Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:21

Hallo allemaal,

Gister was ik gezellig met de honden op het strand. In de verte zag ik een paard voor een kar. Ik zag het paard bizar lopen, sorry heb geen ander woord ervoor, heel overdreven en zonder tact. Ik moest denken aan die "dansende" paarden, walking horse ofzo, die wel eens ring om de benen krijgen om zo de benen hoger op te tillen. Ik dacht dat dit zoiets was.
Toch bleef ik kijken, ik stond op het begin van het strand en het paard liep helemaal bij de zee. Ik besloot wat foto's te maken, want ik had zoiets nog nooit gezien.. Dat paard bleef maar zo vreemd lopen.

Eenmaal thuis bekeek ik de foto's op de computer en zag tot mijn verbazing dat het paard teugels (??) vast had om alle 4 de benen.. Ik heb dit werkelijk nog nooit gezien en ga toch al wat jaartjes mee in de paardenwereld.

Nu vroeg ik mij af of Bokt weet wat dit is? Hoe dit heet? Waar dit voor dient? Want ik ben erg nieuwsgierig geworden, om eerlijk te zijn vond ik het paard ontzettend zielig om te zien op het strand. Er stond een man naast met een zweepje om hem van voren aan te tikken. En de man op de kar had extra leidsels.

Ik ben benieuwd wat Bokt hier van vindt en wat dit allemaal is, ik leer graag bij want wellicht maak ik mij "zorgen" om niks en valt het allemaal wel mee :) Ik heb geen idee.

Dit topic is niet bedoeld om te achter halen wie dit paard is en van wie hij is, ik heb expres de personen er af geknipt, want daar gaat het mij niet om. Dus mocht je het paard/locatie herkennen houd het dan voor je :) Dit topic is gewoon voor informatie, ik wil graag weten of dit een normale hulpteugel oid is.

De foto's ( dit zijn geen moment opnames, ik heb een reeks van wel 30 foto's het bleef gewoon zo doorgaan)

Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de informatie alvast :)

Groetjes Agnes
Laatst bijgewerkt door Nessah op 08-07-14 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:23

Het lijkt wel of het bedoeld is om meer actie te krijgen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:24

Ziet er vreemd uit. Ook geen idee wat het is. En wat heeft hij allemaal om z'n achter benen? -O-

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:25

Volgens mij wordt dit tuigpaard geleerd zijn benen zo hoog mogelijk op te tillen. Het is volgens mij een hulpteugel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:25

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:26

Ik heb werkelijk géén idee.. Heb nog een foto van een iets beter moment ( heb ook foto's waar hij volledig de staak in gaat, maar die zet ik er maar niet op.. Dan word het denk ik rellen en dat is mijn bedoeling niet)

Afbeelding

Lijkt een soort touw ook?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:26

Naar mijn weten trainen ze o.a. hackneys en tuigers op deze manier om die overdreven gangen extremer te maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:26

Zie mijn post hierboven

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:28

@Keet: Ja dat gaat over die stukjes "tuinslang" maar dit paard heeft ook die "touwen" langs zijn voorbenen lopen en verboden met hals/boeg.
Wat dat topic zegt, is dat wat hij bij zijn achterbenen heeft. Maar dan vraag ik mij nog steeds af wat hij om zijn voorbenen heeft. Ook vraag ik mij af of dit een normale gang van zaken is? aangezien het gewoon open en bloot op het strand werd gedaan..
Laatst bijgewerkt door Nessah op 08-07-14 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:31

Nessah schreef:
@Keet: Ja dat gaat over die stukjes "tuinslang" maar dit paard heeft ook die "touwen" langs zijn voorbenen lopen en verboden met hals/boeg.
Wat dat topic zegt, is dat wat hij bij zijn achterbenen heeft

HippoLogic schreef:
Miran schrijft:
Citaat:
Met speciale ringen om de benen en touwtjes ed eraan. Iets waaraan je als leek niet moet beginnen.

Ze bedoelt denk ik de 'trainings-schoenen'. (Ja toch?) Daar zitten de hoeven aan touwen die je omhoog trekt als het paard zijn been optilt. Door verkeerde timing (weinig mensen hebben echt een goede timing, helaas) kan een paard goed op zijn snuffert vallen. Dit trainingsattribuut dus alleen door een ervaren vakman laten gebruiken!

Uit datzelfde topic ;)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:32

Dit doen/deden ze (soms/vroeger) ook bij gangenpaarden. Had de man die naast het paard stond niet ook touwtjes in zijn handen? Want dit ziet eruit als zo'n systeem dat iemand de touwtjes aantrekt op het moment dat het paard zijn benen optilt om inderdaad meer actie te krijgen. Triest he... Dat dit soort dingen nodig zijn voor 'ons' plezier/de show.

Edit: zie dat Keet net een soortgelijk antwoord plaatst!
Laatst bijgewerkt door Merell123 op 08-07-14 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:33

Oke, en hoe trek je dat omhoog als je op de kar zit dan? Dit was gewoon keihard draven en onwijs hoog de benen optillen en tussen door veel gesteiger. Ik zag de man verder niks doen, behalve de leidsel vast houden, ik zag niemand die lijnen van de benen omhoog trekken, leek als of die gewoon vast zaten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:35

Merell123 schreef:
Dit doen ze (soms/vroeger) ook bij gangenpaarden. Had de man die naast het paard stond niet ook touwtjes in zijn handen? Want dit ziet eruit als zo'n systeem dat iemand de touwtjes aantrekt op het moment dat het paard zijn benen optilt om inderdaad meer actie te krijgen. Triest he... Dat dit soort dingen nodig zijn voor 'ons' plezier/de show.

Edit: zie dat Keet net een soortgelijk antwoord plaatst!

Nee, die man liep 1 keer mee en daarna bleef die man op afstand kijken en ging dat paard kei hard heen en weer draven. Maar het was echt zonder ook maar 1 vorm van tact en veel gestaak.. Dus ik snapte er weinig van. Ik ben geen watje en kan veel hebben, maar hier zag ik het nut niet van in.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:35

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:36

Dit noemen ze "trainen in de schoenen". Het is ongelooflijk maar het is binnen tuigpaard en hackney kringen héél normaal. De 'schoenen' zitten dus om de hoeven vast, en lopen via een teugel naar de menner. Die kan de paardenbenen hoger 'optillen'. Om de huid van het lijf niet te beschadigen doen ze stukjes bont, tuinslang etc. om het tuig. Of het enige waarde toevoegt betwijfel ik ten zeerste... :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:39

lijkt mij inderdaad gewoon een onzorgvuldig gebruik van 'in de schoenen' trainen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:39

Ahaa.. Kijk weer wat geleerd. Maar wat ik dan alleen niet snap, dit zat dusdanig strak dat het paard zijn benen amper kon strekken en daardoor dus weer onregelmatig liep.. Dus nog snap ik de manier niet helemaal van trainen, want ze tillen die benen ontzettend hoog op, maar wel zonder tact. Dus dan heb je toch als nog niet het gewenste resultaat?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:40

Mijn schoonvader is een echte tuigpaard en hackney man en ik ben pas met hem mee geweest naar een cconcours kijken (erg leerzaam) maar hij verafschuwd deze trainingsmethoden en de opzet( extra bitje om hoofd bovenin de krul te trekken geloof ik) en alle paarden met 3dubbele hoefijzers.
Daarom gaat hij niet meer op concours.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:41

daarom schreef ik: onzorgvuldig gebruik.
Waarschijnlijk werd het hier eerder misbruikt dan gebruikt.
Los van een mening die je over het gebruik er van kunt hebben dan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:42

Oké en waarom verafschuwd hij dit? Sorry, kom misschien heel dom over.. Maar snap nog steeds de exacte werking niet van deze touwen.. Enige wat ik zag, en dus vanuit oordeel, was een paard wat vast gebonden benen had en heel overdreven zijn benen ervoor optilde.

Maar ik zag geen getrek aan die touwen van de benen, dus snap niet zo goed hoe dit nou werkt.. Of komt dat dan weer terug in die leidsels? Maar je ziet vanaf de kar toch nooit precies wat de goede timing is?

Ik ben echt een leek sorry :')

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:43

Sizzle schreef:
daarom schreef ik: onzorgvuldig gebruik.
Waarschijnlijk werd het hier eerder misbruikt dan gebruikt.
Los van een mening die je over het gebruik er van kunt hebben dan.

Oke, en kan jij mij ook uitleggen hoe dit zorgvuldig gebruikt kan worden wanneer je een paard voor de kar hebt? Misschien dat ik het dan een beetje snap :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:44

Een aparte manier van trainen, nog nooit eerder gezien, maar het zal inderdaad bedoeld zijn om meer actie te krijgen (hopelijk geen reactie voor degene die op de kar zit)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:44

ik heb iets dergelijks wel eens eerder gezien bij een stal in mijn oude dorp waar ze met hackneys aangespannen reden op hoog niveau, hier werd een kleine hackney gelongeerd met ook iets van touwen aan alleen zijn voorbenen om inderdaad mer actie te krijgen, echt had deze pony nog wel gewoon tact en het zag er raar en niet heel natuurlijk uit maar niet meteen mishandeling ofzo

van deze laatste foto (in de op) schrik ik echt, draven met maar 1 been op de grond??? dit is verre van diervriendelijk als het paard op zo'n manier wordt gehinderd in zijn beweging maar goed....

Ilovedewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:45

Ik weet niet wat het is maar ik vind het er heel zielig uit zien!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:46

normaal gesproken 'helpen'ze het paard benen op te tillen door in het goede ritme de touwtjes aan te trekken. Hoe jij het vertelt zal dit dus niet het geval zijn en zijn deze mensen zeer onkundig bezig. Als een paard iets niet snapt of gewoonweg niet kan gaan ze in de staak dus denk dat dat hier ook het geval is geweest. Hoe ik de foto's zie is dit gewoon mishandeling en kapot maken van een paard. En ik ben ook zeker geen watje!