3 bezoekjes aan het noorden van NL (en dus telkens 3,5u enkele rit) later,
viel de beslissing.
DIT moest het nieuwe vriendinnetje van onze Lya worden:
sorrel (witte haartjes op d'r buik en staart) solid paint horse (APHA) DIXIE aka 'Smartlittlesuperstar', dochter van Smart Star Dixie,
een 9-jarige merrie, reining getraind en ook ideaal voor buitenritjes!

4u trailerrijden en dan de aankomst thuis:

Eerste kennismaking met onze bijna 17-jarige dominante merrie Lya
aangezien het inmiddels 8u 's avonds was, toch eerst eventjes apart gezet en 's avonds naast elkaar op stal. Zo konden rustig kennismaken en langzaamaan wennen:

De volgende ochtend nog even apart gezet, maar Lya bleek erg enthousiast met haar nieuwe vriendin.
Dus na een uurtje de schrikdraad weg... Lya liet 1 minuutje zien dat zij de grote chef hier is (intussen hebben ze beide hun chef-momentjes) en vanaf minuut 2: BESTE VRIENDINNEN!

In 2012 en 2013 (denk ik) heeft ze bij een vorige eigenaar een veulen gehad.
Ze moest dus wel wat bijgevoederd worden... en inmiddels zit ze weer lekker in haar vacht
.

Helaas nog geen bereden foto's, aangezien ik er steeds op zit.

Het lessen doet ze erg goed. Aan het trailerladen (alleen), hebben we nog even werk.
Op buitenrit (met 3 andere erg pittige paarden, waaronder onze Lya) doet ze 't super:
op kop, naast andere paardjes, achteraan - allemaal geen probleem.
Alle gangen met losse teugel, ze luistert netjes op benen, zit en stem: heerlijk!
(Stiekem is mijn pa -die met de eeuwig vurige Lya rijdt- toch jaloers.)

Oh ja, wie iets meer weet over de veulens van Dix, let me know! (Ben ik wel benieuwd naar.)