PRE Modesta, mijn leermeester!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

PRE Modesta, mijn leermeester!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:12

[RIJ-ITP] PRE Modesta na een dip weer een stap verder
Ons vorige topic.

Sindsdien weer veel gebeurd. Ons zadel bleek niet te passen en ook nooit gepast te hebben.... Jammer van de 2 zadelmakers die dit afgelopen 2 jaar niet opgemerkt hebben!
Dus we hebben een nieuw zadel, het verschil met rijden is absurd groot. Veel meer rust in de gangen en een makkelijker ontspannen paard. Ik moet er zelf wel erg aan wennen maar dat komt met de tijd wel goed.

Daarnaast is enkele weken geleden mijn schoonbroer onder bizarre omstandigheden van het leven beroofd. Dit maakt dat ik 2 weken nauwelijks gereden heb. Wel af en toe wat grondwerk en longe werk gedaan maar rijden stond mijn hoofd echt niet naar. Nog steeds minder dus we werken samen gematigd. Door dezelfde reden zit heel mijn rug, nek en schouders muurvast. Ben ermee bezig maar dat is helaas het resultaat van een zeer emotionele en heftige periode.

Door beide bovenstaande redenen zit ik weer in mijn oude valkuil: heerlijk voorover vallen :+ Was ik net vanaf dus wordt weer mijn best doen om dit te gaan fixxen!

Mo maakt dit alles een stukje beter te handelen door alles te geven en gewoon haar fantastische zelf te zijn. Top paard!

Waar we op dit moment mee bezig zijn:
- altijd terug kunnen keren naar totale ontspanning, voor zowel Modesta als mij
- langzaamaan wat meer oppakken, nog niet opgericht maar richting horizontaal
- tempowisselingen en daarin elastische verbinding zien te houden
- ik moet contact houden en dat niet geforceerd zien te bereiken
- ik zit scheef door een heupbreuk 2 jaar geleden, dat moet nog beter gecorrigeerd
- mijn schouders etc zitten dus vast, daar mag mijn paard geen last van hebben

Tips zijn altijd welkom, lees je dan wel een beetje in over ons verleden :)

https://lh5.googleusercontent.com/-1cwr ... G_0848.jpg

Vanwege de hitte de deuren open gezet en Mo keek zo de weides in haha, vond ze prachtig!

Afbeelding
Lekker losdraven, ik mag rechterop zitten en niet zo naar beneden loeren ;)

Afbeelding
Hier zie je goed dat ze in verbinding begint te komen, fijn! Dan kunnen we vandaaruit verder!

Afbeelding
Ontspannen galopje

Afbeelding
Fijn drafje om los te werken, hierin zie je goed dat ik erg zoekende ben om het contact niet te verliezen maar daardoor raar vast ga zetten in schouders en bovenarmen.

Afbeelding
Langzaamaan wat horizontaler....
Helaas loer ik zelf weer naar beneden waardoor ik erg naar voren val :+

Afbeelding
Nog iets horizontaler... Zit eraan te komen :D

Afbeelding
Ook in galop...

Afbeelding
Al best fijn, mag meer aanvullen vanuit achteren waardoor ze nog wat horizontaler wordt en mijn teugels wat korter kunnen maar daar moet ik nog wat sneller en handiger voor worden.

Afbeelding
Zoiets als dit dus, alleen nu zelf nog goed zitten, geen spanning in bovenlijf en vooruit kijken :Y)

Afbeelding
Hier kantelt ze wat, waarschijnlijk mijn fout maar dat komt nog wel.

Afbeelding
Erg fijn stukje waar ik blij mee ben, van hier uit kunnen we echt wat gaan doen. Zelf val ik voorover waardoor Mo ook op de voorhand valt.

Afbeelding
En weer terug naar de totale ontspanning
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: PRE Modesta, mijn leermeester!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:16

Geen verkeerd plaatje, maar ik denk dat je je paard veel meer kunt helpen als je je eigen zwaartepunt vooruit en opwaarts houdt, ipv zo naar beneden, nu boor je haar als het ware de grond in waardoor er nog meer gewicht op de voorhand komt. Een hele simpele oefening is je voor te stellen dat er een schaal in je bekken ligt met water waar een bal op drijft. Die bal kun je alle kanten op rollen, en probeer die dan eens omhoog en naar voren te rollen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:20

Als ik eerlijk ben, vind ik je wat te groot voor het paard. Normaal zou het best passen, maar door je houding (het voorover vallen) lijk je het paard te hinderen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:24

Ik vind je odd ook wat groot ogem, maar dat heeft ook zeker te maken met het lang en laag waardoor het paard kleiner lijkt.

Bij het horizontaler rijden zou ik haar iets meer door de kaak willen zien. Ze lijkt er nu net tegenaan te hikken.

Ook zou ik iets meer afwisselend rijden met meer en minder door de hals. Dan gymnastiseer je haar ook echt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:35

Goed om te zien dat je vanuit de ontspanning rijdt, zeker met een paard met een dergelijke geschiedenis. Met voorwaarts-neerwaarts rijden is niets mis, maar nu is het meer op de voorhand-neerwaarts. Je kunt haar hals wel zo laten uitzakken, maar probeer het lijf horizontaal te houden en het gewicht over alle benen te verdelen. Anders gaat dit je trainingstechnisch weinig opleveren en belast je de voorkant behoorlijk. Dus ondanks alle ellende toch rechtop gaan zitten en meer voorwaarts denken, iets minder neerwaarts.

Probeer ook te werken aan een onafhankelijke zit, het lijkt op de foto's soms of je je arm/handhouding gebruikt om je balans te bewaren. Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:41

shirleyp schreef:
Goed om te zien dat je vanuit de ontspanning rijdt, zeker met een paard met een dergelijke geschiedenis. Met voorwaarts-neerwaarts rijden is niets mis, maar nu is het meer op de voorhand-neerwaarts. Je kunt haar hals wel zo laten uitzakken, maar probeer het lijf horizontaal te houden en het gewicht over alle benen te verdelen. Anders gaat dit je trainingstechnisch weinig opleveren en belast je de voorkant behoorlijk. Dus ondanks alle ellende toch rechtop gaan zitten en meer voorwaarts denken, iets minder neerwaarts.

Probeer ook te werken aan een onafhankelijke zit, het lijkt op de foto's soms of je je arm/handhouding gebruikt om je balans te bewaren. Succes!

Wat een fijne post! Mooi om te lezen! Ts, sterkte met het verlies van je broer, van het leven beroofd klinkt heel heftig! Als ik kijk naar dit zadel vind ik behalve dat je zelf teveel mee gaat richting de mond van je paard, het zadel je daar ook een beetje heen duwt. Ik denk dat dit zadel voor je paard dan alvast een hele verbetering is, maar ik denk dat er zelfs NOG meer eer aan te behalen valt. Succes in elk geval, zo te zien heb je een fijn paardje!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:54

Ik ben het mee eens met hier boven.
Door dat je meer naar voren leunt als ruiter, komt het paard alleen maar meer op voor hand en niet op de achterhand.
Probeer gewoon goed in het zelfde te zitten. Je kan ook laag beginnen als je als ruiter goed zit.
Ik heb dit zelf gedaan, als je eerst zelf goed zit. Dan pas beginnen aan je paard :)
Ik belemmerder alleen het paard zodra ik meer naar voren ging, en dat heb ik allang veranderd door eerst mijn houden aan te passen :)

Succes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:02

Ik weet niet of je paardje zelf zo graag in deze houding loopt? (uiteraard speelt mee, dat ze weinig keus heeft omdat jij met je houding al het gewicht op de voorhand gooit. No offense en niet rot bedoeld). Is het ook een voorkeurshouding van haar, om op de voorhand te kieperen en achter uit te schakelen?

Als eerste natuurlijk zelf rechtop gaan zitten ;) En dan zou ik proberen in horizontaal evenwicht een actieve achterhand gaan krijgen. Als ze sterk genoeg is om zichzelf horizontaal te kunnen dragen en daarin ontspannen. Dan zal ze "zelf" voorwaarts-neerwaarts gaan, maar wel vanuit "aanspanning". En het gewicht dan meer horizontaal verdelen. En dan zal ze ook in vertrouwen je hand meenemen. Want dat vertrouwen heeft ze volgens mij wel in je!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:03

Ook eens met mijn voorgangers, zowel jij als je paard hangen te veel op de voorhand. Wel fijn, zeker gezien je geschiedenis, dat ze zo fijn kan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:12

Ik heb een vraagje.
Wat is de reden dat je haar alleen zo lang en neerwaarts rijdt?
Ik ben zelf ook vanuit de ontspanning maar zie ze er graag wat meer doorheen.
Ze loop op sommige foto's echt recht in de hals, er zou van mij wat meer buiging en ronder mogen in zitten.
Maar daarom vraagje haha, misschien zit er wel een medische reden achter ? :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:20

Ik vind het heel knap dat je doorgaat met rijden na alles wat jullie hebben meegemaakt.

Volgens je op weet je hoe je aan je houding moet werken, dit kost gewoon wat tijd. Daarnaast zorg je er naar mijn idee niet alleen zelf voor dat je naar voren 'hangt', als ik goed naar de foto's kijk zie ik Mo erg in je handen hangen. Misschien een idee om haar nog wat meer teugel te geven?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:15

Als ik eerlijk mag zijn, ik vind het er niet zo fijn uitzien. En daarmee bedoel ik dan, dat je paard helemaal op de voorhand loopt, wat uiteraard niet de bedoeling is.
Je maakt eerst de achterhand sterk en dan pas ga je aan de voorkant sleutelen. Nu kan voor jou de voorkant wel goed zijn, maar de rest van het lijf is niet goed.
Voorwaarts-neerwaarts vind ik een top oefening, maar dan moet ie wel goed uitgevoerd zijn, en dat zie ik hier niet. Ook in je vorige topic zie ik ook alleen maar een paard dat op de voorhand loopt, dus puur rijtechnisch zie ik geen verbetering.

Ik weet uit vorige topics dat Modesta een getraumatiseerd paard is. Daar heb ik helemaal geen ervaring mee, dus ook geen idee hoe je daar dan mee moet omgaan.
Je wilt heel graag altijd terugkeren naar de ontspanning, wat goed is, maar ik vind dat je ook verder moet kijken dan enkel de ontspanning, daar wordt het paard ook gewoon beter van :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:35

Gymnastisering vanuit aanspanning ;-). Wat hiervoor ook gezegd wordt, ontspanning is goed. Maar op de voorhand kieperen niet. Het ziet eruit alsof ze je wel vertrouwt. Misschien kun je stukjes proberen wat meer te gymnastiseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:40

Soms vraag ik me wel eens af waarom ik nog de moeite neem om een uitgebreide openingspost te maken :+

Even antwoord op de vragen die in mijn OP nog niet aan bod gekomen zijn:

MJelle: Mo hangt juist niet, ze heeft juist moeite met contact aannemen. Vandaar dus dat we daar zo hard op getraind hebben, zonder contact kan ik namelijk niets.

Bobje26: Geen medische reden, wel de reden dat ik er 2,5 jaar lang niet aan heb kunnen komen qua hulpen. Dat kan nu sinds pak em beet een maand of 2 en dat moet dus ook nog zeer rustig opgebouwd worden. Zodra ik ook maar iets teveel doe heeft Mo meteen een terugval in haar trauma en kan ik weer van voren af aan beginnen. Dan neem ik liever wat langer de tijd en bouw het op haar tempo op. Het is overigens dus wel iets waar ik mee aan het werk ben :)

Kamy, dit is absoluut niet haar voorkeurshouding.
Dat is dit:

Afbeelding
Bovenin rijden is straks ook echt het probleem niet, dat pakt ze prima aan maar dan bouwt ze superveel spanning en stress op waardoor ik er weer niet aan kan komen.
Niet de manier voor ons dus, heb mijn redenen waarom ik voor deze aanpak kies.

Een bewijsje dat ze het prima kan:
Afbeelding

ShirleyP: Jij pakt precies ons doel erbij ;) Daar zijn we dus naartoe aan het werken. Wat je ziet in mijn arm en handhouding komt door spanning van mijn kant uit. Ik ben vaak nog niet snel genoeg in meegeven zonder los te gooien en daar kan Mo onwijs heftig op reageren. Vandaar mijn spanning.

Caira: Bedankt voor de uitleg, daar kan ik wat mee!

Rechtop zitten ging dus net goed, toen moest ik een nieuw zadel en stress draag ik altijd bijna letterlijk op mijn schouders dus ik weet dat het nu een combinatie is van deze oorzaken. Ben er altijd al mee aan de slag maar nu weer wat extra :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:09

Ik bedoel ook niet meer bovenin rijden. Het gaat me er niet om dat ze oprichting heeft of iets van dien aard. Maar dat ze horizontaal komt. Het "dressuurplaatje" met haar hoofd komt wel als ze sterker wordt in het horizontale ;-)
Die 2e foto is een mooi bewijs ;-) ik

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:29

Pff wat heftig zeg.. Ik denk dat ik net als jou als geen ander weet hoe lastig het is om je houding goed te hebben als je zoveel spanning met je mee draagt.. Knap dat je haar uberhaupt dan nog zo ontspannen kan rijden.. Mijn paard pikt namelijk iedere emotie van mij op en dan is het verdomd moeilijk om die ontspanning bij hem te vinden! Petje af dus dat je dat zo voor elkaar krijgt..

Oke voorgaande post ben ik het zeker mee eens maar daar was je zelf ook al van op de hoogte zoals ik lees..

Persoonlijk met al mijn eigen spanningen vond ik het heerlijk om aan de hand te werken, grondwerk etc.. Heb persoonlijk het gevoel dat je dan die extra "rugzak" die je zelf meedraagt je paard onthoud.. Is het misschien niet iets om zelf even een rondje osteo oid te gaan doen? En evt daarna de sportschool in om jezelf wat meer stabiel te krijgen? Bij mij verricht dit wonderen.. Wees lief voor je eigen lichaam! Dat heeft het nu namelijk enorm hard nodig! En dat zal modesta ook zeker goed doen :)

Verder ga ik niet meer herhalen wat voorgaande zeggen :)

Veel sterkte en ook succes met je knappe dame!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:30

Het horizontale is dus ook precies waar we nu naar streven ;)

Grondwerken doen we al regelmatig, werken aan de hand is voor mij met mijn heup helaas niet ideaal. Dan loop ik meer pijn te lijden dan dat ik constructief aan de gang kan.

Rondje osteo staat op de planning, ben verder lichamelijk nog steeds druk bezig om mijn heup en daarbij de rest van mijn lijf op orde te krijgen dus ook dat is under construction :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:43

Ik weet vanuit je eerdere posts waar jullie aan werken en ik zie vooruitgang bij Modesta. Jij komt er ook wel weer.
Ik vraag me echter even wat anders af :het kan zijn dat het dekje wat vertekend, maar ik vind het zadel wat lang ogen voor haar rug. Het lijkt wat op de lendenen te drukken. Heb je ook een foto zonder dekje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:28

Het zadel is een maand geleden aangeschaft en scheelt bijna 10 cm met mijn vorige zadel in lengte. Is dus niet te lang in tegenstelling tot het vorige.
Speciaal daarop aangeschaft :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:36

Ik vind je paard ook enorm op de voorhand vallen en ik denk ook niet dat dát de manier is om je doelen te behalen. Ik denk als je paard een stuk meer op de achterhand wordt gezegd er een betere ontspanning is. Want ontspanning op de voorhand, is niet de juiste ontspanning die je wil denk ik?
Daarbij speelt je houding ook erg mee, ik vind je op deze foto's te groot ogen en je paard in de weg zitten doordat je zo voorover valt.
Op de allerlaatste foto die je los heb gepost vind ik het beeld een stuk fijner, en ik denk dat als je paard daarin zakt het ook fijner is dan zo op de voorhand. Wel vind ik je alsnog lang, maar zoals het lijkt stoor je je paard op die foto minder doordat je netjes zit :j

Ik ken jullie geschiedenis niet helemaal. Dus excuse me als ik dingen niet begrijp of iets.
Gecondoleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:56

Robijntjah schreef:
Het zadel is een maand geleden aangeschaft en scheelt bijna 10 cm met mijn vorige zadel in lengte. Is dus niet te lang in tegenstelling tot het vorige.

Ben ik benieuwd bij wie je het aangeschaft hebt. Maar als het is wie ik vermoed (heb toen nav je topic voor ervaringen je een PB gestuurd). Dan zou ik er niet vanuit gaan dat het past..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:35

Anoniem schreef:
Robijntjah schreef:

Ben ik benieuwd bij wie je het aangeschaft hebt. Maar als het is wie ik vermoed (heb toen nav je topic voor ervaringen je een PB gestuurd). Dan zou ik er niet vanuit gaan dat het past..

Vandaar ook dat ik er nog iemand bij gehad heb ;)
En paard geeft zelf aan dat het veel fijner is dus daar geloof ik nog het meest in :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:55

Je zegt dat het voorover zitten door spanning en het wennen aan het nieuwe zadel komt. Kan het zijn dat je door dit nieuwe zadel weer in deze houding gebracht wordt? Zo ja, dan past dit zadel misschien wel goed op het paard, maar niet bij de mens. Een andere (ervaren en goede) ruiter een keer op je paard laten rijden, is dat misschien een optie? Als die ook aangeeft dat het moeilijk is om in balans te zitten, dan weet je het zeker. Het zadel lijkt me wel wat ver voorover te kantelen, hoewel dat van foto's natuurlijk moeilijk met zekerheid te zeggen is.
Heb je misschien nog de mogelijkheid om een keer met je oude zadel te rijden? Als je dan goed zit, weet je ook of het aan jou, of aan het zadel ligt.
Uitspraken van een professional over meerdere collega's dat ze allemaal slecht werk geleverd hebben, neem ik meestal met een schep zout. Het zegt meestal meer over die persoon zelf dan over de anderen. Het is nogal eens een goedkope en laffe manier om zichzelf aan te prijzen ten koste van anderen, die zich toch niet kunnen verweren. Als leek kun je het immers niet controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:00

De reactie van mijn paard op het zadel zegt mij genoeg... En de zadelmaker heeft geen uitspraken over haar voorgangers gedaan. Enkel de conclusie getrokken dat mijn zadel niet paste.

Heb gisteren even simpele mobiel foto's laten maksn en nu zat ik wel recht op dus komt niet door het zadel :) gewoon weer hard aan sleutelen dus.

Andere ruiter op het paard is absoluut geen optie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:38

Robijntjah schreef:
De reactie van mijn paard op het zadel zegt mij genoeg... En de zadelmaker heeft geen uitspraken over haar voorgangers gedaan. Enkel de conclusie getrokken dat mijn zadel niet paste.

Heb gisteren even simpele mobiel foto's laten maksn en nu zat ik wel recht op dus komt niet door het zadel :) gewoon weer hard aan sleutelen dus.

Andere ruiter op het paard is absoluut geen optie.

Dat je toen wel rechtop zat en op de eerdere foto's niet hoeft niet aan je zadel te liggen, sterker nog een mens kan heel wat compenseren. Kijk even naar de eerstgeplaatste foto's en bedenk even dat je een knikker op het middelpunt van de zitting neerlegt, waar rolt de knikker heen? Waarom gaan je onderbenen naar achter? Dat zal deels vanuit de ruiter komen, maar het zadel helpt ook niet erg fijn mee. Nogmaals, je paard zal er ongetwijfeld op vooruit zijn gegaan maar het lijkt me dat hier nog meer winst te behalen valt.

Als een paard heeft gelopen met een zadel wat halverwege haar kont lag (dat begrijp ik uit de beschrijving dat het vorige zadel nog 10 cm langer was dan dit zadel) dan begrijp ik dat ze hier zoveel fijner op reageerd, maar dat betekend dan natuurlijk niet dat het niet nog beter kan. Absoluut geen aanval op je zadelmaker/zadelpasser, not at all! Maar het is iets wat me bij foto 1 opviel en per foto alleen nog maar meer naar voren kwam, wellicht lag het zadel eerst wel perfect, maar is de vulling voorin wat te zacht of de boom toch een fractie te wijd en komt dat pas naar voren na een paar keer rijden. Dat kan heel goed! Ik heb een hekel aan vingertje wijzen naar mensen die een nauwkeurig beroep hebben met veranderlijke dingen zoals hoeven,ruggen,ruiters,paarden etc, mensen staan er slecht bij stil dat niet persee het zadel in eerste instantie niet paste maar bijvoorbeeld het paard erg terug is gevallen of what-so-ever!
ik heb je uitgebreide openingspost gelezen en heb er keurig op gereageerd, kreeg alleen geen reactie ;)