Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:32

Ik wandel veel met Victor, want hij vindt het buiten nog behoorlijk spannend en aan de hand kan hem dan meer begeleiden dan onder de man. Ondertussen kunnen we wel vaste routes rijden, en zelfs regelmatig stukjes nieuw erbij. Maar het moet niet te veel worden.

Afgelopen dagen had ik al gereden met hem, dus vandaag maar weer eens aan de hand. En direct maar een nieuw stukje erbij gepakt om te wandelen. Wij wandelen en rijden in Hellevoetsluis. En normaal gaan we langs het politiebureau daar rechtdoor, langs de potloodflat, over de brug en dan langs de plataanlaan (voor de mensen uit de buurt).

Deze ronde ging ik na het politiebureau naar rechts. Direct een mooi oefenmoment, want er waren mensen bezig met een steiger opbouwen en verplaatsen. Even vriendelijk gevraagd en jawel, het paard mocht er aan snuffelen. Al snel vond hij het niet spannend meer. Nog wat andere onderdelen laten bekijken van de aanhanger, de steiger werd nog vertilt en toen zijn we weer verder gegaan. Langs het winkelcentrum werd ik aangesproken, "mag ik een foto van het paard maken?". Dat mocht, en toen kreeg ik te horen dat deze foto naar haar vader in Amerika ging. Leuk! Hij wordt nog eens wereldberoemd.

Na het winkelcentrum naar beneden, vlak langs een grote vlag en een vrachtwagen waar aan gerommeld werd. Nog een keer snuffelen (aan de vlag) en kijken. Ik heb gewacht tot ontspanning en daarna tot ik er door kon bij het verkeer. En toen waren we bij de Lidl. Het was te leuk om het niet te doen, hem even aan zijn halster daar vastknopen en een foto nemen.

Nee, niet echt bij de Lidl wezen shoppen. Ik ga hem niet alleen achter laten, al helemaal niet aan dit halster en touw (dually-halster en dressuurteugel met nog maar 1 clip). Maar het leverde wel een ontzettend leuke foto op.

Voila, Victor bij de Lidl. Een beetje gespannen wachten (want er waren een hoop klapperende vlaggen).

Afbeelding

En toen weer terug naar huis. De koedijk op, tussen de hekjes door en dan via het tussendoorpaadje tussen de struiken naar beneden. Hij gaat het allemaal steeds beter doen, ik ben trots op hem. Morgen nog een keer proberen? Ik weet het niet, maar voor vandaag was het in ieder geval ontzettend leuk.

En dus mocht hij ook op zijn facebook ( http://www.facebook.com/victordegrote ) en mijn twitter ( http://www.twitter.com/domorverbeuk ). Waar overigens vaker kiekjes en verhaaltje over hem op staan.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-08-14 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Re: Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:36

Qua kleurstelling pas hij perfect in het plaatje.
Wat een heerlijke held is het, super dat je dit met hem doet :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:13

Dat ziet er apart uit hihih! Winkelen met je paard +:)+ flink hoor; mijn hond durft niet eens langs die wagentjes _O-

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:17

Die foto moet je naar de lidl sturen!! :D

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:18

Ik heb je van de week nog zien rijden en toen vond ik 'm al behoorlijk dapper met de vrachtwagens die daar wel eens rijden (bij het melkpak)! Het zag er in ieder geval ontspannen uit en leuke foto!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:54

Hahaha wat leuk! ik heb je denk ik net gemist vanmiddag :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:02

Leuk, Hellevoeters.

Het was erg gezellig. En voor mij ook wel echt iets leuks. Ruim een jaar terug kon ik eigenlijk namelijk niet meer op hem naar buiten, en aan de hand moest ik ook opletten (maar als ik het niet opzocht, ging dat meestal wel goed). Dus het is voor iedereen mogelijk, zijn gedrag eerst: https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:12

Haha geweldig ! Idd opsturen nr de lidl, binnekort staat ie int reclameboekje als nieuwe mascotte :-)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:14

:)) geweldig, en zijn halster is ook echt Lidl-blauw!

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:29

Wat een mooi paard heb je daar! En wat fijn dat het nu al beter gaat met buiten rijden. Ik heb naar je filmpje gekeken, en vind het erg knap dat je zo rustig blijft met hem.
Wel een hoop nare opmerkingen onder dat filmpje :(

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:12

Wat leuk! Bekende plek op de fotos inderdaad! Dan sta je niet zo gek ver weg gok ik.

Ik ben wel benieuwd hoe je het hebt opgelost, mijn paard doe precies hetzelfde als ik alleen naar buiten wil

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:16

Super leuk! Geweldig die foto, en wat een mooi paardje :)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:20

Oeh wat leuk!

Ik had je woonplaats eerst niet gezien maar herkende het gelijk haha

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:38

Wát een betweters onder dat filmpje zeg :=

TS: Top dat je dit doet, en dat je zulke leuke reacties krijgt. Ik zou de foto idd ook opsturen naar de Lidl, wie weet valt er nog een slaatje uit te slaan :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:31

Ha, de verzorgster van Polly en Moussa, doe de groeten aan de eigenaar (ik ben Anneloes). Moussa was 3 toen ik haar voor het laatst zag.

Hoe ik Victor zo(ver) heb gekregen?
Heel veel wandelen. Eerst trainen in de bak, aan de hand. Netjes naast/achter je lopen. Een pas voorbij is een aantal passen terug totdat je vindt dat hij snel genoeg reageert. In stap en eventueel ook in draf. Hij moet naar jou luisteren, ook al aan de hand. Je wilt het paard met zijn neus maximaal bij je schouder hebben, niet verder naar voren.

Dan ga je schriktraining doen, nog steeds in de bak en aan de hand. Houd je eigen veiligheid goed in de gaten. Lange lijn, het liefst met cap en vraag bij sommige oefeningen hulp. Bijvoorbeeld bij het plastic. Door een groot stuk plastic aan de zijkant te leggen zo dat er een strook van 2-3 meter tussen plastic en bakrand zonder plastic zit, kan je sturen dat het paard alleen naar voren wegschiet, dan begin je met een smal strookje plastic neer te leggen in de 2-3 meter (10cm, plastic opvouwen). Dan houdt iemand jouw paard vast aan de ene kant van het plastic, al wel in de "gang" en aan het einde van de gang ga jij staan. Zorg dat je vlak langs of op het grote stuk plastic blijft. Het paard schiet er de eerste keren vaak overheen maar na enkele keren gaat hij er braaf overheen stappen. Wacht totdat het paard dat stadium bereikt en loop dan naast/voor je paard de oefening nog enkele keren. Kijk goed naar je paard of hij niet te (mentaal) vermoeid is en als dat niet het geval is, maak het zeiltje dan breder (20cm). Net zo lang totdat je een halve tot hele meter zeil hebt liggen. Laat bij iedere verbreding weer een helper je paard vashouden totdat jij veilig staat en hem over het zeil kan halen! Pak daarna eens een hoekje van het grote zeil mee, en als dat echt goed gaat, steek het grote zeil eens een keertje met de korte kant over. Eventueel daarna met de lange kant. Maar iedere keer weer, denk aan je veiligheid en kijk naar je paard. Stop op tijd, ga niet door totdat je paard vervelend wordt omdat hij het niet meer kan verwerken of je te snel gaat.

Voor iedereen die in deze buurt woont (en ook verder), doe eens een cursus bij Annemarie van der Toorn. Ik heb het ontzettend nuttig gevonden, en nog steeds. Ik heb nu een aantal cursussen gedaan en er staan er nog een aantal op het programma. Ze zit in Oudenhoorn en het is altijd heel gezellig en heel leerzaam.

Paraplu's, vlaggetjes, grote vlaggen, ratels, ballen. Allerlei dingen om op te oefenen. Je paard moet leren zelfvertrouwen te krijgen en jou leren te vertrouwen. Als jij zegt dat het goed is, dan eet het hem niet op. Stuur hem eens door een L van balkjes, eerst vooruit, dan steeds een stukje achteruit (aan het begin loop je dan maar een klein stukje de L in, daarna steeds een stukje verder. Laat hem achteruit de L uitlopen).

Daarna naar buiten. Weer aan de hand. Eerst simpele rondjes. Als je paard iets spannend vind, neem hem er naartoe. Geef hem steeds de tijd om er even over na te denken. En laat hem er naar kijken, en, als het even kan, aan snuffelen. Als hij het buiten lastig vindt, begin met één route. Begin met een minimaal 10x, maar liever wel 20 of 30x deze te lopen. Eventueel 2 kanten op, maar wel dezelfde route. Als je echt het gevoel hebt dat hij daaronder ontspant, dan kan je er op gaan zitten. Of, als het paard dat kent, erachter gaan lopen. Ik ben daar niet zo vaardig mee en ik kan niet over hem heen kijken, dus dat deel heb ik niet gebruikt. De eerste keer of keren met erop zitten raad ik aan iemand hem aan de hand mee te laten nemen. Het liefst iemand die ook in de bak geoefend heeft en weet waar het paard hoort te lopen. Ik had die luxe niet (ik ben vrijwel altijd alleen bezig vanwege dat hij aan huis staat), dus ik ben gewoon zo gegaan. Maar het is wel makkelijker en veiliger.

Het omdraaien en achteruitlopen heb ik ten eerste opgelost door in de bak hard te trainen op gehoorzaamheid. Zorg dat je iets van zijgangen/schoudervoor/schouderbinnenwaarts/wijken kan. Niet op dressuurmatig niveau, maar dat je het paard zo kan bewegen. Hij moet reageren op naar voren en je moet kunnen sturen en remmen. Direct als je het vraagt. En hij moet goed achterwaarts kunnen. Dat is bij gedrag als dat van die van mij essentieel.

Eenmaal buiten en hij stopt, voel aan of je hem naar voren gaat krijgen. Zo niet, laat hem kijken. Geef hem de tijd. Die van mij kende het commando stapje, dat gebruikte ik al in de schriktraining, en hier ook. één stapje naar voren, toppie! Belonen. Nog een stapje? Belonen. En kijken of je voor elkaar krijgt dat hij 2 stappen doet, en dan 3. Niet te veel eisen, maar wel dat hij niet omdraait en niet achteruit gaat of anderzijds van het enge ding probeert te vertrekken.

Achteruit lopen? Ik los het op door hem om te draaien zodat hij met zijn kont in de rijrichting staat en hem 5-10 passen achteruit te zetten of, als ik denk dat het een verloren zaak is, hem volledig in zijn achteruit langs het enge object te laten lopen. Maar liever na enkele passen weer terugdraaien en het hem opnieuw voorwaarts proberen te laten oplossen.

Omdraaien? Eigenlijk hetzelfde kunstje, namelijk 5-10 passen achteruit en weer terugdraaien.

Waarom nou die zijgangen? Als hij omdraait of achteruit loopt ben je eigenlijk al te laat. Laat hem er met beide ogen naar kijken als je erlangs loopt. Buig hem naar het enge toe en druk je binnenbeen aan zodat hij er zijwaarts langs gaat (dus links iets engs? links inbuigen en links aandrijven). Als hij er langs gaat? belonen, zelfs als dat met een zijsprongetje is of wat extra passen er vandaan. Als het veilig kan (bij mij zijn wat woonboten soms een probleem, dus dan is het niet mogelijk), loop er nog een paar keer langs en laat hem er aan snuffelen. Mocht het op zich wel snuffelbaar zijn, maar onder de man geen optie? Neem het de volgende keer met wandelen mee. Leer hem dat het niet eng is.

En maak gebruik van je omgeving. Vindt hij vissers eng? Ga aan de hand naar een viswedstrijd, steeds een stapje dichterbij. Eerst jij tussen de vissers en hem, op een keer hij aan die kant (let op, wel zorgen dat hij goed achter je blijft, zeker dan. Als hij schrikt, springt hij dan niet bovenop je). Vraag eens iemand of je een tijdje mag blijven staan. Of hij een paar keer zijn engel wilt uitgooien (lijkt op een zweep). Het makkelijkste is als je een visser in de familie of vriendengroep hebt.
Zijn ze bezig met steigerbouwen? Laat hem op een afstandje kijken. Dan een stukje dichterbij. Vraag of hij mag snuffelen. Mensen hebben de neiging allerlei dingen goed te vinden omdat ze het leuk vinden, zo een paard op ontdekkingsreis.

Van mij mag een paard aan het werk niet eten. Ik train nooit met halster, halster is bij mij vrije tijd. Alleen met dually, kaptoom of hoofdstel (met kneveltrens). Dat heeft voordelen, het heeft nadelen, maar het is iets dat je zelf voor kan kiezen en het paard kan het leren, dat onderscheid. Ik raad het absoluut af om het paard door anderen te laten voeren, en eigenlijk ook af om zelf voer te gebruiken. Paarden hebben vaak de neiging in je persoonlijke ruimte te komen als er voer in het spel is. Daar wil je hem niet hebben, zeker niet als hij schrikt.

Mocht je paard nou omdraaien onder de man, dan raad ik zeker aan met kneveltrens te rijden. Hierdoor kan je het bit nooit door de mond trekken en stuur je ook aan de zijkant van het hoofd.

Heel verhaal. Hopelijk is het zo duidelijk, stel gerust nog vragen.

Het filmpje, daar staan best een aantal betweters onder, maar ook een enkele met een nuttige tip. Ik had het filmpje erop gezet om het gedrag te kunnen laten zien aan Annemarie. Zij pakt het voor een deel trouwens wel wat anders aan (zij maakt ook wel gebruik van een hulppaard), maar de tips die ik van haar heb gekregen hebben voor mij ontzettend geholpen met een voor mij werkbare trainingsmethode te vormen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:57

Geweldig, en paardje lijkt mij voor de duvel nog niet bang! :) Gelijk maar ook even bevriend op je facebook en gevolgd op je twitter (als dat mag!)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:40

Natuurlijk, anders had ik ze er niet bij gezet. Het paard is stiekem eigenlijk voor allerlei dingen bang, maar als we het samen doen, dan komen we er samen doorheen. Hij wordt wel steeds dapperder want hij krijgt steeds meer positieve ervaringen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:48

De volgende keer ín de Lidl? Dat zou pas gaaf zijn! :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:16

Zo, wat zijn jullie van ver gekomen zeg! Knap hoor! +:)+
Leuk plaatje trouwens, vooral dat erg matchende blauwe halster, zou ik idd voor de gein opsturen naar Lidl. En heeft niemand iets gezegd over die flitsende nikes die hij aan heeft? :D

Wat trouwens ook een leuke oefening aan de hand is, is achteruit inparkeren. Voor het effect kun je ook nog 'beepbeepbeep' zeggen. Vooral die koppies van kinderen dan _O- .

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:30

Leuke foto! Maar wat doe je als het paard toch ergens echt van schrikt? Je hebt hem dan aan de hand maar hij kan zich zo losrukken wanneer die echt bang is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:53

Als hij zich echt losrukt, dan loopt hij los en heb ik hem daarna te vangen. Net als tijdens een buitenrit, als je eraf valt, dan loopt hij los en heb je hem daarna te vangen.

Maar dan zijn we al een heel aantal stappen gepasseerd.

Dit paard heeft geleerd dat ik zijn anker ben. Als ik zeg dat het goed is, dan is het goed. Dan mag hij zich achter mij verstoppen (hij denkt dat dat werkt), hij mag met zijn snuit mijn schouder aanraken en hij mag zich groot maken. Maar hij mag niet vertrekken.

Als hij kort schrikt, dan springt hij een enkele keer weg, 1 pas. Dan staat hij 2 tot 3 meter verderop. Dan stopt hij, einde van het touwtje stopt hij ook. Toch loop ik om die reden nooit met een halstertouw. Een halstertouw is 1.80m. Dat is te kort voor gelijnd wandelen in mijn ogen. Nu loop ik met een dressuurteugel van 3.20m. Anders loop ik met een menleidsel van 10m of een lange lijn van 8m. Ik vind leadropes niet zo fijn doordat ze voor mij te dik zijn, maar een 5m-lijn is ook prima.

Ho is ho. En wachten is wachten. Ik wil dat een paard goed op stemcommando's gestuurd kan worden. Ze zijn niet onfeilbaar, maar ze helpen zeker.

Als hij dus dusdanig schrikt dat hij zich losrukt en vertrekt, dan heeft hij dus mij niet meer als anker gezien, is hij niet gestopt na 2-3 meter, niet aan het einde van de lijn en heeft hij geen gehoor gegeven aan stemcommando's. Dan is het voor dat moment even een verloren zaak.

Maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurd. Gelukkig. Het paard heeft trouwens ook geleerd mij niet voorbij te lopen, er is een hoop gehoorzaamheidstraining (ook wel grondwerk genoemd) in gaan zitten.

Hij heeft trouwens een vervolgtopic: [RIJ-ITP] Rij mee met Victor door de stad