Lending me the wings I lack! - Van begin tot nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lending me the wings I lack! - Van begin tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:14

Heee bokkers!
Ik vond het wel leuk om een overzichtje te maken van onze spring-vorderingen :o

Ik heb [naam] vandaag precies 8 maanden :D
Ik heb haar gekocht als 4-jarige, maar 2 april is ze 5 geworden!
Mijn uiteindelijke doel is om het haar de springsport in te gaan, maar hiervoor moeten we eerst beide nog wat meer vertrouwen krijgen in het samen springen.
[naam] is een KWPN-merrie van Wizzerd WV (Indoctro X Corland), springgefokt.
Aan het bloed zal het dus niet liggen, springen zou ze moeten kunnen ;)
En dat kan ze ook zeker wel!

Onze eerste springles was helaas niet zo'n succes...
[naam] bleek heel onzeker te zijn wat het springen betreft, en zonder mijn overtuiging sprong ze ook echt niet (nogsteeds niet).
Onze eerste springles was ik natuurlijk wat zenuwachtig (ik had [naam] net een maand) en [naam] zelf was ook wat gespannen.
De les ging voornamelijk zo. Ik heb dan ook 2x mogen vliegen zonder m'n paard...
Natuurlijk wel wat gesprongen, maar zoals hier te zien is had [naam] er nog wel moeite mee.

2 weken later weer gesprongen. Dit keer zonder les.
Dit was mijn eigen keuze, omdat het dan veel rustiger zou zijn omdat ik dan alleen in de bak kon rijden.
En ja, [naam] was veel relaxter en ik daardoor ook! - Foto

Wat later sprongen we zo, zo, en zo! :)

Wat verder, wat meer vertrouwen samen, en wat meer een combinatie, mams m'n goede camera maar is gegeven!

You'll never know how high you can fly, until your feets finally leave the ground

Afbeelding

Inmiddels zijn wij beide wat vertrouwder in het springen samen, en zijn langzaam we meer 'echt gaan trainen'.
Mevrouw kreeg ook meer zelfvertrouwen, en begon het springen door te krijgen én heel erg leuk te vinden! Toen werd het tijd om de rem er weer op te zetten ;)
In het begin was het vooral gewoon springen, maakt niet uit hoe, gewoon over de hindernis.
Nu zijn we echt bezig met tempo-controle, netjes naar de hindernis rijden, afstanden inschatten en parcourtjes rijden! Elke 2 weken hebben we les :)

Afbeelding

Lending me the wings I lack

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ag... Het kan nog niet perfect gaan... - Foto
Baas moet niet zo twijfelen, want dan gaat paard helemaal niet :Y)
Even mezelf een schop onder me kont geven op deze momenten, of de instructie doet dan ~~}>
[naam] kan het met gemak, nu ik nog :') Maar ook deze sprongen hebben we nog gewoon gesprongen!

En dan... Gister hadden we onderlinge wedstrijd op stal!
Niks te verliezen, met goede moet mezelf en [naam] ingeschreven bij de 60 cm :o
Zo gezegd, zo gedaan! - Foto

"I'm sorry boss, but I'm not really into that 'low-jumping' you're taking about" :')

Afbeelding

Als springruiter wil je toch niks liever dan een jong paard wat al zo kan springen? <3

Afbeelding
Afbeelding

Enthousiasme!

Thank you, thank you for letting me experience how it feels to fly

Afbeelding

Aanstaande woensdag gaan we op oefenparcours samen met een stalgenootje *\o/*
Ik hoop zodra het Indoor-seizoen weer begint te kunnen starten met wat BB-parcourjes!
Mochten wij er dan nog niet klaar voor zijn, stellen we het gewoon nog even uit, ik heb geen haast :D

Er valt nog een hoop te trainen!
[naam] gaat nog veeelte snel en is dan te lastig te sturen om nog normale bochten in een parcours te maken.
Zelf moet ik leren meegeven, meegeven, meegeven |o
Maar ik durf haar nog niet 'los te laten'. Ik moet haar er nog te veel aan rijden om het vertrouwen te hebben die 'teugels los te gooien'.
Als ik dat ook maar iets te vroeg doe gaat ze te hard of er ineens langs.
Ik werk eraan! Maar misschien met die nog regelmatig leuke weigeringen jullie ook wel snappen dat ik haar liever 'strak tussen m'n teugels hou' ;)
Maaar wij hebben elke 2 weken les, en verder spring ik eigenlijk niet omdat ik dit wel zat vind voor een jong paard :j
We hebben dus goede begeleiding en begrijpen elkaar steeds meer, raken beter op elkaar ingespeeld en worden een steeds betere combi :D
Ik heb er wel vertrouwen in :+:

Verder alle tips welkom natuurlijk :)
Bedankt voor het kijken & lezen!
:evaw:

BigOne

Re: Lending me the wings I lack! - Van begin tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:19

Ik mis het woord dressuurles in je hele overzicht, daarmee begint het ontwikkelen van een jong paard, ook in het springen. Controle krijg je door dressuur, vooral een jong paard moet je goed aan de hulpen hebben staan. Verder wel een erg leuk paard en inderdaad, vertrouw het paard iets meer, ik zie maar weinig foto's waarop ze de mogelijkheid krijgt om echt los te springen, je handen lijken nogal terug te werken. Heel veel succes maar dat zal vast wel goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:31

Oh sorry, maar natuurlijk hebben wij ook dressuurles! Elke week priveles! :)
Met dressuur werken wij hier zeker ook aan, vee overgangen en zorgen dat het tempo bij mij ligt, dit gaat ook al stukke beter! Maar van springen kan ze zo enthousiast worden, maar ook hier krijg ik alleen de controle terug door gewoon te oefenen. Vaak zet ik haar na 3 galopsprongen na de sprong stil, dit heeft erg geholpen en inmiddels is het tempo langzaamaan weer van mij :)
En van dat meegeven, ik irriteer me er zelf echt mateloos aan :n Heeft ook te maken met dus die tempocontrole, ze moet met springen nog even wat meer reageren of terugkomen op mijn zit. T'is helaas ook niet iets wat er even 1, 2, 3 uit is... Maar ik ben er hard mee bezig! En bedankt :)

EDIT: Het lukt me helaas niet om een filmpje te uploaden, maar zal het nog eens proberen!
EDITEDIT: Gelukt! Dit is het meest recente filmpje dat ik op dit moment heb, ik hou zelf meer van foto's ;)
Denk niet dat je er veel aan hebt, maar toch :) http://nl.tinypic.com/m/i6csb7/2

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:49

Dat van het meer meegeven heb je zelf wel in de gaten. Voor de rest vind ik ET het echt heel leuk doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:58

Ik zou het vooral heeeeeel rustig aan blijven doen. Als je te snel gaat, kun je enkel de mist in ging. Ik zou persoonlijk nog even wachten met wedstrijden en vooral gaan focussen op de dressuur, en als je gaat springen enkel lekker laag, lekker makkelijk, 100 keer hetzelfde sprongetje om het springen makkelijk te maken en niet hoger gaan dan 60/70 cm. Als je filmpje van laatst is valt er nog veel aan te sleutelen, ook dressuurmatig want je komt de bocht nog niet eens fatsoenlijk door ;)
En als ik hoor dat jullie nog weinig vertrouwen in elkaar hebben zou ik eens een paar springlesjes privé nemen en echt heel secuur aan de gang gaan.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:07

dat filmpje is niet heel recent, ik denk dat ie van januari zal zijn ;) ik hou zelf meer van foto's dus laat eigenlijk nooit iemand filmen haha
Op het moment dat ik te laag ga springen (lees 40/50 cm) wordt ze veelte druk omdat ze gewoon de hoogte in wil, hoe hoger we gaan hoe beter ze te rijden is. Daar zullen inderdaad de meningen over verdeelt zijn, maar is ook een kwestie van het paard kennen :o hoe hoger hoe fijner en rustiger ze te rijden is. (80 os welde Max hoor! )
En dressuurmatig heben we het inmiddels wel redelijk voor elkaar, maar ik ben niet van plan niet meer te gaan springen omdat het dressuren nog niet perfect gaat ;) Privespringen is niet zi nodig, wij springen met z'n 4en maar allemaal omste beurt zeg maar, dus je krijg zelf gewoon alle aandacht, en dan ga je even stappen en gaat de volgende :)
En dat vertrouwen mist af en toe alleen bij t springen, verder zit dat helemaal goed hoor :D maar ze heeft gewoon behoorlijk springbloed waardoor ze best pittig kan springen. Was ik totaal niet gewend waardoor ik er een paar x afgevallen ben, en dat vertrouwen krijg ik helaas alleen terug door te springen :')

En wat ik zelf ook zei, als ik merk dat we tegen die tijd er nog niet klaar voor zijn doen we het ook niet :) Ik ben zuinig opijn grote pony en wil graag tot d'r 50ste van d'r kunnen genieten :D Dat oefenparcours woensdag is toevallig onder begeleiding van mijn Springinstructrice en hier heel dicht bij, anders had ik dat ook nog niet gedaan :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-14 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:07

Ik vind het een heel leuk en knap paard :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 05:43

Wat een knapperd is het toch <3
In ieder geval lekker enthousiast met die mega sprongen :')

troytroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:51

Leuk paard zeg, en wat heb je een mooie houding :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:31

bedankt! :o

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:22

Knap paard!
Je ziet al vooruitgang, jullie komen er wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:43

PatriciaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:18

Leuk paard, fijne manieren!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:04

Knap paardje!
En vind het er goed uit zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:43

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:25

Allereerst wil ik zeggen dat ik het er goed uit vind zien! Je paardje vind het duidelijk ook leuk, maar mist gewoon nog een beetje vertrouwen.

Wat je zelf wel al aangeeft is dat je je handen meer mee moet geven, en ik wil je er toch nog even op wijzen dat dit echt een heel belangrijk punt is VÓÓR je hoger gaat springen. Houd de hindernissen voorlopig nog op kniehoogte tot het vertrouwen en het 'loslaten' er is, anders krijg je een paard dat vervelend gaat/blijft weigeren of gespannen springt.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb ;) , ik zat namelijk precies hetzelfde op mijn jonge, onervaren arabier. (Inclusief handen vastzetten op schoft, wat ik bij jou ook zie.) Maar na een lange tijd lage sprongetjes en ontspannen zitten zal het veel beter gaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:44

sorry voor de late reactie, was op vakantie!

Maar dankjewel! Ik ben ook echt heel erg bezig met m'n handen meegeven ja! Ik vind het heel vervelend dat ik haar er mee in de weg zit.. En ik laat ze idd altijd boven de schoft ja haha :')
Lage sprongetjes doen wij zeker echt veel hoor, maar de hoge zijn toch wat spectaculairder om ergens online te zetten :P Vertrouwen is er wel echt steeds meer, zeker dat oefenparcours is echt heel goed geweest voor het vertrouwen van ons beide :D
Ik heb er een filmpje van, alleen nog niet in mijn bezit ;)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:07

Sowieso is het goed dat je je ervan bewust ben en er op let. ;) Dan gaat het alleen maar beter worden! Ziet er al hardstikke netjes uit (en super mooie paardje ook!)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:12

dankjewel :o

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:33

Die kan springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:31

dat zeker, daar twijfel ik ook absoluut niet aan :D