Een mogelijke meisjes droom die uitkomt of..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Een mogelijke meisjes droom die uitkomt of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 01:19

Is die droom toch meer een nachtmerrie?

Ik kom er nog niet helemaal uit.
Vorige week kwam de eigenaresse van mijn verzorg paard naar mij toe met de mededeling dat ze de paarden weg wil doen. Ik had er eigenlijk al sinds het moment dat ik het paard kwam rijden, zo'n 4 en een half jaar geleden, rekening gehouden met het feit dat dit kon gebeuren. Dus ik was eigenlijk heel begripvol. De eigenaresse had al die tijd al geen plezier meer gehad in het rijden en verder deed ze ook niets met de paarden, behalve het uitmesten zo af en toe.
Ze vroeg aan mij of ik het paard over wil nemen, gratis, met zijn spullen erbij. Maar dan zou ik hem wel ergens anders neer moeten zetten. Daar begon het probleem, ik heb nooit wat voor hem hoeven betalen en als ik hem wil houden moet ik wel alle kosten kunnen betalen. Het is niet het paard waar ik altijd van gedroomd heb. Hij heeft patella fixatie (slappe kniebanden) waardoor hij eigenlijk alleen geschikt is voor de recreatie. Maar ik heb zo'n band met dit dier, ik weet zeker dat ik 'spijt' krijg als ik tegen de eigenaresse zeg dat ik hem niet wil.
Nu ben ik student en heb dus geen groot budget, wel voor alle verzorging en dierenartskosten etc. maar de meeste pension stallen zitten boven het budget wat ik kan besteden aan 'kale stalling'. Ik moet dus opzoek naar een particulier die het niet erg vind als mijn paard op zijn grond staat. Ik heb het allemaal besproken met ouders en vrienden enz. Maar ik zou graag advies hebben van jullie, want ik blijf maar denken en ik zou graag meer meningen horen.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Kaitlyn

Re: Een mogelijke meisjes droom die uitkomt of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:23

In welke regio zit je en voor wat voor budget?

Als je verder alle kosten kunt dekken en je wilt dit paard erg graag dan zou ik het gewoon doen. Dan maar een stalling zonder luxe of met weinig luxe. Patella fixatie is erg vervelend maar als ik jou bericht zo lees dan maak ik hieruit op dat je band met dit dier sterker is dan de wil om fanatiek de sport in te gaan. :j

Urion

Ik zou het niet doen. Je hebt het niet breed en als er wat gebeurd dan heb je het geld niet voor de DA. Dan ga je je nu in bochten wringen om hem goedkoper te kunnen stallen, wie weet is die stalling uiteindelijk niet wat je graag hebt en dan sta je er zonder plezier. Ik zou gewoon wachten tot je een baan hebt met genoeg inkomen.

AfricanLady

Ik zou alle kosten op een rijtje neerzetten.
En kijken wat je later zelf wil de sport in of blijven doen wat je nu doet.
Wat zeggen je ouders ervan
Is natuurlijk heel fijn dat je hem gratis mag overnemen en dat je van hem houd maar als het niet je droompaard is tsja
Blijft hij voor altijd bij je of moet hij later alsnog verhuizen omdat je iets anders wil

succes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:32

Bij twijfel niet doen!
Mocht na een tijdje blijken dat je het vanwege tijd, financiën of situatie anderszins toch dit paard niet kunt/wilt houden, zit je met een probleem.
Het klinkt misschien hard, maar een paard met slechte benen zul je slecht kunnen verkopen/weggeven. Je zadelt een ander met een probleem op, dus de kans is groot dat niemand je paard overneemt. Dus dan houd je een probleem over.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 01:52

Bedankt voor al die snelle reacties! Mijn huidige budget is krap aan 200 euro per maand en luxe is zeker niet nodig. Als het paard maar veel buiten kan lopen vind ik het prima, met buitenrijd mogelijkheden zou helemaal fijn zijn.
Ik zou het leuk vinden om te kunnen springen, maar de sport in gaan hoeft niet perse voor mij. Ik heb liever dit paard waar ik mee kan lezen en schrijven dan een paard waar ik nog niets mee heb en niet weet of ik datzelfde ooit ga krijgen. Dus ik weet niet of ik gelukkiger wordt van wachten, maar ik snap je punt Urion. Qua stalling ben ik dus niet zo veeleisend behalve dan de mogelijkheid voor hem dat die veel buiten is.

De bedoeling is natuurlijk dat hij gewoon kan blijven tot zijn dood, maarja het kan natuurlijk anders lopen dan gepland. Mijn ouders vinden dat ik het helemaal zelf moet weten. Ik krijg geen financiële steun van ze, met uitzonderingen van noodgevallen.

@ senna21, Daar heb je misschien wel gelijk in en dat maakt het ook een stuk lastiger. Ik zou er graag zeker weten dat hij het goed heeft en dat gaat niet als de eigenaresse hem verkoopt. Als hij bij mij chronisch niet goed zou gaan lopen dan laat ik hem gaan en als ik hem om wat voor een rede dan ook niet zou kunnen aanhouden zou ik hem inderdaad weggeven/verkopen. Ik zie eigenlijk het probleem niet zo, als hij goed loopt. Denk je dan dat niemand hem wil hebben? dan zou de optie dus nu al bestaan om hem in te laten slapen omdat hij slappe kniebanden heeft?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 02:03

Er zijn inderdaad weinig mensen die een paard met gebreken willen hebben. Simpelweg omdat er veel te koop staat wat wel gezond is.

Voor 200 euro in de maand kom je best ver hoor. :j Ik sta voor dat geld op een stal met binnenbak, wasplaats met warm en koud water, solarium, voer, binnen en buiten zetten, longeercirkel...

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 02:12

Ja oke dat is vaak ook wel zo, behalve dan als je naar dat topic kijkt over die veiling :')
Ik vind het echt een dilemma. Het aller belangrijkste is dat hij het goed krijgt..

Wauw als ik dat zo hoor, moet iets zonder al die luxe toch te doen zijn. Of heb jij ook gewoon veel geluk met die stalling?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 02:26

Ook een kwestie van geluk. Maar doe het dan zonder binnenbak bijvoorbeeld. :)
Welke regio zit je? Misschien weet ik wel iets. :j

Er zijn trouwens genoeg particulieren die een extra stal over hebben en die ook verhuren. Verder zeg je dat je geld hebt voor een dierenarts als die nodig is maar je stallingsgeld mag niet meer dan 200 euro zijn. Moet lukken.

Als het paard aan een vreemde verkocht wordt dan weet je nooit wat ermee gaat gebeuren. Luister naar je gevoel.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:17

Kaitlyn ik heb je een pb gestuurd.

Ja inderdaad, ik zou ook het liefst particulier bij iemand staan maar ook dat is er lastig te vinden. Ik denk dat ik het af laat hangen van of ik een goede stalling kan vinden voor een betaalbare prijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:21

Heeft het paard nog last van de slappe kniebanden en is 200 euro je budget inclusief stalling, hoefsmid, DA etc?
Ik gok dat de eigenaresse zelf ook weet dat ze dit paard niet makkelijk kan verkopen en het daarom liever gratis weg doet (in combinatie met dat ze jou natuurlijk kent).
Maar mocht je hem ooit zelf moeten verkopen, kan dat ook een probleem worden natuurlijk.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:17

Last is een groot woord, ik heb niet het idee dat hij er echt last van heeft. Ik merk het alleen dat zijn achterhand wat slapper is als hij weinig conditie heeft. Die 200 euro is inclusief alles behalve de DA, daar heb ik apart nog geld voor.
Dat die misschien niet meer verkoopbaar/weggeef baar is, is wel een risico. Maar ik denk dat mocht ik hem ooit niet meer kunnen verzorgen, dat het misschien beter is om hem dan in te laten slapen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:22

Patella fixatie is nou niet direct een van de ergere beengebreken. Mijn paard had het ook, maar toen hij bespierder werd is het vanzelf overgegaan, hij had er vrijwel nooit meer last van.

Ben benieuwd wat je hebt besloten.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:31

Als jij gek op dit paard bent.
en jij kan doen met het paard wat jij wilt ondanks de slappe knie banden.
en het is jou maatje waarom zou je het dan niet doen.
Je kent het paard al jaren en je weet wat je er aan hebt.
En 200 euro voor stalling moet vast lukken.
en het feit dat je weet mocht je hem weg moeten doen dat je er niets of nauwelijks geld voor krijgt.dat neem je dan voor lief.
maar als jij zegt ik.wil wel meer zoals wedstrijden maar dat kan niet met dit paard dan had ik dit paard niet gedaan.
Want je hebt geld voor een DA en als er echt wst is springen je ouders bij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:37

Met de juiste training kun je vaak idd dit "gebrek" verhelpen.
Afhankelijk van hoe oud het dier is ?
Ik denk dat wij die keuze niet voor je kunnen maken, zelf zul je alles op een rijtje moeten zetten om te kijken of de voors het winnen van de tegens.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:45

Ik zeg; Doen!

Twijfels heeft iedereen wel, voordat hij zijn eerste paard koopt. Maar als je alles op een rijtje hebt kwa geld, laat je dan niet tegen houden door je twijfels.
Toen wij ons eerste paard kochten, dachten wij ook; Oh nee, kunnen we dit wel betalen... Ondertussen hebben wij er 5 en we redden dat zonder problemen.

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:55

je moet het doen omdat je zelf ook echt een paard wilt hebben, niet omdat nu deze mogelijkheid zich aanbiedt. is het echt een paard dat je zelf uitgekozen zou hebben? Je moet het niet doen omdat je anders bang bent waar het paard terecht komt. dat is zeker een warme, menselijke reactie, maar je moet jezelf ook niet met de ellende van een ander of iets waar je zelf niets aan kunt doen opzadelen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:10

Lief dat jullie nog zo meedenken, ik heb er heel goed overnagedacht en heb toch besloten om het niet te doen. Ik heb eerder wel eens gezegd dat als ik een paard zou kopen, ik niet voor deze zou kiezen omdat hij toch beperkt is in zijn kunnen, maar ik ben verliefd geworden op zijn geweldige karakter en daardoor werd de rest bijzaak en vond ik het heel moeilijk om een keuze te maken. En wat ciclidie zegt klopt denk ik ook wel, ik heb ook aan een bruikleen contructie gedacht waarbij het paard bij familie zou komen te staan tot mijn studie afgerond zou zijn maar dan zou ik hem bijna nooit zien en dat zou ik dan niet heel erg vinden omdat ik weet dat hij het goed heeft. Als hij verkocht word heb ik die zekerheid niet. Dat gaat nog moeilijk worden voor mij want zijn eigenaresse wil hem de handel in doen..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:56

Als jij er zo over denkt dan maak je een goed beslissing.
je moet je verstand volgen.
En wellicht kun jij ook wel een goed te huis vinden voor dat paard of ander paard als de eigenaar dit natuurlijk ook wil.