Tazz was Zondag niet te laden op de trailer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tazz was Zondag niet te laden op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:54

Na Zondag 27-07 (met helaas achteraf te veel spanning en frustratie) Tazz niet de trailer op te krijgen, heb ik de hulp ingeroepen van Paula (Www.gaiyara.nl).
Ik had Zondag een fotomeeting georganiseerd, kom ik zelf 3 uur te laat en zonder paard!!!
Ik heb Tazz 10 jaar, en weet dat ze niet in 1 keer de trailer in stapt, nooit gedaan, meestal 3/4 keer oplopen en de 5e x staat ze.
Nu had ik Zondag 2 uur gestaan, en van alles geprobeerd...

Maandag dus met Paula aan de slag gegaan om het te gaan oefenen.
Ook Hulp van 2 stalgenoten.
Tazz was de eerste 3 kwartier nog erg onzeker en gespannen, maar na de 1e stap (letterlijk) gezet te hebben ging het echt geweldig!
Je zag haar uitstraling en houding zo veranderen.
Ze ontspande en begon het leuk te vinden.
Constant op en af en het gaat helemaal goed.
Rust en vertrouwen… dat is het antwoord!
Vrijdag nog even verder oefenen zodat ook de balk er achter kan maar ik heb er alle vertrouwen in!
En dan gaan we het Zondag weer proberen om naar het strand te gaan.

Het aller belangrijkste is om contact te maken met het paard.
Daarna kan je met rust en vertrouwen, een paard zonder dwang maar op een heel vriendelijke manier, de trailer in te laten lopen.

Ik wilde dit even delen omdat, ondanks haar onzekerheid er wel ontzettend mooie foto's uit zijn gekomen.

Afbeelding
Tazz liet merken dat ze echt niet wilde (ze heeft geen angst), en probeerde via deze weg te stoppen, in de hoop dat wij het er dan bij zouden laten.

Afbeelding
Hier beloond Paula Tazz uitbundig voor de eerste stapjes die ze al zette! Wat genoot ze daarvan, ook elke x omkijken van "he hebben jullie het ook gezien wat ik doe?"

Afbeelding
Hier staan Suzanne en ik met de laadtouwen, deze hielden wij strak zodat Tazz niet opzij zou willen, hiermee zwiep je even om te laten zien van he niet deze kant op. Toch deed Tazz het wel, maar ze begreep het steeds meer en meer. Zolang je maar rustig en emotieloos blijft.

Afbeelding
Paula vraagt haar heel vriendelijk naar voren.

Afbeelding
Tazz staat er op, en wilde er eigenlijk niet meer af, die beloningen en uitbundige complimentjes naar Tazz vond ze maar al te leuk!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:08

Herken de Petra Vlasblom methode, super dat je het op deze manier hebt gedaan +:)+

Fijne manier met veel rust en resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:09

Klopt helemaal!
Ik ben het ook zeker weten eens met deze manier! Het werkt echt super goed en het geeft vertrouwen!

cherrypower

Re: Tazz was Zondag niet te laden op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:12

heel erg goed opgelost

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:21

Zorg wel als je naar het strand gaat er evt. mensen te bereiken zijn om je te helpen mocht je paard een terugslag hebben. En vooral niet luisteren naar goedbedoeld "advies" van anderen
En vanaf stap 1 met laden rustig maar zelfverzekerd handelen.
lees graag hoe het verder is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:24

Dankjewel! Voelt goed bevestiging te krijgen dat het op de goede manier is opgelost!

En daar heb ik me inderdaad op voorbereid Rumay! Paula helpt Zondagochtend nog met laden en als de terugweg niet lukt, niet te lang zelf proberen maar dan kan ik haar gewoon bellen!

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het Vrijdag gaat, en of het Zondag allemaal is gelukt!

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:14

Wauw heel goed opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:05

Alweer bedankt :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:13

dit had mijn merrie kunnen zijn! die besloot van het een op ander moment gewoon niet meer de trailer op te gaan.... ze was zo erg dat ze zelfs niet meer bij de klep in de buurt wilde komen...

nu hebben wij dit ook zo geoefend... en we hadden na een middag al resultaat... tis nu zo ''erg'' met haar.. dat als ik de trailer open zet... en haar los laat loopt ze er zelf in :+

mijn paard bloeit ook enorm op van complimenten... super mooi om te zien!

fijn dat jouw Tazz nu ook de trailer op wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:16

Bekend verhaal inderdaad, de klep was al te veel gevraagd!
Goed om te horen dat andere paarden er ook baat bij hebben!
Stiekem wil ik zoveel mogelijk mensen met deze methode bekend maken, besefte me hierna dat ik zoveel mensen het op een "andere" (in mijn ogen "foute") manier zie doen...
Erg he? :p

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:39

Ik weet niet of je de site van Petra wel eens hebt gezien http://www.2moons.nl daarop zie je verhalen die nog veel erger zjn dan jouw verhaal.
Ik ben meerdere keren bij een infoavond van haar geweest en er was ooit een meneer die gewoon de hooivork pakte en het paard erin prikte!?
Maar die man was na die avond ook om en is het anders gaan doen.

Tja het is altijd zo dat als je een methode hebt gezien die door rust en vertrouwen goed werkt je graag andere daarmee wil helpen.
Maar er zijn meerdere methode's die wel oke zijn maar petra heeft echt mijn voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:42

Ik heb inderdaad even gekeken, en een stalgenoot is ook bezig bij haar.
Zij heeft een paard dat uitbreekt zodra hij erin staat.
Ik ben benieuwd naar andere methodes, al blijf ik wel bij deze rustige en vertrouwde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:19

Wat is er precies zo 'speciaal' aan deze methode :) ? Het lijkt gewoon hetzelfde als hoe ik mijn paard laad maar ben benieuwd of jullie ook nog wat anders doen. Mijn paard besloot ook op een dag niet meer in de trailer te gaan. Heb direct longeerlijn gepakt en sindsdien laad ik hem daarmee. Als ik hem er alleen al aanklik loopt die er zo in :') maar heb ik hem niet bij me dan vertikt die het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:27

Longeer lijnen worden sowieso niet gebruikt, dit zijn echte laadtouwen, of extra lange leadropes.
Dit is gewoon een rustige paardvriendelijke manier zonder dwang.

Je kunt inderdaad op bovenstaande link kijken of googlen op Petra Vlasblom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:29

Maar wat is het verschil tussen een longeerlijn of een laadtouw :) ? De link heb ik bekeken en ik laad precies net zo. Dus de lijnne gebruiken voor begrenzing. Maar ik zie echt geen verschil in een laadtouw/leadrope of longeerlijn behalve de kleur := ik heb ook 2 lijnen longeerlijnen voor de begrenzing en een lang halstertouw (2.5m) aan het paard.

Dit is overigens geen aanval maar interesse :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:09

Een longeerlijn is zachter en is minder zwaar, waardoor je dus minder snel de zwieper kan geven. En dus niet met de perfecte timing aan kan geven dat het daar niet mag komen.

Ja dat begrijp ik, en ik geef ook voor zover ik weet antwoord. haha voor mij is het ook nog allemaal "nieuw"

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:10

TAO -> VVDD

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:13

Hoop dat het lukt die dag.
Maar wat heeft ze voor plekken op haar rug bij de schoft ?
Leuk dat je met haar naar het strand gaat

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:16

Super dat het uiteindelijk gelukt is. Eerste wat ik zondag riep was ook dat je het met Paula moest gaan oefenen :D
Ik ben benieuwd hoe het vrijdag en zondag gaat, hopelijk doet ze het dan net zo makkelijk, dan kan je tenminste gewoon weer weg zonder teveel stress :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:22

Die witte plekken bij haar schoft zijn drukplekken van een zadel, 10 jaar geleden gebeurt en dat pigment komt helaas nooit meer terug.

Ja thanks Clau! Ook jij hebt goed geholpen haha! Ik hoop het ook, Maandag vond ze het leuk dus laten we hopen dat dat zo blijft!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:11

melanietje14 schreef:
Hoop dat het lukt die dag.

Hopen dat het lukt? Nee het gaat lukken, met hopen kom je nergens.
Het gaat gewoon goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:22

Haha precies Rumay! Thanks!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:03

fijn dat het gelukt is. Niets zo fijn als een paard dat gemakkelijk laadt.

Alleen zou ik er voor gekozen hebben om beenbescherming om te doen om te voorkomen dat je paard zich beschadigt bij die steigeracties op de plank.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:08

Goed opgelost zeg!
Foto 1 ziet er eigenlijk best eng uit, net of ze elk moment naar achter kan klappen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:38

Beenbescherming heeft ze normaal ook om op de trailer. Nu niet gedaan omdat dat gelijk weer een lading stress mee brengt. Maar goed dat je het opmerkt!

Ja mee eens haha gelukkig is dat niet gebeurt!