Muzanna is een Akhal-Teke van het middentype.
Er zijn drie types, waarvan het "iele windhondtype" ongetwijfeld het bekendst is... onder kenners beter bekend als het hoofdtype of het toi (= show/renpaard) type.
Dat ze bombproof was wist ik al. Ze kijkt werkelijk nergens van op maar ziet en hoort wel alles. Wil overigens ook alles zien en horen.
Afgelopen weekend hield het leger een reeks oefeningen in de buurt. Toen we naar stal gingen reed een colonne legervoertuigen voor ons uit, maar zonder er verder bij stil te staan heb ik mijn paard gepoetst en ben een eindje met haar gaan wandelen.
Ze mag dan van mij hier en daar wat kantjes gras eten terwijl ik haar af en toe vraag te wachten zodat ik wat foto's kan maken. Ik houd haar gewicht goed in de gaten en foto's helpen mij daarbij, dus schiet ik af en toe een standfoto.
Ik had haar net even los om een foto te maken toen er een bom af ging (en behoorlijk wat zwaarder dan zwaar vuurwerk of carbidschieten moet ik zeggen). Voor die tijd was het hartstikke stil geweest dus ik was alweer vergeten dat het leger naast ons aan het oefenen was.
Wat doet paardlief? Nou eh, niks eigenlijk. Er ging een schokje door haar heen en ze keek braaf in de richting van de explosie. Resultaat? Een zowat perfecte standfoto.

Juist. Moet je mensen eens horen over "hoog in het bloed staan" ja ja...

Ik had overigens ook niet anders verwacht van mijn onverschrokken spook.
De foto's zijn bepaald geen hoogstandjes omdat ze voor mijn eigen referentie bedoeld zijn en dus gewoon met de telefoon zijn gemaakt.

Vorige week stormde het. Het waaide hard genoeg om alle wandelaars af te schrikken, maar niet hard genoeg dat het gevaarlijk was (vallende takken). Heerlijk, rustig buitenritje gehad.

En ja, ze is dol op onze hond. (En op katten en op kinderen en en en...)

Soms krijgt ze dan de kans om even met de hond te kroelen, maar hondlief vindt het vaak nog behoorlijk spannend.

Tussen het eten door moet de omgeving uiteraard nauwlettend in de gaten worden gehouden.

En toen ging er dus een bom af!

Interessant! Maar eng? Neuh...

Vorige week zaterdag op buitenrit. (Het is overigens Muzanna die zo snuift, hihi). Het waaide behoorlijk maar was verder heerlijk weer.
Ze was lekker wakker na de explosie dus toen we eenmaal terug waren heb ik haar eerst even in de droge binnenbak gelaten.
Verder was ze nog prima te hanteren aan een los touwtje, daar niet van.
Op het filmpje laat ze eigenlijk vooral lekker onzinnig gecross en gebok zien.