het heel erg rustig aan gedaan met haar omdat ze zo groot was en nog volop in de groei was.
Ze is uiteindelijk tussen haar 5e en 7e jaar nog zo n 6 cm gegroeid!

Toen ze al ruim 6 jaar was zijn we op ons gemakje begonnen met wedstrijden te rijden in de klasse B.
Ik rijd meestal elke klasse zover mogelijk uit richting de 30 wp: het gaat allemaal al snel genoeg en we nemen onze tijd.

De wedstrijden gaan over het algemeen goed, regelmatig nemen we meerdere wp mee naar huis en ook regelmatig prijzen :).
Echter blijft het een paard wat snel spanning krijgt en snel hectisch en heet word en als dat gebeurt op wedstrijd is het nog een heel karwei om de proef toch uit te rijden.
Maar we rijden altijd gewoon door en zien alles als een leerproces.

We hebben nu alweer 15 winstpunten in de M2 en zullen over een tijdje ons Z1 debuut ook eens gaan maken.
De oefeningen van het Z1 zijn inmiddels allemaal goed bevestigd al hebben we af en toe nog wel eens moeite met de lengtebuiging in de rechtertravers en het feit dat ze moet wachten op mijn hulp bij de eenvoudige wissels.

Thuis in de training zijn we hier volop mee bezig evenals de ontspanning
De ontspanning is altijd nr1 dus hier zijn wij ook altijd actief mee bezig.
Thuis pakken we regelmatig diverse oefeningen van het Z2 ook mee en dit pakt ze ook goed op.
Inmiddels sinds een tijdje ook begonnen met het trainen met stang en trens. Dit wisselt af van 1/2 x per week tot dan weer eens 2 weken niet :P

Deze maand heeft een vriendin wat fotos van ons gemaakt. Het zijn geen hoogstand fotos, paard had paar dagen vrij gehad en was alweer 2 weken niet met stang en trens gereden.
Het zijn fotos van wat ontspannen losrijwerk met wat langere teugel

Ik plaats dit topic bij rijden in the picture omdat ik vond dat er best leuke fotos bijzaten en ik gewoon erg trots ben op mijn merrie.
Ik hoef geen (rijtechnisch commentaar) : ik ben me heel goed bewust van mijn verbeterpunten :) en heb wekelijks prive les van een goed instructrice.
Ik rijd normaal altijd met cap maar die lag deze betreffende dag nog thuis en heb er amper 20 min opgezeten.

Ik vind het gewoon leuk om wat fotos van mijn knappe merrie te laten waar ik erg trots op ben <3
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 26-08-14 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:42

Wat een mooie foto's! Echt top dat je zo'n groot paard zover hebt gebracht.
*\o/*

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:51

Hè wat leuk, zag de titel en wist gelijk dat het om jouw April ging :D
Ik vind het vooral echt tof dat je gewoon alle categorieën uit rijd i.p.v. Zo snel mogelijk over stappen.
Wat je zegt, wees maar zuinig op haar, hoe langer je ervan mag genieten!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:51

@lara_silver: Zie de begeleidende tekst bovenaan en hierboven in mijn quote.

Ik begrijp precies wat je bedoeld en ben het er mee eens maar misschien als je het begin stukje tekst leest begrijp je waarom ze zo loopt.
Daarin had ik ook duidelijk gezet dat het geen hoogstandfotos zijn en dat het geen echte training betreft maar dat ik gewoon losmaak werk heb gedaan.
Het is geen echte intensieve training geweest maar gewoon na weekje rust en 2 weken geen stang en trens(die ze nog niet veel in heeft gehad/waar ze aan moet wennen nog en daarom ook soms wat langere teugel) wat simpel rondrijden en losmaken.

Daarnaast ben ik juist heel veel bezig met voorwaarts/neerwaarts en van achter naar voren want dat zijn een van de belangrijkste dingen :D

Dit paard is een paard met heel veel go en heel veel werklust en moet zelfs regelmatig afgeremd worden ter bescherming van haarzelf omdat de motor anders maar blijft draaien en draaien.
In mijn profiel staan meer fotos van haar die je misschien een beter beeld geven ;)

@Barte: bedankt voor je leuke reactie :D
Je hebt helemaal gelijk hoor m.b.t. het dragen van een cap maar daarvoor verwijs ik je graag naar het begin stuk tekst en de quote hierboven.
Ik rijd namelijk altijd met cap en vind veiligheid zelf ook het belangrijkste wat er is.
Ik heb dit paard 4,5 jaar en ik kan op 1 hand tellen/ 3 vingers hoe vaak ik er zonder cap op heb gezeten

@byjou1983: bedankt :D ;)

@josewoos: Ik ben zeker heel zuinig op haar en ik neem overal de tijd voor om alles goed voor elkaar te krijgen.
In plaats van iedere keer gehaast bij 10 wp over naar een volgende klasse, sommige ruiters en paarden kunnen dan zeker die vaak topscores rijden maar ik zelf neem liever overal ruim de tijd voor :P
bedankt voor je reactie ;)
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 26-08-14 21:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:07

Moschino schreef:
Als je die post boven je leest zie je dat het daar niet om gaat, maar het signaal dat TS geeft.

Polly schreef:
Omdat het niet vaak genoeg herhaald kan worden!!

En het is nog steeds ieders eigen keuze, en men zou hier eens moeten leren andermans persoonlijke keuzes te respecteren.

TS, imo zou ook in een loswerktraining de motor aan moeten staan. Ik heb zeker niet over de OP heen gelezen. Over de langere teugel zeg ik niets, noch over de stang en trens. Ik vind dat de S&T netjes gebruikt word en ook met langere teugel rijden, daar is niets mis mee zowel tijdens als na de training. Echter heeft een 'loswerk' training op deze manier niet echt veel nut, behalve lekker veel ontspanning voor een paard, en dat is waarschijnlijk datgene wat je zocht met deze training. Om echt lekker los te worden zou hij toch iets meer bij elkaar gereden moeten worden, dus de achterhand erbij in de voltes en overgangen. Maar zoals ik al zei, het zijn foto's die kunnen vertekenen en ieder heeft zijn eigen manier om een paard weer op te pakken!

tamaramt

Re: April(Flemmingh x Onyx) simpel basis/ losrijwerk met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:45

Deze fotos zijn idd gemaakt tijdens een training waarbij ik vooral bezig was met de ontspanning en het accepteren van de s&t.
Paard was wel echt fijn los tijdens deze training maar wellicht dat de fotos je een vertekend beeld geven.

Ik was in ieder geval heel blij met hoe ze liep qua ontspanning, lossigheid en acceptatie van de s&t. :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:53

Daar heb je knappe April! :) Lekker door trainen en dan moet het Z1 helemaal goed komen. Jullie zijn een mooi team!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:59

Cap op omwille van voorbeeldfunctie vind ik onzin. Andermans kind is TS haar verantwoordelijkheid niet. Klaar.

Verder zie ik eigenlijk geen voorwaarts neerwaarts op de foto's.. :o Dacht bij de eerste foto's "zou ze zich vergist hebben van foto?" maar er kwam nergens een foto die zelfs maar richting voorwaarts neerwaarts ging.. Ook geen lossigheid kan ik niet ontdekken. Vindt haar erg vasthouden in het lijf en ook in de kaak trouwens. Zie niet echt nageeflijkheid, wel een krulletje (oei dat ga je niet graag lezen maar bon.)

Op de laatste twee foto's zie ik wél voorwaartsneerwaarts en ontspant ze ook in die bovenlijn maar daar lijkt ze erg over haar tempo te zijn en haar balans te verliezen.

Vind jou wel een hele zachte hand hebben, je mag alleen nog ietsje trotser gaan zitten maar dat stoort niet, is meer muggenziften. :D Teugels lijken "onhandig lang" (alsin: dat je jezelf een beetje dwars zit met die lange teugels)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:45

Ik vind eigenlijk dat TS heel trots mag zijn op de foto's en haar manier van rijden.
Ze gaat op een respectvolle manier om met stang en trens, hoeveel ruiters ik al gezien heb die niet om weten te gaan met deze combinatie. Paard heeft vakantie gehad en TS is zo eerlijk om rustig aan te beginnen.

Zoals Ayasha al zegt mis ik op sommige foto's nog net dat beetje ontspanning. Het paard wil wel maar zet net niet door.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 13:52

@splendesco: knap is ze inderdaad <3 :P
Bedankt voor je leuke compliment!

@ayasha Bedankt voor je compliment mbt mijn handhouding. :D Ik ben daar altijd volop mee bezig en ik wil zo vriendelijk mogelijk rijden, wat bij dit paard ook een vereiste is aangezien ze megagevoelig is en een strenge hand absoluut niet accepteert!
Je hebt zeker gelijk m.b.t. mijn houding, soms laat ik mijn schouders nog teveel afhangen en zit zelf iets te ver voorover. Dit is een oude houding die erin geslopen is door eerdere lichamelijke ongemakken en een houding die soms moeilijk af te leren is. Toch blijf ik hier volop mee bezig om te verbeteren.

Toch is er op sommige fotos wel degelijk stukjes te zien van schakelen in voorwaarts en neerwaarts.
Foto 3 laat bv. een momentje zien van meer voorwaarts en foto 9 van stukje neerwaarts(meer terug)
Op foto 9 is ze wat gespannen in de kaak en hals idd en geeft ze niet fijn en los na maar he als ik alleen maar fotos zou plaatsen van een paard wat continue goed loopt dan is het ook geen eerlijk beeld.
Verder heb ik ook continue geschakeld in de galop.

@keeyzie: kijk dat is nog eens een leuk compliment om te lezen, bedankt :P :D
M.b.t. het soms missen van een beetje ontspanning heb je helemaal gelijk in, foto 9 is daar een goed voorbeeld van.

Paard is erg los en soepel in het lijf en houd absoluut niet vast over het algemeen genomen.
Paard is zelfs zo soepel en los en flexibel dat er weinig andere ruiters mee kunnen rijden :D :+

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:07

Ayasha schreef:
Cap op omwille van voorbeeldfunctie vind ik onzin. Andermans kind is TS haar verantwoordelijkheid niet. Klaar.

Verder zie ik eigenlijk geen voorwaarts neerwaarts op de foto's.. :o Dacht bij de eerste foto's "zou ze zich vergist hebben van foto?" maar er kwam nergens een foto die zelfs maar richting voorwaarts neerwaarts ging.. Ook geen lossigheid kan ik niet ontdekken. Vindt haar erg vasthouden in het lijf en ook in de kaak trouwens. Zie niet echt nageeflijkheid, wel een krulletje (oei dat ga je niet graag lezen maar bon.)

Op de laatste twee foto's zie ik wél voorwaartsneerwaarts en ontspant ze ook in die bovenlijn maar daar lijkt ze erg over haar tempo te zijn en haar balans te verliezen.

Vind jou wel een hele zachte hand hebben, je mag alleen nog ietsje trotser gaan zitten maar dat stoort niet, is meer muggenziften. :D Teugels lijken "onhandig lang" (alsin: dat je jezelf een beetje dwars zit met die lange teugels)

Hier ben ik het ook mee eens. Ik vind persoonlijk het paard nergens fijn over de rug.. activiteit van achter naar voor mis ik. Voor een z proef zal hij toch een stuk beter van achter naar voren moeten lopen en goed over de rug blijven. Ook al zijn dit trainingsfoto's alsnog hoort hij fijn zijn rug te gebruiken wat ik hier toch echt mis.... succes verder!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:47

Sjongejonge zeg. Ik zou juist heel blij worden van de laatste twee foto's. Dat was toch het doel van de training? Ontspanning in het hele lijf krijgen? Ik zie een paard op de laatste twee foto's dat op eigen benen loopt en mooi lang over de rug is, aan een lang teugeltje (let er wel op dat je de stangteugel langer laat dan je trensteugel).
Keep up the good work! Wel iets aan je frontriem doen ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:00

Gewoon een vraagje

Is die S&T echt nodig? Of vind je het zelf mooier staan?

Zelf vind ik het een mooier gezicht als ruiters hoger rijden waar ze eigenlijk ST mogen maar toch lekker op een trensje blijven rijden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:18

@damoiseaux: jammer dat jij het zo ziet, ik denk toch echt dat de fotos dan een vertekend beeld geven.
Toch bedankt voor je reactie! :)
Maar ik ga dan meer uit van mijn eigen gevoel en van mijn instructrice(hele goede bekende en bekende in de paardenwereld) en van wat de juryleden zeggen.
Ik heb jou instructrice vaker als jurylid gehad en heb altijd bij haar scores boven de 200 en prijs dus ergens doe ik wel iets goed blijkbaar :P

Maar voor het Z1 moet alles nu nog wat beter dus daarom gaan we ook nog nu niet meteen over maar dat had ik vantevoren al aangegeven ;)
We trainen nog even lekker door tot we er echt 200% klaar voor zijn

@karijn: bedankt :)
Ik ben zelf heel tevreden met hoe we nu staan in de training en mijn instructrice ook en de juryleden :P Ja, ik ga nog even een mooie bling frontriem scoren, hihihihi :)
Deze is de originele frontriem van het hoofdstel maar een beetje saai vind ik.

je hebt trouwens gelijk m.b.t. de stangteugel maar moest ff snel reageren want mevrouw gooide nog eens een sneltreintempo erop :+ }>

@daphneM; Ik denk dat een dergelijke discussie wel/niet s&t hier niet op de juiste plaats is maar het heeft in ieder geval niks te maken met mooier staan hoor. Sterker nog ik vind mijn trenshoofdstellen mooier :P :+
Maar soms kan s&t net voor meer verfijning zorgen.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:55

Ik denk dat dit echt de verkeerde foto's zijn.. dat ze alleaal vertekend beeld gevem omdat ze allemaal net op het verkeerde moment genomen zijn. Vandaar dat je deze reacties krijgt. In de onderste foto's van je profiel snap ik best dat je van jenny genoeg punt krijgt.. maar als je zo bij haar rijdt zoals het beeld op deze foto's zal je niet ver komen. Nogmaals, ik denk dat het allemaal de verkeerde momenten zijn waardoor het lijkt dat ie niet over de rug loopt.