Liberty bij Bertie Prinsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Liberty bij Bertie Prinsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:35

Heb echt even getwijfeld of ik het zou posten, maar ik ga het toch doen!

Afgelopen weekend een super gezellig en warm weekend gehad met wat mede bokkers. We hebben een workshop gehad van Bertie Prinsen.
2 dagen vol gezelligheid, maar bovendien veel geleerd.

De eerste dag, zaterdag, ging het met Liberty niet fijn. Ze was niet nagevelijk en hield bit vast. Ze luisterde niet naar de hulpen en krulde zich op.
Afbeelding
Afbeelding

We zijn ook niet lang doorgegaan met rijden, want we kwamen er niet doorheen, paard liet niet los.
Samen met Joolien toen wat grondwerk oefeningen gedaan die ik met paard kan gaan doen om haar te leren om los te laten in de hals.

Tuurlijk baalde ik, had veel verwacht van de zaterdag, vooral omdat er al zoveel ruiters voor me waren waarbij je paarden zag "veranderen" en de ruiters zag genieten. En ik, ik stond ernaast...
Voelde me vervelend hierdoor, maar ook was het wel weer een eye opener.
Hopen op een volgende, betere dag.

De volgende dag, zondag, heb ik me voorgenomen om niets voor te nemen :) we zien wel wat er gebeurt, wat de dag ons brengt.

We zijn gewoon begonnen met de grond oefeningen, even rust zoeken en daarna hoofdstel om en rijden.
Wat een verschil met zaterdag.
Eerste opmerking van Bertie: misschien je stijgbeugels wat langer doen?
(ik heb wiebelbenen en zelf al lang getwijfeld of ze langer moesten, mijn instructrices die ik had gevraagd vonden de stijgbeugels prima... waarom heb ik het zelf niet geprobeerd?? Wat zat het ineens een stuk lekkerder!)
Dus, gaatje langer!

Daarna stappen en goed luisteren en alles wat Bertie zei, zo goed mogelijk toepassen.
Wat voelde ik me een leek... nee, zo voelde ik me niet, dat ben ik!
Ja, ik kan fijn op een paard zitten, maar ik mis veel Dressuur ervaring.
Bertie heeft me ook meegegeven dat ik me meer moet verdiepen in dressuur zodat ik mijn eigen mening kan vormen over wat ik wil en kan. Wat ik gewoon moet doen, kijken bij anderen, kijken en mening vormen. Er zit veel werk voor me in.

Hier nog wat foto's van zondag:
Mijn benen moet ik nog wat meer uitdrukken en wat rechterop zitten.
Maar als het paard straks goed loopt en ik beter meewerk, zal ook mijn zit beter gaan worden.

Instappen:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding

Langzaam begint ze te zakken; zolang ik mijn handen maar meegeef en niet vast ga zetten
Afbeelding

Deze foto vind ik erg mooi, fijn beeld!
Afbeelding

Bedankt Bertie voor je hulp. Heb er veel van opgestoken!
En ik ga zeker wat met je tips doen!

robbie88

Re: Liberty bij Bertie Prinsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:41

wat fijn dat je op de zondag lekker hebt kunnen rijden, vind het fijne plaatjes om te zien,ziet er vriendelijk uit.en wat een fijn advies.. leren vertrouwen op je eigen gevoel/ kennis. als ik deze foto.s zo zie komt dat helemaal goed ! vond het echt jammer dat ik niet mee kon doen, maar met een pony die 3 weken onder het zadel loopt vind ik vol aan het werk geen optie. wij gaan eerst spiertjes kweken en op eigen benen leren lopen in het bos.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:43

dank je Robbie88. Succes met je eigen paardje. Misschien dat ze nog wel eens deze kant uit komt ;) kun je dan meedoen :) het is zeker een ervaring die je een keer moet meemaken!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:48

Ik vind dat je je handen nogal vast zet! Daardoor bouw je spanning op waardoor je juist geen ontspanning krijgt.

Ik zou eerst lekker bezig gaan met de basis, zoals de achterhand er onder, want zo te zien mist hij ook nog wat bespiering op zijn kont. Dat nageven komt vanzelf, als resultaat in plaats van doel!

Ik vind jullie een leuk team, komt vast helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:03

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat je je handen nogal vast zet! Daardoor bouw je spanning op waardoor je juist geen ontspanning krijgt.

Ik zou eerst lekker bezig gaan met de basis, zoals de achterhand er onder, want zo te zien mist hij ook nog wat bespiering op zijn kont. Dat nageven komt vanzelf, als resultaat in plaats van doel!

Ik vind jullie een leuk team, komt vast helemaal goed!

Dat was ook juist het doel voor Marjolein, maar het is nogal zoeken als je op een andere manier wilt gaan rijden. Ze pakten het al heel goed op en dat komt ook zeker wel goed!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:04

Fijn! :D

Beoordelen vanaf foto's is vaak lastig!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:07

er zit ook zeker nog werk in, ben ik me ook echt van bewust...
Maar heb er ook vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Het is gewoon heel erg wennen, als iemand in de bak staat en roept dat ik los moet laten is dat makkelijker dan wanneer je alleen rijdt. Dan moet je jezelf erop blijven attenderen. Maar ook dat gaat goed komen!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:11

fijn dat zondag zo goed ging :)
en inderdaad, kom je thuis met een hele waslijst aan "ahah, zo moet dat!" momenten :P
mag ik vragen wat voor combi je paardje is?
ik ken een paardje zonder bekende ouders die PRECIES qua kop en bouw etc de jouwne is, misschien is het dan wel ook haar combi :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:22

Het is een frieze merrie moeder en de vader is een tuiger geweest, ook niet helemaal bekend. Paard was ongelukje hihi

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:50

*\o/* Yeaaah! Ook een topic!! :D

Die laatste foto was echt een ja jaaa ja! YES! momentje! Iedereen werd direct enthousiast! :D
Ook heel grappig om te zien dat je eigenlijk helemaal niet met de voorkant bezig was, een vriendelijke meeverende hand aanbieden en focus op de achterhand. En toen ineens kwam ze nagevelijk!

Snap dat je eerst een teleurgesteld was van de zaterdag, goed dat je dat zo positief hebt weten om te buigen want je hebt inderdaad zeker wat geleerd zaterdag! En niet alleen dat stukje grondwerk maar ook dat paardrijden niet altijd alleen maar goed hoeft te gaan. Jij kan een mindere dag hebben maar je paard ook, je hebt nu gezien dat het helemaal niet erg is om dan even een stapje terug te doen. Prima zelfs! Morgen weer een dag.. En wat voor een dag! ;)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:21

:wave: Marjolein ....

Top dat je de foto,s toch geplaatst hebt ..want ons kent Bokt hé !
Belangrijk is dat je zelf de verbeterpunten erkent , en je schrijft het al bij foto 6 "als ik
maar mijn handen niet vast ga zetten "

Dan schrijf je "Maar als het paard straks goed loopt en ik beter meewerk, zal ook mijn zit beter gaan worden. " Ik denk dat dat ook een visuele cirkel is ...als je zit beter word , zal het paard beter
gaan lopen . En krijgt je gevoel de kans zich beter te ontwikkelen ..
Moeilijk te beoordelen vanaf een foto ...maar ligt je zadel wel helemaal goed ?

De Friese mam,s zie ik iig in je paardje terug :D

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:53

Wow gaaf paard

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:24

Wat een apart dier. Rank maar groot hoofd. Doet jongig aan. Lijkt mij wel een paard waar meer in zit :D

Geen rijtechnisch commentaar, alleen opmerking over de benen. Haal het scheermes er eens overheen O:)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:53

Wat leuk dat je toch een topic heb geopend. Wat loopt je paard de tweede dag mooi zeg, zal wel ontzettend balen zijn geweest dat je de eerste dag zon domper had, maar ook daar heb je weer wat van geleerd moet je maar denken. Ben benieuwd naar een vervolgtopic :))

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:15

:wave: Ditano :)

Ja, daarom was de twijfel er ook, maar werd door de overige kandidaten overgehaald toch wat te posten :)
Ik wil de zadelmaakster binnenkort weer bellen voor controle, maar voor gevoel ligt het wel goed. Mijn paard is ook gevoelig paard en als zadel normaal maar iets scheef ligt (of er moet een andere boom in) dan is ze niet lekker te zitten/rijden. Dus ik vermoed dat het wel gaat, maar wil binnenkort zadelmaakster er dus wel even bij hebben.

Ik denk ook dat het een visuele cirkel is en ik moet even doorbreken om uit de sleur te komen (en dat vind ik moeilijk, heb een best strenge binnenhand merk ik nu steeds met rijden).

@Romy_paard
Dank je wel :D

@eenitraM, je bent niet de eerste die het zegt. Heb laatst de sokken al iets gekortwiekt... moet alleen zelf beetje lef krijgen om er echt een scheermes overheen te halen...
De reden dat ik ook met de workshop mee heb gedaan is ook omdat ik het gevoel heb dat er meer in zit met dit paard, ik moet zelf leren het eruit te krijgen :D Maar we gaan vooruit!!

@Kaatje77, dank je! Ja, ze reed ook echt lekker de tweede dag.
En gisteren en vandaag ook weer gereden en geprobeerd hele tijd op te letten wat ik doe met mijn handen. Eerder was ik steeds met mijn zit bezig, maar die vergeet ik nu even en ga letten op mijn paard.
Zal zodra ik zelf weer meer voorgang voel ook eens een topic weer maken!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:25

Wat een leuke topics allemaal van jullie Bertie Prinsenweekend! Volgens mij erg leerzaam en met een fijne onderlinge sfeer. Mocht er ooit een vervolg komen en jullie zoeken nog een ruiter houd ik me graag aanbevolen! Als jullie daarop zitten te wachten natuurlijk :')

Je laatste foto's zijn erg fijn, vanuit daar kun je verder. Ik heb ook veel respect voor je keuze om de eerste dag te stoppen. Paardrijden moet je met gevoel doen en soms voelt het beter om even een pasje terug te doen. Geen verwachtingen hebben is ook een goed (en herkenbaar) leerpunt, hihi! Succes!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:48

Laatste foto vind ik een heel fijn beeld! :j !

Het is ook allemaal erg lastig hoor! Ik kom mezelf nu ook enorm training en blijkt ook dat ik enorm veel dressuur ervaring mis! Gelukkig zetten we lekker door en komt het uiteindelijk echt wel goed! Heeft wat tijd nodig!

Wel een leuk dier! En net zoals Shirley hierboven vermeld, toch goed dat je gestopt bent de 1e dag. Even een pasje terug. Anders wordt je alleen maar teleurgesteld op dat moment! :)