Mijn Teke is dus écht bombproof!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Mijn Teke is dus écht bombproof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:23

Een "mini" topic van mijn jonge merrie. We hebben een bewogen jaar achter de rug, maar het gaat alweer stukken beter. Voorlopig genieten we daarom gewoon lekker van knuffelen, tutten en samen naar buiten. We hoeven voorlopig eigenlijk niks behalve te genieten.
Muzanna is een Akhal-Teke van het middentype.
Er zijn drie types, waarvan het "iele windhondtype" ongetwijfeld het bekendst is... onder kenners beter bekend als het hoofdtype of het toi (= show/renpaard) type.

Dat ze bombproof was wist ik al. Ze kijkt werkelijk nergens van op maar ziet en hoort wel alles. Wil overigens ook alles zien en horen.
Afgelopen weekend hield het leger een reeks oefeningen in de buurt. Toen we naar stal gingen reed een colonne legervoertuigen voor ons uit, maar zonder er verder bij stil te staan heb ik mijn paard gepoetst en ben een eindje met haar gaan wandelen.
Ze mag dan van mij hier en daar wat kantjes gras eten terwijl ik haar af en toe vraag te wachten zodat ik wat foto's kan maken. Ik houd haar gewicht goed in de gaten en foto's helpen mij daarbij, dus schiet ik af en toe een standfoto.

Ik had haar net even los om een foto te maken toen er een bom af ging (en behoorlijk wat zwaarder dan zwaar vuurwerk of carbidschieten moet ik zeggen). Voor die tijd was het hartstikke stil geweest dus ik was alweer vergeten dat het leger naast ons aan het oefenen was.
Wat doet paardlief? Nou eh, niks eigenlijk. Er ging een schokje door haar heen en ze keek braaf in de richting van de explosie. Resultaat? Een zowat perfecte standfoto. _/-\o_ _O-

Juist. Moet je mensen eens horen over "hoog in het bloed staan" ja ja... :)) Zou ze dan toch meer richting alaman type gaan dan renpaard type? Een alaman at is immers een oorlogspaard. *\o/*
Ik had overigens ook niet anders verwacht van mijn onverschrokken spook.

De foto's zijn bepaald geen hoogstandjes omdat ze voor mijn eigen referentie bedoeld zijn en dus gewoon met de telefoon zijn gemaakt.

Afbeelding
Vorige week stormde het. Het waaide hard genoeg om alle wandelaars af te schrikken, maar niet hard genoeg dat het gevaarlijk was (vallende takken). Heerlijk, rustig buitenritje gehad.

Afbeelding
En ja, ze is dol op onze hond. (En op katten en op kinderen en en en...)

Afbeelding
Soms krijgt ze dan de kans om even met de hond te kroelen, maar hondlief vindt het vaak nog behoorlijk spannend.

Afbeelding

Afbeelding
Tussen het eten door moet de omgeving uiteraard nauwlettend in de gaten worden gehouden.

Afbeelding
En toen ging er dus een bom af!

Afbeelding
Interessant! Maar eng? Neuh...

Afbeelding
:evaw:

Vorige week zaterdag op buitenrit. (Het is overigens Muzanna die zo snuift, hihi). Het waaide behoorlijk maar was verder heerlijk weer.

Ze was lekker wakker na de explosie dus toen we eenmaal terug waren heb ik haar eerst even in de droge binnenbak gelaten.
Verder was ze nog prima te hanteren aan een los touwtje, daar niet van.
Op het filmpje laat ze eigenlijk vooral lekker onzinnig gecross en gebok zien. :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:26

Wow wat is ze mooi!! Heerlijk zo'n bomproof paard! Indien ze nog onder het zadel gaat heb je daar alleen maar profijt van.

Genieten zeg! :D

Selina

Re: Mijn Teke is dus écht bombproof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:30

Jij boft :D Anders had je erachteraan kunnen rennen.

Ikzelf zou echt een meter de lucht zijn ingesprongen :') (als mens)

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:30

Aah heerlijk beestje! Hier reden laatst ook allemaal legerauto's enzo langs, paardje kijkt er niet eens naar hahaha

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:37

:D

Ik schrok zelf ook wel een beetje. Nu ken ik mijn paard als bombproof en had dus ergens niet anders verwacht, maar wel heel typisch dat net in die halve minuut dat ik haar los heb staan die ene bom afgaat. :+ Als ze schrikt gaat er altijd een schokje door haar heen en onder zadel wil ze nog wel eens twee of drie passen zetten maar daar is echt alles mee gezegd.

Ze is onder zadel en echt inderdaad een héérlijk trailpaard waar veel vuur in zit als je erom vraagt maar anders echt nergens van onder de indruk. Ze 'weet' precies welke bodem geschikt is en welke niet, voelt alles echt haarfijn aan en is op je gedachten te sturen. Genieten!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:14

Mooie foto's superleuk!
Ik denk dat mijn Fjordje er hetzelfde op had gereageerd.
Maar stilstaande en vooral rijdende trekkers waren doodeng!
Net zoals die kleine schattige vogeltjes die altijd uit het niks voorbij kwamen vliegen.

Zo te lezen heb je echt een fijn paard!
Wat heerlijk voor je :j

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:16

gaaf zeg :D mooi paard ook!!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:07

Ik vind het echt een práchtig dier!
Het ras overigens ook <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:28

ArinaDiaat: de mijne is eigenlijk nergens echt bang voor. Wat wel spannend is en uitgebreid onderzocht moet worden zijn bloemen in de bloembakken die er gisteren nog niet zaten of een klein afwateringsgeultje dat gisteren nog niet gegraven was. :+ Maf paard. Maar het is idd heerlijk om zo op een paard te kunnen vertrouwen. :j

Happy16: Dankjewel! :D

Just_Sannee: dankje! Ik ben zelf helemaal verknocht aan dit ras en ik vrees verpest voor welk ander ras dan ook omdat ze zó onmogelijk intelligent zijn op het helderziende af en zo vertrouwen op hun mens. Echt geweldig.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:33

Ahhh muzzje. Wat een paard he.
Heerlijk, wat kan je dan trots zijn he

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:36

wat een mooi paard!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:38

CarinaR: haha, ja echt he? Je wéét dat ze bombproof is maar als ze het dan letterlijk bewijst door niet te verblikken of verblozen van een bom... dan groeit je hart toch... <3

Wilke93: dankjewel!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:54

Zeker, ik herken t helemaal.

En vind t ook hartstikke leuk om te lezen van haar, ben fan van eerste uur

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:57

Jij kan als een van de weinige zeggen dat je paard letterlijk bomproof is haha, leuk dier trouwens!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:15

Ik vind je teke echt super, ik stalk stiekem wel :o

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:20

CarinaR: waar is de vind ik leuk knop? :D :D

naomi: haha, ja idd. Dankjewel. :))

chimello: dankjewel! *vind ik leuk* ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:28

Mijn moeder zei altijd tekes zijn zo raar en toen liet ik een keer foto's van de jouwe zien en vroeg ik wat voor ras is dit? En sinds dien heeft ze nooit meer iets gezegd haha

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:17

Ze blijft een plaatje om te zien Jorieke. En dan ook nog eens zo top reageren, ik kan me voorstellen dat je daar helemaal blij van wordt! :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:31

chimello: *vind ik óók leuk* :D Veel mensen kennen alleen dat ene type dat je in alle boeken tegenkomt en ja dat is heul wat anders dan een tinker, iig. :P

Elanor: dankjewel. Als je het me van tevoren had verteld had ik het wel geloofd dat ze zo zou reageren omdat het "typisch Muzanna" is, maar als je er dan staat denk je echt "túúrlijk gebeurt dat net als ik haar los heb staan..."

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:37

Stoere Muzanna :D Zo'n relaxt paardje, kijk er ook niet van op dat ze gewoon bleef staan. :))

Ga je haar manen lang laten trouwens of gaat het er weer af?
Moet maar weer eens langs komen (eigenlijk als het mooier weer is en ik mijn nieuwe camera heb natuurlijk 8-) )

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:40

haha wat grappig!
Ik ben jou wel eens vaker tegengekomen op bokt.
Blijkt dat je gewoon bij mij op stal staat. Wat knullig zeg :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:45

Fiffill: ik weet nog niet wat ik met d'r manen ga doen. Vriendlief vindt dat ik het zo moet laten en gewoon weer moet laten groeien maar geschoren stond wel lekker fris dus ik kijk wel als ze klaar is met verharen. Hihi, dan moet ik eerst nog eens bij jou langs om jouw beestenboel te komen bewonderen. Heb je al een camera op het oog?

kim345: Kim van Smurf! Haha, wat toevallig. Sta je denk ik ook niet echt bij stil of stalgenoten ook op dat blauwe forum zouden zitten. :P

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:48

Dat niet eens persee maar ik heb best vaak in je topics en profiel gekeken en ik zie het nu pas :+
Paadje op de eerste foto kwam me namelijk wel heel erg bekend voor

leuke foto's!
Heb je ook nog endurance plannen of eerst maar gewoon weer lekker rijden?
Laatst bijgewerkt door kim345 op 26-02-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:48

Ik ben voor kort, maar dat vind ik gewoon zo stoer en rastypisch. :Y)
En je bent hier altijd welkom uiteraard! :D

Nog niet echt een specifiek model op het oog, wel een aantal in gedachten, natuurlijk flink duur maar als ik nu een nieuwe koop dan wil ik het meteen goed doen. :)) Dus nog even sparen (want dan moeten er uiteraard ook een paar nieuwe lenzen bij).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:51

Prachtig bomproof paard.
Zeer bijzonder.

Mag ik toch nog wat vragen?
Heb absoluut geen kaas van teke's gegeten.
Maar op de stand foto lijkt ze lichamelijk wel massa te hebben.
Maar haar hals is heel iel en heel recht.
Is dat een ras kenmerk?
Of zijn het laat bloeiers?