Oswaldo voor het eerst mee naar een dressuur clinic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oswaldo voor het eerst mee naar een dressuur clinic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:22

Afgelopen zaterdag 22 maart reed ik met [paard] mee in een clinic bij Stoeterij Hanestreek.
De clinic was georganiseerd door Gelderse paard fokkerij en gebruiker club Noord Nederland.

Voor mij en [paard] was het de eerste keer dat we samen les hadden en zelfs de eerste keer samen op vreemd terrein.
[paard] is een zoon van de Groninger hengst Orbaldo II en de Gelderse merrie [paard].
Hij wordt in mei 6 jaar en is met 4 jaar beleerd onder het zadel. Na dat hij zadel mak is gemaakt heeft hij het rustig gehad.
Met 5 jaar is hij bij gereden door een jonge dame die hem twee keer in de week in de rijbak reed.
Buiten dat heeft hij niet veel gedaan omdat we hem wat onvolwassen in zijn koppie vonden.

Ik zelf heb het rijden met [paard] door omstandigheden in september vorig jaar pas opgepakt tenminste dat probeerde ik.
We moesten echter nog al aan elkaar wennen en dat maakte dat we vooral veel gewandeld hebben.
Het op pakken van het rijden ging niet zonder slag of stoot want ik ben als persoon behoorlijk perfectionistisch maar ook overbezorgd en onzeker.
[paard] voelt alles haar fijn aan en dat maakt dat we soms zomaar stil staan omdat hij mij niet vertrouwt :o .
Daarnaast is hij heel erg slim.

Dat we aan deze clinic gingen mee doen was voor mij dan ook niet eens zo zeer om rij-technisch te gaan leren maar om een uitdaging aan te gaan.
Een puur therapeutisch uitstapje.

Mijn laatste les was iets meer dan twee jaar geleden en in dat jaar had ik ongeveer 3 lessen. Daarvoor zo'n 10 jaar niet. Ik rijd gewoonlijk recreatief.
Ik galoppeer doorgaans niet in de rijbak, dit was de eerste keer. [paard]'s mindere goede kant is links en hij is wat flegmatiek.
Ik moest er tijdens de clinic flink aan rijden.

Punten van aandacht die ik tijdens de clinic te horen kreeg:
Voorwaarts rijden, ik moet voorkomen dat hij gaat sloffen.
Consequenter zijn met been geven, geen reactie is zweep hulp.
Handen dichter bij elkaar houden (niet te laag op het zadel maar ook niet te hoog).
Letten op mijn binnen hand en beter buitenteugel er aan houden.

Er zal vast genoeg zijn waar ik nog aan zou moeten denken maar bedenk ik kan niet alles in 1x goed doen. Graag opbouwende adviezen :o .

S.V.P niet te streng zijn want ik vind het al eng zat om hier een topic te openen.

Genoeg voor grond informatie hier zijn de foto's.

1
Afbeelding
Even instappen op het erf (ik ben best wel gespannen (Faalangst))
Foto gemaakt door Rianne Mekke

2
Afbeelding
Samen met mijn vriendin Janneke die mij de hele tijd al moed heeft ingesproken. (Door Rianne Mekke)
Naast Janneke waren er nog drie dames mee die mij hebben aangemoedigd.

3
Afbeelding
Onderonsje (Elkaar geruststellen) (Door Rianne Mekke)

4
Afbeelding
(Foto gemaakt door Kiona Aalderink.)

5
Afbeelding
(Door Kiona Aalderink)

6
Afbeelding
(Door Kiona Aalderink)

7
Afbeelding
(Door Kiona Aalderink)

8
Afbeelding
(Door Kiona Aalderink)

9
Afbeelding
(Door Kiona Aalderink)

10
Afbeelding
(Door Rianne Mekke)

11
Afbeelding
(Door Rianne Mekke)

12
Afbeelding
Bijna aan het einde kon ik niet meer stoppen met lachen.
(Door Rianne Mekke)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:25

mooie combi :) nummer 10 en 12 zijn super! *\o/* succes er mee hoor, groetjes deess

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:27

Wat een geweldig mooi paard! Helemaal mijn type qua bouw!!!

1 kleine aanmerking.. je mag je benen wel iets rustiger houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:44

Milo dat is zeker een aandachtspunt, ik ben alleen bang dat als ik stop met aansporen dat hij dan stil valt :')
Hoe vaker ik zelf naar het filmpje ik kijk hoe meer ik zie en hoe minder enthousiast ik ben.
Ik moet zowel mijn benen als mijn handen rustiger houden.

_Cher

Re: Oswaldo voor het eerst mee naar een dressuur clinic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:54

Wat een leuk paard zeg! Je rijdt hem erg netjes :j Probeer alleen in de galop recht op te blijven zitten. En van dat aansporen herken ik heel erg, dit heb ik zelf bij mijn merrie ook. Probeer echt heel consequent in je hulpen te zijn, en zo min mogelijk been te geven.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:01

Mooie combinatie jullie, en wat een pracht paardje. Stoor me wel iets aan je handen en benen, maar dat merk je zelf al wel, ik denk als je je benen ook wat rustiger hebt je meer in balans zit met de draf, soms heb ik het idee dat je een klein tikje uit balans ben met je staan zit. Probeer recht te blijven zitten in de galop

edit: ik lees nu wat reacties (blonddddd -.-) ik zie dat je ook met zweep rij, misschien kan je hem hier beter mee naar voor rijden dan elke keer zoveel been te geven. Maar dan alleen als je echt merkt dat hij langzamer gaat of stil valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:10

Xgwen en Cher bedankt voor jullie adviezen.
Tijdens het rijden heb ik wel door dat ik veel bezig ben met mijn benen maar dat van mijn handen zie ik pas terug op het filmpje.
Dat heb ik dus niet door tijdens het rijden.
Moet ik met bekertjes water gaan rijden :')

Als [paard] wat terug valt van actieve draf naar slof draf raak ik wel wat uit balans. Daar voor doe ik nu oefeningen om mijn romp sterker te maken zodat ik dat beter kan opvangen.
Vind het wel lastig :j

W.b.t. voorover zitten in galop dat doe ik om hem te helpen, hij mist nog veel kracht met de galopsprongen.
Ik ben bang dat als ik gewoon recht op ga zitten hij de sprong niet afmaakt en terug valt.
Maar kan ik dat beter niet doen?

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:28

Balkjes training :).

Ik kocht mijn merrie vorig jaar, kon niet geloperen. Ik ben met haar balkjes trainig gaan doen omdat ze ook vaak in de verkeerde galop aansprong, de balkjes leren haar na aanzet in galop alles goed op te tillen en ook de achterhand te gebruiken (kracht er uit te halen). Moet wel zeggen het helpt niet bij alle paarden maar niet geschoten is altijd mis.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:32

xGwennn_94 schreef:
Balkjes training :).

Ik kocht mijn merrie vorig jaar, kon niet geloperen. Ik ben met haar balkjes trainig gaan doen omdat ze ook vaak in de verkeerde galop aansprong, de balkjes leren haar na aanzet in galop alles goed op te tillen en ook de achterhand te gebruiken (kracht er uit te halen). Moet wel zeggen het helpt niet bij alle paarden maar niet geschoten is altijd mis.

Kun je 's uitleggen hoe je die balkjes dan neerlegt en hoe je dit verwerkt in je training?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:10

Leuke plaatjes, genieten samen.
Klein puntje je zit constant voorover. Waarschijnlijk van spanning.
En er meer binnenland gebruik als buitenkant.
Zo laten de foto's zien.
Verder vindt ik jullie een super leuke combinatie en je hebt een gave knol onder je billen.
Mooi degelijk dier.
Vooral doorgaan met samen genieten

Ps mijn dame is ook wat flegmatisch aangelegd en in het begin was ik ook constant aan het drijven.
Heb haar nu toch alert op mijn been.
Door consequent bij te tikken met zweepje als ik geen reactie kreeg op been hulp. En af en toe rijdt ik met spoor.
Hulp is lopen en blijven lopen in dat tempo tot een volgende hulp.
Maakt het jezelf en je paard veel makkelijker. Elke pas moeten drijven is vermoeiend voor jou en geeft onrustig beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:41

XGwen ik zou graag willen weten wat je bedoeld met balkjes training.
Moet ik voor het balkje de galop hulp geven of er na en hoeveel afstand hebben de balkjes?

Zinzi_jewel bedankt voor je reactie. Dat voorover zitten doe ik idd.
Ik weet niet goed hoe ik recht op moet gaan zitten zonder dat ik tempo verlies krijg.
Mijn toeschouwers zeiden ook al dat ik wat voorover zit overigens heeft de lesgever daar niet over gezegd.
Ik heb trouwens geleerd dat het niet zo 'verkeerd is om wat voor over te zitten bij een jong paard wat nog niet genoeg balans heeft.
Ik meende dat dit te maken had met zwaarte punt of zo.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:44

Leuk stel samen! Ziet er fijn uit.

Je paard scherper aan de hulpen zetten gaat denk ik al veel 'problemen' met o.a. je houding oplossen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:57

Wat een gaaf paard! Knap dat je de clinic hebt gereden :) zeker na zo lang.
volgens mij het meeste wat ik zelf zag is al gezegd.
alleen heb ik de indruk dat je soms teveel naar je paard aan het kijken bent? Vooral vanaf de foto's.
koppie vooruit en rijden maar :)
zit je gelijk een stuk rechter.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:55

Hij ziet er erg goed uit!!! Zie erg veel Orbaldo in hem terug, leuk. Ik vind hem al erg netjes lopen! Geeft stukken al heel braaf na.
Ik denk dat als je doel is je handen stiller houden, dat dat moeilijk gaat worden. Ik zie in het filmpje dat je zelf nog moeite hebt om goed in balans op hem te zitten, daardoor kun je ook moeilijk je handen stil houden want die gebruik je voor je balans. dat is helemaal niet erg, dat kun je gewoon oefenen. Ik zou dus meer richten op balans krijgen in je zit (onafhankelijke zit), dan worden je handen denk ik vanzelf stiller. Ga je zelf meer rechtop zitten en zal hij ook beter gaan lopen. Het oefenen en beter worden, is gewoon heel veel doen! Komt vanzelf.
En het euvel van flegmatiek ken ik maar alllll te goed....Orion is precies zo. Daar heb ik in het begin bij hem beleren veel aandacht aan besteed, want ik merkte dat ik ook veel ging zitten drijven. Veel in de les bezig geweest om hem aan te leren (want alles valt te leren), dat als ik mijn been stil houdt, dat dat niet meteen betekent dat hij stil moet gaan staan (want dat deed hij in het begin wel). Een hulp geven om hem in draf te zetten in het tempo dat jij wilt. Als hij dat doet, been stil. Wanneer hij stil valt geef je gewoon opnieuw de hulp voor draf en ben je weer stil. Na een tijd zal hij gaan snappen dat hij gewoon door moet draven. Want nu ben je zelf heeeeel hard aan het werken en hij minder en is handig als t andersom wordt. Duurt even, maar lukt wel! Succes ermee en knap dat je met hem naar zon clinic bent gegaan. Zo te zien gedroeg hij zich voorbeeldig, zoals het een Groninger betaamt.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:59

met betrekking tot je galop vraag: ik denk dat doordat je voorover gaat zitten, je hem in de weg zit. Omdat je misschien altijd wat voorover zit heeft hij geleerd dat dat normaal is en wanneer je echt rechtop gaat zitten dat hij dat niet als 'niet normaal' en terug valt. Rechtop zitten in balans is de beste houding voor je paard, dan zit je hem niet in de weg. Wanneer jij rechtop gaat zitten in galop en hij valt terug, lijkt aangeleerd gedrag ipv dat hij het dan niet trekt. Als je dan meteen een beenhulp geeft van 'doorgaan', zal hij vanzelf weer leren om door te galopperen ook al zit jij rechtop. En bij jonge paarden werkt het inderdaad om in het begin in galop wat verlichte zit te doen omdat je dan de rug wat ontlast. Maar Oswaldo is al wel oud genoeg dat je gewoon kunt gaan zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:47

Denk dat een zwaarder type als Oswaldo sowieso wat minder makkelijk gallopeerd als een hoogbenig modern dressuur paard.
Althans dat zie ik bij mijn paarden. Klassiek gelderse die echt moest werken in het begin voor de galop en haar luxe dochter die galopeerd zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:00

Orion bedankt voor je uitleg. Het flegmatieke zit dus een beetje in de familie.
Dat stil staan komt mij idd bekend voor :D maar dat mag ik dus niet meer zomaar toe staan.
Consequenter met mijn hulpen zal nog een hele opgave worden maar ik ga het proberen.

Vanmiddag weer gereden en de GO zat er nog op :D .
Wel geprobeerd te letten op mijn been gebruik maar dat is zo gemakkelijk nog niet :o .
Verder ook geprobeerd rechter op te zitten maar dat is echt een punt om aan te werken dat hij dan ook door blijft gaan.

Hij ademde alleen wel behoorlijk zwaar door vermoedelijke cornage, het warme weer komt er weer aan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:44

HAW -> RIJ -ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:01

Dankje Coby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:05

Ik heb het topic zelf laten verplaatsen mochten mensen zich afvragen waarom het verplaatst is.
Tips en adviezen zijn nog wel steeds welkom.
Reden van verplaatsing is dat ik denk dat mensen geen rij-technische tips hebben en daarom niet reageren vandaar dat ik heb verzocht het topic te verplaatsen naar RIJ-ITP.

Een reactie vind ik namelijk wel echt leuk *D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:17

Ziet er super uit jullie twee! Het plezier spat er echt vanaf! :D

Zoals al vaker gezegd is hierboven, zorg dat je iets meer naar achteren gaat zitten (voor jouw gevoel alsof je steil achterover leunt, dan valt het in werkelijkheid reuze mee), schouders naar achteren en hoofd recht. Dan zit je automatisch ook een stuk rustiger met je handen! Ook vind ik je heel veel beenhulpen geven waardoor hij eigenlijk niet meer reageert :Y) . Je moet dus eigenlijk heel bewust zijn van je eigen hulpen en consequent zijn, dus beenhulp - geen reactie = duidelijkere beenhulp - geen reactie = tikje. Geeft ie reactie, al is het minimaal, stoppen met beenhulp :D. Veel (schijn-)overgangen maken helpen hier ook top bij!

Dit is momenteel ook waar ik tegenaan loop en ik weet; het zo opschrijven is makkelijker dan het ook daadwerkelijk doen :Y) , maar met een beetje hulp komt dat helemaal goed! Succes! :D

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:18

Als eerste onwijs leuk en ook dapper dat je naast meedoen met de clinic ook gewoon een topic opent!
Echt super. *\o/*

Julie zijn een mooie combi, en het ziet er netjes uit. Het is ook gewoon lastig om alles tegelijk goed te willen doen. De puntjes zijn wel genoemd, maar ik denk eerlijk gezegd dat als jullie meer vertrouwen in elkaar krijgen met rijden het echt wel voor elkaar komt.
Gewoon fijn gaan rijden en we 1 klein dingetje uitpakken en de rest even laten. Je zult zien dat het uiteindelijk allemaal verbeterd. Enne vooral niet vergeten te genieten, je hebt een gaaf paard ohz! :j

Qua sterker worden & ook de galop heb ik met onze gelderse vos heel veel ( schijn) overgangen gereden. Ze was ook wat flegmatiek en aan het puzzelen wat ze er nou mee moest. gewoon om de zoveel passen een overgang of van hand veranderen. Simpelweg bezig houden in het koppie met tussendoor even lekker pauze. Je kent je paard zelf het beste, wanneer het "effe pauze-tijd" is.
Ook ben ik om haar sterker te krijgen veel gaan halthouden en dan aandraven, en later in galop. Gewoon een paar passen en dan weer terug. uiteindelijk uitgebreid met een paar pasjes achterwaarts als begin en dan hetzelfde. ( achterwaarts hier ivm buitenrijden erop gezet destijds :) ) Mirah werd/ word hier vrij enthousiast van. Het heeft hier echt meegeholpen.

Als paardlief enthousiast is, is het voor jezelf ook makkelijker om minder te blijven drijven etc. En als jullie je beiden prettiger voelen, kan je ook makkelijker blijven zitten.
En kan/ durf je fijner te zitten; kan je je paard makkelijker de hulpen geven.
Enne overgangen etc kan je ook doen als je lekker aan het buitenrijden bent. ;)

edit: als je er behoefte aan hebt mag je best een rondje komen sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:54

Patrss_ en Samirah dat geeft de ruiter moed :j .
Dank jullie wel voor het bemoedigende advies m.b.t. tot de Go en het aansporen.
Het gaat uiteindelijk beter worden als ik dus consequent ga worden in de hulpen maar ook als ik daar duidelijker in wordt.
Reactie is stoppen, geen reactie is hulp duidelijkere geven tot reactie, dat moet ik echt in mijn systeem gaan inprenten.

Wel heel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die het flegmatieke bij hun paard herkennen en dat de paarden van jullie uiteindelijk ook de GO naar voren hebben ondervonden.
Er is dus hoop en die staat en hangt met mijn eigen rijgedrag.

Ook leuk om te lezen dat we een leuk setje zijn en dat [paard] een leuk paard is om te zien :)) .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:43

Het is echt, consequent en duidelijk rijden bevordert het werken van je paard. Mijn schat is er ook zo een

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:00

Leuke foto's Osmo! Jullie gaan lekker! Je hebt genoeg tips en dingen gekregen in het topic om aan te werken, gaat helemaal goed komen!