Stoere tinkerhengst aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Stoere tinkerhengst aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 17:19

Het is alweer even geleden dat ik een topicje heb geopend.
Afgelopen maandag had ik eindelijk weer eens iemand erbij om foto's te maken. Ik ben normaal gesproken eigenlijk altijd alleen bezig.

Nuadhu Nuage, beter bekend als Noedel, is mijn 5.5 jarige tinker dekhengst. We hebben anderhalve week geleden onze punten voor het M1 gereden.

De planning was om in april M1 te gaan starten. Helaas hebben we Noedel vanmorgen naar de kliniek in Wolvega moeten brengen wegens ernstige koliek (darm verschuiving oa). Dus het is even afwachten hoe het gaat verlopen allemaal...

Omdat hij nu zo ziek is is het bijna niet voor te stellen dat we eergisteren zo door de baan gingen. Ik wil deze foto's toch even met jullie delen.
Mijn stoere ventje zoals hij hoort <3 :+:

Aansingelen moet eerst gebeuren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets oppakken
Afbeelding

Inzetje SB geloof ik (en niet een van zijn besten :o)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn trotse mannetje :+:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=53A8B11E

Vanmorgen wat minder trots :(:)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5059_n.jpg

EDIT
filmpje vergeten
Laatst bijgewerkt door cp112 op 12-03-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Re: Stoere tinkerhengst aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:22

Sterkte met je knappe vent!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 17:25

Dankjewel.

Heb even het filmpje toegevoegd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:33

Beterschap met Noedel, hopelijk knapt hij snel op en mag hij weer lekker naar huis.
Zuur altijd.. die koliek.. Inderdaad die mooie foto's zo samen lekker aan het werk in het zonnetje
en zo staat ie in de kliniek.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:36

Wat een mooi dier en mooie foto's! Heel veel sterkte!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:38

Nuadhu!! Mijn favoriete hengst van heel Bokt! Echt poedersuiker van die koliek. Hopen dat hij snel weer opknapt!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 19:26

Dankjulliewel voor de sterkte wensen. We kunnen alle positieve vibes wel gebruiken op het moment.

En Tinkergekj: bedankt voor je compliment :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:29

Wat een knappert en je hebt hem lekker aan het lopen hoor!!
Heel veel sterkte,hopelijk is hij weer snel de oude. :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:32

Mooi beest zeg, sterkte gewenst..!

Ps. Wel zielig dat roze dekje, haha _O-

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:32

knap paardje hoor, hoop dat hij snel opknapt voor je

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:35

gaaf paard! ziet er netjes uit hoor!! ^^ succes met de koliek hopelijk komt ie er snel bovenop:(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 19:37

Alexandra_ schreef:

Matched bij zijn frontriem *D

(echte mannen kunnen dat hebben he, roze :P)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:56

heerlijke foto's, hopelijk kun je snel weer van je stoere man genieten en voor nu heel veel beterschap en hier draaien de duimen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:00

Prachtig paard <3

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:04

Jammer dat hij in de kliniek staat op het moment.

Even op jou foto's. Hij loopt links achter niet zuiver. Hij plaatst zijn achterbeen ver achter de massa en de heup werkt ook niet mee. In stap kan je het ook erg goed zien.

Jullie zijn wel hard gegaan met de punten dan! Start je veel Tinkerwedstrijden?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:05

cp112 schreef:
Alexandra_ schreef:

Matched bij zijn frontriem *D

(echte mannen kunnen dat hebben he, roze :P)

Haha ik zie het, geweldig ! _/-\o_

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:11

Wat een heerlijk dier zeg en ik hij toont erg ontspannen!
Veel sterkte en succes met het herstel van je knappe paard.

ilsegerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:19

Wat heb je een prachtige tinker
Hopen dat alles goedkomt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:25

Peelie schreef:
Jammer dat hij in de kliniek staat op het moment.

Even op jou foto's. Hij loopt links achter niet zuiver. Hij plaatst zijn achterbeen ver achter de massa en de heup werkt ook niet mee. In stap kan je het ook erg goed zien.

Jullie zijn wel hard gegaan met de punten dan! Start je veel Tinkerwedstrijden?

Hij heeft nu problemen met zijn dikke darm (zit links) dus misschien een voorbode?

Ik start tinker/koudbloed wedstrijden en regulier. Punten zijn altijd gelijk en krijg veel positieve reacties van jury en omstanders :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:32

Zoals Peelie zegt is hij niet zuiver linksachter in de stap. Hopelijk is dat opgelost/genezen als hij weer aan het werk kan. Zijn stap ziet er verder mooi ontspannen uit. Hij volgt mooi je hand naar beneden. De aanleuning zou nog iets stiller mogen dus je mag hem zonder meer teugellengte te geven nog meer lucht geven door de ontspanning in je handen en armen.

Ik vind het een aansprekend paard om te zien, je stelt hem in draf met genoeg impuls voor. Hij ziet er energiek en werkwillig uit. Ik vind het jammer dat je hem op de voorhand laat lopen, zelf zit je ook erg naar voren. Ik denk dat je hem met meer zitten in het zadel en een korte parade in de buitenhand al minder in de grond zou rijden en hem wat geslotener en opgerichter kan krijgen want de energie in de achterhand rij je er wel in.

Aan je schouderbinnenwaarts is nog wel wat werk voor hij proefwaardig is. Op de ene hand maakt het paard teveel hoek en te weinig buiging, je laat hem daar eigenlijk teveel over de buitenkant weglopen en bent meer aan het wijken langs de lange zijde dan schouderbinnenwaarts te rijden. Op de andere hand precies andersom: het paard doet te weinig. Ik verwacht dat je beide kunt verbeteren door hem meer aan de buitenteugel te zetten. Op de ene hand door zijn hoek wat te beperken, op de andere hand door de voorhand juist meer om jouw binnenbeen te vouwen.

In de galop drukte hij zich wat op in het begin, later zakt hij wel meer naar de hand maar stoor je hem met name in de binnenhand, waardoor de aanleuning onrustig wordt. Hij galoppeert met de achterhand naar binnen, je ziet dat jij dat probeert te compenseren met meer stelling, maar ik zou juist meer lucht geven in de binnenhand en het paard in galop schoudervoor of zelfs schouderbinnen zetten om hem rechter te maken. Op het moment dat jij meer lucht kan geven in de binnenhand zal de aanleuning ook rustiger worden en met meer controle op de buitenteugel zal hij zich minder opdrukken. Blijf in de gaten houden dat hij een actieve drietakt blijft springen, het begin is goed maar later laat je het iets versloffen waardoor je aan takt en sprong verliest.

Het is geen HAW natuurlijk, maar ik hoop dat we elkaar vanuit het andere topic goed genoeg kennen om te weten dat ik het opbouwend bedoel en hoop dat je er iets aan hebt in je training richting het M. :)

Veel sterkte met de koliek... Y;(

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:39

Urrielle, omdat het geen Haw is wilde ik niet zo'n. Uitgebreid vergaal typen. Dat heb jij bij deze gedaan voor mij. Dus bedankt :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:44

Tips zijn altijd welkom hoor. Hij valt zelf erg op de voorhand. Ik rijd hem eerst altijd lang en laag, het blijft een paard met front en korte rug dus wil eerst alles rekken en strekken, ee zijn nu bezig hem meer op het achterbeen te zetten maar dat vinden we allebei erg moeilijk.

Het kan een heel zwaar paard zijn in het rijden als het hem moeilijk wordt. Ik heb fysiek dan niet de kracht en uithoudingsvermogen om hem bij elkaar te keijgen. Gaat gelukkig steeds beter.

Galop is zijn zwakke punt.ik ben daar voornamelijk bezig hem laag te krijgen. Hij moet zijn hals eerst laten zakken en nageeflijk worden, van daaruit gaan we dan weer omhoog.
Goed gezien van de achterhand, en rechta ia mijn binnenhand een eigen leven aan het leiden :o hij moet daar idd meer op mijn buitenhand.

Aldoende leert men :) ik waardeer alle tips. We moeten het beide leren en uitvogelen saampjes en vind het al super gaaf waar we nu gekomen zijn :+:

Ik ga nog eens even kijken naar het onregelmatige... Was mij nog niet opgevallen. Denk toch een voorbode an de koliek?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:47

Verrek! Inderdaad nu zie ik het ook! He gatver... Beer ist ook he. Gewoon blijven sjouwen en nu op de kliniek ;(

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:51

beterschap voor je knapperd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:57

Fijn dat je het idd positief oppakt als constructief commentaar want zo is het ook echt bedoeld van me. Zoals je zegt: al doende leert men en jullie hebben een fijne basis om vanuit te vertrekken. Voor het M mag hij naar mijn idee nog iets verder ontwikkelen richting punt 4, 5 en 6 van het Skala.

Gezien de halsaanzet van het paard, zou ik hem zelf niet lager rijden dan foto 5, waar hij imo een fijn beeld geeft en dat wisselen met meer opgerichte houdingen. Halsstrekken kan natuurlijk nog altijd, maar dan zou ik hem ook echt vanuit de schoft laten zakken tot kniehoogte met de neus er mooi uit. Zijn rugspieren zou ik zolang de geslotenheid nog een lastig puntje is eerder rekken in de zijdelingse buigingen. Zijn ruggebruik vind ik afgezien van de galop eigenlijk helemaal niet verkeerd.

Bikkel he, zo fijn voor je werken terwijl hij zich niet lekker voelt :(:)

@Peelie: de bevestiging is voor mij ook fijn, ik ben ook voortdurend mijn eigen kennis en visie aan het toetsen door advies te geven dus fijn te horen dat wij op een lijn zitten.