Arme, arme Caspian

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Arme, arme Caspian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:30

Cas zit de laatste maanden niet zo lekker in zijn vel. In oktober begon het hele gedoe. Hij heeft altijd wel wat moeite met van stal weggaan, maar ik kreeg hem altijd wel gewoon voorwaarts richting het bos. Het ging dan niet zo snel, maar als hij het vertrouwen maar had. In oktober begon hij ineens met vol op de rem gaan, 180 graden draaien en keihard terug willen rennen naar stal.

In die maand zijn ook (standaard afspraken) de tandarts en de hoefsmid geweest. Ook heb ik in oktober een zadelmaker en een osteopaat laten komen. Zadel lag na aanpassing goed en de osteopaat zou ook alles hebben opgelost. In november zijn we van stal verhuisd, we stonden daar al een tijdje op de wachtlijst en er was plek voor ons. Het kwam ons heel goed uit, want Caspian was heel dik. Gevaarlijk dik. Op zijn nieuwe plekje zou hij in een zandpaddock komen te staan (uiteraard met ruwvoer) in plaats van in heel vet koeiengras. Ik had goede hoop dat we de problemen ook achter ons konden laten.

Echter bleven de problemen en werden ze steeds erger. Het omkeren en terug rennen bleef wanneer we alleen op buitenrit gingen. Dit is ruim anderhalf jaar geen probleem geweest en ik deed mijns inziens niks anders dan dat ik normaal zou doen. Ook in de bak werd hij steeds eigenwijzer. Stuurloos, gasloos of remloos of alles tegelijk. Vervolgens kwamen de problemen in de longeercirkel. Gericht bokken, koste wat het kost omdraaien. Ik snapte er helemaal niks van. Alles was toch nagekeken?

Ik besloot eind december hem een week of wat vakantie te geven. Lekker wandelen, buitenritten met andere paarden erbij en het plezier in elkaar weer terugvinden, leuke dingen doen! Rustig aan ben ik in februari weer gaan rijden in de bak, ook kregen we les. Het ging weer steeds beter. Toen werd Cas onregelmatig. Hij trok wat met het linkerachterbeen. Ik ben afgestapt en heb hem weer een paar dagen rust gegeven (hij staat 24/7 buiten). Toen ik weer opstapte hetzelfde probleem, alleen trok hij dit keer met het rechterachterbeen. Het leek beter te worden naarmate ik langer reed, dus eerst dacht ik nog aan stijfheid omdat hij zo'n tijdje niks had gedaan. Een paar dagen later reed ik weer: linksvoor! %) Ik heb hem er niet weer doorheen gereden, ik kreeg hier toch wel een beetje een niet-pluis gevoel van. Ik heb de dierenarts ernaar laten kijken, maar toen was er niks meer aan de hand. Op het harde en op het zachte longeren geen problemen en ook de buigproef is hij goed doorgekomen. Toch weer een pak van mijn hart.

In februari heb ik Caspian ook laten behandelen door Symone Ottevangers (http://www.communicerenmetdieren.nl). Daar kwam een heleboel uit, maar voornamelijk ook dat hij héél veel last had van zijn hals- en borstwervels en dat dit probleem er al een hele tijd zat. Goh, toch wel typisch als de osteopaat net 3 maanden geleden is geweest, dat ze dit niet heeft gevoeld/gemerkt. Enfin, ik heb er verder nog minder verstand van dus goed. Eind februari ben ik naar een lezing van een andere osteopaat geweest en dit sprak me erg aan. Ik heb haar gesproken over hoe dat zit met die hals- en borstwervels en ik heb met haar een nieuwe afspraak gemaakt.

In februari is ook een andere zadelmaker geweest, omdat ik het zadel nog net zo beroerd vond liggen als voordat de zadelmaker in oktober was geweest. Er werd me toen (in oktober) verteld dat het naar achteren hellen van het zadel bij het merk en soort zadel hoorde en ach die witte haren op zijn rug hoefde ik me ook niet zorgen over te maken. Het bleek in februari dat mijn vulling scheef was en dat er een geheel nieuwe vulling in moest. De boommaat was gelukkig nog helemaal goed. Het zadel is opnieuw gevuld en ligt nu weer als een huis.

Donderdagochtend is de osteopaat (van de lezing) langs gekomen en Cas zat vast in (en daar komt ie...): halswervels, borstwervels, rug, lendenen, linkerheup en de tricep van zijn rechtervoorbeen %) Daarnaast was de schoft erg gevoelig, tegen het pijnlijke aan en zijn beide voorknieën gekraakt. Met andere woorden: Caspian zat praktisch in zijn héle lijf vast. Arm dier en heel blij dat ik er in zo'n korte tijd opnieuw een osteopaat bij heb gehaald. De osteopaat van oktober komt er bij mij niet meer bij, begrijpen jullie misschien wel...

Volgende week mogen we weer beginnen met longeren zonder bijzet en daarna lekker voorwaarts neerwaarts gaan rijden. Over twee weken weer oppakken en dan kan de training weer beginnen. Over zeven weken komt de osteopaat nog een keertje langs voor de "finishing touch".

Nogmaals: ik ben héél blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en niet de meute heb gevolgd die allemaal maar riepen "Jorinda, je moet dat paard van je eens wat harder aanpakken, luisteren moet hij." Zó ontzéttend blij en dankbaar voor iedereen die me de laatste maanden heeft gesteund, geloofd en geholpen. Iedereen heel - erg - bedankt. <3 Caspian en ik gaan weer uit dit dal kruipen, we gaan in april op vakantie, we gaan lekker "niets-moet" mee doen met TREC Noord en we gaan heel veel leuke dingen en een hele leuke tijd tegemoet!

------

Sidenote: ik ben niet van plan namen te noemen van de osteopaten en de zadelmakers. Dit topic is om mijn verhaal te doen en niet om specifieke zadelmakers en osteopaten openlijk op internet af te kraken of op te hemelen. Ben je nou echt heel nieuwsgierig naar wie er allemaal bij zijn geweest? Dan is het natuurlijk helemaal niet verboden om een PB te sturen met al je vragen wat dat betreft! :D
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 15-03-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:43

LisaD

Re: Arme, arme Caspian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:46

Wat fijn dat het weer de goede kant op gaat met hem!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:12

<3 Jullie zijn toppers! :+:

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:14

Tjee Jorinda, wat een verhaal. :(:) Fijn dat je nu weet wat het is en dat het weer beter met hem gaat!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:19

Jeetje wat een nare tijd hebben jullie doorgemaakt zeg!
Gelukkig is het met deze osteopaat een stuk beter.
Wat fijn dat Cas zich nu weer beter voelt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:58

Jeetje Jorin, wat een verhaal zeg! Ik hoop dat het nu weer goed komt en je snel weer kunt genieten van je paardje <3

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:26

Wat een verhaal! Ontzettend fijn dat het nu weer een stuk beter gaat met hem!

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:30

Wat fijn dat je naar je gevoel heb geluisterd. Ik denk dat als je paardje straks geen pijn meer heeft, het weer helemaal goed komt met hem!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:36

Bedankt allemaal! Ik hoop natuurlijk ook dat Cas en ik snel weer het plezier terug hebben in het rijden! :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:39

Wat fijn dat het weer beter gaat met hem een jeetje wat was hij dik! :o

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:44

Wat ontzettend goed dat je je zo inzet voor het welzijn van je paard!
Zo hoort het natuurlijk ook ;-)

Gelukkig zit hij weer lekker in zijn velletje. Heel veel plezier met hem de komende tijd :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:50

Wat super dat je de signalen van je paard serieus hebt genomen +:)+ Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad met mijn paard en het is zo fijn om je paard weer blij en pijnvrij in het rond zien rennen. Heel veel plezier nog met 'm :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:54

Yessss! Super! :D Ik ben trots op jullie! En jouw doorzettingsvermogen, dikke vette pluim hoor!
Straks weer lekker genieten en daarna weer verder met lessen, dat zal nu ook wel weer een stuk beter gaan! :D