Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:15

Zaterdag 19 april jl. hebben wij via Het Blauw Gele Vendel in Pijnacker een clinic gereden bij Sander Marijnissen. Fotografe Michaja van Kranen was hier aanwezig dus zodoende heb ik ook eens beeldmateriaal van mijn knappe paardje *\o/* dus dat ga ik uiteraard ook bestellen ;)

Wrangler is een bijna 11-jarige, hete, maar werkwillige, zwarte ruin van OO Seven. Hij is vorig jaar zomer weer opgepakt en loopt in de klasse M1, dat gaat heel wisselend (van net geen verliespunt tot boven de 200) en dat ligt vooral aan mij :o Maar we oefenen en lessen lekker verder tot ik de slag te pakken heb natuurlijk :)

Ik ga jullie met de foto's meenemen door het verloop van de clinic met al onze valkuilen en leerpunten.

Afbeelding
1. Drafje linksom, opdracht hierbij is vooral om hem goed aan de buitenteugel te houden omdat ik geneigd ben om hem met stelling rond te sturen. Mijn hand staat dus ook laag en breed in opdracht, anders ga ik steeds mijn buitenhand omhoog/naar voren/over de hals brengen om hem toch die stelling in te rijden }:0

Afbeelding
2. Andere opdracht was om vooral stevig op mijn dikke kadetten te blijven zitten, daar ben ik hier dus op aan het letten en hallee, ben ik al bezig met mijn binnenhand op te tillen -O-

Afbeelding
3. Opperste concentratie van ons allebei, ik moest wel lachen om onze gezichtsuitdrukkingen.

Afbeelding
4. Verleiding nummer 3 : naar zijn hoofd gaan zitten kijken. Gelukkig kan ik dat iig tegenwoordig meestal beperken tot kijken, vroeger kon ik niet eens onder mijn caprand vandaan kijken :') Maar ik moet meer leren rijden op gevoel!

Afbeelding
5. Dit is volgens mij een stukje waarbij ik Wrangler moet vragen zich meer aan te spannen in het lijf. In verbinding blijven stappen, halthouden en dan weer wegstappen. Vinden we allebei beremoeilijk, hij kruipt bij het halthouden snel achterwaarts of reageert niet op de beenhulp voor het voorwaarts stappen dus hij kruipt snel achter mijn been. Dat proberen we dan op te lossen met schijnovergangen naar halt.

Afbeelding
6. Even bewust een fout moment gepost ter vergelijking. Hier gaat hij heel groot stappen, maakt zich lang naar voren en drukt in mijn hand, zodat hij dus niet in verbinding loopt. En uiteraard doet hij dat omdat ik hem dat lekker laat doen.

Afbeelding
7. Zo te zien aan mijn beenhulp en het net inkruisende achterbeen is het bij deze foto de bedoeling om te gaan wijken voor het been. Hier hebben we even aan gewerkt omdat ik daar teveel met mijn hand ga puzzelen, ik moet leren om te corrigeren met mijn been en na een paar keer hebben we daar wel echt verbetering in geboekt.

Afbeelding
8. O zo moeilijk, rechtsom rij ik teveel met mijn buitenhand dus moet ik leren om mijn binnenhand in te zetten zodat mijn teugeldruk gelijker wordt. Vraag me niet waarom het nodig is om daarbij scheef te gaan zitten :+

Afbeelding
9. Halthouden, het wordt al netjes vierkant ipv hier en daar rondslingerende benen maar hij drukt zich nog wat op en is het er duidelijk even niet zo mee eens. Nu zijn we dit thuis dus verder aan het zetten.

Afbeelding
10. Hier lijken we allebei al tevredener en meer te rijden naar wat de bedoeling was: rechter en gelijker aan de hulpen. Alleen dat been nog meer leren laten hangen en met mijn kuit drijven ipv de spoor want afgaande op de foto was dat niet echt nodig.

Afbeelding
11. Galopje. Mens blijf van die binnenteugel af en hang niet zo naar binnen!

Afbeelding
12. Ik mocht niet meer stil blijven zitten in het zadel maar moest impuls opwekken door hem in mijn zit iets op te duwen. Dat is even zoeken :=

Afbeelding
13. En dan blijft hij mijn eigen hittepetitje <3 en vliegt er tussenuit in de rechtergalop, even alle controle kwijt.

Afbeelding
14. Maar later ging hij toch weer voor me aan het werk, zo is hij dan ook wel weer.

Afbeelding
15. Op het einde uitdraven. Thuis doe ik dat ook met een lange teugel maar laat ik zijn neus gewoon gaan, dat mag dus niet meer O:) ik moet hem veel ronder laten uitdraven. Daar moeten we allebei nog even aan wennen dus dat wilde nog niet zo.

Klaar!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:22

Wauw wat ben je kritisch op jezelf. Probeer ook een beetje te genieten hoor, het zijn mooie plaatjes en met zo'n knap paard onder je kont kan ik me voorstellen dat je af en toe even naar beneden gluurt. Veel succes met je wedsrijden en al je verbeterpuntjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:27

Leuk paard heb je.
En zo te horen heb je genoeg aandachtspunten van Sander meegekregen.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:37

Je bent zelf al heel kritisch... misschien een tip om wat rechter te blijven... Ik heb m zelf ook gehad en gek genoeg heeft het mij erg geholpen rechter te blijven zitten met name in wendingen:

Probeer tijdens wendingen jezelf op zijn buiten oor te richten met je blik...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:01

ynskek schreef:
Probeer tijdens wendingen jezelf op zijn buiten oor te richten met je blik...

Dank je, daar heb ik zeker wat aan!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:07

Leuke foto's. Paardrijden blijft moeilijk :D
Sander is echt top om bij te lessen en hier kan je wel weer even mee verder gok ik :j

Wat mij opvalt aan je paard is zijn vacht, is die altijd zo? Vind hem zo raar, lijkt op sommige foto's net of hij wat krullen heeft :D

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:08

Wat een heerlijke orenspel heeft je paard! Je kijkt in ieder geval kritisch genoeg naar jezelf
om je te blijven ontwikkelen. Top!

Leuke combi!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:09

Hij is op en top lelijk in zijn vacht op het moment Youngster :)) hij is van de winter niet geschoren en zit nu op het toppunt van zijn verharing dus die krullen zijn losse haren die ergens tussen het poetsen en het rijden alweer losgekomen zijn. := Nog een maandje en dan is hij weer strak in het pak :D

Dank je wel Babette, het is zowel mijn sterkte (verder blijven ontwikkelen idd) als mijn zwakte (zo onzeker ervan worden dat ik het erbij laat zitten).
En als hij zijn oortjes opzij heeft hangen let hij op mij, zet hij ze naar voren dan is hij er voor geen meter bij met zijn gedachten :P Heel duidelijk signaal hahaha.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:11

Ahhh oke, dacht al zoiets. :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:15

Erg leuk verslag ! Ik vind het top dat je zelf zo goed de punten weet te benoemen waaraan gewerkt moet worden, want dat is al het halve werk :D Lekker aan de slag met je huiswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:19

Haha idd, paardrijden is niet makkelijk maar jij maakt er echt een studie van :P
Ik denk dat genoeg hebt om mee te klungelen dus ik hou me in :') maar het enige wat me opvalt is dat hij nogal recht blijft vanuit de schoft. Pas op t laatst is t iets bter maar nog breekt hij nog wat af.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:35

Die oren, geweldig! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:58

Joolien schreef:
Haha idd, paardrijden is niet makkelijk maar jij maakt er echt een studie van :P
Ik denk dat genoeg hebt om mee te klungelen dus ik hou me in :') maar het enige wat me opvalt is dat hij nogal recht blijft vanuit de schoft. Pas op t laatst is t iets bter maar nog breekt hij nog wat af.

Zou jij hem graag in de oprichting nog iets korter zien (dus opwaartser vanuit de schoft) of juist dieper zakkend vanuit de schoft naar het voorwaarts-neerwaarts? (of afwisselend) ?

Hij voelde verder wel heel los door het lijf aan hier en hij heeft natuurlijk ook nog niet het toppunt van bespiering, zachtjes uitgedrukt ;) maar ik wil graag met tips aan het werk hoor, zeker in deze trant want ik wil hem gewoon weer helemaal soepel en gummi zoals vroeger toen ik hem als jong paard reed, voor hij stil heeft gestaan. Dus ik hoor graag je mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:00

Urielle schreef:
Joolien schreef:

Zou jij hem graag in de oprichting nog iets korter zien (dus opwaartser vanuit de schoft) of juist dieper zakkend vanuit de schoft naar het voorwaarts-neerwaarts? (of afwisselend) ?

Hij voelde verder wel heel los door het lijf aan hier en hij heeft natuurlijk ook nog niet het toppunt van bespiering, zachtjes uitgedrukt ;) maar ik wil graag met tips aan het werk hoor, zeker in deze trant want ik wil hem gewoon weer helemaal soepel en gummi zoals vroeger toen ik hem als jong paard reed, voor hij stil heeft gestaan. Dus ik hoor graag je mening!

Het liefst allebei, als hij daar maar niet afbreekt voor de schoft want dan gebruikt hij de rug niet optimaal en daarbij dus de achterhand ook niet helemaal. Ik denk wel dat je het beste kunt beginnen met hem iets meer lengte te geven maar zoals Sander zegt wel ronder maken in de hals zodat hij eerst op lengte die rug leert los te laten, daarna gaan schakelen en hem er achter meer bij gaan zetten en daarmee wat hoger instellen. Zo'n paard zal heel snel wel afbreken dus hoger instellen en daardoor op de achterhand zetten heeft dan waarschijnlijk niet het gewenste effect.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:28

Oke dank je wel, ik ga eraan werken!

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:47

jullie komen er vast en zeker wel paardrijden = hard werken aan jezelf en beetje aan je paard ;-)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:17

Wauw ik ben verliefd op zijn oren <3!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:23

Espoir_ schreef:

Me to!! Barbria oren zijn zoooooo 2014!! :+:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 22:35

olijf schreef:
Espoir_ schreef:

Me to!! Barbria oren zijn zoooooo 2014!! :+:

Verrek, weet je dat me dat gewoon nog nooit was opgevallen?! :oo
Hij heeft de oren van Barbria geërfd via Gelbria... tjemig...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:40

Het eerste wat mij opviel waren idd die oren <3

Verder geef je zelf wel aan waar je aan moet werken en volgens mij gaat dat helemaal goed komen, wat een enorm leuk dier om te zien alleen al :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:44

Het paardje loopt op 9 van de 10 foto's met zijn hoofd achter de loodlijn. Bijzonder dat de instructeur daar niet van gezegd heeft...

Verder vind ik het super om te zien dat je zo kritisch bent op jezelf. Alleen dan kun je leren!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:48

Die vacht viel mij ook al op :D Rijtechnisch laat ik aan Sander over! Maar ik vind de kwaliteit van de foto's erg slecht. Bijna geen een foto is scherp en diverse overbelicht! Jammer!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:50

Was een leerzame dag zo te zien :)
Is dit hetzelfde paard dat eerst alsmaar zo iel en mager bleef?
Want dan is hij mooi uitgegroeid :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 22:53

Sizzle schreef:
Was een leerzame dag zo te zien :)
Is dit hetzelfde paard dat eerst alsmaar zo iel en mager bleef?
Want dan is hij mooi uitgegroeid :j

dezelfde ja :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:13

Kala schreef:
Het paardje loopt op 9 van de 10 foto's met zijn hoofd achter de loodlijn. Bijzonder dat de instructeur daar niet van gezegd heeft...

Verder vind ik het super om te zien dat je zo kritisch bent op jezelf. Alleen dan kun je leren!

Het ging nu even niet om de aanleuning maar om de aanspanning die hij in het lijf moet leren maken (en ik die moet leren dat het niet per se fout is dat hij nu nog zijn 600 kilo in mijn hand gaat duwen).
(zoals Sander zei: waar hij die kop nu laat interesseert me even helemaal niet)

Als Wrangler momenteel voor de loodlijn loopt, gaat hij a) de oprichting in en in een schijnhouding met zijn kaak op slot lopen of b) zich lang maken naar voren of beneden en daarbij op de voorhand lopen, zoals ook te zien in die hele foute stapfoto, kijk maar eens op wat voor hangmat ik daar zit op dat moment. (een andere optie is nog c) scheef gaan lopen in welke richting dan ook of verkantelen.) Dat achterbeentje toont dan wel leuk, maar in feite werkt hij helemaal niet daar. Ik heb nog draffoto's ook, daar is de aanleuning voor het oog correcter maar daar zie je heel duidelijk dat hij leuk in een houdinkje gaat lopen ipv zijn lijf te gebruiken, en dan maar lekker van het achterbeen afrennen. En daarmee kom ik ook niet verder, ik wil eerst dat hij zijn hele lijf gaat gebruiken, zijn buikspieren aanspannen, zijn rug opbollen en dat we met de training meer tot dragen gaan komen. Hij heeft van zichzelf een heel goed achterbeen, maar ik moet leren om hem dat ook te laten gebruiken in draagkracht, en niet alleen in een ruime pas die bijna niet te bewerken is. Dus nu eerst die aanspanning in het lijf zien te verkrijgen en dan weer verder werken naar volgende werkpunten. :)