nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 17:11

Als je 16 bent en je krijgt opeens wat geld, dan ga je shoppen. En als paardengek natuurlijk niet voor kleren of sieraden maar voor een paard :D

Toen deze prachtige vent aan mij te koop werd aangeboden hoefde ik niet lang na te denken en ik stel hem graag aan jullie voor.

Dit is Just for you van het Bernardshof (lekker kort :P )
Hengst uit 2009. Winningmood van de Arenberg x Skippy II.
Zijn volle zus heeft vorig jaar op het wereldkampioenschap springen van de zesjarigen brons gewonnen.

Net bij ons aangekomen, waar ben ik nu weer beland
Afbeelding

Vandaag voor het rijden eerst even longeren met de bijzet
Afbeelding

En dan voorzichtig er op met hulp van bijrijdster Vera. Hij is nog maar kort onder het zadel en dit was de eerste keer dat hij een dressuurzadel op had dus even rustig aan.
Afbeelding

Stappen onder het toeziend oog van pap
Afbeelding

Beginnen met draven, hij snapt beenhulpen nog niet helemaal
Afbeelding

Het is nog wat zoeken naar tempo en aanleuning
Afbeelding

Zijn mooie hoofdje
Afbeelding

Cameravrouw is wel interessant
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Ook galop :)
Afbeelding

En weer in stap, conditie heeft hij nog niet veel
Afbeelding

Gedaan met rijden, even een onderonsje
Afbeelding

Lachen naar de camera
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe aanwinst vinden!
Laatst bijgewerkt door Brainfail op 27-06-14 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Re: nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:12

Wat een verschrikkelijk leuk paard met een onwijs wijs en mooi hoofd!

Ben benieuwd naar meer!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:13

De 'verruimen in draf' is een galop foto.
Leuk paard! Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:16

Ja dat viel mij ook al op haha! lekker rustig aan oefenen, komt wel goed :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 17:19

dankjullie en haha dat was die verkeerde foto oeps :oo

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:32

Leuk paardje! Wil je alleen wel even mee geven dat je bijzet op deze manier de compleet verkeerde houding voor je paard dwingt. Hij staat veel te strak afgesteld. Je paard heeft zo niet de kans zijn hals op de juiste manier te dragen. Hij knikt nu achter zijn hoofd in en als je dit te vaak zo doet zal je paard deze valse knik ook onder het zadel houden. Dat zie je ook al terug op foto 6. Daar ontwikkelt zich wat spanning en zet hij zijn hoofd in de houding van de bijzet. Train op laag rijden met dit jonge paard. Laat hem zijn rug gebruiken en het geeft niet dat hij dan wat op de voorhand valt. Dat gaat er weer af als ze meer balans hebben en de juiste rug en buikspieren. Tot die tijd zo min mogelijk in een opgerichte houding dwingen. Veel succes met je paard.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:55

Erg leuk dier, gefeliciteerd met hem!
Ik ben alleen erg benieuwd hoelang hij onder het zadel is?
Ben het met de reactie boven mij eens, de bijzet staat veeeel te strak.... en waarom een bijzet bij een jong dier die beleerd wordt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:04

Leuk paard, veel plezier ermee!

Let wel op dat dit paard heel gemakkelijk vals nageeft (doet ie ook heel duidelijk op de bijzet, die overigens ook veel te strak staat). Hand mee naar voren dus tijdens het rijden en zorgen dat het paard niet rond komt bovenin, maar eerst vanuit onderen oppakken (voorwaarts neerwaarts), daarbij moet de schoft altijd rond blijven, niet pas een aantal wervels later zoals je nu op de bijzet foto ziet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:06

haha die laatste foto; hij tilt echt zijn lip op alsof hij cheese zegt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 19:12

Bijzet staat misschien iets aan de strakke kant, niet veel te strak (volgende keer een gaatje losser) maar een bijzet bij een paard wat op dit niveau is, heeft juist een meerwaarde. Als de bijzet te los is heeft het geen effect. Paard is een paar maanden onder het zadel en niet dagelijks gereden.

Ook Daniëlle Heijkoop gebruikt de bijzet bij de hele jonge paarden en dat is toch iemand die verstand van zaken heeft. Zoals zij zegt: eerst voorwaarts en dan verbinding is het handig om bij paarden die erg zoekende zijn met de bijzet te longeren. Doe dat onder begeleiding van mijn ouders. Paard is wel nageeflijk gereden maar wel door een springruiter. Schrijf ook in een bijschrift dat het nog zoeken is naar tempo en houding onder het zadel. Niet zo gek omdat het paard nu voor het eerst in zijn leven dressuurmatig gereden wordt en nog maar zo kort onder het zadel is.

Na nog geen tien minuten krijgt een paard trouwens geen valse knik onder het zadel. In tegendeel zelfs.

Tips mogen natuurlijk altijd en zinvolle tips zijn welkom maar dit topic staat niet voor niets niet bij HAW. Ben gewoon blij met mijn nieuwe paard.

Sallandval: hij vindt zichzelf blijkbaar nogal fotogeniek :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:18

Er zijn een tijd terug ook foto's geplaatst van iemand op grand-prix niveau die een pony zo kort had bijgezet dat het dier niet anders kan dan met de kin op de borst te lopen....

Helaas zegt hoog niveau niet altijd iets over het altijd diervriendelijk werken. Een bijzet kan een hulpmiddel zijn, maar de bijzet moet niet meer doen als een licht contact geven. Daarbij moet het paard de hals heel iets rond houden en daarbij het neusje op de loodlijn moeten kunnen brengen. De hals moet echt maar ligt rond zijn, dus bijna horizontaal. Dat is de juiste lengte voor een jong paard. Er moet dan ook wel meer als 1 gaatje bij.

Alleen bij de stapfoto vind ik het paard netjes lopen. Natuurlijk is ie pas kort onder het zadel, en je moet ook niet willen dat ie er Z waardig bij loopt, maar juist daarom: geef ruimte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:20

Wat een leuk paard!

Wel zou ik nog even wachten met de bijzet, zoals meer mensen hier zeggen. Oefen eerst gewoon op dat je paard goed naar de hulpen luistert, dat hij goed op zijn eigen benen kan lopen en balans krijgt... Dat soort dingen. Ik vind dat hij ook nog wat teveel op zijn voorhand loopt. Werk er gewoon eerst aan dat hij lekker gaat lopen, en wacht tot die tijd met een bijzetteugel. Dan forceer je hem net teveel om nageeflijk te lopen, terwijl hij daar nog net niet helemaal klaar voor is. Als je alles gewoon op zijn tijd doet en het paard rustig zichzelf laat ontdekken en ontwikkelen, dan heb je uiteindelijk een fijner paard! :)

Maar hij is wel écht prachtig. Ik vind hem ook al mooi gespierd voor zo'n jong paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:21

Danielle Heijkoop is wel het slechtste voorbeeld wat je kunt noemen, zij rijdt op basis van rollkur, alles strak en dubbelgevouwen. Dus neem aub niet aan dat het daarom wel goed is. Een paard moet juist eerst leren in balans te zijn onder het zadel. Ook nog niet onder het zadel gaan klooien met nageeflijkheid, eerst werken aan correcte hulpen, sturen, sterker maken en zijn balans laten zoeken zonder dat er iemand bepaald waar zijn hoofd moet zijn.
Met bijzet longeren is niks mee als het paard daarin kan ontspannen, dat doet hij nu niet. ;)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:23

Leuk paard Caressa <3
Bijzet staat niet strak hoor, als iedereen goed zou kijken zagen ze dat binnenkant loshangt (is dus moment van stelling :D ). Longeren met bijzet is juist goed voor een jong paard.
Gewoon lekker je eigen ding doen, je krijgt genoeg begeleiding en je moeder zegt er echt wel wat van als je niet goed bezig bent

Veel succes en geniet ervan :j

Je hoeft niet elke "tip" serieus te nemen hè ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:25

Leuk paard. Alleen tsja. Je leert hem nu de valse knik aan.. Dat een of andere bekende ruiter dat doet betekend niet gelijk dat het dé manier is.. Ieder paard is anders en een paard wat dus onder het zadel ook zo in de valse knik loopt wil je niet met zo'n bijzet longeren want zo gaat hij alleen maar meer die valse knik bevestigen. Bijzetten ben ik echt wel voor. Maar met deze bijzet, in combi met dit paard en zijn manier van hoofd-halshouding, kun je beter iets aanhangen wat hem naar beneden begeleid en hem uitnodigd om te zakken. Hij ziet bij de bijzet die je nu om hebt alleen het idee om zijn neus naar zijn borst te vouwen om van de druk af te komen..
Naar mijn idee.. Knoop er van de week een longeer singeltje om. De slof pakken. Deze bij de gesp losmaken. Die uiteindes aan de laagste ring bevestigen dmv een soort paardenknoop (of iets anders om hem altijd snel en onder druk los te kunnen maken indien nodig.) dan de klipjes van buiten naar binnen door de bitringen tussen de benen aan die ringetjes vast klikken. Maar als je zelf vast wil houden aan je eigen plan omdat een bekende ruiter dat ook doet moet je dat doen. Edward laat zn paarden ook vast anders longeren. De paarden van VDL lopen ook weer anders.. En anky heeft ook vast een. Ander idee. De een zweert bij dubbele lange lijnen. De ander touwtjes, passoa, elastiek,goghje of wat dan ook.. Maar dit is niet de oplossing voor dit paard denk ik.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:26

ITP -> RIJ-ITP

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:27

Wat een leuk paard!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:29

Wat een ontzettend gaaf beestje zeg! Mooi koppie heeftie ook.
Veel plezier met m! :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:31

leuk paardje, wel erg jammer dat die bijzet te strak staat, dat heb je nu wel genoeg gehoord

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:32

Dit word weer zo'n welles nietes topic.. jammer dat je dingen doet die je denkt die goed zijn maar eigenlijk voor een jong dier gewoon nog niet moet toepassen.
Daarbij mag je veel meer met voorwaarts bezig zijn en de voorkant los laten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:33

Tiahastrona schreef:
Leuk paard Caressa <3
Bijzet staat niet strak hoor, als iedereen goed zou kijken zagen ze dat binnenkant loshangt (is dus moment van stelling :D ). Longeren met bijzet is juist goed voor een jong paard.
Gewoon lekker je eigen ding doen, je krijgt genoeg begeleiding en je moeder zegt er echt wel wat van als je niet goed bezig bent

Er worden juist hele goede tips gegeven.
Behoud van je paard.

Maar zeker een leuk dier!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:40

Erg leuk paard maar dat bijzetten niet mijn ding en al helemaal niet zo strak.maar helaas neem je dat niet aan erg jammer.leer hem eerst op eigen benen lopen en lekker de basis,nagefelijk lopen komt van zelf dat hoort nu nog niet bij de africhting

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:52

Mooi paard! Geniet er van! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:58

mooi paard,even nog wat meer spieren erop...dat komt vanzelf!

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:00

Tiahastrona schreef:
Leuk paard Caressa <3

Dat hij zijn hoofd misschien op dat foto moment naar binnen buigt wil niet zeggen dat hij met stelling loopt op die foto. Als je zelfs goed naar zijn buiten achterbeen kijkt zie je dat hij uitzwaait in plaats van buigt. Zie ook zijn rechte rug. Dus de bijzet staat zeker weten minsten een gat of twee drie te straks. Paard moet met bijzet gewoon zijn hoofd kunnen laten zakken zodat hij mooi over zijn rug kan lopen en zijn buikspieren goed kan gaan gebruiken.