Nu dacht ik laat ik dat eens wel even doen. Gewoon om te kijken wat jullie ervan vinden.
En mijn ervaring met rijden te delen sinds ik mijn paard heb. Daar is tenslotte rij-itp voor.

Ze is 145 en ik 158 dus zijn beide niet groot :p
star x amoretto
Voor de manen liefhebbers: Haar manen zijn inmiddels 135cm lang.

Ze bleek erg vast te zitten in der lijf toen ik der net had. Alleen helaas merkte ik dit pas later. Ze kon niet aangaloperen rechtsom. Ze sprong vaak verkeerd aan.
Toevallig met kijken bij haar sprong ze goed aan dus heb dit niet gemerkt.
Ze werd daar vrijwel altijd gereden met elastieke bijzet..Dit verklaarde ook hoe sterk ze kon zijn en stug in der hals en hoofd/kaken. Soms nog wel. Maar daarvoor blijven we ook lekker door lessen.
Maar het maakt mij ook eigelijk niks uit verder, als we t maar allemaal kunnen verbeteren stap voor stap.
Plezier moet op nr 1 blijven staan voor beide.
We hadden dus veel problemen:
- stokpaard moest wat compacter worden
- konden geen bocht normaal nemen.
- aangaloperen rechtsom was een ramp.
- linksom gingen we hard en plat door de bocht.
- rem was ver te zoeken met je zit en teugelhulp/ophouding maakte der niks.
gelukkig reageerde ze wel op stemhulp.
- mijn houding, kon niet zitten. (en heb helaas altijd een stoelzit gehad wat ik zelf al verbeterd vind)
- ze trok mij naar voren.
- ik heb wiebel benen.
- en eigelijk miste we de gehele basis.
Zat om aan te werken.

Verschrikkelijke foto. Mijn houding is om te huilen en indy loopt als een raar "stokpaard"zoals me lesgeefster zei..
Maar ik zet deze bewust neer om te laten zien dat t best ernstig was.
(en ja.. de bak daar was ook wat zwaar op vorige stal)
Ik heb les genomen ongeveer na 2 maanden dat ik der had gekocht. En samen met mijn lesgeefster zijn we der los gaan maken/leniger gaan maken. Ik heb haar laten behandelen door de osteo en de hoefsmid ook regelmatig. En ik geloofde er werkelijk waar geen barst van dat het zou helpen om der te behandelen door de osteo. Maar ik had serieus een heel ander paard na de behandeling.

een van onze eerste lessen.
We moesten met les indy laten lopen op der eigen benen. En niet meer scheurend door de bak heen en bochten moesten rond worden ipv vierkant.

Wat een ellende was dat. Maar zo leerde ik wel opnieuw rijden.
En we zijn echt met grote sprongen vooruit gegaan.

Hier was ik aan t controleren of ze losliet. Ze hield graag het bit vast.
Ook ik moest leren om los te laten. En aan t begin ging dit heel overdreven met me hand zo. Nu doen we dit veel "kleiner" en is bijna niet meer nodig om te controleren. Het gaat steeds beter.
We hadden ook onze goede momentjes:

We hadden afgesproken zoveel mogelijk afwisseling te doen. Ook om t voor indy leuk te houden dat t niet elke keer "trainen" was als we gingen rijden.
We gingen dus vaak op buitenrit.
En reden wat verder met steeds meer ontspanning en juiste tempowisselingen.

eind 2013 reden we de bak lekker rond zoals ik het ook graag wilde hebben.
Geen geruk en gepluk meer. Gewoon lekker rijden en oefeningetjes doen.
En we konden ook wat meer gaan beginnen met het wat ronder rijden. en af en toe pasje opzij.
Verder waren we nog niet.

Inmiddels gaat de galop rechtom goed.
We springen gemakkelijk de rechtergalop in. En kunnen ook blijven zitten. Tempo wisselingen gaan ook steeds beter. Soms mag het nog wat mooier rond/ over de rug.
Linksom galoperen gaat soms nog wat te hard. Ze gaat niet meer plat door de bocht en we kunnen het tempo steeds stukje bij beetje zelf bepalen.
Draf gaat eigelijk goed. Daarin konden we eerst niet rustig draven nu kunnen we schakelen. Dit zijn we alleen maar aan t verbeteren. Ze loopt op der eigen benen.
Stap weinig op aan t merken. De ontspanning moet er ten alle tijden zijn. Zowel zij als ik moeten beide lekker los in het lijf zitten.Als ik er als een plank op zit werkt t niet. dit merk je meteen aan haar. Dan gaat ze je tegenwerken. Wat voor mij weer een hulpsteuntje is dat ik moet ontspannen.

Jammer voor mij heb ik net een lichte hersenschudding gehad dankzij mijn kleine shet.

Hier ben ik net van hersteld. En heb dus nu deze maand pas 2 x gereden.
Gister wel even wat fotootjes gemaakt:

Ja op me kont blijven zitten

Trots op deze foto. Ze liep heerlijk in de galop.
Ze is echt een wereldpaard. We leren veel van elkaar. En ik blijf ook lekker doorgaan met lessen en het plezier hebben met elkaar. Ik vind dat we enorm veranderd zijn. De fotos van aan t begin van dit topic vind ik afschuwelijk. Heb er natuurlijk nog meer op de pc staan daarvan. Maar als ik t dan terug kijk denk ik hoe heb ik zo kunnen rijden.