Happy new year bailey! Not..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Happy new year bailey! Not..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 02:58

Happy new year! en dan vooral voor m'n lieve schatje bailey die zijn jaar niet beter had kunnen beginnen.
Voor degene die Bailey niet kennen meet bailey;
Afbeelding
Bailey heb ik al sinds dat hij 3 maanden oud is, Hij word 28 april dit jaar drie jaar!

Maandag hadden we opgebeld naar de castrateur voor informatie en prijzen om bailey te castreren.
Toevallig verliep alles erg snel en Woensdag 2 januari kon meneer al gecastreerd worden.

Bokt zou bokt niet zijn als ik even uitleg waarom ik hem heb laten castreren. :+

Bailey is als hengst zijnde erg braaf, nooit geen problemen mee gehad. Oké je merkte dat je een hengst aan de lijn had, vooral de eerste weken dat hij van de opfok vandaan kwam, maar verder totaal geen hengstenstreken, ja bokt er bestaan ook brave hengsten :+
Enige probleem waar ik erg mee zat was, ik wil toch nooit fokken met hem.
We staan op een pensionstal met merrie's en ruinen, 1 Hengstenpaddock maar uiteindelijk zou hij daar ook alleen staan, Bailey is erg sociaal aangelegd, al vanaf dat ie veulen is stond hij liever of bij mensen of bij een vriendje.
Vandaar vind ik het persoonlijk paardvriendelijker om hierbij zijn ballen eraf te halen, waardoor hij uiteindelijk in de kudde meekan in een paddock, dan te denken 'he kijk ik heb een hengst!' en hem continue alleen te laten staan. Paarden blijven nou eenmaal kudde dieren.

Zo na dat uitgelegd te hebben was het dan eindelijk de dag van de castratie.
Natuurlijk heb ik de hele nacht ervoor niet geslapen, toch wel erg spannend mn kleine bailey, zag hem nog precies staan als het kleine smurfje zoals ik hem ooit kocht..
Om half tien zou de castreur er zijn, dus wij waren al om half negen op stal om zn staart in te vlechten.
Uiteindelijk was de castreur er pas kwart voor tien wegens omstandigheden maar met veearts.
Nouja, bailey zou bailey niet zijn als hij even lief kwam begroeten!
Afbeelding

Arme dot, wist niet beter dan dat we gewoon even gezellig met hem kwamen knuffelen.
Al snel had de castrateur besloten het gewoon buiten zijn stal te doen.
Nou bailey mocht gezellig mee naar buiten, vrolijk paard.
Hij stond zelfs nog leuk mee te gluren wat ze allemaal aan het pakken waren.
De veearts vertelde dat hij in totaal 3 spuiten zou krijgen, bij de eerste werd hij helemaal suf.
Het lag wel aan zn karakter vertelde ze al, de goedzakken vallen bij de eerste spuit al in een soort roes, en de etterbakken maar even hard gezegd hebben er soms wel twee nodig of duurt het heel lang.

Nou toen was het zover, de eerste spuit ging erin.
Ik ben de hele castratie erbij gebleven ( dacht bij mezelf ik laat mn kleine vent niet alleen)
Bailey stond me aan te loeren, en na nog geen 5 seconde zuchtte hij eens diep en viel bijna om.
De verdoving werkte erg snel en erg goed.
Bailey stond helemaal te trillen op zn benen en zakte steeds verder weg waardoor we met 3 man hem even omhoog hebben moeten houden tot hij zn balans weer vond.
Vond het zelf wel even slikken om mn kerel ineens zo te zien instorten als een hoopje ellende.
Toen werden de twee spuiten in zn balzak gezet, en begon het hele proces.
in totaal heeft bailey een kwartier lang met de klemmen gestaan, wat een hell was dat.. stond ik daar met een suf paard die maar al te graag tegen me aanhing, overal bloed..
om 10 uur zijn ze eraan begonnen en om kwart over elf was het geheel klaar.
De castrateur zei nog heel vrolijk Gefeliciteerd je hebt een schat van een ruin!
:')

Hieronder nog wat foto's nadat de hele castratie voorbij was.. armschaap.

Dit was mijn uitzicht het hele uur..
http://i39.tinypic.com/10s98pk.jpg
http://i43.tinypic.com/2n08u4h.jpg

Zoals je ziet zocht meneer heel veel steun bij me..
http://i41.tinypic.com/intzdj.jpg

Natuurlijk heb ik ook een foto van zn mannelijkheid die eruit is.. maar de jeugdige bokkertjes bespaar ik dit liever :+

De veearts vertelde dat bailey de eerst komende 1,5 uur nog wel zo versuft zou zijn.. het beste was dan ook lekker op een schone stal met wat hooi erbij en hem even met rust te laten.
Zo gezegd zo gedaan.
We zijn om half drie wezen kijken of hij zn hooi had opgegeten.
hij had ook netjes zijn hooi opgegeten maar stond er nog zeeeeer versuft bij..
http://i42.tinypic.com/2a9xhc8.jpg

Wij hadden expres gekozen voor pijnmedicatie voor drie dagen na de castratie.
ook deze neemt hij keurig netjes aan.
Het wandelen dezelfde avond ging een beetje stroef, kwamen veel paarden tegen s'avonds.
En bailey kwam om in de energie.
Vandaag ging het een stuk makkelijk! hij laat nog wel merken dat hij 'denkt' dat hij hengst is.
Tegenover andere hengsten nog echt zo'n houding aannemen.
Maar verder loopt hij braaf en rustig mee!
De wond drupt nog iets na, maar de veearts had al gezegd dat duurt een paar dagen, zolang je maar goed en veel loopt met hem komt alles helemaal prima!

Zo dit was mijn verslag van de dag.. Nouja meer week :+

Bedankt voor het lezen!
en een reactie met ervaringen of iets dergelijks zou wel leuk zijn!
Laatst bijgewerkt door Animal op 07-01-14 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, de overige foto's heb ik in een linkje geplaatst.

evelien_89

Re: Happy new year bailey! Not..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 03:15

wat de DA mij vooral vertelde na het castreren was dat je goed moet controleren dat het niet dikker word en goed schoon blijft. en ook het koelen met de tuinslang met koud water erop is erg fijn voor de zwelling. Geen harde straal natuurlijk!
ook mocht ik de stal niet opstrooien!. dan kond er stof van het stro in de wond komen en voor ontsteking zorgen. gewoon de stal vies laten en alleen de drollen er even uit wippen en verder niks aan doen.

je pony kan trouwens nu nog wel een aantal weken vruchtbaar zijn dus let daar op voordat je hem bij een merrie zet.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 03:25

evelien_89 schreef:
wat de DA mij vooral vertelde na het castreren was dat je goed moet controleren dat het niet dikker word en goed schoon blijft. en ook het koelen met de tuinslang met koud water erop is erg fijn voor de zwelling. Geen harde straal natuurlijk!
ook mocht ik de stal niet opstrooien!. dan kond er stof van het stro in de wond komen en voor ontsteking zorgen. gewoon de stal vies laten en alleen de drollen er even uit wippen en verder niks aan doen.

je pony kan trouwens nu nog wel een aantal weken vruchtbaar zijn dus let daar op voordat je hem bij een merrie zet.

ja klopt werd mij ook verteld, elke dag even de wond controleren.
Alleen zeiden ze tegen mij dat zolang de wond schoon bleef en eruit zag ik totaal niet mocht spoelen, aangezien dan het weefsel week bleef en het dan erg lastig dicht te krijgen was.
Tegen het zwellen moeten wij volgens de veearts gewoon veel lopen.
Bailey word omgezet in een andere stal wanneer deze schoon gemaakt word, verder word inderdaad alleen altijd de poep eruit gehaald! Ook qua in de zandpaddocks zetten moeten we mee wachten.
En had zelf al besloten dat hij pas over twee maanden de groep inmag, hij is nog niks gewend qua merrie's enzovoort, wil hem eerst laten wennen aan het terrein en er zeker van zijn dat alles daar goed zit voordat hij de paddock mee in mag.
Dankje voor je reactie en advies! :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:37

Haha ah, mijn hengst/ruin stond er ook zo bij toen het zijn beurt was! Ik vond hem alleen niet zielig als hoopje ellende, moest wel lachen en hij was een stuk relaxter zo :+ bij hem is maar 1 spuit in gegaan: de gehele verdoving. Balzak open genijpt, en hop de ballekes eraf! En nog wel 10 dagen apart gestaan ivm helen wond. Tijdens het rennen zou dat open kunnen gaan. Het heeft nog wel een paard keer daarna gebloed maar niet extreem!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:14

Agossie.
Zal het topic maar niet aan Boelie hier laten zien, want dan is hij er misschien vandoor :P

Wel fijn dat het castreren zonder verdere problemen verlopen is. Hoop ook dat het herstel zonder problemen gaat. Het lijkt er op dat je over alles nagedacht hebt, dus dat moet verder wel goed komen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:10

Ach als ruin, kan hij lekker bij de andere paarden, veel makkelijker.
En is ie weer helemaal bekomen ondertussen?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:53

Batlow, Ja haha wel lekker dat ze zo rustig zijn! maar dit was iets té rustig, bailey is sowieso geen druktemaker van zichzelf qua gedrag.

loveskiara, Klopt heb erg lang nagedacht voordat ik de castrateur had gebeld, wou sowieso eerst dat het 2014 was en had alles ook netjes op een rijtje, ook qua naverzorging wou ik hebben dat alles klopte, wil niet ineens voor verassingen komen te staan.

Sjolvir, Hij is nu weer helemaal bekomen en staat weer vrolijk te bléren in zijn stal als die je aan ziet komen, je merkt alleen aan hem dat hij het erg raar vind dat ie niet in de paddock mag en mag rennen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:00

Hier twee castratie s bij mojn shetten gehad en beide onder plaatselijke verdoving. Geen roesje. Verder gewoon laten lopen. Binnen 10 minuten klaar.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 17:17

kinel schreef:
Hier twee castratie s bij mojn shetten gehad en beide onder plaatselijke verdoving. Geen roesje. Verder gewoon laten lopen. Binnen 10 minuten klaar.

Dat is wel erg snel zeg! Had je een weiland waar ze op stonden?